Ahol minden elkezdődött...

2010. augusztus 17. - Bogyo_bacsi

Még alig múltam 14 éves, mikor sikeres horgászvizsgát tettem és a tagdíj befizetését követően tagjává váltam a tatabányai Jószerencsét horgászegyesületnek. Már alig fértem a bőrömbe, úgy vártam, hogy életemben először egy engedélyes tavon tegyem próbára horgásztudásomat. Ahogy márciusban felolvadtak az egyesület hideg vizes tavai, az első lehetséges időpontban buszra pattantam, hogy meglátogassam a Síkvölgyi tavak egyikét. A partra érkezve besuhintottam dióverő HOKÉV botomat és rögzítettem kapást jelző ruhacsipeszemet megviselt TEKNŐC damilomon. Ám hibába az etetőanyagnak használt pirospaprikás búzadara és horgon lebegő puffasztott rizs, az első potykámat csak a sokadik alkalomra sikerül megfognom. Jól emlékszem az első évben összesen négy halat sikerült csupán elcsípnem és ezekből mindössze három volt ponty, de az eddigi engedély nélküli tavakon fogott törpeharcsákhoz, naphalakhoz képest ez is tekintélyes zsákmánynak számított.

 Vadregényes táj övezi a Tatabánya közelében elterülő Síkvölgyi tavakat

Látóhatárban a Vértes buja rengeteggel borított hegyvonulata domborodik

Már egy ideje furdalta az oldalamat a kíváncsiság. Vajon mennyit változhatott ez a tó az idők során? Végül úgy döntöttem, hogy meglátogatom a Síkvölgyi tavakat, vagy ahogy mi hívtuk annak idején Sikit, hogy egy múlt idők előtt tisztelgő nosztalgiapecát kövessek el rajta. A helyszínre érkezve az első dolog ami feltűnt, hogy a vízszint jelentősen alacsonyabban állt, mint az emlékeimben rémlik. A partvonal teljesen átrajzolódott a hátsó, kettes számú tó bizonyos részein. Úgy döntöttem, hogy egy pergetőbottal körbejárom a tavat, hátha sikerül elcsípnem egy-két ragadozót a kristálytiszta karsztvízben. Sajnos a csukák aznap nem mutattak érdeklődést körforgó villantómra, bár mégis felüdítő élmény volt bebarangolni a páratlan szépségű tó buja növényzettel határolt partjait. Egyes részeken sűrű erdőben taposott ösvényeken vezetett az utam, ahogy megkerültem gyermekkorom tavát.


 A hátsó tó végében található sekélyesben hemcsegnek az apróhalak

A tavat megkerülve erdei ösvényeken át vezet a horgász útja

Miután nyilvánvalóvá vált számomra, hogy pergetve nem tudok eredményt elérni, csatlakoztam Faterhoz, aki pontyozó felszerelése mellett ücsörgött kapásra várva. Hát, ha csukát nem is sikerült fognom, egy két potyka csak összejön. - gondoltam. Besuhintottam két fenekező készségemet. Az egyik egy önakasztós szerelék volt. Itt a horogra halas pellet került. A másik botomat hagyományos etetőkosárral szereltem és a horogra két szem apró master pelletet fűztem szilikon hajszálelőke segítségével. Utóbbi cájgomra jöttek a kapások, de csalódásomra az elkövetők csupán alig tizenöt centis kis kárászok voltak. Nem is lett volna semmi gond velük, ha megnőttek volna már olyan húsz – harminc dekásra, de ezek a csukázó méretű kárászok eléggé elkeserítettek. Egyértelműen nem erre számítottam.


 A füves domboldalon kellemesen állást tudtunk foglalni

Szinte megpróbálkoztam mindennel. Kukoricát, pelleteket, mini bojlit és még kitudja hány féle nyalánkságot tűztem a horogra, de egyszerűen csak apró kárászokat sikerült fognom. A végén már eléggé belefáradtam ebbe a szélmalom harcba és olyan csalikat tettem a horog mellé, melyeket biztosan nem tudnak felvenni a karcsik. Így viszont a horgászat eseménytelen várakozásba csapott át. Még az sem vigasztalt, hogy fater szemmel láthatólag jól szórakozott az aprónép tizedelésével. Több mint harminc karcsit csalt horogvégre horgászatunk folyamán.


A zsákmány java részét az apró kárászok tették ki. Ez még egy szebb példány

Így telt el az egész nap különösebb események nélkül. A botom mellett a fűben heverve azon tűnődtem, hogy annak idején ez az évi három ponty nem is számított rossz eredménynek ezen a tavon. Időközben arra lettem figyelmes, hogy a mellettem horgászó sporttárs egy másfeles potykát akasztott. Szóval mégis csak van belőlük a vízben! - döbbentem meg. A sikeres horgászhoz hasonlóan készségemet egészen közel, a parttól harminc méterre suhintottam be és láss csodát egyértelmű pontyos kapást mutatott eddig tétlenkedő kutyanyelvem.

 Kárászokat szelektáló csalit feltéve az órák kapás nélkül teltek

Bevágást követően a kárászokhoz képes szokatlanul erőteljes ellenállást érzetem a zsinór végén. Hamarosan a part mellett forgolódott másfél kilós áldozatom. Rendkívül óvatosan bántam vele, nehogy meglépjen a nap hala. :o) Mivel fater elcsámborgott az autóhoz, ismét külső segítséget kellett igénybe vennem a szákoláshoz és a fotózáshoz. A három szem kagyló ízesítésű csemegekukorica meghozta 16 év után az első síkvölgyi pontyomat. Általában hal fogásakor örömet szoktam érezni, de ez most csalódás volt a javából.

