Először a Tisza tavon

2012. május 22. - Bogyo_bacsi

Dunántúli gyerekként, még nem nagyon adódott számomra lehetőség ellátogatni a keleti országrész halakban bővelkedő természetes vizeire. A Tisza és a Tisza tó számomra mindig is sárkányok lakta területnek számított, bár vágyódva olvasgattam a hatalmas csuka, süllő, balin és harcsa fogásokról mesélő élménybeszámolókat. Elhatároztam, hogy ebben az évben, ha esik, ha szakad, eljutok ezekre a távoli vizekre. Ám nem csak az ismeretlen tájak utáni vágyódás miatt vártam türelmetlenül ezt a napot, de barátommal, Robival sem horgásztam még együtt soha életemben, pedig már számtalanszor tervezgettünk közös túrákat. A sors ezúttal nem gördített akadály az utunkba. Így derűs kedvvel szálltam le a vonatról Jászberényben, ahol cimborám már várt reám a peronon. Gyorsan bepakoltunk a furgonba és célba vettük az ország legnagyobb mesterséges tavát, hogy szerencsét próbáljunk a csuka tilalmi időszakának lejárta utáni napon.

Róbert a rengetegben :o)

Csukázó botok várják a kapást egy szélvédett kis öbölben

Lenyűgöző, hogy mennyire más típusú víz a Balaton, a Velencei tó, a Duna, a Tisza, és a Kiskörei víztározó is. Mindegyiknek saját egyénisége, saját hangulata van és mindegyiket egész más módon kell megközelíteni. A Tisza tó első pillantásra csatornákkal átszőtt nádtengernek tűnt számomra, aminek a közepét egy folyó szeli át. Kicsit rendezetlen, kesze-kusza, de pontosan ezért kínál számtalan féle horgászati lehetőséget az odalátogató sporik számára.

Róbert a legígéretesebb nádöblökbe pöccintette be csukázó készségét

Csali gyanánt gyönyörű vörösszárnyú keszegeket sikerült elcsípnünk

A vízpartra érkezve egy védett helyet kerestünk, ami nem volt könnyű feladat, hiszen az orkán erejű szélvihar keresztül-kasul járta az egész tavat. Robi helyismeretének köszönhetően találtunk egy kis öblöt, amit kényelmesen meg tudtunk horgászni. Miközben barátom nekilátott a horogra való csalihalak megfogásának, én felszereltem kölcsön kapott csukázó botjaimat. Egymás után kerültek partra a szebbnél szebb vörösszárnyú keszegek. Ideális csuka csalik, de itt nem hoztak szerencsét. Volt ugyan egy két apróbb kapásunk, de csak fognyomaikat hagyták ott a nem túl intenzíven táplálkozó ragadozók. Úgy döntöttünk, helyet változtatunk és a kis öböl mellett más lehetőségeket is megpróbálunk.

A kis öböl sajnos nem adott csukát...

... így helyet kellett változtatnunk

Következő választásunk egy csatornára esett, ahol viszonylagos védelmet kaptunk a tomboló elemek elől. Feltűztük az eleven vörösszárnyúakat úszós csukázó szerelékünk hármashorgára, majd óvatosan besuhintottuk őket a legígéretesebb helyekre. Délutánra lassan csillapodott a szélfúvás és kisütött a nap is, ami igazán jól esett átfagyott tagjainknak. A bukdácsoló úszók és a gyönyörű táj bambulásából Robi jelzése riasztott fel hirtelen. Futva siettem a szomszéd horgászállásba, ahol ő már fárasztotta nem mindennapi zsákmányát.

A következő választásunk egy széles csatornára esett


Már éledezik a természet, de azért még fakó a táj

A futástól lihegve kezeltem a kamerát, hogy megörökítsem a termetes csuka fárasztását. Sokáig nem láttunk semmit sem a jövevényből, csak időnként a zsinór változtatott hirtelen irányt miközben a hullámokat szelte. Aztán egy váratlan pillanatban függőlegesen kígyózva kivetette magát a vízből a felbőszült ragadozó, hatalmas csobbanással riasztva fel a nyugodt természetet. Elsápadva néztük a termetes csukatestet. Én még életemben nem láttam ekkora krokit...

Robi termetes halat akasztott a csatorna közepén húzódó medertörésen

Lassan a szák felé vezeti a felbőszült csukát...

... és végül megvan!!!

Hosszú harc után lassan kezdte megadni magát a hatalmas csuka. Robi lassan betolta alá a merítőhálót, alig fért bele a szegény pára. Vadul rázta félelmetes fejét, megvicsorogva az őt kerek szemmel bámuló két horgászt. A gyors horogszabadítás után megcsodáltuk a zsákmányt és remegő kézzel mérlegeltük. 79 centiméter és 5,7 kiló! Gyönyörű ragadozó. Készítettünk róla pár gyors felvételt, majd Robi óvatosan visszaengedte a vízbe ezt a hibátlan gyönyörűséget.

Alig fért bele a szákba a fenséges vadvízi ragadozó


79 centiméter és 5,7 kiló!!!

A horogszabadítás pillanatai

Hatalmas csapással távozott a megzavart óriás. Mögötte a víz szinte ketté vállt. Elégedetten dőltünk hátra barátommal. Igen, megvan az a hal, amiért ide jöttünk. Most már jöhet bármi, biztosan nem térünk haza lógó orral. Számomra megdöbbentő volt, hogy első alkalommal már ekkora csukát adott a víz, de Robin is láttam a meglepettséget, hiszen ő már gyermekkora óta jár ide, ekkora csukával mégsem találkozott ezidáig.

A zsákmány szemrevételezés közben


Művészfotó a sikeres horgászról :o)

Végül visszakerült a gyönyörű csuka az őt megillető helyre

Hatalmas farokcsapással intett búcsút nekünk távozás közben

Lassan elérkezett a késő délután, és indulni kellett haza. Mosolyogva csomagoltuk össze felszerelésünket. Miközben a furgonhoz cipekedtünk, érdeklődve szemléltük végig, ahogy a tó új gazdái egy speciális csónakkal apró csukaivadékokat telepítenek a Tisza tóba. Miközben Budapest felé zötykölődtünk a gáton, már tervezgettük a visszatérést a tó partjára, hiszen számtalan lehetőséget rejt még magában ez a csodás víz és én még csupán egy olyan kicsi szegmensét láttam idáig... :o)

Úszós csukázó felszerelésem


Egy ilyen fogás után, mindenkinek mosolyra görbül a szája :o)


Ahogy körbenéztem a csatorna rozsdabarna partján, elképzeltem...


... hogy mikor viszont látom majd, már zöld ruhát fog viselni a táj 

Videó a csuka megfogásáról >>>

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr664388923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egyatlagoshorgasz · http://egyatlaghorgaszkalandjai.wordpress.com/ 2012.05.22. 09:52:16

Grat a cikkhez,barátodnak pedig a szép csukeszhoz.
Jól kis beszámoló ez a Tisza-tóról. Úgy éreztem,hogy ott vagyok,igazán elmennék oda mikor már bezöldül. Én közelebb lakom ehhez a tóhoz,mint Te,mégsem voltam még itt...Van mit bepótolnom. :)
Jövőre remélem én leszek a vendéglátód,és te fogsz majd valami hasonló dögöt a Tiszán, vagy a Bodrogon.

Ádám

jimmba 2012.05.22. 16:10:57

Hi! Jó kis történet! Robinak gratulálok a szép csukához!
Neked nem jött össze a halfogás. Majd most nálunk sikerülni fog!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.05.22. 21:20:31

@egyatlagoshorgasz: Szia Ádám! Én most voltam először, de nagyon jól érzetem magamat és nagyon sok lehetőséget látok még benne. Bár ez lehet sután hangzik olyan számára, aki ismeri a vizet... :o) Mindenféleképpen eljövök hozzád és meghorgásszuk a Tiszát és a Bodrogot is, csak előtte derítsd fel a terepet!

@jimmba: Szia Jimmy! Hát van ez úgy, hogy nem jött össze, de a kaland közös volt. Igazából az én kishalamat is elmarhatta volna valami, mert nem horgásztunk messze egymástól, de ilyen a szerencse. Annyit elárulok, hogy a következő történetben kárpótolva lettem rendesen. Hétvégén odapirítunk majd a halaknak... ;o)

Nézzétek meg a videót is!!!
Üdv.

Tom

kisbobó 2012.05.23. 10:15:46

Jó kis beszámoló lett, a képek nagyon jók!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.05.23. 20:10:41

@kisbobó: Szia Bobó!

Üdvözöllek a blogomon és köszönöm a gratulációt. :o)
Üdv.

Tom

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2012.05.24. 08:05:08

Örülök, hogy te is megfertőződtél a Tisza-tó által, remélem találkozunk majd a vízen is! Melyik részen voltatok?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.05.25. 08:16:33

@hzizi: Szia Zizi!

Én is remélem hogy találkozunk majd. Én még szívesen benne lennék majd egy közös horgászatban is az ősz folyamán. Mit szólsz hozzá?
Sajnos pontos helyszínt nem tudok mondani, mert nagyon nem ismerem a környéket, de Tiszaderzs környékén horgásztunk valahol a gát mellett. :o)
Elsőre én nem fogtam semmit, de így is nagyon jól éreztem magamat. Remélem a történet visszaadja valamelyest... :o)
Üdv.

Tom

Riderspinblade 2012.05.25. 08:52:28

Egyszer sikerúlt kijutnom a tiszatóra pergetni csónakból de sajnos 0- ásan zártam a napot de ez a hely annyira megtetszett h ide vissza jövök még :) grat a cikkhez a csuka csodálatos :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.05.25. 09:05:28

@Riderspinblade: Szia Jani!

Köszönöm a gratulációt. Az az igazság, hogy csónakkal egész más dimenziók nyílnak meg a Tisza tavon a horgász előtt. Partról korlátozottabbak a lehetőségek, de szerintem pergetve úgy is lehet szépen fogni halat...
Üdv.

Tom

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.06.04. 11:22:34

A helyismeret nagyon kell azon a nagy vízen.
Kétszer barangoltam kölcsön motorcsónakkal egymagamban, nyáron, nem fogtam pergetve szinte semmit. Egyszer F. Szabolccsal is felsültünk Tiszaderzs előtt valahol télen, csak kisebb csapat kősüllőt találtunk.
Életem legnagyobb pontya pedig akadót talált Kisköre fölött, pedig egy időben nagyon szerettem volna kapitális nyurgát fogni.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.06.04. 18:57:07

@Hepci: Szia Gábor!

Hát ez így van. A helyismeret és persze a csónak is nagy előny. Az igazi rablótanyák a belső nádöblökben un mototvákon vannak. Ezeket csónak és helyismeret nélkül megközelíteni lehetetlen. Bízom benne, hogy valamikor a nem túl távoli jövőben lehetőségem nyílik majd egy csónakos pecára is a Tisza tavon, bár egy ilyen szép csukát nem lesz könnyű überelni...
De mint a cikkből kiderül, azért a parti horgászoknak is van esélye a sikerre...
Üdv.

Tom

lovas1230 2012.06.05. 16:08:42

Sziasztok!Gratulálok a cikkhez:)
Nagyon szép csukát fogtatok.(és milyen szép helyen:)
Egyszer voltam még kisebb koromban és akkor nem sok sikerrel jártunk pontyok terén.Bár úgy tudom elég szép halak úszkálnak benne a képen is látható:)Mégegyszer gratula
Üdv.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.06.05. 21:15:34

@lovas1230: Szia Zsolti!

Igazán köszönöm. Nagy álmom teljesült, hogy sikerült egy termékeny napot eltölteni a Tisza tavon. Bár a csukát nem én fogtam, de azért büszke vagyok rá, hiszen csapatmunka volt. De hogy én se maradjak szégyenben, a holnap megjelenő történetemben überelni fogom majd ezt a csukeszt. :o) Másik nagy álmom eljutni a Tiszára. Remélem még idén össze fog jönni egy kaland ott is... :o)
Üdv.

Tom

Kapásjelző 2012.06.07. 22:25:16

Vicces 1 történetet több szemszögből olvasni. :D Gratula Robinak. Mint látom, a következő csukázáson nem hazudtoltad meg magad. Egy csónakból pergetős tisza-tavi kalandon nem agyaltál?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.06.07. 22:30:49

@Kapásjelző: Szia!

Igen, nem bírok egyszerűen veszíteni... :oD
De igen, tervben van egy, de az már komolyabb project lesz és nem csak rajtam múlik a dolog. Bérelnünk kell majd csónakot és több napra mennénk október körül, de ez még nagyon tervezés szinten áll...
És nem biztos, hogy nagyobb halat fogunk úgy...
Üdv.

Tom

VGabesz 2012.12.06. 20:46:09

Szia Tomi!
Tényleg gyönyörű a táj és - természetesen a gyönyörű csukát nem feldve - különösen jó érzéssel töltött el az írásodnak azon része, amikor a csukaivadékok betelepítését említed! Nagyon jó ezekről olvasni, pláne így, a pergetéssel újonnan fertőzöttként!! :)
Grat a cikkhez!!!

Üdv.
Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.12.06. 20:52:50

@VGabesz: Szia Gabesz!

Köszönöm. Most ősszel ismét voltunk a Tisza tavon.Nem akarom lelőni a poént, jött pár hal, de azért az itt leírt fogástól igen messze voltunk...
Az biztos, hogy a Tisza tóra rendszeresen vissza fogok járni...
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása