Hull az elsárgult levél

2013. február 06. - Bogyo_bacsi

Lassan beléptünk október derekába és a mogorva ősz, mint minden évben most is, sárgába, vörösbe és megannyi színbe öltöztette a fák, bokrok lombruháját. Nem tagadom, nekem ez a hónap áll legközelebb a szívemhez. Ilyenkor az ember évről évre rácsodálkozik a természet gyönyörűségére, változatosságára. A színkavalkád némileg feledteti a horgásszal az elmúlni készülő természet zord valóságát. Ilyen és efféle gondolatok kavarogtak fejemben miközben talpaim alatt hangosan ropogtak a fák elhullajtott, megszáradt levelei, lábaim lépten-nyomon a mély az avarba süppedtek. Gábor barátommal bájos kis vizek között kanyargott utunk mire elértük választott horgászhelyünket, a mocsai csukás tavat. Úgy döntöttünk kihasználjuk a fagyos, télbe hajló napok előtti utolsó napsütéses hétvégét.

level01.jpgCsodás napfelkelte a mocsai tavak fölött

level02.jpgAz ébredező természet nyugalmát nem zavarhatja meg semmi sem

Igen régen jártam itt, talán már két esztendő is eltelt utolsó látogatásom óta. Örömmel tapasztaltam, hogy a kis tavacska előnyére alakult át. Számos beálló lett nyitva a sűrű nádfalban, így immáron több helyen is próbára tehettük horgásztudásunkat csukára pályázva. Első alkalommal a jó öreg körforgó villantók kerültek fel a zsinór végére. Az utóbbi időben méltatlanul nélkülöztem használatukat, pedig annak idején számtalanszor húztak már ki a csávából. Most is gyorsan bizonyították létjogosultságukat műcsalis arzenálomban hiszen rövid időn belül, már táncra is csábítottak egy mohó csukaifjoncot a pörgő-forgó vasak. Gábor volt a szerencsés horgász, aki partra segítette a nap első, kiló tízes rablóhalát.

level03.jpgGabesz első, körforgó villantóval fogott csukájával

Gyors horogszabadítás, fényképezés, majd a mélyzöld és arany színekben pompázó megzavart ragadozó, már újra birtokba is vehette birodalmát. Hatalmas farokcsapással távozott körünkből. Azon tűnődtem, hogy míg más tavakon általában egészen fakó csukákat fogok, az itteni ragadozók színe mennyire erőteljes. Foltos mintázatukkal olybá tűnnek, mint valami vízi leopárdok. Költői elmélkedésemből Gabesz rántott vissza hirtelen a valóságba, hiszen újabb csukát kínált meg arany színű villantójával. Bár ez a hal csupán kilós nagyságú volt, tudatosította bennem, jó lesz ha belehúzok, mert bizony kezdek lemaradni a darabszámot illetően.

level04.jpgZöld sárga színekben játszó leopárd foltos csuka ifjonc

level05.jpgIlyen erőteljes színű krokikkal ritkán találkozik az ember felénk

Horgászember nyomás alatt mindig bizonyítani próbál. Görcsösen dobáltam, várva a hőn áhított első kapást. Már egyszer megkerültük a tavat, mire az én horgomba is beleakadt egy megvadult kroki. Óvatosan kiemeltem a vízből, majd megszabadítottam koloncától, hogy ismét útjára engedjem idei első körforgós halamat. Megmosolyogtató, hiszen régi esztendőkben ilyentájt már több tucat rablót segítettem partra a pörgő vasakkal, de ugye változnak az idők, fejlődnek a műcsalik is... és egyre ritkábban jutnak szerephez a régi veterán darabok. Mindenesetre, mivel ezt a hiányosságomat most kipipálhattam, réz színű Ottó bácsi -féle „Lutra” támolygó kanalat kapcsoltam harapásbiztos előkém kapcsába.

level06.jpgVégül nekem is megjött az első halam

level07.jpgA távozás előtti utolsó pillanatok

Kíváncsian próbálgattam új szerzeményemet, hiszen ritkán kerül az ember kezei közé hazai gyártmányú műcsali. Rögtön elvarázsolt, ahogy hulló falevél módjára szinte egy helyben voltam képes táncoltatni a legígéretesebb tartások közelében. Talán harmadik dobásig jutottam el csupán, mikor a bevontatás végeztével átemeltem „blinkeremet” a part előtt keresztbe fordult, vastag fatörzs fölött. Ekkor valami örült módjára rontott rá a sejtelmes villanásra, szinte a lábam alól. Majd frászt kaptam a váratlan eseménytől, de végig résen voltam és sikeresen akasztottam. Zsákmányom a nádba fúródva próbált megszabadulni a szájszélében fityegő fémdarabtól, de hiába. A pár méteres zsinóron is csakhamar felőröltem erejét és partra emeltem a kiló hetvenötös dühös csukát.

level08.jpgSzépségdíjas csukám réz színű támolygó villantóra

level09.jpgEgy Ottó bácsi -féle kanál csalta lépre ezt a falánk útonállót

Ez még mindig nem az a kapitális méret, amire vágyok, de már azért a szépnek mondható kategória. Gyengéden visszahelyeztem a vízbe egy zöld színekben pompázó hínárágyra, ám ő sokáig nem mozdult. Morcosan figyelt engem szeme sarkából, miközben csillogó háta kipúposodott a víz tükrén. Talán több percig is farkasszemet néztünk egymással, míg hátat fordítva nekem, lassú, méltóságteljes mozdulatokkal tovaúszott. Elégedetten nyugtáztam: bizony ezeknek az Ottó bácsi -féle kanalaknak helye lesz műcsalis dobozomban az őszi pergetések során.

level10.jpgCsuka portré

level11.jpgMielőtt fedezékbe vonult, még percekig néztünk farkasszemet egymással

level12.jpgHull az elsárgult levél

Sikeremen fölbuzdulva Gabesz is támolygó villantóra váltott. Már másodszor kerültük meg az apró tavat, mikor úgy döntöttünk, hogy dobunk még egy utolsót, majd hazafelé vesszük az irányt. Na de ugyebár, mindig a végén csattan az ostor! Barátom hamarosan segítségért kiáltott, mert egy igen szép csuka ragadta el „blinkerjét”. Jó erőben volt szegény pára, mert csaknem húsz percig tartott a fárasztás. Újra és újra zsinórt kért, Gabesztól, aki nem kicsit volt ideges, hiszen élete eddigi legnagyobb csukája táncolt a zsinór végén. Próbáltam szájába akasztani „grippemet”, de újra és újra kitört, míg végül engedelmesen felfeküdt a víz színére. Sikeresen átfogtam állkapcsát, majd óvatosan, a hasa alá nyúlva partra segítettem.

level13.jpgHorgon a nap ragadozója

level14.jpgGábor élete eddigi legnagyobb csukáját tartja kezében

Barátom szinte önkívületben volt, mikor mérlegeltük a csodás rablóhalat. A számláló három kiló huszonhatnál nyugodott meg. Gyomrából egy korábbi, úszós kishalas szerelék előkéje lógott ki igen hosszan. Megszabadítani nem tudtam tőle, de a zsinórt visszavágtam a lehetséges legrövidebb hosszra. Hihetetlen, hogy vannak akik harapásálló előke nélkül horgásznak csukára... :o( Készítettünk pár képet, majd barátom visszahelyezte élettő elemébe rekordhalát, mire az megfordulva visszatámadt reá. Végül nem következett be a baleset, pedig egy csuka által tőből leharapott kéz, egekbe emelte volna blogom látogatottságát. :o) Mindegy, majd talán legközelebb... Mindenesetre hihetetlen élményekkel gazdagodtunk ezen a csodálatos októberi napsütéses szombaton. Bízok benne, hogy a szezon még sok szép hasonló élménnyel fog megajándékozni minket.

level15.jpgSzintén a támolygó villantó bizonyult a nyerő csaliválasztásnak

level16.jpgA csuka emberre támad :o)

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr685022601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szabadi Lantos Álmos (TotalFish) 2013.02.06. 14:29:12

Nagyon jó cikk Tamás! Alig várom, hogy újra kergethessem a csukákat, hátha fogok én is ilyen szép színeseket ! :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.06. 14:36:37

@Szabadi Lantos Álmos (TotalFish): Szia Álmos!

Üdvözöllek a blogomon. Remélem tetszett a kis őszi visszatekintőm, ebben a téli zord időben... ;o)
Üdv.

Tom

Halfdane 2013.02.06. 14:59:09

Gratulálok! Szépen írtál meg egy "hétköznapi pecát", ami nem a különleges fogások, nagy csaták, vagy szokatlan élmények miatt különleges, hanem a pillanat varázsát, egyben a horgászat, a zsákmányszerzés időtlen szépségét örökíti meg. Gyorsan elnézést is kérek Gabesztől, akinek ez a peca igenis a különleges fogásokról és nagy csatáról szólt. Gratulálok minden "elkövetőnek"!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.06. 15:15:46

@Halfdane: Szia András!

Azt tudni kell, hogy Gabesznak ez a második pergetése volt Mór után. Szóval igencsak belenyúlt a tutiba. Azóta szerncsére már ő is megtanulta, hogy nem kolbászból van a kerítés... :o) Mindazonáltal nagyon ügyes volt, még engem is lepipált ami, mint már tudod, nem kis teljeítmény... ;o)
Üdv.

Tom

Halfdane 2013.02.06. 15:28:09

@Bogyo_bacsi: Igen, tudom. De azt tudod-e, hogy ez csak vihar előtti csend??? ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.06. 15:39:30

@Halfdane: András!

Már fél éve késik az a vihar... ;o) De legyen szerencséd! Bízok benne, hogy idén te is jó sok halat fogsz... Majd tanítok egy két fogást és bízunk benne, hogy átütő lesz a siker! ;o) ha ezután sem, akkor leveszem a kezem rólad...
Üdv.

Tom

Halfdane 2013.02.06. 15:49:20

@Bogyo_bacsi: A nagy viharok mindig sokáig készülődnek, de annál nagyobbat szólnak. Nos rajtam nem fog múlni, legfeljebb rossz mesterem volt...:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.06. 16:03:35

@Halfdane: :oD Majd talán nyáron, egy távoli folyón beköszön a nagy vihar és beleroppan a derekam majd, mikor beemelem a csónakba a haladat... ;o)

Tom

Halfdane 2013.02.06. 16:14:25

@Bogyo_bacsi: Úgy legyen drága barátom! Roppanjon a derekunk a halemelgetésbe! Ezúton kívánok mindkettőnknek szaggató izomlázat és fájó derekat...:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.06. 16:31:26

@Halfdane: András!

Másként nem is lehet. Majd meglátod!!! ;o)

Tom

VGabesz 2013.02.06. 18:20:33

@Halfdane: Szia András!

Igazán nincs miért bocsánatot kérned :)! Biztos vagyok benne, hogy Te is éppen annyira élvezted volna ezt a pecát, mint mi de ettől még igazad van, egy hétköznapi peca volt :)!

Gratulálok ismét az íráshoz Tomi! Ígéretednek megfelelően tényleg nagyon jóra sikeredett. A képek szintén a már megszokott jó minőségűek. Számomra talán ez volt a tavalyi év legélvezetesebb pecája és még az írásban nem is szerepel az, hogy néhány halat vesztettünk is és számos lekövetésünk volt. Ami a legizgalmasabb volt számomra, hogy elképesztő vehemensen és agresszívan vertek oda a krokik, ez alól talán az utolsó 3 kiló feletti volt az egyetlen kivétel. Volt egy olyan példa, amikor egy tőlem kb. 30 méterre lévő bedőlt fa előtti területet céloztam meg és amint a csali a vízbe ért (éppen, hogy érintette a felületét) a csuka, mint egy rakéta repült KI a vízből! Szinte felrobbant! Nekem ez mind újdonság számba ment és azóta is előttem van a kép!
Teljesen más útra terelt ez a horgászat és ezt a legnagyobb részben a neked köszönhetem Tomi!
Szóval idén újra támadunk Mocsán! :)
Üdv.
Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.06. 18:36:15

@VGabesz: Szia Gabesz!

Általában azok a csukák kapnak rendkívül óvatosan, amelyek már jó párszor meg lettek akasztva. Idén a két legnagyobb csukám éppen, hogy csak kapott, sőt mindkettő kívülről akadt meg a száján, ami azt jelenti, hogy óvatoskodtak a műcsalival.
Egyébként ez nem egy hétköznapi peca volt, hanem egy hétvégi... :oD

Mindenesetre örülök, hogy jó párszor együtt pecáztunk, és ez a sorozat a jövőben sem fog megszakadni, csak bírjatok lépést tartani velem... ;o)
Amúgy ebbe az írásba próbáltam most több irodalmiságot belevinni, illetve a képeket is nagy gondossággal készítettem, válogattam és készítettem elő. Remélem látszik azért a fejlődés, vagy fejlődni akarás... :oD
Üdv.

Tom

VGabesz 2013.02.06. 19:44:50

Szia Tomi!

Nagyon érdekes volt tényleg azt látni, hogy mennyire másképpen kaptak a kisebbek és a "nagy". Emlékszem, hogy először azt hittem, hogy megint akadtam mert ugye az is előfordul, végül is nem mondható könnyű terepnek a mocsai víz!
Semmiképpen nem úszol meg minket idén sem, az intenzitás változó lehet ugyan! :)
UI: Eszméletlen jó az a kép, amin az 1,75-ös csukáddal nézel farkasszemet! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.06. 19:51:01

@VGabesz: Gabesz!

Jah, bocs a tréfáért. Természetesen nem kívántam, hogy leharapja a karodat, pedig szenzációs fordulat lett volna... :oD
Mindent a nézettségért!!! :oD

Tom

VGabesz 2013.02.06. 19:52:20

@Bogyo_bacsi:
Hehe, nem probléma! :)Sokszor forduljon vissza efféle csuka, miközben éppen visszaengedem! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.06. 20:01:19

@VGabesz: Legközelebb már vért is akarok látni a képen!!! :oD

Halfdane 2013.02.07. 09:17:35

@VGabesz: Szia Gabesz! Az biztos! Voltak az év során nekem is jó pecák meg betlik is, a pergetés során minden halat meg kell becsülni. Nem csodálom hogy emlékezetes volt, bármikor örülnék egy ilyen élvezetes pecának. Sok sikert ezen az úton! Rögös lesz, de a sikerek annál értékesebbek!

Clogfly 2013.02.07. 09:36:11

Velem is előfordult már, hogy visszafordult a csuka, úgy megijedtem, hogy beleseggeltem a sárba. :D
Gyönyörű mintázata van ezeknek a halaknak, tavaly egyetlen olyat fogtam, ami hasonló volt, a többi a szokott sápadtabb csukkancs volt.

seklerangler 2013.02.07. 16:24:08

Az utolsó előtti már majdnem neon zöld. Nem láttam mifelénk még ilyen színeket. Nálunk inkább kékesek.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.07. 20:07:00

@Clogfly: Szia! Vigyázni kell velük, mert ha az ember felpiszkálja őket... Gabeszt még lebirkózta volna, de az én 115 kilómmal már nem bírt volna el. :o) Amúgy itt a legszebbek a csukák azok közül a vizek közül, ahol jártam...

@seklerangler: Szia! Üdvözöllek a blogomon! Érdekes, hogy a környékbeli tavakon meg tök fakó színűek a csukák. Nyilván függ az élőhelytől is. Ez a tó egy rendkívül hínáros, sötét, gizgazos tó teli akadókkal. Alkalmanként fél tucat műcsalit is ott lehet hagyni. Pont ezért sötétebbek a csukák, mint a szomszédos bányatavakon. Amúgy a Várpalotai S2-n is nagyon szép színe van a csukáknak...

Üdv.

Tom

egyatlagoshorgasz · http://egyatlaghorgaszkalandjai.wordpress.com/ 2013.02.07. 20:57:13

Nem is tudom mikor használtam utoljára vasakat. Mindig a gumi és a gumi.. Úgy látszik érdemes elővenni a régi, bevált műcsalikat néhanapján. Igazán örülnék egy hasonló tónak a közelemben. :)
Felért egy önkínzással ( Ez dicséret:) ) a cikked elolvasása, már nagyon vágyok egy hasonló volumenű pecára.
Grat a csukeszekhez.

Ádám

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.07. 21:07:23

@egyatlagoshorgasz: Szia Ádám!

Érdekesek a körforgó és támolygó villantók. Általában akkor működnek igazán, amikor más műcsalik nem adják a halat... Persze, ez nem törvényszerű, de én gyakran járok így...
Biztos vagyok benne, hogy felétek is vannak jó csukás tavak, csak felderítésre várnak.
Én az utóbbi 3-4 évben nagyon sok energiát öltem a környékünkön lévő tavakra, csukákat keresve. Mostanára kialakult bennem a kép, van 4-5 tó, amelyek jó élményekkel kecsegtetnek... :o)
Üdv.

Tom

Riderspinblade 2013.02.08. 14:15:19

:D gart ismét egy jó kis cikk :) én nagyon szeretem az őszt ilyenkor lehet nagyon aratni. remélem mikor tavasszal megyűn akkor is ilyen szép halak várnak majd :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.08. 15:53:07

@Riderspinblade: Szia Jani!

Hát az idei ősz valami parádés volt. Hatalmas csukák, balin, és kapitális csapó sügér. :o) Sose rosszabbat...
És a december és január is adott egy-egy igen szép halat. Egyikükkel teljesült is egy álmom. De nem szaladok előre az időben. Majd szépen kivárjátok, míg megjelenik a sztori... ;o)
Üdv.

Tom

Boo 2013.02.11. 07:58:20

Szép kis beszámoló, gyakran kergetem én is arra a csukákat. Bár szerintem 20 percig fárasztani 3 kilós csukát, kicsit ciki.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.11. 09:06:05

@Boo: Szia Boo!

Üdvözöllek a blogomon!
Hát, lehet kicsit túloztam ezzel a húsz perccel, lehet csak 10 volt, vagy annyi sem... Mindenesetre nagyon óvatosan fársztott Gabesz, hiszen még csak a második pergetése volt ez. Mondtam is neki, hogy nem kell kapkodni. Amúgy a csuka iszonyat erőben volt. Általában én gyorabban kiszedek jóval nagyobb halakat, de ez folyamatosan erőre kapott...
Nem is baj, hogy így történt... ;)
Amúgy még régebben én is akasztottam három és feles amurt, amit több, mint 20 percig fárasztottam az alkalmatlan felszereléssel...
Üdv.

Tom

VGabesz 2013.02.14. 08:44:54

@Boo:
Szia!
Nyilván a tapasztalatlanságomból fakadóan tartott a dolog addig ameddig, de még ha tapasztalt pergető lennék sem tartanám cikinek a hosszas fárasztás, elvégre nem versenyen voltunk. Mondjuk úgy akkor, hogy elhúztam a fárasztás élményét :)!
Üdv.
Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.14. 11:39:47

@VGabesz: Gabesz!

Nagyon jó voltál, semmi gond nem volt ott.
Amúgy meg a csuka iszonyat erőben volt, még az utolsó pillanatokban is visszatört. Talán egy korszerűbb pergetőbottal előbb fel lehetett volna őrölni az erejét, de nem volt ebben sem hiba... :o)
Üdv.

Tom

Boo 2013.02.16. 00:08:27

Értem én. Néha nekem is megáll az idő közben :-D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.16. 09:09:27

@Boo: Boo!

A szép emlékek utólag kicsit mindig szebbnek tűnnek... :o)

@VGabesz: Gabesz!

Szerinted hány perc volt a fárasztásod? Volt 20?

Tom

Boo 2013.02.16. 09:49:15

Ok hagyjuk az időt. Remélem talizunk egyszer a vízparton.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.16. 11:37:32

@Boo: Boo!

Vegyél fel ismerősnek please a Facebookon és majd egyeztetünk!
Darabos Tamás néven vagyok fellelhető!
Üdv.

Tom

Largemouth 2013.02.17. 21:48:17

Szia Tomi!

Gratulálok a cikkhez!
Megint a szokásos magas színvonal !
Csodás napot zártatok. A halak kitűnő egészségben lehetnek így ránézésre, csodásan néznek ki...
Gabesznak is gratulálok,a nem mindennapi fogáshoz !

Máté
largemouth.blog.hu

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.17. 23:16:21

@Largemouth: Szia Máté!

Köszönöm.
Már nagyon hiányoznak, azok az őszi csukás pillanatok és még milyen messze van az április...
De addig is még van pár nagyon emlékezetes történet a tarsolyomban, ami segít átvészelni ezt az időszakot... ;o)
Üdv.

Tom

Kapásjelző 2013.02.18. 14:55:02

Gratulálok a gyönyörű halakhoz!
Mindig meglepődök a profi képeken. Nem lehet egyszerű horgászat közben jó minőségű képeket készíteni. Csak ősszel szoktál csukázni?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.18. 15:10:05

@Kapásjelző: Szia Laci!

Köszönöm. Ha hiszed, ha nem, csak kattogtatok mint az őrült, és közben mindig örülnék, ha 3 kezem lenne... :o) Annyira nem profi módon csinálom, meg nem is egy fullos gépről van szó, viszont sok képet csinálok és mindig van közöttük egy cikkre való frappáns. Illetve szerintem ott kell lenni a megfelelő időpontban a megfelelő helyen. A tájképeknek ez a titkuk. :o)
Csukázásra az áprilist, az októbert, illetve a november elejét szoktam rászánni, akkor viszont nagyrészt a csuka a főszereplő. Ebben az évben is így lesz majd...
Üdv.

Tom

jimmba 2013.02.24. 09:28:51

Hi! Szép kis történet,sok gyönyörű mintázatú csukával.
Gratulálok nektek!
Gabesz szép csukát zsákmányolt,kiemelkedett a többi
között,de mérete szerintem nem indokolta a 20perces fárasztást.
Én is szeretem kiélvezni a fárasztás pillanatait,de azért egy ekkora hal esetében,még ha jól is küzd,túlzásnak tartom.
Nem kötekedésnek szánom,csak egy észrevétel.
Amúgy nagyon szép csuka és egyben a nap hala volt.
Külön Gratuláció érte Gabesznak!

Üdv. Jimmy

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.02.24. 09:34:07

@jimmba: Szia Gábor!

Lehet kicsit túlzok a fárasztási időt illetőleg... utólag minden másnak tűnik. :)
Megpróbálok nem leírni időpontokat a továbbiakban... :oD
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása