Süllős december

2014. március 19. - Bogyo_bacsi

Az erős szezonkezdet után úgy döntöttem, hogy december második felében végigjárom a korábban süllőt adó folyószakaszokat, illetve elkalandozok néhány, még felfedezésre váró, ígéretes helyszínre. Nyilván, az új pályák felderítése nem a legjobb választás, amennyiben nagy süllőt szeretnénk fogni, de mégis úgy gondoltam, hogy tartok egy pár hetes terepszemlét, mielőtt belecsapok majd a lecsóba. Az első állomás az élő Tisza lett, ahova ötödmagammal látogattunk el tüskés hátúak reményében, de az ideális körülmények ellenére, a halak nem voltak partnereink ezen a fagyos téli napon. Tapasztalatszerzésre mégis kiválónak bizonyult ez a próbálkozás és hát nem maradtunk fogás nélkül sem, ugyanis sikerült nyakon csípnem első tiszai süllőmet, amely bár csak 34 centi hosszú volt, mégiscsak ő lett az első kis nemes, amit a szőke folyó nekem szánt.

sdec01.jpgEgy a páratlan szépség lett az első Tiszán fogott süllőm

sdec02.jpgA szőke folyó tiszta vizében csak áttetsző, üveg színű gumihallal jutottam kapásig

A következő próbálkozások már a szívemhez oly közelálló Dunán estek meg, de a már régebben bizonyított helyszíneknek búcsút intve, olyan tájakra kalandoztunk el, ahol ezidáig még nem jártunk. Sosem lehet tudni, hogy egy ilyen túra alkalmával mibe akad bele az ember horga, így nagyon fontosnak tartom a lehetőségek folyamatos keresését és az új tapasztalatok megszerzését, stratégiámba építését. Az első ilyen utunk nem bizonyult sikeresnek. Süllőt nem fogtunk ugyan, de tanúja voltunk, egy hatalmas menyhal partra emelésének, ami bőven túl volt az ötven centin. A súlyát csak becsülni tudtuk, de valahol kiló fölött lehetett. Ej, de régen fogtam már menyhalat. Nosztalgiával tekintettem erre a tarka, buksi fejű jószágra, talán rá kéne próbálkozni idén télen... de sajnos, a süllővadászat oly kecsegtető, hogy a menyusozás végül csak ábránd maradt.

sdec03.jpgÁrtéri fákkal körülvett, magányosan árválkodó dunai rugany

sdec04.jpgAz általam leggyakrabban alkalmazott gumihal variációk

sdec05.jpgDermesztő téli hidegben került partra ez a gyönyörű menyhal

A következő támadás nem sokat váratott magára. Ezúttal Gábor barátommal vágtunk neki az öreg Dunának. A partra érve rögtön feltűnt, hogy az egyenletes vízállásnak köszönhetően a folyó kristálytiszta, mélyzöld színben pompázott. Ez az az állapot, amikor a legjobbak az esélyek a süllők becserkészésére, véleményem szerint. Bizony, az eredmény sem maradt el. A meder fölött emelgetett, áttetsző, zöld-flitteres gumihalamra valaki agresszívan odakoppintott. Ütöttem, és határozott ellenállást éreztem a zsinór végén. Hamarosan partra parancsoltam a szezon első parti süllőjét, egy negyvenhárom centis gyönyörűséget. Ez még nem az igazi – méltatlankodott Gábor barátom, de én bizony minden halnak örülök, megbecsülök minden süllőt ami horgom végére akad. És bizony, egy ekkora süciért a nyári wobbleres szezonban fél karomat odaadtam volna. :o)

sdec06.jpgA sanyarú nyári wobbleres szezonban mit nem adtam volna néhány ilyen süllőért

sdec07.jpgAgresszívan koppintott oda a három colos, zöld-flitteres plasztik halnak

Nemsokára cimborám is rákontrázott a sikeres fogásra és egy valamivel kisebb süllőcskét emelt partra. Voltak még koppintásaink, de több hal nem adatott nekünk a mai napra. Ám, így sem voltam elégedetlen... tudtam, ahogy egyre beljebb haladunk a decemberbe, meg fognak minket tisztelni a termetesebb fogasok is. Bizony, a nagyobb süllők csak időszakosan látogatnak ki a parti kövekre, így csupán azoknak adatik meg a szüret lehetősége, akik rendszeresen kijárnak és kitartóan ütik a vizet. Mivel az ünnepek között két hét szabadság állt a rendelkezésemre, biztos voltam benne, hogy előbb-utóbb be fog futni majd, néhány darabosabb jószág is.

sdec08.jpgNagyjából ezt láthatja utoljára a sneci mielőtt eltűnik a süllő torkában :o)

sdec09.jpgGábor barátom a nap második fogásával

Ám addig is, az apróbb példányokkal vigasztalódtam. Közben megfogtam az év legkisebb süllőjét ami csak nyújtózkodva érte el a harminc centit. Visszaengedtem szegénykét, akárcsak többi társát. Még nehéz idők várnak rá a Dunán, míg kinövi majd a kormorán méretet. Jah, igen kormorán. Nem keveset láttunk idén az öreg folyón. Kisebb rajokban portyáztak a fekete halfarkasok. Nem tudom ezzel áll e összefüggésben, vagy más e az oka, de míg nyáron elég sok kisebb süllőt fogtunk, most a téli szezonban viszonylag kevés harmincöt centi alatti rabló akadt horogra. Lehet, hogy nincs igazam... remélem, hogy nincs igazam és ezek a kis jószágok valahol másutt leltek menedéket és nem a falánk madarak bendőjében végezték... :o(

sdec10.jpgFagyos közép-dunai táj

sdec11.jpgKezemben idei legkisebb pergetett süllőm

sdec12.jpgNem kis kihívások várnak még rá, mire kinövi a kormorán méretet

Ám nem csak süllők kerültek horogvégre december derekán. Gábor barátom egy kisebb csukával és egy kapitális kősüllővel színesítette meg ezeket a szürke napokat. A kősüllő felénk igen ritka zsákmány, de ha jön, általában tisztességesebb példány akad horogra. Ez a vaskos jószág több, mint negyvenegy centisnek bizonyult faroktőig, amire bármelyik pergetőhorgász büszke lehetne. Sajnos, a fénykép nem sikerült túl jól, kissé becsillant a hal ezüstös oldala, de azért a méretek magukért beszélnek...

sdec13.jpgA csuka szintén nem váratlan vendég decemberben az öreg folyón

sdec14.jpgGábor barátom hatalmas kősüllője

A továbbiakban szintén Gábor gazdagodott két gyönyörű süllővel. Mindkettőnek sárgás-narancsos gumihalra szottyant kedve. Ezek már bizony a szebbek közül kerültek ki, de mégsem azok amikről ábrándoztunk a téli gumis szezonban. De ahogy hűlt az idő, egyre formásabb ragadozók kerültek horogvégre. Mi pedig keresgéltük őket újabb és újabb helyeket fedezve fel túráinkon. Bizony, nem voltak fölöslegesek ezek a helyzetfelmérő próbálkozások, mert bizony hozzásegítettek minket a későbbiekben néhány páratlan fogassüllő nyakon csípéséhez.

sdec15.jpgEz bizony már a szebbek közül való volt :o)

sdec16.jpgTorokra vette a hatalmas plasztik csalit

Hát így telt az előszezon, jobbára kisebb süllőkkel, ám a folytatás pazar volt. Amint beköszöntött az igazi fagyos tél, rátaláltunk az öreg harcosokra is, melyekre egész évben áhítoztunk. Egymás után dőltek a rekordok, álmok váltak valóra, de erről már csak a következő történetekben fogok majd beszámolni. Ám, azt gondolom, úgy hitelesek az írások, ha a kisebb fogásokról, sikertelen próbálkozásokról is beszámolok időnként. Ne gondolja senki, hogy egy-egy szebb süllő becserkészése könnyű feladat. Bizony sokszor ki kell járni az öreg folyóra, dacolni a téli faggyal, a csúszós kövekkel és a változó viszonyokkal. Ám, pont ezek a kihívások azok, melyek bearanyozzák a jeges dunai éjszakákat... :o)

sdec17.jpgA csodálatos téli pillanatok egyike...

Boo 2014.03.19. 09:36:15

Szép fogások, de azért már elég volt a hidegből :-D Gondolom te sem bánod.
És igen a kapástalanság is a horgászathoz tartozik, de ezt sokan nem vállalják fel.
Január végén, már én is betli királynak éreztem már magam.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.19. 09:46:38

@Boo: Szia Csabi!

Én nagyon éveztem a téli időszakot, de január végére igencsak belefásultam az extrém körülményekbe én is.
Mindenesetre lesz még jópár téli írásom... :oP
Nekem Január végéig parádés volt a szezon, akkor kezdődött a betlikirályságom. :o)
De minden sanyarú időszak véget ér egyszer... ;o)

Halfdane 2014.03.19. 12:18:08

Gratulálok a cikkhez, ez amolyan étvágygerjesztő a főmenü előtt, de önállóan is megállja a helyét. Tény, hogy a szezon nem indult könnyen, nem igazán sikerült jó halakba belenyúlni, de a folytatás meghozta a jobb halakat, kinek-kinek érdemei szerint. És persze rengeteg tapasztalatot, amely a jövőben remélhetőleg igazán kapitális fogásokkal ajándékoz meg.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.19. 13:29:17

@Halfdane: Szia András!

Sajnos, a magyar valóság nema 3-4 kilós süllőkről szól. Vannak időszakok, amikor bele-bele lehet nyúlni egy-egy szebb példányba, de általában ilyesforma süllők jönnek. Sajnos, nem tartok még ott, hogy csak kapitális süllőkből írjak cikkeket a téli szezonról. :o) Mindenesetre úgy gondolom, hogy a kisebb süsük is sok tapasztalatot adnak. Másként viselkednek mint a nagyok és gyakorlásnak kitűnő a horgászatuk.
Én úgy hiszem, hogy a nagy süllőt ki kell érdemelni és sok kis süllő megfogásán keresztül vezet hozzá az út...

Halfdane 2014.03.19. 13:50:13

Igen, ebben teljesen igazad van, nekem a téli gumis süllőzés teljesen új terep volt és talán kicsit túl nagy várakozásokkal is vágtam, bele. Számomra nyögvenyelősen indult, de végül tűrhetően kikerekedett a szezon, fogtam annyi halat, amiből azért érzem, hogy tanultam valamit. Viszont a bénázásaimnak, útkereséseimnek a hozadéka a rengeteg tanulás és tapasztalat, amit remélhetőleg komolyabb halra tudok váltani.

Amúgy te is sokat tanultál, a felfogásod is sokat változott a süllőzéssel kapcsolatban, úgyhogy szerintem nem várat már sokat magára az a kapitális süllő...;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.19. 14:01:53

@Halfdane: András!

Én nem vagyok rágörcsölve a kapitális halakra. Amiket kitűztem célokat, azokat sikerült megvalósítanom, sőt túl is szárnyalnom. Ma már a fészbuk teli van kapitális fogásokkal így, sokan lebecsülik a kisebb vadvízi halakat, szinte csak a nagy számít. Ez nem jó szemlélet. A képernyő előtt ülve sokan el sem tudják képzelni, mennyi munka és energia van egy kifogott nagy süllőben.
Amúgy sokat adott ez a szezon, bár tudtam volna többet is fogni, ha pár döntést másként hozok meg. De tudtam volna kevesebbet is... Úgy gondolom, hogy a gumis süllőzés azért könnyebb téma, mint a wobbleres. Remélem, a téli tapasztalatokból át tudok vinni sok dolgot a nyári időszakra is, amikor a ragadozók feljebb portyáznak. Mint korábban írtam, úgy érzem idén megtörtént az áttörés. Remélem erre lehet majd építeni az elkövetkezendő években.

Halfdane 2014.03.19. 14:09:28

Na, a befektetett munkáról lehetne beszélni. Bár időt is tudnék beletenni... Mindegy, összességében elégedett vagyok, de látom, hogy van hova fejlődni. Az alapok megvannak, a finomítás a következő szezonok feladata lesz, remélhetőeleg sok szép hallal kísérve.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.19. 14:19:33

@Halfdane: Mindig van hova fejlődni, csak azt fontos tudni hova tartunk... Most már én is ott tartok, hogy egy seggel nem tudok megülni minden lovat, ezért át kell gondolnom, hogy mire, hol és mikor horgászok. Fő halaim a süllő, a csuka a harcsa és a márna. Ezek köré építem az évet. Persze, ha a helyzet úgy kívánja másba is belepróbálok időnként.
Süllőzésnél és alapvetően a folyóvizi horgásztanál a legfontosabb a dinamikusság, hiszen a folyamatosan változó körülményekhez kell igazodnunk. Tudni kell olvasni a körüményekből és ezek alapján találni meg a halat: vízállás, időjárás, apadás/áradás, napszak, évszak, módszer, stb...
Nem könnyű pálya, de jobb is így. Aki nem képes alkalmazkodni a körülményekhez, az itt nem rúg labdába...

Halfdane 2014.03.19. 14:41:43

De mi szeretjük a kihívásokat...;)

Az elmúlt években rengeteget tanultam tapasztalt horgászoktól, ami látszik az eredményeimen is. Én azt mondom, tovább a Lenini úton! :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.19. 14:49:35

@Halfdane: Nagyon kedves tőled, hogy rám gondoltál... :o)

Pergetni jó Blog 2014.03.19. 15:32:48

Szia Tom!

Örömmel ( és bevallom irigykedve) olvasom, hogy milyen szép helyeken jártál. Látom sok időt töltöttél a hideg napokon is a szeretett folyódon, és meglett az eredménye amihez gratulálok!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.19. 15:37:04

@Pergetni jó Blog: Szia Szabi!

Nagyon szépen köszönöm. Hát igen, aki tesz érte az fog is. Te már csak tudod... :o)
Nagyon jó volt ez a téli szezon, de azért örülök már a tavasznak... :o) Az arcom még minig piros, a fagy csípte meg.

Pergetni jó Blog 2014.03.19. 15:41:33

Reménykedve nézek én is elébe a tavasznak, jómagam is várom a jó időt, és bízok benne hogy mindketten megfogjuk a magunk halát! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.19. 15:54:44

@Pergetni jó Blog: Szabi!

Az április és a május hagyományosan jó szokott lenni. Áprilisban a csukákra, májusban pedig a balinokra, potykákra szoktam rápróbálkozni... :o)
Szerintem marad a jóidő és lesznek halak. A nyár lesz viharos, figyeld meg!

jimmba 2014.03.19. 21:58:06

Szia Bogyó! Jól megírtad a cikket, ügyes gyerek vagy!!!
Ez az idő valóban nem a nagy fogásokról szólt,de azért szépen lehet fogni a kisebbekből.
Szégyenkezni nincs miért,mert sokan halat sem tudnak fogni. Az igazsághoz tényleg hozzátartozik,hogy a Dunán
benne van a betli,de ez nem egy agyontelepített tó.
Néha kell is a sikertelenség,hogy az ember észhez térjen. Utána jobban értékeli a fogásokat.
Nekem nincsenek betli sorozataim,de néha én sem tudok hatni a halakra :)
Üdv. Jimmy

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.20. 01:15:00

@jimmba: Szia Jimmy!

Szerintem ez így van rendjén. A szebb süllők csak a legkitartóbbaknak adatnak meg.
Mindenesetre én nagyon jól szórakoztam a kisebb süllőkkel is, igazán élveztem ezt az időszakot.
Ha legalább ennyire jó lesz a következő tél, mint az előző, én már bizony elégedett leszek.
De azért a combosabb történetek még csak most fognak következni, mint tudjátok... ;o)

Roland Nagy 2014.03.20. 09:49:00

üdv mindenkinek!
gratulálok fiúk!szépen kivettétek a részeteket a jóból!
egyébként az üvegszínű gumi nekem is bevált párszor.
Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.20. 11:20:11

@Roland Nagy: Szia Roli!

Köszi.
Érdekes, én üveg színű gumival idáig csakl a Tiszán fogtam süllőt, pedig a Dunán is próbálkoztam vele. Talán tavaly nyáron egy csukát kirámoltam vele, de az inkább tejes árnyalatú volt.
Szerintem kristálytiszta víznél lehet jelentősége az üveg színnek...
Neked mik a tapasztalataid?

Roland Nagy 2014.03.20. 11:31:27

@Bogyo_bacsi: szia Tomi
Én a Dunából fogtam csukát.azért gondoltam az üvegszínre, mert meglepően tiszta volt a víz,és a nap is nagyon sütött.nem akartam feltűnő színüvel mert azt gondoltam az nem olyan természetes ilyen átlátszó vízben.de lehet hogy ez hülyeség.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.20. 11:36:08

@Roland Nagy: Roli!

Teljesen igazad van. Jó választás volt és ami fontos, hogy gondolkodtál és ez vezetett sikerre! Tulajdonképpen egy szép fogáshoz jó döntések sorozata vezet, amiről utólag könnyű okoskodni, de előre megérezni, mi lesz a helyes út, jóval nehezebb. Ehhez kell egy érzék, aminek véleményem szerint ki kell alakúlnia idővel.
És ez a lényeg, szerintem.

Roland Nagy 2014.03.20. 11:50:12

@Bogyo_bacsi: jó példa volt előttem!nem is egyszer:)
üdv.Roland :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.20. 12:26:34

@Roland Nagy: Mivel szerény vagyok, erre nem is írok semmit... ;o)

asp01 2014.03.20. 14:03:05

Szia Tom!
Gratula! Azért panaszra nem lehetett okotok. Szépek ezek a süllők. Én is sokat harcoltam az itteni viszonylatban jobb süllőért. Nehéz dolog ez a süllőzés, mert itt tényleg pörögni kell. Lehet hülyeség, de egy balint vagy csukát sokkal könnyebben be lehet mákolni, vagy legalább is nagyobb az esély a megfogására, de egy süllőhöz tényleg sokat kell trükközni! A Tisza nekem is kellemes meglepetéseket nyújtott a tavalyi évben, rögtön két szép süllővel jutalmazott!

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.20. 14:10:56

@asp01: Szia Dani!

Szerintem addig, míg csukát vagy balint mákból is lehet fogni, a süllő nyakoncsípéséhez már kell a gyakorlat. Nagy süllők fogásához meg különösképpen. Ezt az utat ki kell járni, meg kell szerezni a tudást. Emlékszel, amikor mutattam neked, hogyan kell áramló vízben jigezni? Az ott tapasztaltakat beépítetted a saját repertoárodba és így lettél sokkal eredményesebb a télen. A harcsa pergetés meg méginkább kíván technikai tudást és gyakorlatot. Számomra a folyóvízi harcsa és süllőpergetés a pergetés csúcsa. Hazai körülmények között persze. Azt hiszem nem túlzok, ha ezt mondom...

asp01 2014.03.20. 14:14:08

@Bogyo_bacsi: Valóban, az amit mutattál egy elég nagy lökést adott, aminek szerencsére meg is jött az eredménye! Azóta már formálgattam egy kicsit, és állóvízen is sikeres voltam. Hát a harcsához nekem pergetve még közöm se volt. Ez az egyik idei tervem, hogy pergetve fogjak harcsát. Az is elég ha a 4 kilós rekordot megdöntöm! :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.20. 14:20:04

@asp01: Úgy gondolom, hogy ha ezt majd még továbbfejleszted, még sikeresebb leszel. A nagyok megtalálása és horogvégre csábítása meg egy külön művészet. Mert bizony az RSD-ben is vannak nagyok. Csak annyira eltér a viselkedésük a kisebb süllőkétől, hogy teljesen más szemléletben kell rájuk horgászni.
Hát, azt gondolom, hogy egy pergetett 4+ os harcsa sokunknak fent van a kívánság listáján ebben az évben... :o)

asp01 2014.03.20. 14:23:17

@Bogyo_bacsi: Így van! Nálam ez a két dolog lesz idén előtérben! A nyári időszakra lassan készülök, mert tavaly több helyen is megfigyeltem a harcsákat. Már csak időt és türelmet kell rá szánjak, ami lehet nem lesz könnyű, de mi az?! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.20. 14:24:59

@asp01: Idén párszor veled tartok majd RSD re. Már alig várom a nyári pecákat... :o)

Riderspinblade 2014.03.21. 11:48:08

Grt szép már szép csukák megvoltak süllők , harcsa is mi lesz a következő?? :)
valami óriás balinos cikket szívesen olvasnék már :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.21. 12:28:02

@Riderspinblade: Szia Jani!

Bár a balin nincs benne a kedvencek kategóriában nálam, májusban - júniusban, ha árad a Duna, szerintem teszünk pár próbát velük. Tavaly ebben az időszakban volt egy jó balinos írásom.
A harcsa nehezebb téma. Könnyebb kérni, mint megfogni. :) Nyáron majd időt és energiát fordítok a z
harcsákra is. Megyünk pl. egy hétre újra a Póra és tervezek több dunai csorgásos pergetést és kuttyogatást is...
Meglátjuk, mi sül majd ki belőle...

jimmba 2014.03.21. 19:59:19

Amúgy elfelejtettem írni,hogy az utolsó kép nagyon ott van!!!

Weiller 2014.03.21. 21:04:46

Sziasztok!

Nagyon tetszett az irományod, a kedvenc vízterületem a Duna. Süllőügyileg nagyon specialista lettél Bogyó! Gratulálok!!! :-) Remélem ez az év is sikeres lesz......, pecára fel!!!

Üdv,
Krisz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.03.21. 21:12:49

@Weiller: Szia Krisz!

Köszönöm az elismerést. Még 3 süllős sztori van a tarsolyomban és szerintem a legjobb történetek még csak most jönnek majd...
Úgy gondolom, bőven van mit még tanulni süllőzés ügyileg, de készen állok rá... ;o)