Oly sok év után ismét pontyot szákoltam Síkvölgyön

Jobban megküzdöttem érte, mint másutt egy tíz felettiért

Este hét körül kezdtünk csomagolni. Az összes halat visszaengedtük, amit fogtunk. A nosztalgia peca kicsit keserűen fejeződött be. A táj csodálatos, a víz tisztasága kivételes és az idő is kellemesen hűsnek bizonyult. Mindezek azonban nem kompenzáltak minket a haltalan napért. Ha legalább tisztességes méretű kárászok lettek volna a vízben, akkor talán a pontyok hiányát is elnéztük volna. Azonban a borsos napijegy áráért ennél eseménydúsabb napra számítottunk. Bár rengeteg horgász ücsörgött a tó partján, másfél-kétkilósnál nagyobb halat senki sem fogott. Talán tizenhat év múlva ellátogatok ide egy újabb nosztalgia horgászatra. Talán...

Talán 16 év múlva újra találkozunk...

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr122229196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kapásjelző 2010.09.18. 18:24:21

Ez még mindig jobb mint egy totális betli. :D
Évek alatt majd összeszedsz még pár horgászcuccot, és a lágyabb botokkal kellemesebb lesz kifogni az apróbb halakat is.
Most valami másért fogok gratulálni:
A Google komoly rangot adott az oldaladnak, "síkvölgyi tavak" kifejezésre kidobja ezt a cikket az első 10 találatban!
naruto-uzumaki.wbs.cz/naruto_gai0010.jpg

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.09.19. 09:21:10

@Kapásjelző: Szia Laci! Sajnos a szeptember most nekem is elég gyengére sikeredett. Nem sokat tudtunk pecázni, a rossz idő mindig tönkre tette a szórakozásunkat.
Tegnap este voltunk a Dunán békés halazni. Dévéreket sikerült fogni. A legnagyobb egy kiló volt. Úgyhogy hamarosan meglesz a hőn áhított keszeges cikked... :oD Pontosabban ez már valószínűleg átcsúszik jövőre...
Nem csodálom, hogy ennyire előre kerültem a keresőben, hiszen Síkvölgyről semmi információt nem találni a Neten. Neked volt mostanában valami?

Kapásjelző 2010.09.19. 11:31:20

@Bogyo_bacsi:
Az tök jó! Mármint h jövőre átcsúszik az nem... :D
Elvileg pontyoztam volna tegnap és ma -friss telepítésre- de a brutális sár miatt kihagytam. Jövő héttől csukázok, de még 40-50 centinek le kell mennie a dunán h igazán jó legyen. Vettem villantókat, nagyobb twistereim vannak. Csak lesz valami.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.09.19. 12:37:51

@Kapásjelző: Szerintem csak kitartás kérdése és sikerülni fog. Én kétféle körforgót használok. A DAM Effzett 5-ös méretben állóvízen vált be. Nagyon fogós és tök olcsó. A Mepps Long pedig folyóvízen. Ez jóval drágább, de lehet használni minden méretben. A 3-ast és az alattit szinte minden ragadozó felveszi. A 4-es 5-ös meg csukára való. Különösen fogós, amin ilyen pikkelyszerű hologramos matrica van felragasztva.
Majd írd meg, hogy milyen eredményeket sikerült elérni!

Gabesz00 2010.09.20. 14:03:41

Annak ellenére, hogy mostanában voltak köztünk kisebb -nagyobb összezördülések, azt kell mondjam, hogy ez a cikk igazán jóra sikeredett. Nem is az izgalmak miatt, hanem egyre jobban kezd kiforrni egyfajta valami írói vénád!
Össze sem lehetne hasonlítani ezt a cikket, mondjuk az első bejegyzéseddel....
Remélem sok-sok ilyen élménybeszámolóval ajándékoz még meg az élet!
Sajnálom a történteket, semmi nem ellened irányult, egy hülye poén volt az egész.Mindegy. Le is zártam.
Sokszor görbüljön még a Venegance......

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.09.20. 22:18:27

@Gabesz00: Hello Gábor! Már nem haragszom rád.
Az írásokat tekintve tényleg hosszú utat jártam be egy év alatt és én is úgy érzem sokat fejlődtek az írások. Szerintem szükség van az ilyesféle beszámolókra is, ahol nem fogtunk ugyan kapitális halakat, de mégis kikerekedik belőle egy érdekes történet. Tulajdonképen a legtöbb horgászat ilyen legtöbbünknek. A jövőben is több hasonló írást fogok leközölni, hiszen a horgászathoz hozzátartozik néha a betli, vagy a kudarc is. Mindazonáltal Síkvölgyön nagyon jól éreztük magunkat, csak kellett volna még pár halacska...

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.09.20. 23:05:14

OFF
@Bogyo_bacsi: mekkora vízállásnál horgászható-körbejárható már kellemesen a neszmélyi holtág?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.09.21. 21:25:27

@Hepci: Szia! Ez jó kérdés. Amikor mi voltunk úgy emlékszem olyan 400 körül volt a Budapesti mérce szerint. Akkor csak pár helyen tudtunk horgászni. Ahogy megy le a víz, egyre több állás megközelíthető. Szerintem most már (283) kellemesen meg lehet horgászni a holtágat, de nem tudom, hogy a partján körbe lehet e menni. Mindenesetre meg kell becsülni ezt a vízállást is, mert idén csak párszor volt ilyen alacsony a Duna.
Két jó tanács: gumicsizmát vigyél és a parttól jó messze parkolj le! :o)
süti beállítások módosítása