Süllő helyett ponty

2010. február 27. - Bogyo_bacsi

A januári sikertelen próbálkozások után visszavonulót fújtam egy időre, ugyanis beköszöntött a zord tél. A tavak befagytak, a Duna is zajlott. Nem sok lehetőség maradt a környéken az eredményes horgászatra. Február közepén kis enyhülés volt érzehető az időjárásban, így kilátogattam az Által érre szerencsét próbálni. A kiszemelt préda természetesen a süllő volt, de tisztában voltam vele, hogy a téli jeges vízben nem fogom degeszre fogni magamat. Mindenesetre tucatnyi kishallal a csalihalas vödrömben bandukoltam a patak vége felé. A borongós, szeles, esős időben a hőmérő higanyszála alig kúszott 0 fok fölé.

A Derítő tavat még jég borítja, de az Által ér már horgászható

A választott módszer a halszelettel való úszós mártogatás lett. Ez azt jelenti, hogy kiválasztok egy helyet valamely vízbe dőlt fa, vagy belógó bokor mellett és úszós szerlékemmel a fenék közelében lebegtetem a halszeletet oly módon, hogy  a sodrásban minél közelebb kerüljön a csali az akadóhoz. Két botommal megpróbálom az akadó minden pontját meghorgászni. Amennyiben egy órán belül nincs jelentkező, tovább állok a következő ígéretes helyhez. Mivel a patakban jelentős a sodrás ez sokszor elég körülményes és sok beszakadással jár. Célszerű olcsó úszót választani, amely jól ellenáll a patak áramlatainak.

Az általam sikeresen használt süllőző úszók

Az úszóval tapogassuk körbe a vízbe dőlt fa minden lehetséges szegletét

Akadóban nincs hiány. A patakot teljes hosszában bedőlt tuskók szabdalják

A patak vízállása rendkívül magas volt. Az olvadó hó jelentősen megduzzasztotta az Által eret. Reggel óta egy jelentős partszakaszt horgásztam meg, de kapásig sajnos nem jutottam. Délután kettő körül a patak legmélyebb pontjához értem, ahol a mélység jó két méter és a sodrás is itt a legnagyobb. Általában hüvelykujjnyi halszelettel horgászok, de hirtelen ötlettől vezérelve feltűztem a horogra egy jó 16 centis bodorkát, ami ki volt belezve. A jelentős csalihal végre megállította a sodrásban az úszót. Nem nagyon bíztam benne, hogy lesz kapásom, de egyszer csak az úszóm elkezdett sodrásnak felfelé rohanni, majd eltűnt a víz alatt és csak pergett le a zsinór az orsómról. Ez most vagy nagy süllő lesz, vagy harcsa. Nyelessek, vagy bevágjak rögtön? Úgy döntöttem, adok neki egy kis időt. Hiba volt. Amikor bevágtam, karikába hajlott a bot. Megdöbbenve konstatáltam ez nem süllő... A halat nem bírtam megállítani a 28-as monofil zsinórral, így csakhamar akadóba húzta a szereléket a termetes harcsa. Nem tudtam kiszedni az akadóból, így szakítanom kellett a szereléket. A csalódottságom leírhatatlan volt. Annyit vártam erre a kapásra, ott volt a jó hal és mégsem sikerült kifogni. Aznap már több kapásom nem akadt.

A harcsakaland helyszíne a patak végén 

Persze nem vagyok az a típus, aki könnyen feladja. Így február utolsó hétvégéjén ismét a patak parton talált a hajnal. A patak vize még mindig nagyon magas volt, de Laci bácsi éppen azon munkálkodott, hogy felszabadítsa a zsilipet a rönktorlaszoktól. A magas vízállás általában nem kecsegtet nagy fogással. Sajnos ez előző heti heves kapás most nem ismétlődött meg, pedig jó alaposan átvallattam minden vízbe dőlt fát és gödröt. Sem süllő, sem harcsa nem tette tiszteletét a horgon, mégsem maradtam haltalanul. Egy szép kettőfeles tükörponty vette fel a fogasnak szánt falatot.

Szép, szép, de nem érte jöttem ma...

Néha felfelé is érdemes nézelődni. Fagyöngy borítja a vízparti fákat

Délutánra nagyon kellemes napos, meleg idő lett. Sütkéreztem a tavasz első napsugaraiban, miközben úszóimat figyeltem szemem sarkából. A táj szinte fürdött a napfényben. Remélem nem jön vissza a zord idő az elkövetkező hetekben. Próbaképpen feljebb vándoroltam a patakon az Y-on kanyarhoz, hátha a halak a sekélyebb részeket keresik ahogy a víz melegszik, de ott sem voltam eredményes. Persze még bőven az idény előtt járunk. A Derítő tó is csak a napokban olvadt ki, a víz még mindig nagyon hideg. Talán az elkövetkező napokra jósolt meleg kicsit megélénkíti a halakat... Nos, majd meglátjuk hamarosan. :o)

Az első tavaszi napfényben fürdőzött a vízparti táj

Mindenesetre elégedett vagyok a februári horgászatokkal, mert bár a süllők nem mutatták meg magukat, mégis nagyon tanulságos volt ez a két próbálkozás és hal is került végül a szákba...
 

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr821795544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laci19870707 2010.02.28. 23:12:58

Azért azt a harcsát megnézetem volna!
A pontyon meg jót nevettem

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.02.28. 23:58:29

@Laci19870707: Nem értem mi van a patakkal nem indult be még. Ősszel egymás után fogdostuk a szép süllőket. Volt hogy 4 kapásom is volt pár órán belül, idén meg még egy sem.
Persze a süllőzés közben betévedő harcsa mindig megtréfálja az embert, de most vettem egy új harcsázó botot. Lehet már hétvégén próbát teszek vele... :o)

Laci19870707 2010.03.01. 19:21:13

@Bogyo_bacsi:
Megvagy áldva azzal a vízzel ha ennyi süllő van benne! Harcsázó bot milyen erős? Én még mindig match botot keresek, de neten sem találok olyat ami -árban is- megfelelne nekem... :(
amúgy a horgászblogos hozzászóló én voltam, de valószínűleg törlöm azt a felhasználót és átmegyek a wordpress szerverre.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.03.01. 19:40:39

@Laci19870707: Hát idén pedig még sajnos nem voltam eredményes ragadozóra... :o( Egy 500 g-os Shimano Force Mastert vettem hozzáillő orsóval. Elég erős, de kell is, hiszen teli van a patak tuskóval. Nem könnyű kiszedni a halat...

Laci19870707 2010.03.01. 20:05:29

@Bogyo_bacsi: 1-2 hete láttam videót arról, milyen harcsákra lehet ott számítani, szóval megértem a bot választást

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.03.01. 20:16:00

@Laci19870707: Én még harcsára nem próbálkoztam, most fogom elkezdeni, de a patak végében lévő hídnál 3 hete 14 kilós harcsát fogott egy helyi harcos... :o) nagyon sok lehetőség van a jó pecázásra, de sok tapasztalat kell mire az ember ráérez hol, mikor érdemes próbálkozni...

kocikafree 2010.03.03. 00:08:17

Kicsit irigykedve nézem gyönyörű képeid, jó érzékű témaválasztásodat, ahogy a leglehetetlenebb körülményekből is kihozod a maximumot. Szinte vágyik az ember megismerni, bejárni ezt a romantikus birodalmat, ugyanakkor csodálkozik is, hogy létezhet egy ekkora patakban ilyen halbőség.
Pár harcsával a Balatonon már én is összefutottam -pláne pontyozás közben- tudom, nem játék. A harcsára készülni kell, ha meg ezt teszed, akkor azért sem jön. Pikeszt két éve -szintén pontyozás közben, váratlanul- úgy kirántotta csónakjából egy nagyobbacska példány, mint egy nádszálat, még örülhetett, hogy elszakadt a 40 kg szakítású fonottja, különben botja is eltünt volna örökre.
Viszont megakasztani és megfogni egy igazi harcost sosem felejthető, életre szóló élmény. Kívánom legyen benne részed.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.03.03. 23:42:23

@kocikafree: Kedves István! Örülök, hogy elnyerte az írás a tetszésedet. Sajnos a maximumot elég nehéz kihozni ilyen kora tavasszal. 2-3 pecából, jó ha egy eredményes. Remélem hamarosan javulnak a lehetőségek, ahogy jön a tavasz... Igaz, elég sok a hal a patakban, de azért tudni kell, hogy a víz a Derítőtóhoz tartozik, ami mégiscsak egy intenzíven telepített tó. Néha a patakba is kerül hal. Persze a harcsa állomány őshonos. A Derítő tó messze földön híres harcsaállományáról és azért a patakban is vannak rendesen bajuszosok. Sajnos én még nem fogtam, de hamarosan próbálkozni fogok vele. Úgy hallottam, hogy a patakban max 20+ os harcsákra lehet számítani, de a Derítőn vannak jóval nagyobb példányok is. Olvastam a harcsakalandjaidat és irigylésre méltó történetek. Én örülni fogok, ha méreteset fogok eleinte (itt 80 cm). Attól nem félek, hogy úgy járok, mint Pikesz a magam 117 kilójával... :o)
süti beállítások módosítása