A kavicsoson

2012. november 14. - Bogyo_bacsi

Idei első sikeres márna horgászatom után már türelmetlenül vártam a következő találkozást ezekkel az ádázan küzdő folyóvízi harcosokkal. Úgy terveztem, hogy az augusztust javarészt a márnák becserkészésére szánom rá, de nem oly módon, hogy egy előzőleg halat adó helyre ráülök, hanem minden horgászat alkalmával új helyszínen teszem próbára szerencsémet, ezáltal mind jobban megismerve a halfaj szokásait. A betonba zárt fővárosi Duna szakasz után választásom egy sóderos, kavicsos, vadregényesebb területre esett, ahol Dani barátom a korábbi években rendkívül szép halakat segített partra. Az évek óta tervezett közös pecának végül most jött el az ideje, mikor egy rendkívül szeles, borongós délutánon vonatom begördült a vasútállomás peronjára, majd gyors léptekkel vettem irányba a barátommal előre megbeszélt találkozó helyet.

kavicsos01.jpg

Ősvadonnal körülölelt dunai holtág

kavicsos02.jpg

Útban a választott horgászállás felé

Be kell, hogy valljam felüdülés volt a szürke betontömbökkel és festett stégekkel körülzárt szűk állások után újra a természetben csatangolni. Útközben kis ideig elidőztem egy ősfákkal körülölet holtág partján, gyönyörködve a víz zöld tükrén ficánkoló apróhalak és a parti sávban rájuk portyázó gémek látványában. Miután tüdőmet teleszívtam az ártéri Duna friss levegőjével, célba vettem  választott horgászhelyünket. Utam kövér, zöld réteken vezetett keresztül, míg bele nem vetettem magamat a sűrű bozótba, hogy azon átküzdve az öreg folyó partjára jussak. Dani még nem érkezett meg, így az időt botjaim felszerelésével, majd tájképek készítésével múlattam.

kavicsos03.jpg

Borús, szeles idő fogadott a folyóparton

kavicsos04.jpg

Itt is, ott is esőfelhők gyülekeztek a távolban

kavicsos05.jpg

Ismeretlen rendeltetésű céleszköz a kavicsos parton

Miután mindannyian elfoglaltuk helyünket a sóderos parton, lendültek is a botok a meder felé. Taktikám a már korábban bizonyított nagy véghurkos szereléken alapult, a horog felöli oldalon fluorocarbon előkével kiegészítve. Nehezéknek nyolcvan grammos tányérólmot kötöttem fel, mert tapasztalatom szerint ez az a súly, amit még továbbvisz a sodrás, de a medertörésnél mindig megakad. Etetést ezúttal sem készítettem, csupán pár izgága csontkukac került az apró horogra. Nem kellett sokat várni rá, hogy feeder botjaim spicce kapást jelezzenek. Először néhány apró dévér csípte el az élő csalikat, majd nemsokára egy gyönyörű, harminc-negyven dekás forma szilvaorrú keszeget kerítettem horogvégre. Még soha nem fogtam szilvaorrút, így rendkívül örültem zsákmányomnak. Éreztem, hogy itt vannak a halak előttünk és csak idő kérdése, hogy néhány szép dévér, vagy márna tiszteletét tegye köreinkben.

kavicsos06.jpg

Lassú víz partot mos

kavicsos07.jpg

Eleinte apró dévérek tették tiszteletüket köreinkben...

kavicsos08.jpg

... majd egy virgonc szilvaorrú keszeg került partra

kavicsos09.jpg

Útjára bocsájtom életem első szilvaorrúját

A halakat szedegetve beszélgetéssel ütöttük el az időt, hideg sört kortyolgatva. Szó esett horgásztörténetekről, halakról és zenészek lévén felidéztük a régen megélt koncertélményeket, illetve megvitattuk, hogy azóta mennyiben változott a színtér. Kicsit aggasztott az időjárás, mert az erős szél mellett itt is, ott is lehetett látni szitáló esőfelhőket, de végül mind a szlovák oldalon húzódtak tova. Olybá tűnt, hogy kora délután inkább a folyami keszegek voltak étvágyuknál, de biztos voltam benne, amint közeledik a fényváltás időszaka, a márnák is felélénkülnek majd.

