Balinhajsza

2013. augusztus 07. - Bogyo_bacsi

Lassan, nesztelenül osontunk a sötét, kietlen ösvényen. A hajnali harmatól még nedves gazban gázolva, nadrágunk szára pillanatok alatt átázott és néhány perc múlva már lábunk is hangosan cuppogott cipőnkben. A szúnyogok hada sem kímélt minket, de mindezen zavaró körülményekre fittyet hánytunk, hiszen már csak néhány lépés választott el minket a kiszemelt dunai torkolattól. Végre átverekedtük magunkat a bozóton és a zsebkendőnyi tisztásra érve elénk tárult az öreg folyó, amint az éppen előbukkanó hajnali nap aranyszínbe festette tükrét. Azonban nem volt élettelen ez a felszín. Hangos cuppanások, balinhajtások és harcsaforgások borzolták az élettől nyüzsgő kakaó barna vizet. A hirtelen jött áradás a torkolatba szorította az apróhalakat és a ragadozók bandákba tömörülve próbálták kivenni részüket a lakomából.

hajsza01.jpgA felkelő nap arany színű ruhába öltöztette a tájat

hajsza02.jpgCsabinak nem kellet sok idő, hogy horogvégre kerítse a nap első halát...

Adrenalintól remegő kézzel állítottuk össze felszerelésünket, miközben ide-oda kapkodtuk fejünket a folyamatos loccsanásokat fürkészve. Igen, jó időben vagyunk jó helyen! Most már csak ügyességünkön múlik, meg tudjuk e ragadni a lehetőséget, amit az öreg Duna az ölünkbe ejtett. Felszíni wobblerrel kezdtem a horgászatot, majd szintről-szintre mélyebbre törő műcsalikra váltottam. És bumm, Csaba botja karikába hajlott... intenzív fárasztás után segítettem neki partra emelni a két kilót tíz dekával ütő balin komát. Hihetetlen, de pár percre sem volt szükség, hogy horogvégre akadjon a nap első zsákmánya. Készítettünk pár fényképet róla, majd útjára engedtük, hogy minél előbb átadja helyét következő cimborájának.

hajsza03.jpg... egy két kilót meghaladó gyönyörű balint

A hirtelen események okán csak most sikerült némi levegőhöz jutnom és szemrevételeznem a hajnali Duna csodás látványát. Ritkán jövök ki ilyen kora reggel, de valahogy a napfelkelte teljesen különbözik a napnyugtától színekben és érzésekben egyaránt. Ilyenkor, valahogy a megújulás járja át az ember lelkét. Mégsem sikerült megtalálnom a tökéletes lelki békét, mert valaki otromba módon rántotta meg botom spiccét, és rögtön megkezdődött a tánc, immáron az én zsinórom végén is. Kiló húszas őn verte szét előttem a zavaros vízfelszínt. Barátomnak több sem kellett, egy ügyes mozdulattal partra emelte zsákmányomat, hogy a pillanatot megörökítve, én is szabadjára engedjem a morcos fenekeszeget.

hajsza04.jpgIdei első pergetett őnöm

hajsza05.jpgBalin portré

Igen ritkán szoktam balinra horgászni. Általában a süllőzés előtti egy órát szánom rá csupán ezekre a rendkívül masszív, sportos halakra. Nyakon csípek időnként egyet-egyet, de ilyen állapotokkal, ennyi rablással és táplálkozási őrülettel csak nagy ritkán találkozok. Most viszont bizony a balinok kerültek célkeresztünkbe. Csabi glavinjarával, én pedig mélyre törő wobbleremmel szedegettük őket a leszakadó partrész előtti törésről. Újabb dühös őn csimpaszkodott rá műcsalim horgára, de a fárasztás ezúttal nem tartott sokáig... nem is tudom hogyan pimaszkodhatott körünkbe őn-kelme, hiszen még a kilós méretet sem érte el, kiérdemelve ezzel a nap legkisebb fogása címet. No, de azért neki is örültünk... :o)

hajsza06.jpgKétségtelen, immáron beköszöntött végre a nyár

hajsza07.jpgA nap legkisebb ragadozója mélyre törő wobbleren akadt meg

A hirtelen jött sikerélményeken felbuzdulva, magabiztosan korbácsoltuk tovább a vízfelszínt. A rablóhalakat a mélyebb régiókban találtuk meg. Láttunk pár harcsa forgást is... ej, de jó lett volna egyet elcsípni közülük. Bár harcsát a mai napon nem szánt nekünk a sors, újabb kapás szaladt végig pálcámon, ami a bevágás után perecben maradt. Emberes balin ragadta el mélyre törő wobbleremet, majd dühös elszántsággal próbált megszabadulni a szúrós falattól. Lapát farkával ellentmondást nem tűrve csapta szét a zavarost és én percről perce élveztem ki a fárasztás minden pillanatát. Végül sikerült megszelídíteni a nap halát, hogy óvatosan a part szélébe kormányozzam.

hajsza08.jpgVégre nekem is sikerült elcsípnem egy derekasabb balint

hajsza09.jpgKét kiló harmincöt dekát mutatott a mérleg, amivel beállította eddigi új dunai balin rekordomat

Csabi hasára fekve, éppen hogy elérte grippemmel a magas partról zsákmányomat. Végül egy ügyes mozdulattal fogságba ejtette, hogy megörökítsük pár frappáns fotóval életem eddigi legnagyobb, 2,35 kilós dunai balinját. Csodálatos látványt nyújtott a szilaj ragadozó, miközben a hajnali napsugár megcsillant ezüstös oldalán. Óvatosan visszacsúsztattuk a hűvös vízbe, ahol némi lábadozás után, egy dühös farokcsapással kereket oldott. Hihetetlen élménysorozatban volt részünk, az alig két órás horgászat alatt. Mondanunk sem kell, fülig ért a szánk... bizony nem minden nap ilyen bőkezű a Duna velünk.

hajsza10.jpgCsodálatos jószág :o)

hajsza11.jpgEgy heves farokcsapás és irány a biztonságot jelentő mélység

A sorozatot végül Csaba zárta egy kiló nyolcvanas fenekeszeggel. Ismét galvinjarával sikerül horogvégre csalnia egy pompás ragadozót. Miután szabadon engedtük ezt a kópét is, a rablások elcsöndesedtek, a kapások elmaradoztak. Bizony, véget ért a pezsdüléses időszak. Alig pár órát töltöttünk csupán a vízparton, de igazi örömpeca volt ez a javából. Az ilyen pillanatokért szeretem annyira az öreg Dunát. Van, hogy sokáig nem ad semmit és próbára teszi a horgászember kitartását, majd egy váratlan pillanatban, hirtelen kárpótolja őt a sok néma óráért, az ezer, meg ezer üres dobásért. Itt bármi megtörténhet bármikor és ez benne a gyönyörű...

hajsza12.jpgCsaba egy rózsás őnnel zárta ezt a pompás sorozatot

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr905396850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

asp01 2013.08.07. 20:32:49

Szia Tom!

Jó írás lett. Gratula az új balin rekordodhoz, nekem az egyik kedvenc halam az egyik legjobb sporthal sztem... érdekes, nekem mindig a felszín ragadózójaként maradt meg a balin, és most meg mélyre törő csalikról olvasok :)mindig tanul valamit az ember, amúgy meg nagyon sajnállak, hogy a lelki békédben megzavartak :P
Gratula még1x!

Üdv
Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.07. 20:36:14

@asp01: Szia Dani!

Idén kezdtem csak el kísérletezni jobban a mélyre törőkkel, és idáig jók a tapasztalatok. Tavasszal mélyebben találtuk meg a ballereket. Nekem a balin nincs a top halak között, inkább a süllőzés járulékhala, de néha az ér jó móka, ha belenyúl az ember... :o)
Mostanában nem fogtam mélyen semmit, igaz fent sem sokat... :oD
Üdv.

Tom

VGabesz 2013.08.07. 20:37:08

Szia Tomi!

"Őn-kelme" és "febekeszeg" :). Nagyon frappáns :) Gratulálok a cikkhez és a halakhoz is!! Csak be kell tényleg szerezni már egy olyan galvinjara-t :). A rekordhoz külön gratulálok!
Jó cikk, jó képek, gyönyörű fogások!! :)

Üdv.

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.07. 20:40:10

@VGabesz: Sza Gabesz!

Febekeszeg? Elírtam volna... :oD Köszi. Ősszel terveben van, hogy beszerzek párat. Csaba meggyőző volt vele. Sőt, két szép busát is fogott. A nagyobbik 16 kiló volt... egyszerűen imádják. :o)
Mondjuk ezen a napon a wobbler eredményesebb volt...
Üdv.

Tom

VGabesz 2013.08.07. 20:42:55

@Bogyo_bacsi:

:) Inkább én! :) Egész évben fogós az a fajta csali?
Külön gratulációmat küldöm Neki is!
Ja és ha már az elírásokról esik szó: "Sza Gabesz!" ??? :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.07. 20:46:29

@VGabesz: Gabesz!

A Sza tatabányaiul annyit jelent: Száradjon le a makkod! :oD
Komolyra fordítva a szót, egész évben működik, ha a ragadozók mélyebben táplálkoznak. Ez sok mindentől függ. Viszont csak tapasztaltabbaknak ajánlom a mélyre törőket, mert igen könnyen bent maradnak....
Üdv.

Tom

VGabesz 2013.08.07. 20:56:20

@Bogyo_bacsi:

Akkor ez egy nekem való csali Te fő tatabányai! :)
Mindenképpen be fogok egyet szerezni, de addig is egy balinozással tartozok neked, remélem, hogy legalább ilyen példányokat fogunk majd!

Üdv.

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.07. 21:01:54

@VGabesz: Gabesz!

Lehet, hogy pár héten belül be is hajtom majd... ;)
Üdv.

Tom

VGabesz 2013.08.07. 21:03:39

@Bogyo_bacsi:

Úgy legyen Tomi! Próbálunk időt találni rá!

Üdv.

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.07. 21:11:51

@VGabesz: Nekem időm van, feleségem nincs :oD

Szigetközi Pecás · http://szigetkozpeca.blogspot.com 2013.08.07. 21:57:03

A legjobb sporthal a balin, becsüld meg őket :) Bár a süllő se kutya :-D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.07. 21:59:23

@Szigetközi Csónakos Pecás: Ervin!

Igenis mester! ;) természetesen mindig örülök a balinfogásnak is. Különösen az ilyen szép vaskosnak.
Egyébként kora nyáron az összes balinunk piócás volt. Te is tapasztaltál hasonlót?
Üdv.

Tom

asp01 2013.08.08. 10:00:59

@Bogyo_bacsi: Szia Tom!
Ez a piócásodás minek köszönhető, nem nagyon vagyok képben esetleg te tudod? Ilyet még nem láttam, nálunk inkább pöttyösek a halak, mintha mákkal lennének leszórva...

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.08. 10:04:42

@asp01: Dani!

Igazából nem tudom, de gondolom télen, hogy mély vízben a fenék fölött pihentek mászhattak rájuk az élősködők. Eddig én ezt nem tapasztaltam. Idén meg egy csomó balinos képen látom...
Később eltűntek a halakról...
Üdv.

Tom

asp01 2013.08.08. 10:09:10

@Bogyo_bacsi: Értem, mindenesetre érdekes dolog. Én személy szerint nem találkoztam ilyennel, bár olyannal már igen hogy a balin szájából egy hosszú valamilyen, élősködő lógott ki...

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.08. 10:11:19

@asp01: Dani!

Szerintem ez normális. Ilyen előfordul a természetben...
Üdv.

Tom

asp01 2013.08.08. 10:12:35

@Bogyo_bacsi: Persze csak filozofáltam :)

Pergetni jó Blog 2013.08.08. 12:31:32

Remek írás, remek képek! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.08. 12:39:35

@Pergetni jó Blog: Szia Szabolcs!

Üdvözöllek a blogomon. Köszönöm szépen. Sok sikert a saját írásokhoz!
Üdv.

Tom

Dunaalmási Horgász 2013.08.08. 23:52:30

Szia Tamás!

Gratulálok, szép írás! Nem tudom tudtad-e, egy horgászmagazin is megosztja az írásodad így mikor reggel beléptem a facebookra egyből előttem volt a cikk (mivel posztol nekem ez a horgász magazin) úgyhogy híres vagy! ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.09. 09:10:16

@Dunaalmási Horgász: Szia!

Pontosan melyik horgász magazinra gondolsz? A Fishing Time-ra?
Üdv.

Tom

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.09. 14:27:09

Igen, az írások nagy része megjelenik a FihingTime.hu-n és a Horgász-Zóna.hu-n is. :o)

Üdv.

Tom

Halfdane 2013.08.15. 09:12:00

Szia Tomi! Bár ilyen parádéban lenne egyszer részem nekem is. Gyerekkoromban rengeteg balin volt a Dunán, nem is volt nehéz megfogni őket, de mostanság mintha kicsit elapadt volna az utánpótlás... Múlt heti szabadságom alatt háromszor pecáztam a Dunán (Szigetközben) és feltűnően élettelen volt a víz, még kishalmozgást, keszegugrást sem láttam. Mindössze egy balint sikerült horogvégre kapnom, de az legalább szép volt... Minden halat megbecsülök, de remélem nekem is összejön egyszer a "jó időben jó helyen" esete...

A piócásodásról annyit tudok, hogy állítólag tavasszal, a sóderpadokon szedik fel őket ívás közben. Év közben aztán elhagyják őket, állítólag ez teljesen normális. Asp 01 vetette fel feljebb a pöttyösödést, erről meg annyit tudok, hogy gyerekkoromban a pozsonyi Slovnaft még engedett bele a Dunába valami pakurás szennyvizet, a szennyeződés meg beült a halak pikkelyei közé és elég visszataszító foltokat okozott. Aztán idővel megszűnt a probléma, mostanában nem látok/hallok ilyet.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.15. 09:21:42

@Halfdane: Szia András!

Azért én is ritkán nyúlok bele ennyire a balinosba. Én olyan módszerekkel horgászok, ami nem veszi fel a versenyt balinozás terén az UL pergetőkkel, vagyis vastagabb fonott zsinór és nagyobb csalik. Igazából akkor szokott balin jönni, amikor zavaros áradás folyik le a Dunán, tiszta vízben nem tudok túljárni így az eszükön. Igaz, nem is ők a célhalak...
Nekem a balin a süllőzés járulékos hala, általában alkonyat előtti időszakban dobálok rájuk egy órát.
Gratula amúgy a szép ballerhoz. Tudom, olyan időszakban fogtad, amikor tök süket volt a Duna. Szép munka.

Én ezt a piócásodást most tapasztaltam először balinokon. Fogtam már piócás halat, de ilyen mennyiségben nem volt rajuk élősködő. Most mindegyiken akadt...
Üdv.

Tom

Halfdane 2013.08.15. 09:36:25

Azért a balinozás nem UL horgászat, bár kétségtelen, hogy azzal is lehet fogni. De megnéznék egy UL botot egy 4-5 kilós balin fárasztása közben...:)

Régen mindig attól kaptam agybajt, hogy a balinok méterre pontosan be tudták lőni a dobástávolságomat és mindig azon a távolságon raboltak, ahova nem értem el. Ez valami speciális balinos trükk, vagy hetedik érzék, de kétség kívül működik.

Októberben összeállnak a nagy balincsapatok, akkor kéne rájuk nézni. Lehet hogy nem célhal, de amikor egymás után fogod a nagyokat, akkor aztán igazán komoly örömpeca. Csak csónak kell hozzá...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.15. 09:44:07

@Halfdane: Igen, de tapasztaltam, hogy az UL pergetők igen vékony zsinórral és kis wobblerekkel mennyire eredményesek tudnak lenni. Igen, én is így gondolom, ezért használok erősebb zsinórt és nagyobb műcsalit, nagyobb horgokkal, még ha kevesebb is a kapás, a nagy legyen meg.

Én pont másként tapasztalom. Én a balinjaim szinte 100% át a parti sávban fogom meg. A kapás kb 5 méteren belül van, pedig dobok befelé is... persze, ez nem azt jelenti, hogy más másként ne tudna fogni.

Nézd, nálam az október kizárólag a csukáé. Ilyenkor a balin a kívánság listán sincs rajta. Persze, tavaly csukázás közben is becsúszott egy 2 kilós. 13 centis gumira és Fluoro előkére... :) Szóval benne van a pakliban...
Üdv.

Tom

Halfdane 2013.08.15. 10:01:01

Ott a balin, ahol a kishal. Akkor húzódik beljebb, ha a part mellett zavarják. Mivel többnyire ruganyokról balinozom, ott remekül látszik a horgász, érthető, hogy elhúzódnak a biztonságos zónába. Parti pecánál a háttér ad némi takarást, talán ott nem tűnik fel annyira a veszélyforrás. Azért ha egy balontanyát sikerülne egyszer megtalálni, amikor ott vannak a halak, bizisten elcserélnék rá egy jó csukázást....;)

Halfdane 2013.08.15. 10:01:37

Balontanya helyett balintanya természetesen...;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.15. 10:17:18

@Halfdane: Nálunk sajnos nincsenek ruganyok, legfeljebb kisebb kövezés beugrások. Lehet ez okozza a különbséget. Látok amúgy messzebb is rabolni balinokat, de azokat még sosem sikerült megfognom...
Én maradok a csukáknál... ;o) balinozni meg ott van a nyár eleji zöld ár.
Üdv.

Tom

Boo 2013.08.15. 20:26:26

Baba kis történet lett :-D novemberben ismét közéjük csapunk.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.15. 20:46:12

@Boo: Szia Csaba!

Úgy lesz, de előtte még remélem lesz közös sztori itt a blogon. Lesz egy süllős kaland, amiben szerepelsz majd egy balinnal... ;o)
Bár, én akkor lennék boldog, ha süllőből fognánk ekkorákat...
Üdv.

Tom

jimmba 2013.08.20. 12:02:53

Sziasztok! Gratulálok mindkettőtöknek a szép fogásokhoz!
Jól sikerültek a képek és biztos élvezetes pecában volt részetek. Sajnos a Duna nem mindig ilyen adakozó,de az ilyen alkalmakat ki kell használni és szép élménnyel ajándékozza meg a kitartó a pecást.
Jó kis cikk!

Üdv.Jimmy

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.08.20. 12:24:26

@jimmba: Szia Jimmy!

Köszönjük Csaba nevében is. Hát igen, sajnos az utóbbi másfél hónapban nem igen volt ilyen napom a Dunán. Jöttek kisebb süllők, harcsák de szebb hallal nem akadtam össze. Mind1, annál nagyobb öröm lesz majd, ha végre rám köszönt majd a szerencse... ;o)
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása