Mikor a csillagok együtt állnak

2015. május 27. - Bogyo_bacsi

A február végén átélt felejthetetlen dunai harcsás kaland után, mondanom sem kell, keményen ráfeszültünk a bajuszosok gumival való becserkészésére. A kezdeti sikereket azonban több betlis próbálkozás követte. Hiába pihentek az ismert helyen a harik, ha egyszerűen nem volt kedvük falatozni... bizony napokig kapásig sem jutottunk. Zoli barátommal folyamatosan lesegettük, az időjárás- és vízállás előrejelzést, illetve a légnyomásváltozás összefüggéseit, de csak egy törvényszerűség látszott biztosnak, akárhogy is alakulnak a feltételek, a harcsák akkor táplálkoznak csak, amikor kedvük szottyan. :o) Így nincs más lehetőség, mint kitartóan korbácsolni a vizet és várni, hogy a csillagok végre újra együtt álljanak. Végül elérkezett a március egy kellemes felmelegedéssel, mi pedig útra keltünk, hogy még egyszer utoljára rápróbáljunk az öreg folyóra, mielőtt a harcsák végleg kiugranak a gödörből és megindulnak az ívó keszegek után a sekélyebb részek felé.

cs01.jpgSzámomra a legszebb harcsa, az efféle márványos árnyalatú

Elsőként a korábbi alkalommal is halat adó töréseket horgásztuk meg. Halkan rálopakodtunk a kérdéses pályára... rendkívül óvatosan tettem le a macskát, hogy semmiféle zaj ne riassza meg a mélyben ólálkodó ragadozókat. Lassú, széles mozgású, négy colos, UV zöld gumit húztam fel a jigemre. Ezen a részen nem nagyon találkoztunk süllővel az utóbbi időben, így nem kellett komoly figyelmet fordítani a szelektálásra. Óvatosan elkezdtük a meder pásztázását folyásiránynak megfelelően, legyező alakban. Zozó a csónak végében inkább lefelé dobott, míg én többnyire oldalsó irányban görgettem a sodrással a plasztik csalit. Talán az ötödik-hatodik bevonatásnál valami vadul megcibálta botom spiccét, mire én rögtön reagáltam. Rövid fárasztás után egy faroktőig hatvanöt centis harcsafit emeltem be a csónakba. Ugyan nem volt nagyobb, mint a korábbi fogások, ám teste gyönyörűséges márvány színben irizált. Mosolyogva adtuk vissza a Dunának bajuszos gyermekét, hogy egyszer majd talán újra találkozzunk a közeljövőben.

cs02.jpgEddig pergetve fogott harcsáimat egytől - egyig...

cs03.jpg... élénk színű műcsalival akasztottam

Sajnos, több halat ez a törés már nem adott, így újabb cél felé vettük az irányt. Mielőtt folytatom a történetet, pár szót ejtenék a felszerelésről is. Nem használunk ehhez a módszerhez durva cájgot. A nagyjából 50 gramm dobósúlyú, érzékeny spiccű jigger bot már alkalmas lehet rá, hogy a gumihal koppanásait érzékelni tudjuk a mederfenéken. Csónakból még a nagyobb harcsákat is biztonsággal ki lehet fárasztani ezzel a pálcával a téli időszakban. Zsinórnak én 0,15-ös, míg Zozó 0,10-es fonott madzagot használunk. Hazardírozás bizony ez harcsára, de muszáj a vékony zsineg mellett kitartani, mert vastagabbal sajnos nem érezni a finom módszer ritmusát, nem tudjuk letenni a műcsalit a fenékre és általában kapásig sem jutunk el. Zozó vastag fonott előkét köt, ugyanis már többször elreszelték neki a zsinórt a hegyes gerebenfogak. Én megspóroltam az előke használatát, mivel ilyen tapasztalatom nem volt ezidáig. Ezidáig!!! :o(

cs04.jpgOtt, ahol süllőre is számíthattunk, márciusban már nagyobb méretű gumihalakat használtunk

A következő törés már keményebb diónak bizonyult. Nem csak a rendkívüli sodrás miatt, hanem itt akár jobb süllők is befuthatnak, amiket szerettünk volna elkerülni így márciusban. Ráadásul ha itt harcsába botlunk, az már biztosan nem az óvodás méretűek közül való lesz. Öt – hatcolos, eddig soha nem használt gumikat tettünk fel a zsinór végére. Jómagam egy tizenöt centis, zöld-flitteres Kopyto-t. Talán egy tucat bevontatás után, szinte a csónak alatt, BUMM, valami beszippantotta műcsalimat. Majd ZZZzzzzzzz... csak úgy süvített le a zsinór orsómról. Itt a jó harcsa!!! Ám, alig telt el hat-nyolc másodperc a zsinórom hirtelen elpattant. Ezidáig ilyen még sohasem történt velem. Bizony a horgom végén volt eddigi legnagyobb dunai harcsám és felszerelésemen pillanatok alatt megtalálta a gyenge pontot. Talán gerebenfogaival reszelte el a zsinórt? Talán már eleve meg volt sérülve madzagom? Ezt már sajnos, sosem tudjuk meg... csak a zsinór csupasz vége fityegett előttem egy vesztes csata emlékéül. :o( Ennél többet kellett volna bírnia egy 0,15-ös fonott zsinórnak helyesen beállított ordó fékkel!

cs05.jpgParton a dunai Big One

cs06.jpgEbbe a hatalmas szájba bármekkora gumihal belefér

Ám, a történetnek itt még nincs vége. Ugyanitt, pár perccel később, Zozó ütött egy komoly halat. Rögtön realizáltuk, hogy ő sem mindennapi ellenféllel került szembe... csak úgy süvített le a zsinór a dobról. Rögtön föl is szedtem a horgonyt, majd barátom segítségére siettem. Mire a hal fölé értünk, a fárasztás már rutinszerűen zajlott... a bot karikában, a zsinór pattanásig feszült, a csónak mellett pedig mindenütt burványok forogtak. Tíz perc múlva felbukkant előttünk a páratlan rablóhal. Mindketten elképedve csodáltuk, ahogy újra és újra visszatört a mélybe. Bizony évek óta nem volt szerencsém ekkora harcsához... a Dunán meg ezidáig sosem. Mikor már nem reagált az érintésre, behúztuk a csónakba, majd a parton fényképeztük és mérlegeltük a hatalmas bajuszost. Kereken 23 kilónál állt meg a mutató. Nem semmi zsákmány így rögtön év elején. :o)

cs07.jpgZoli barátom idei legszebb harcsájával

cs08.jpgHiába az érzékeny felszerelés és a vékony zsinór...

cs09.jpg... téli időszakban az efféle harcsákat is sikeresen ki lehet fárasztani

Gratuláltam Zozónak páratlan fogáshoz. Nekem is adott volt a lehetőség, de sajnos nem tudtam élni vele. Gyanítom, hogy hasonló forma bajuszossal találkoztam én is. Megmérettettem és elbuktam... és a legrosszabb, hogy ki tudja mikor találkozok újra a Dunán ilyen szép harcsával. Na, de ilyen a horgászat... lesz ez még fordítva is. ;o) Jókedvvel szálltunk ki a már sokat látott dunai ladikból. Zozó szemei ragyogtak az örömtől. Sajnos, a beköszönő felmelegedés lezárta ezt az emlékezetes horgászidőszakot, hiszen a harcsák csak pár hétig mocorognak a gödrök környékén, utána útra kelnek a sekélybe húzódó keszeghadakat követve. Mindenesetre annyit elárulok, hogy ebben a horgászévben az eddigieknél több energiát szándékozok fordítani a harcsák hajkurászására és ez még csak a szezon kezdete volt. Áprilisban már a Pó folyón és csatornáin riogattuk a harcsákat... méghozzá nem is sikertelenül, de ez bizony már egy másik történet lesz... ;o)

cs10.jpgMárciusi alkonyat a Dunán

Nézzétek meg a kalandról készített videómat is:

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr177485276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halfdane 2015.05.27. 09:57:44

Hosszú ideig minden vesztett halat hetekig "sirattam", zakatolt bennem a kudarc. Aztán elfogadtam hogy ez együtt jár a horgászattal, nem lehet mindig minden tökéletes, van hogy hibázunk, van hogy valami olyan körülmény húzza át a számításunkat, amellyel nem számoltunk. Az ilyen esetek viszont fejlődésre inspirálnak, részben mert tudjuk, hogy ott van a vízben a big one, részben mert le is akarunk vele fotózkodni ;) Gratulálok a zsákmányhoz, most Zoli tudta kimaxolni az élményt, de neked is eljön a nagy siker pillanata!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.27. 10:17:48

@Halfdane: Szia András! Hat igen, gyorsan túlléptem ezen a dolgon. Tisztában vagyok en is a játék szabályokkal, de azért képzel el mit éreztel volna, ha mondjuk a Pon akasztott harcsad lep meg. Mindenesetre a kisebb harcsanak is örültem nagyon. Zozo minden megakasztott három nagy harcsajabol 2 bent marad állítása szerint. Sajnos, ez egy ilyen játék.... Üdv Tom

Halfdane 2015.05.27. 11:16:40

Amikor pergetni kezdtem, minden kapás, minden hal kiemelt jelentőségű volt, hiszen az ember habzsolni akarja a sikerélményt. A kudarc ilyenkor különösen fájdalmas. Aztán ahogy gyűlnek az élmények, tapasztalatok, úgy egyre könnyebb elfogadni ezeket, hiszen már annyi élmény van a "tarsolyodban" és tudjuk, hogy még sok is vár ránk. Szerintem ehhez meg kell érni. Nem korban, tapasztalatban. Most hogy már nálam is megtörtént egy nagy hal megfogása, egészen máshogy állok dolgokhoz, ez az egy fogás is megváltoztatta a horgászathoz fűződő viszonyomat. Már nem remegő kézzel rakom össze a botot a parton, hogy 1 percet se veszítsek, már nem reszketek, hogy megfogjam a halamat. Már azon sem remegek, ha egy hétvégén épp nem jut idő pecázni. A kudarcokat is könnyebben dolgozom fel. Pontosabban nincs is kudarc, viszont van tanulság! Az okos horgász le tudja vonni ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.27. 11:35:36

@Halfdane: ertem en ezt, de azt is látni kell, hogy sok év dunai pergetes után, végre beköszönt a nagy harcsa és lehet újabb hét evet kell várni a következő lehetőségre. Nyilván fogtam mar nagyobb harcsat és meg fogni fogok bizonyára nagyobbat is, mint ami elment, de azért ez most nagy trofea lett volna. Ahogy gyűlnek a tapasztaltok, egyre sikeresebbek legyünk majd Dunán, Tiszán, Pon. A rendelkezésünkre álló idő meg remélhetőleg évtizedekben mérhető meg. ;o) nálam ez a horgászat előtti drukk sosem volt. Mindig sokkal lazábban vettem nálad a dolgot... Lehet, neked is lazulni kene meg.

ridgeback · http://akvariumipecas.wordpress.com/ 2015.05.27. 12:13:16

Gratulálok a bajuszosokhoz, az első képen a márványos nagyon szép. És nem mellesleg ismét egy olyan cikk, amiből lehet tanulni. Ha egyszer harcsázásra adom a fejem ott lesz a vastag fonott előke.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.27. 12:49:46

@ridgeback: szia Pisti! Nagyon szépen köszönöm. Jo látni, hogy egyezik az ízlésük. ;o) örülök, ha tudtál nemi tanulságot kimazsolazni az írásból. Próbáltam ebben is elrejteni nemi technikai információt. Remelem sokaknak lesz hasznos...

Levente43 2015.05.27. 13:06:49

Gratulálok nagyon szép harcsák és a nagy jó kövérke

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.27. 13:27:35

@Levente43: köszi Levi. Igen, jo kövér, pedig meg csak március eleje volt. Ugy látszik, olyan gödörben telelt, ahol bőven volt neki mit kajalni... ;o)

Roland Nagy 2015.06.11. 11:02:54

Gratulálok!A kitartás alap az eredményhez,ami mindenre igaz,bármit csinálsz.
Amúgy a harcsáid most ott cuppognak nálunk.Lehet őket hallani :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.06.11. 11:16:37

@Roland Nagy: Szia Roli!

Nagyon szépen köszönöm. Kitartásban nincs hiány... ;o)
De hát akkor miért nem dobálsz rájuk? Most jön egy kisebb árhullám, a hétvége tökéletes harcsás idő lenne... ;o)
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2015.06.11. 11:27:58

@Bogyo_bacsi: Partról nem érem el őket,és ha bemákolnék egy nagyobbacskát még a kondimon is kifogna.A kisebb fajokkal edzek egyelőre :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.06.11. 11:31:25

@Roland Nagy: Értem, pedig néha érdemes lenne feltenni felszíni wobblert is, mint pl a Norizi. Nem csak a harcsák miatt, de a balionok is imádják. Ha nagyon a felszínen rabolnak, lehet érdemes lenne ezzel próbálkozni...
Másrészt meg kérdés, hogy mi az a nagyobbacska? A Dunán befutó max 5-10 kilósakat szerintem simán kiszeded a jelenlegi felszereléseddel...

Roland Nagy 2015.06.11. 11:47:42

@Bogyo_bacsi: nekem csak egy 5ös norizim van.Megadta magát a 4000es mag prom.a másik orsóm 2500as :)
Képzeld dobtam vagy ötöt-hatot.Elsőre dobtam rendeset aztán egyre rövidebbet és az már feltűnt.De a kocsiban volt a másik bot így nem törtem az agyam.Este átnéztem hogy mi a baj és rendbe hoztam de nem bízok már benne.Valamiért nem emelte a dobot,így veszek shimanot,ryobit,vagy daiwát.Ez a sorrend.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.06.11. 11:54:16

@Roland Nagy: Nagy Csabi 5-ös Norizivel fogott egy szép harcsát tavaly. :o) Szóval semmi sem lehetetlen.
Lehet, meg lehet javítani, de szerintem nem érdemes vele sokat bíbelődni, mert ezeknek az alsó kategóriás orsóknak ennyi az élettartamuk.
Ha újat szeretnél venni, akkor először azt kell eldönteni, hogy mennyit akarsz rááldozni. Ha van 27 rugód, akkor egy Ryobi Zaubert ajánlanék. 10 évig orsó lesz. Ha rászánsz egy nagyobb összeget, akkor egy jó Shimanót ajánlanék, de ott is minimum középkategóriáig érdemes elmenni, ami már min. 50 rugó. Daiwa orsók is jók, de árban fölötte vannak szerintem a Shimanóknak...
Üdv.

Tom

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.06.11. 12:02:28

@Roland Nagy: Ha kevesebbet eszel, összejöhet ;o) :oD

Roland Nagy 2015.06.11. 13:15:01

@Bogyo_bacsi: Az lesz vagy kapok egyet névnapomra valakitől akinek kettő van :DDDD

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.06.11. 13:47:49

@Roland Nagy: Hahaha. Majd az asszonytól kérj egyet karácsonyra ;o)
süti beállítások módosítása