kavicsos10.jpg

Kapásra várva a szél korbácsolta, hullámoktól ostromlott sóderoson

kavicsos11.jpg

Szivárvány a szlovák oldalon

Nem is kellett csalódom megérzésemben, ugyanis amint a nap már közelített a látóhatár felé, valami agresszíven megrázta egyik botom spiccét. Rögtön reagáltam az eseményre és éreztem, a hétvége első márnája táncol horgomon. Nem volt ugyan nagy példány, tán a kilós méretet sem érte el, mégis boldogan szákoltuk meg a gyönyörű nemes ellenfelet. Készítettünk pár képet, majd visszaengedtük a hűs habokba, volt még hova gyarapodnia. Végszóra megérkezett Jani is, így már hárman üldögéltünk a kavicsos parton márnára várva.

kavicsos12.jpg

Szákban a nap első márnája

kavicsos13.jpg

Bár, nem egy kapitális példány, de nagyot lendített lelkesedésünkön

kavicsos14.jpg

Menj, szólj a papának! :o)

kavicsos15.jpg

Közeleg a márnák ideje

Ahogy az alkony lassan ráborult a tájra, előkerültek a világító patronok. Merengve néztem a sötétben bólogató botok spiccét, hallgatva a lassan ballagó Duna morajló hangját. Már-már szinte elszenderedtem, mikor valami határozottan megütötte egyik botomat. Azonnal ráemeltem, és pálcám rögvest karikába hajlott. Elégedetten konstatáltam, ez bizony már derekasabb hal lesz. A sóderes parton nincs annyi akadó a fenéken, hogy erőltetnem kéne a dolgot, így nyugodtan eljátszadoztam áldozatommal, lazábbra engedve orsóm fékjét. Talán tíz percet, ha kellett várni, mikor fejlámpánk fényében egy gyönyörű márna fordult a kakaóbarna vízben. Mikor Dani úgy ítélte meg, hogy eljött az idő, merítő szákjával rabul ejtette a gyönyörű halat, mely a mérlegeléskor kereken két kilóig húzta a mutató szárát. Felemelő élmény volt szabadon engedni ezt a csupa izom folyóvízi torpedót. Bizony ez más, mint elhízott tavi pontyokkal birkózni…

kavicsos16.jpg

A következő zsákmány, már egy darabosabb jószág lett

kavicsos17.jpg

Ő már bizony megdolgoztatta feeder botomat...

kavicsos18.jpg

... de végül sikerült megbirkóznom vele

kavicsos19.jpg

Fejlámpám fényében megzavarodott biztonságát kereső márna

Fogásomra hamarosan Jani kontrázott rá. Először egy kilós karikát parancsolt partra, majd rövidesen ő is egy szebb márnát akasztott. Adrenalintól ittasan vártuk, hogy felbukkanjon a mélyben forgolódó termetes hal. Jani nagy rutinnal fárasztotta ki zsákmányát, ami mérlegeléskor az enyémhez hasonló, két kilógrammos példánynak bizonyult. Mondanom sem kell, végül ő is visszanyerte szabadságát, amely oly kevés dunai halnak adatik meg kifogása után…

kavicsos20.jpg

Jani kilós karikakeszege

kavicsos21.jpg

Dániel és János akció közben

Bár a márnák ott voltak előttünk, az utolsó vonatot muszáj volt elérnem. Így lassan összepakoltuk felszerelésünket és elindultunk a vasútállomás felé. Bár jó lett volna még egy órát a parton tölteni, így sem voltam elégedetlen, hiszen az öreg folyó a mai napon ismét vastagon jutalmazta meg kitartásunkat. Barátaimmal közösen átélt élményekkel gazdagodva távoztam a Duna partjáról, de tudtam a márna szezon még csak most kezdődött, és még tartogatnak számomra meglepetéseket a fülledt augusztusi éjszakák…

kavicsos22.jpg

Szákban egy újabb gyönyörű folyóvízi harcos

kavicsos23.jpg

Gratulálok Janinak nem mindennapi zsákmányához

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr714828583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halfdane 2012.11.14. 21:02:38

Szia Tomi!

Gyerekkorom boldog emlékeit idézi a mostani cikked, ugyanígy ültem a barátaimmal a Duna partján, csak hideg sör helyett bodzaszörpöt kortyolgattunk. Igaz, jobbára a süllőket, balinokat riogattuk kishalas, halszeletes szerelékkel, de a kapástalanabb időszakokban a békés halakra is sort kerítettünk. Akkoriban még nem volt divat a visszaengedés, úgyhogy a zsákmány vagy nyárson, vagy a hűtőben végezte. Micsoda idill volt...:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.14. 21:09:01

@Halfdane: Szia András!

Örülök, hogy ilyen kedves élményeket idéz fel benned az írásom. :) Jövő augusztusban újra elevenítheted majd a régi dolgokat, csak a bodzaszörpöt sörre cseréljük majd és persze a halak is mennek majd vissza a vízbe... ;o)
Üdv.

Tom

Halfdane 2012.11.14. 21:13:37

Na, azért egy pár sült keszeg nem istenkáromlás ám...:)Pár sörrel pedig egyenesen egy áldozat a gasztronómia oltárán!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.14. 21:18:49

@Halfdane: Szia András!

Ne érts félre, én sem a boltba járok halat venni... mondjuk idén csak 4-5 potykát vittem haza, egy menyhalat, illetve egy kősüllőt, ami kimúlt a harcsázó 5/0-ás horgon...
Fő a mértékletesség...
Üdv.

Tom

Halfdane 2012.11.14. 21:23:24

Nem értelek félre! Csak mostanában van némi átesés a ló túlsó oldalára. Egyes fórumokban a keresztvizet is leszedik azokról, akik a halat haza merik vinni. Én idén nem vittem haza halat, de egy süllőt szívesen elvinnék a karácsonyi asztalra. Alapvetően én sem konyhára horgászom, de néha az is bele kell hogy férjen.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.14. 21:33:13

@Halfdane: András!

Könnyű úgy nem hazavinni halat, ha nem is fog az ember... :o) A viccet félretéve, én is egyetértek veled. Nem arról van szó, hogy nem szabad halat hazavinni, hanem hogy mértékletesnek kell lenni. A halakkal való kíméletességben is vannak olyan vélemények, amivel nem értek egyet. Pl a grip használata, vagy hogy egy pillanatra leteszed a földre a halat... ezektől nem lesz semmi bajuk, ha gyorsan mehetnek vissza.
Ellenben ha pontyzsákban áztatjuk fél napig a part menti langyos vízben, akkor hiába volt a fertőtlenítő szer...
Mindenki cselekedjen a saját belátása szerint, ha a hal nem sérül és az elvitt zsákmány nem rohad meg a fagyasztóban...
Üdv.

Tom

Halfdane 2012.11.14. 21:35:00

Erre az egyszeri Pistikét tudom idézni szabadon: én ÍGY engedem vissza a halat...:D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.14. 21:39:18

@Halfdane: :DDDDDDDDD

Ez nagyon jó...
Üdv.

Tom

egyatlagoshorgasz · http://egyatlaghorgaszkalandjai.wordpress.com/ 2012.11.14. 22:50:46

Jó volt olvasni, sok régi emlék tört fel bennem, hogy milyen jó is a haverokkal,az estében, várni a kapást. Remek érzés, amiben sajnos már rég volt részem.

Bevallom ez a Duna szakasz jobban tetszik, mint a múltkori cikkedben bemutatott városi rész. A halak viszont mind a 2 bejegyzésben szépek. Igazi ritkaság a kiló körüli karika. Márnáról nem tudok beszélni, mivel még nem sikerült közeli kapcsolatot létesítenem velük.. sajnos.

Így tovább.

Ádám

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.14. 22:56:05

@egyatlagoshorgasz: Szia Ádám!

Hát igen, a pergetés némileg magányossá teszi az embert. Néha jó ilyen közösségi horgászatokat szervezni. Ilyen nálam a pontyozás, a márnázás, vagy esetleg a téli menyhalazás. Mert ugye a horgászat nem csak a halakról szól, de a barátságokról is.
Igazad van abban is, hogy ez a környezet sokkal szebb a budapestinél, de ott általában csak ilyen meló utáni villámpecákat szoktam tartani. Azért ez a márnázás az igazi...
A következő 2 márnás cikkem, ami lesz még idén, hasonló környezetben fog játszódni, mint ez a kaland. ;o)
Üdv.

Tom

jimmba 2012.11.15. 11:08:08

Szia! Jól sikerült ez a peca. Szép képek és kerek történet.
Gratulálok az ügyes horgászoknak a halakhoz!

A halak visszaengedéséről annyit,hogy sokan túlzásokba esnek. Én is a fogásaim 70 százalékát visszaengedem,de
elég hülyén jönne ki,ha egy horgásznak karácsonyra halat kéne vennie.
Azzal van a gond,hogy sok hülye a méreten aluli halat is elviszi és nem tudnak ívni,fejlődni.
A legnagyobb gond meg az,ami élővízen már gyakori,hogy levillanyozzák meg lehálózzák a vizet.

Üdv. Jimmy

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.15. 11:52:07

@jimmba: Szia Jimmy!

Köszönöm szépen a gratulációt.
Annyival kiegészíteném még a mondandódat, hogy én még a kapitális méretű halakat is viszaengedtetném. Egy öreg süllő, vagy csuka, akkora veteránnak számít, hogy megérdemli a szabadságot. A legjobb génekkel rendelkezik a túléléshez, amit továbbörökíthet.
Amúgy a halak hazavitelénél a mértékletességet tartom a legfontosabbank. Mit is jelent ez? Én például csak annyi halat viszek haza, amennyit a közvetlen szűk csalán gyorsan és frissen elfogyaszt. Sőt mostanában már annyit sem... nem tömöm a fagyaszót, vagy a szomszédot halakkal. Inkább visszaengedem őket, hagy éljenek...
Az önmértekletesség szerintem jobban járható út, az elvakult c&r szemléletnél... senkitől nem várható el, hogy egyáltalán ne fogyasszon halat abból, amit kifog.
Üdv.

Tom

Weiller 2012.11.15. 15:00:00

Helló!

Gratulálok, remek iromány.

Szép....szép, de lassan váltani kell más halakra sajnos. Szeretem a Márnákat, az egyik legtökéletesebb sporthorgász kedvenc. Igazi harcos vetélytárs. :-)

Lassan beköszönt a tél és kezdődik az igazi ragadozós peca. Talán elég éhesek lesznek a hidegben és lehet őket kapkodni.

Görbüljön!

Üdv.!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.15. 15:49:44

@Weiller: Szia Krisz!

A márnák nekem is nagy kedvenceim lettek az utóbbi időben és az idei év nem kicsit volt eredményes...
Még idén olvashattok majd 2 márnás írást, aztán jönnek majd a csukás történetek, mert annyit elárúlhatok, hogy idén a csuka szezon is nagyon erősre sikerült.
Remélem az év hátralévő részében a süllőkkel sem vallok majd szégyent. Régi nagy álmom egy hatalmas dunai fogas nyakon csípése... :o)
Üdv.

Tom

Kapásjelző 2012.11.15. 16:37:17

Gratula Bogyó! Eddig ez a cikked a személyes kedvencem. Népszerűsíthetnéd a márnázást! Manapság a csapból is a pergetés és a bojlizás folyik. Üdítő a horgászportálok után izgalmas cikkeket is olvasni.
ui: A képen egy karika keszeg van xD

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.15. 16:45:58

@Kapásjelző: Szia Laci!

Nagyon szépen köszönöm.
Terveim szerint a dunai márnázás és keszegezés a történetteimnek egy meghatározó szegmense lesz. Minden évben, ha tehetem majd, az augusztust és a szeptember elejét, ezeknek a folyami harcos halaknak fogom szentelni...
Én is úgy gondolom, hogy ez a horgászatnak egy oylan területe, ami nem igazán van propagálva. Talán mert nincs benne üzleti potenciál... :o)
Tőlem a továbbiakban is várhattok majd hasonló írásokat. megpróbálok azonban több típusú helyet meghorgászva márnát fogni.
Igen, tudom. A karika keszeget és a dévért gyakran összekeverem. :o) Az írásban már javítottam is. Mindenesetre egy kilós karika azért nem piskóta... ;o)
Üdv.

Tom

VGabesz 2012.11.15. 19:33:16

Szia Tomi!

Bár nekem még új a márnázás világa, éppen úgy, mint a dunai horgászaté is, de nagyon tetszett a cikk. Sokat hallottam arról, hogy a dunán halat fogni 2-3x olyan izgalmas, mint tavon. Remélem hamarosan összejön ez az élmény is, úgy mint a csukás!!! :)
A halak visszaengedésével abszolút osztom azt a véleményt, hogy a nagyobb halakat vétek elvinni. Ha eddig túlélt, akkor igen is nyerje vissza a szabadságát.

Üdv.
Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.15. 21:39:50

@VGabesz: Szia Gabesz!

Ígérem jövőre elviszlek márnázni is, de addig be kell érned a csukákkal, süllőkkel... :o)
Amúgy az én szememben a természetes vízen fogott hal jóval nagyobb értéket képvisel.
Például ezt a csukát hétvégén a Tisza tavon fogtam:

www.villanto.com/galeria/kep/185_tisza-tavi-csuka-lutrara#kep

Csak 1,2 kilós volt, de jobban örülten neki, mintha halastóban fogtam volna egy 3 kilósat...
Üdv.

Tom

Kapásjelző 2012.11.16. 17:47:29

@Bogyo_bacsi:
A jövő őszi márnás cikkedben már remélem én is ott fogok majd virítani egy izmos márnával! :D
Bizony, elég termetes karika lehetett akkor. Amúgy legegyszerűbb megkülömböztetni, ha a színét nézed: a karika mindig csillogós fehér színű. A dévér pedig inkább nagyon világos szürke amíg kicsi, majd 80 deka fölött bronzosodik vagy sötétül, valamint rendkívül nyálkás. Olyan lesz utána a zsinór, mint harcsafárasztás után

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.16. 23:17:05

@Kapásjelző: Szia Laci!

Sajnos, idén sem jött össze a dolog, de jövőre mindenképpen bepótoljuk. Rajtam nem múlik. A nagy halat viszont nem tudom garantálni, meg kell érte küzdeni... :o)
Köszi az infót... A jövőben jobban odafigyelek majd a keszegfélék pontos beazonosítására... ;o)
Üdv.

Tom

Riderspinblade 2012.11.18. 13:12:26

szép kis nap lehetett néha nekem is ki kellene mozdulnom a pergetésből kicsit valami mást is csinálni :)már jó rég nem horgásztam rájuk...víszon már nem sok kell a Januárhoz gó lékipeca :D :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.18. 13:23:30

@Riderspinblade: Szia Jani!

Én úgy vagyok ezzel, hogy ha nagyon sokáig csinálok egy horgászmódszert, kicsit belefásulok. Ilyenkor jól jön a váltás, vagy valami újdonság, új inger.
Léki csukázásban már jó régen volt részem ezért nem szeretném kihagyni, de figyelmeztetlek, te vágod majd a lékeket!!! :D
Üdv.

Tom

Largemouth 2012.11.18. 22:13:41

Szia Tomi!

Gratulálok!
Ismét egy jó történet !!! Remélem jövőre segítesz abban, hogy én is közelebbi "kapcsolatot" létesítsek a dunai márnákkal ! :)

Máté
largemouth.blog.hu

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.11.18. 22:38:51

@Largemouth: Szia Máté!

Részemről semmi akadálya a dolognak. Szerintem a márnázás egy kifejezetten társas horgászat. Majd egyeztetünk, de addig még sok víz le fog folyni a Dunán... :o)
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása