Vadvízi kalandozások

2013. június 26. - Bogyo_bacsi

Végérvényesen beköszöntött a tavasz... mit tavasz, egyből a nyárba léptünk bele már április végén. Néhány hete még vastag hó borította az utakat, most pedig egyik pillanatról a másikra perzselő nyári hőség köszöntött rá az országra. Hányan vártuk már, hogy végre elérkezzen ez a pillanat, amikor már elég csupán egy póló és egy rövidnadrág a vastag téli ruhák helyett és a fagyos hónapok alatt kifehéredett bőrünket újra kellemesen simogatják majd a meleg napsugarak. Nekünk sem kellett több, András barátommal egy közeli Duna ág, a Hárosi öböl csukáinak becserkészését vettük napirendre. Tudtam, ha fogunk halat, ha nem, ilyen pompás időben egy csodálatos vadvízi környezetben eltöltött teljes nap kielégíti majd a hosszú böjti időszak által felgyülemlett, horgászat iránti hiányérzetünket.

vadviz01.jpgA tavasz első napsugarai melengették arcunkat, miközben a Hárosi öböl mólójára léptünk

vadviz02.jpgLassan csorogtunk végig a part mentén a vízbe dőlt fák és bokrok mellett...

vadviz03.jpg... és támolygó villantókkal, jerk csalikkal vallattuk át a csukát sejtető helyeket

Hárman vágtunk neki a vadregényes tájnak egy bérelt csónakban. Lassan csorogtunk végig a part mentén, meg-megállva minden vízbe dőlt fa, vagy bokor előtt, hogy támolygó villantóinkkal végigsimogassuk az oldalukat. A hirtelen melegben megpezsdült az élet a holtágban. Itt-ott már kölyök balinok hajtották a küszöket a felszínen, békák kuruttyoltak és teknősök napoztak a vízen úszó fatörzseken. A vízmadarak is nagy lelkesedéssel hajkurászták egymást, párt keresve az elkövetkezendő időszakra. A gyönyörű természet mindannyiunkat lenyűgözött, még hódvárat is láttunk, illetve kidöntött fákat a semmivel össze nem téveszthető fognyomokkal. A tökéletes életközösségbe otromba módon gázolt bele a helyi nyugdíjas horgász, aki a frissen kihajtott ágakból ágast metszett magának bicskájával, majd miután nem talált csalija gazdára, hátrahagyva alkotását, a műveletet elvégezte a következő álláson is. Szétvetett a méreg látván, hogy egy horgászember ennyire ne tisztelje a környezetét...

vadviz04.jpgPáratlan szépségű táj tárult fel előttünk, ahogy a Duna ág belső öbleihez értünk

vadviz05.jpgA kellemes időben előbújtak a brekkencsek is, hogy hangos kuruttyolással jelezzék, itt a tavasz

vadviz06.jpgTőkés részék tollászkodnak a napon a közelgő nász előtt

Sajnos, a csukák nem voltak elemükben aznap. Míg én makacsul kitartottam a krokik horogvégre kerítése mellett, András inkább a sügéreket vette célba és „ulra light” botjával apró, bordó twistert húzogatott a meder alján. És a kitartás végül meghozta gyümölcsét... valami megütötte a bot végét és a pálca harcra hajlott kezében. Nagy meglepetésünkre se nem sügér, se nem csuka, de egy méretes dévérkeszeg ficánkolt előttünk a vízben. Barátom örömmel vette birtokba a holtág váratlan ajándékát, a bő hatvan dekás fehérhalat. Nem ragadozó ugyan, de igazi különlegességnek számít pergetett zsákmányként egy ilyen szép dévér. Megszabadítottuk a horogtól, megörökítettük a szerencsés horgászt, majd visszaengedtük társaihoz a mohó kis keszeget.

vadviz07.jpgVáratlan vendég érkezett az apró bordó twisterre

vadviz08.jpgPózolj keszeggel! :oD

A nap további részében végigvallattuk a holtág minden rejtett szegletét, de halakkal már nem akadtunk össze. Bár, most nem halmozott minket el kincseivel a Duna ág, mégis úgy gondolom, megérte szerencsét próbálni, mert igen ígéretes lehetőségekkel kecsegtet ez a csodálatos víz az őszi szezonra. Mindannyian kellemesen elfáradva és az első tavaszi napsugarak okán némileg lebarnulva szálltunk ki a faladikból a stabil talajra. Egy mesés környezetben eltöltött kellemes nap barátok között... kell e ennél több egy ilyen hosszan elnyúló téli időszak után?

vadviz10.jpgA vízen úszó, korhadó farönkökön sütkéreztek az őshonos mocsári teknősök...

vadviz09.jpg... és az amerikai bevándorlók is :o)

Pár héttel később jelentős árhullám vonult végig az öreg Dunán. A megáradt, zavaros víz öblökbe, betorkolló patakokba szorította a békéshalakat és ilyenkor természetesen követik őket az éhes ragadozók is. Egy ilyen befolyó patakot látogattunk meg Csabi barátommal, hátha sikerül nyakon csípni pár fenekeszeget. Naplemente előtt érkeztünk a Duna partra, éppen mikor a pontyozó kollégák pakolták a csomagtartóba zsákmányukat és hazafelé vették az irányt. Elfoglaltuk a felszabaduló állásokat, én a torkolat külső, Csaba pedig a belső felén. A zsinór végére „glavinjara” került, ami egy szerb gyártmányú, gumi külsővel borított ólom hal. A vele való horgászat hasonlít a vertikális wobblerezéshez, a fenékre kell engedni, majd szakaszosan emelgetni a műcsalit, mire az intenzív vibráló mozgást produkál.

vadviz11.jpgNaplemente az áradó, zavaros Duna fölött

vadviz12.jpgAz ilyen pillanatokról álmodoztunk a hosszú, zord tél alatt

A busák nagyon szeretik a „glavinjarát”, legalábbis ezt bizonyította Csaba esete, mikor egyszeriben egy tengeralattjárót akasztott, ami füstölve tépte le a zsinórt orsójáról, hogy alig tudta megállítani a megvadult behemótot. Természetesen, busát kiszedni ilyen érzékeny felszereléssel lehetetlen partról, így hüvelykujját a dobhoz szorítva fékezte meg a száguldozó torpedót, mielőtt az elvitte volna az összes zsinórját. Erre persze kihajlott a műcsali hármashorga és szerencsére távozott a kéretlen vendég. A parton megvizsgáltuk a viharvert műcsalit, készítettem róla néhány fotót is...

vadviz13.jpgGlavinjara busman támadás után

A következő akció nálam esett meg. Közvetlen naplemente előtt verte le valami UV zöld „glavinjarámat”. Mint kiderült, a tettes egy jól megtermett balin koma volt, mely teljesen behörpölte a húsz grammos műcsalit. Ellenfelem derekasan küzdött a zavaros vízben, de rajtam nem foghatott ki. Készítettünk róla pár fotót, majd útjára engedtük az első, kiló nyolcvanas májusi őnt. Csupán egy bő órát töltöttünk el a Duna partján, de úgy gondolom mégis megérte. Elégedetten ültünk be kocsinkba, hogy hazafelé zötykölődve, már a következő támadást tervezgessük az öreg folyó ellen.

vadviz14.jpgKiló nyolcvanas alkonyat előtti balin lett az áradó Duna ajándéka

Dávid Berzai 2013.06.26. 21:11:53

Szia Tom!
Ismerős terep amit éppen horgásztál, ezekkel a képekkel különösen áttudod adni a vadvizek varázsát! Grat a képekhez, a halakhoz, és az íráshoz is! ;)
üdv.

Berza

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.26. 21:17:14

@Dávid Berzai: Szia Berza!

Köszönöm. Iparkodom a maximumot kihozni a lehetőségekből... ;o)
Mondjuk ilyen szép helyeken nem nehéz jó képeket csinálni.
Az állatos képeket viszont András haverja készítette. Nekem horgászat mellett nincs időm békákat hajkurászni... :oD

asp01 2013.06.26. 21:28:55

Szia Tomi

Basszus ezek nagyon jó képek lettek, komolyan! :) A hangulat ahogy leírod király, ez a dévérkeszeg pedig pergetve nagyon ütős, gratula a balinodhoz is. Vadvíz, peca, szép halak amiről szólnia kell... :)

Üdv
Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.26. 21:36:41

@asp01: Dani!

Szememben egy vadvízen megfogott halnak jóval nagyobb az értéke. Gondolom ez azért kiderült már a blogom összképéből. Mára a történetek nagy része a Dunán és holtágain, vagy Tisza tavon játszódik. Sajnos, a Balatont mostanában hanyagoltam, de lesz majd viszont harcsás - Pós sztori.
A Hárosi öböl pedig olyan szép, hogy akkor is írtam volna róla, ha egyáltalán nem fogunk semmit. Régóta terveztem amúgy, ahogy az RSD-t is... ;o)
Köszi, lesz majd egy jóval ütősebb balinos cikkem is, de arra bizony még várni kell két hónapot... ;)

asp01 2013.06.26. 21:46:44

@Bogyo_bacsi: Nekem is a vadvíz 1000x szebb látványt nyújt - ha halat nem is ad - mint egy tó... most a fővárosi öblökről jut eszembe, az Újpesti-öbölben nem gondolkodtál még? Szerintem az is hasonló pálya lehet rá kéne próbálni ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.26. 21:51:02

@asp01: Az újpesti részen horgásztam már, csak nem az öbölben, hanem a Dunai oldalon. Jött balin, kősüllő. Nem rossz hely amúgy, de ilyen vízállásnál meghorgászhatatlan az is...
Majd egyeztetünk róla, de jobban szeretném, ha az RSD-n hoznánk majd össze egy közös támadást...

asp01 2013.06.26. 21:53:24

@Bogyo_bacsi: Rendben, már fönt van a víz rendesen horgászható, lassan a balinok kezdenek beállni a kis öblökbe egész szép példányok, és a csuka is. Biztató jelek vannak :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.26. 21:57:34

@asp01: Dani! Süllő, kősüllő, harcsa!!! Ezek érdekelnek főleg... :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.26. 22:01:35

@asp01: Oksi, akkor harcsák, kövesek megrendelve... ;)

jimmba 2013.06.27. 00:49:13

Hi! Gratulálok a cikkhez és Andrásnak a dévér fogáshoz!
Már kezdtem azt hinni,hogy te készítetted azokat a szép képeket,de a kommenteket olvasva kiderült,hogy egy harmadik személy volt az a ügyes fotós,aki ilyen jó képeket csinált. Neki is gratulálok,mert tényleg nagyon szép képek! Figyelhetnél az ilyen részletekre,mert az ehhez hasonló képek nagyon sokat dobnak egy íráson.
Ja, neked is gratula,hogy sikerült a Dunán egy balint kiszedni!

Üdv. Jimmy

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.27. 09:14:17

@jimmba: Szia Jimmy!

Vendégfotós azokat a képeket készítette, ahol állatok szerepelnek, illetve én. :o) Tudom, hogy sokat dobna az írásokon, ha több lenne a hasonló felvétel, de most vagy a horgászatra, vagy a természet fotózásra figyelek. Ha utóbbira, akkor könnyen elképzelhető, hogy lemaradok egy-két halról. Szóval egy seggel két lovat ellég nehéz megülni... :o)
A tájképeket viszont én készítettem és azok a szokásos minőséget képviselik...
Sikerült amúgy több balint is fogni, de azok majd egy következő írás főszereplői lesznek. Voltak köztük igen szépek is...

jimmba 2013.06.27. 09:53:09

@Bogyo_bacsi: Szerintem azért lehet csinálni szép képet horgászat közben. Még én is szoktam készíteni,pedig én nem jelenítem meg sehol. És még halat is tudok fogni mellette. Ez baromság,hogy azért fognál kevesebbet,mert csinálsz pár képet a környezetről.
A jó kép többet mond minden szónál. Nyilván nem azt mondom,hogy gagyi képek szoktak itt lenni,csak ezek a mostani képek sokat dobtak a cikken és ilyenkor jön le a különbség. Csak ennyi az észrevételem.

Üdv. Jimmy

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.27. 10:28:30

@jimmba: Igen, de azért lefényképezni egy békát, egy madarat, teknőst, nem olyan egyszerű, mint sokan képzelik. Főleg, hogy a srác akkora objektívvel jött, mint egy szódásszifon. Én csak egy kis 30 rugós fényképezőgéppel rendelkezem, és ebből próbálom kihozni a maximumot.
Hát ez van sajnos. Ugyanez a véleményem a videóról is. Nem tudok videózni horgászat közben.
Tájképet sem olyan egyszerű csinálni, mint sokan elképzelik, a legtöbb helyen csupasz a part, nincs téma és ott is el kell csípni a megfelelő fényviszonyokat.
Én nem vagyok fényképész, de amit tudok megteszek. Nem tudom megígérni, hogy minden élőlényt lefotózok, majd...

jimmba 2013.06.27. 12:18:42

@Bogyo_bacsi: Régen lehet 30ezer volt a géped,de most már 30.000 Ft-ért elég komoly kis gépek vannak.
Amúgy sem ártana lecserélni,mert engem is mikor sokszor fényképeztél elég rossz képek lettek. Nekem van három Sony gépem. Az elsőt 2006-ban,a másodikat 2008-ban,a harmadikat meg pár hónapja vettem. Érezhető a különbség.
Nekem mindegy milyen képeket csinálsz,csak egy jó tanácsként írtam le az észrevételeket. A te géped már nagyon elavult típus. Egy új géppel sokkal többet tudnál kihozni magadból és a képekből egyaránt.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.27. 12:47:55

@jimmba: Igaz, hogy régi a gép, de ellég frappáns képeket készít. Amikor téged fényképeztelek, akkor véletlenül eltekerődött a beállító gomb. A fényképezőgépem gyengélye, hogy közeli képeket nem tudok vele készíteni. Lehet csak beállítás kérdése.
Viszont az sem akarom, hogy egy több száz ezer forintos gépet hordozzak magammal a kövezésre esőben hóban. Szóval ez érdekes kérdés, előbb utóbb biztosan lépnem kell majd, de egyenlőre úgylátom, ez a gép még hozza amit kell...
Talán majd jövőre...

Bogyó

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.27. 12:59:49

@jimmba: Amúgy a képek között, amiket a srác csinált is rengeteg volt a selejt. Arányában sokkal több, mint nálam. Ez a néhány kép vagy 100 közül lett kiválasztva... ezek lettek a legjobbak.

jimmba 2013.06.27. 13:08:45

@Bogyo_bacsi: Csináltál még rossz,használhatatlan képet négy kis süllőmről is. Nem kell százezrekért gépet venni,mert most már 20-30 ezerért is olyat kapsz,ami tökéletesen megfelel minden elvárásnak. 40-50 ezerért meg már tényleg komolyak vannak. Én is feleslegesnek tartom,hogy vegyen az ember egy félig profi gépet,mert azt használni is tudni kell.
Viszont a mostani gépeken már van automatikus Makró érzékelő. Ezt neked külön ajánlanám a közeli képekhez.
Nem csak a horgász motyót kell újítani,hanem a képalkotó eszközöket is.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.27. 13:16:40

@jimmba: Majd megnézem a gépedet, hogy milyen. Én olyan mélyen nem merültem bele ebbe a témába, de ha úgy látom, hogy tényleg jobb, akkor majd lépek. Mondom, egyenlőre ez a gép bírja a strapát. Tájképeket gyönyörűeket csinál. Más gépeknél is úgy van amúgy, hogy a képeknek egy része használható csak...
Még szerintem egy évig biztosan megtartom...
De köszi amúgy a tippeket... ;o)

Dávid Berzai 2013.06.27. 20:02:09

Nem lehet megunni, pöpec írás! ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.27. 21:03:23

@Dávid Berzai: Berza!

Örülök, hogy ekkora hatással van rád a történet... :oD

Boo 2013.06.29. 20:56:34

Ez a Hárosi öböl kirándulást kíván :-D Ősszel meg kell látogatni. Grat a dévérhez..ritka zsákmány így fogva.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.29. 22:37:06

@Boo: Szia Csabi!

Igen, én is úgy gondolom, hogy több lehetőséget rejt az öböl, mint amit sikerült megismernünk... ;o)
A következő balinos sztoriban már te leszel majd az egyik főszereplő... ;o)

Riderspinblade 2013.06.30. 10:21:00

Imádom mikor ébred a természet egy egy tél után és a tavasz illata mindennél jobb :) ilyenkor igazi élvezet a peca első melegebb napsütés átjárja az embert :) Hárosi öböl jó hely ismerösömék szép halak fotójával hencegtek már onnan :D nagyon jó természet képeket csináltál gratulálok :) meg a fogáshoz.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.30. 11:03:18

@Riderspinblade: Jani!

Én még a Hárosi halakkal nem találkoztam ugyan, de mégis szívesen megyek ki, mert az ember egy iylen csodás környezetben feltöltődik, különösen kora tavasszal.
Egyébként most voltam ott másodszor... de már a következőt tervezem.

Kapásjelző 2013.07.01. 22:49:06

Üdv Bogyó! Kiváló cikk lett! Dicsérném a képeket is - pontosabban a fotóst a jól elkapott kompozíciókért-, de hanyagolom, mert szerintem már dagad a májad xD
Látom keményen nyüstölöd a profi pergető szettedet. Most már kellő tapasztalattal rendelkezel, így megkérdezem: Megéri befektetni egy ilyen drága felszerelésre? Fokozza a horgászélményt? Esetleg biztonságérzeted ad fárasztáskor? Nekem a legdrágább orsóm is közép kategóriás, és ezekre mindig is kíváncsi voltam.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.07.01. 23:10:38

@Kapásjelző: Szia Laci!

Több féle pergető szettem van több féle körülményre. A castingos combót főleg csukázásra, fekete sügérre használom, míg a dunai süllőzésre, balinozásra külön szettem van. Van egy light botom is és most már kifejezetten harcsa pergetésre is rendelkezek felszereléssel.
Nos, a kérdés, hogy megéri e ennyire drága cuccot venni érdekes. Van egy szint, amíg a felszerelés minősége javítja az eredményességedet, ám afölött már nem igen. Szerintem egy középszintű orsó+bot párosítás már átlépi ezt a határt. Miért érdemes mégis drágább szettet választani? Mert hosszútávon egy jobb minőségű felszerelés sokkal- sokkal tovább kiszolgál hiba nélkül. Példának említeném a Shimano Twin Power orsómat, amit már 5 éve nyüstölök és kb, mintha új lenne. Más ez alatt elhasznál 2-3 olcsóbb tekerőt is. Van az a szólás, hogy nem vagyok olyan gazdag, hogy megengedhessem magamnak, hogy olcsót vegyek...
Mindenesetre van egy ésszerűségi korlát is, amit hülyeség átlépni. A casting cuccom már túlmegy ezen a határon... de alkalmi vétel volt.
Én azt mondom, hogy minden esetben a helyes az ár-érték arányt kell szem előtt tartani...

VGabesz 2013.07.08. 21:21:22

Azt hiszem ez az egyik leginkább magával ragadó írásod, amihez csak hozzátesznek az igen jól sikerült képek. Gratulálok! Felfigyeltem arra a furcsa nevű csalira, amire ráment a busa. Az is simán beszerezhető itthon? Külön gratulálok a jól megtermett balinhoz, igazán szép példány. A legtöbbször engem is messzemenőkig kielégít meghorgászott hely szépsége és a környezet (bár erre a bátyám mindig azt mondja, hogy: "Ha már halat nem tudsz fogni..." :D ), talán azért mert sokunkat a horgászat adta nyugalom és szabadságérzés hajtja és nem feltétlenül a halfogási kényszer. (Bocs ha kicsit "költőire" sikerült a hsz :) )

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.07.08. 21:31:10

@VGabesz: Szia Gabesz!

Nagyon szépen köszönöm az elismerő szavakat. Úgy gondolom, bár nem fogtunk sok halat, mégis meg lehet úgy írni egy történetet, hogy benne legyen a lényeg. A természet, a barátságok, a stratégia, a halak szeretete...
A csali a glavinjara, szeptemberben majd rendelünk szerbektől, ha kell pár szólj majd és hozunk neked is... iylen gumiba burkolt ólomhal. Érdekes, de fogós...
Nagyon eredményes műcsali balinra különösen.

Én úgy gondolom, hogy a horgászat lényege, hogy az ember jól érezze magát a természetben. Minden más, a halak, az élmények csak plusz, aminek örülni kell... ;o)
üdv.

VGabesz 2013.07.08. 21:34:42

@Bogyo_bacsi: Szia Tomi!

Abszolút egyetértek!!
Majd szólj légyszíves, mindenképpen érdekelne a dolog. Aztán ha ott tartunk akkor kérdezek még róla, esetleg egy jó őszi pergetés alkalmával :)

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.07.08. 21:44:26

@VGabesz: Gabesz!

Szólok majd ha rendelünk és gondolunk rád... ;o)
És meglesz majd az őszi pergetés is, de addig még előttünk áll a márna szezon!

Halfdane 2013.07.09. 22:03:36

Na, ismét egy jó cikk, főleg, hogy részese is lehettem a kalandnak. Igaz, meglehetősen halszegény peca volt, de a hosszú, kemény tél után nagyon jó volt a nappal süttetni magunkat és hallgatni a madárcsicsergést. AZt hiszem, ennek a vízre rá kell szánni pár pecát és ki kell ismerni, vagy olyannal kell menni, akinek van helyismerete. Vadvízen (meg minden vízen) a terep ismerete nagy előny, talán segített volna ha van pár jó tippünk. Mindenesetre nagyon szép peca volt, meg fogjuk ismételni.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.07.09. 22:18:25

@Halfdane: András!

Szerintem magukat kínálták a lehetőségek. Akadók sora végig a parton, vízbe dőlt fák, bokrok. Kell ott lennie ragadozóknak, csak lehet rossz időpontot fogtunk ki. Kb, mint más holtágakon is a Dunán, azért itt is egy-egy halra lehet számítani egy alkalommal, de cserébe bármi megtörténhet. Szerintem ügyesen horgásztuk meg a holtágat töviről hegyire, nem hagytunk ki semmit. Most ezt osztotta a sors....
Amúgy meg úgy gondolom, hogy nem biztos, hogy attól lesz jó egy írás, hogy megtömöm halakkal... néha nyitott szemmel kell járni és észrevenni más, rejtett értékeket is...

Halfdane 2013.07.09. 22:26:42

Hát most sikerült csupa rejtett értéket találnunk, de sok mindent meg túl jól elrejtett előlünk az öböl. Az akadók adták magukat, de a víz alatti töréseket, tartásokat nem ismerjük, így sok haltartó hely rejtve maradt előlünk. Sebaj, legközelebb alapos előtanulmányokat folytatunk, mert az mindenképpen növel az esélyeinken.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.07.09. 22:31:15

@Halfdane: András!

Támolygóval, hulló falevél technikával horgásztam. Több mélységet meghorgásztam így nem csak egy vonalat. Akadók mellett, törés fölött is elhúztam. Ez van, most nem evett a hal. Hirtelen jött a meleg. Télen kijártam 3 hónapon át és csak 2 halat fogtam. Ez egy ilyen hobby...
Amiről nem esett még szó, hogy nagyon rendesek voltak velünk az üzemeltetők, nagyon jó csónakot bocsájtottak a rendelkezésünkre. Köszönet ezért...

Halfdane 2013.07.09. 22:36:05

Na még próbálkozunk. A helyi erők tényleg rendesek voltak, ez biztos. Visszatérünk.