Az év első harcsái

2016. március 30. - Bogyo_bacsi

Már alig vártam, hogy véget érjen az idei hosszú, sanyarú téli gumihalas szezon a Dunán, hiszen a január inkább volt a kínlódások időszaka, mint a szívet melengető horgászkalandoké. Az előző évhez hasonlóan február elejére beköszöntött a tavasz. A hirtelen felmelegedő időjárás végre áradást hozott magával némileg bezavarosítva a vizet. Ilyen körülmények közt süllőre végkép nem lehetett számítani, ám tavalyi korai harcsás kalandjaink arra ösztönöztek, hogy talán jobban járnánk, ha idén is az ébredező bajuszosok nyomába szegődnénk. Így dobozomba bekerültek a nagyobb méretű, hatalmas korongokkal rendelkező, lassabb mozgású gumik feltűnőbb színekben, illetve az előre megkötött koptató előkék. Vajon találkozunk-e idén is az első táplálékszerző útjukra induló harcsákkal? Mielőtt azonban belekezdenék kalandunk ismertetésébe, engedjetek meg pár gondolatot az itthon tapasztalt folyamtokról.

elsohari01.jpgMár hagyományosnak mondhatóan, idén is az ébredező harcsák nyomába szegődtünk Zozó barátommal a Dunán

Az utóbbi évben azt tapasztaltam, hogy természetes vizeink nagy részén a harcsaállomány erőre kapott ellentétben más ragadozókkal, mint például a süllő, kősüllő, vagy főleg a csuka. Úgy gondolom, ez nem véletlen. Folyóvizeinken a harcsa előretörése a jövőben még inkább érezhető lesz és a nagyritkán, véletlenszerűen beköszönő bajuszosok helyet egyre gyakrabban kell számítanunk harcsákra a horog végén. Mi alapján is gondolom ezt? Először is változik éghajlatunk. Már három éve egyre korábban köszönt be a tavasz, egyre hosszabbak az őszök és egyre enyhébbek a telek. A globális felmelegedés és vizeink hőfokának emelkedése jelentősen kedvez a harcsapopulációnak. Láthatjuk olasz és spanyol példákon keresztül, hogy a mediterrán folyók valóságos paradicsomi állapotokat teremtenek a szürkéknek. Bár még nem tartunk itt, de elmozdulás már tapasztalható ez irányban, úgy gondolom.

elsohari02.jpgÍme az idei első... a méreten majd még igazítunk ;o)

Másodszor folyóvizeinken ez évtől megszűnt a kereskedelmi célú halászat. Úgy gondolom, mivel a halászok zsákmányának legnagyobb részét a keszegek tették ki, a jövőben a fehérhal állomány jelentős erősödése várható, különösen abban a mérettartományban, ami kifejezetten a harcsa zsákmányának számít. A rendelkezésre álló táplálék bővülése pedig magával húzza a harcsa populáció előretörését. Harmadrészt pedig, még hosszú évekig számolnunk kell a kormorán jelenséggel, ami bár a harcsa állományban nem sok kárt tesz, a konkurens ragadozókat nagyon keményen megtizedeli. Ha a táplálékláncban valahol űr keletkezik, azt gyorsan betölti más ragadozó, amely sikeresebben tud alkalmazkodni a változó feltételekhez. Ezek a szempontok talán önmagukba nem elég erősek, hogy változást okozzanak, de összeadódva évről-évre magával fogja hozni a harcsa populáció hazai erősödését.

elsohari03.jpgRelax Junker - harcsára  a kedvenc gumim :o)

Zozó barátommal a jeleket kémleltük az öreg Duna hátán. Itt-ott keszegfordulás borzolta a víztükröt. Magányos kárókatona igyekezett az általunk kiszemelt terület felé. Várjunk kicsit, ne riasszuk meg – javasolta Zozó. A kormorán lebukott, majd hamarosan termetes keszeggel a csőrében jelent meg újra. Itt vannak a keszegek és lesz alattuk harcsa is – súgta tapasztalt barátom. Óvatosan engedtem le a horgonyt, majd miután az ideális helyen pozíciót fogtunk, már röppentek is gumihalaink a levegőben. Talán tíz bevontatás sem telt el, rángatós kapásom akadt. Rögtön bevágtam, érzetem, halam nem igazán termetes. Szűk két kilós harit emeltem csónakba, majd engedtem szabadjára a tavasz első napján. Nem egy óriás, de az idei első. :o)

elsohari04.jpgZozó harcsájának zöld-flitteres Mann's Shad gumihalra szottyant kedve

Nemsokára Zoli barátomnak is kapásba görbült a botja. Ez már szebbecske, olyan háromfelesre saccoltuk. Természetesen ő is visszanyerte szabadságát. Itt vannak a kicsik, de ha a mai napon mozdul a harcsa, talán megnézhetnénk más részeket is, ahol nagyobbakra is lehet számítani – javasolta Zozó. Sajnos, másutt nem akadt kapásunk, így visszatértünk napnyugtára az előbbi fogások helyszínére. Két-három kapásunk még akadt, de nem tudtuk halra váltani. A harcsák talán ezen a napon jelentek meg kedvenc törésünkön és nagyjából egy hétig tartózkodtak ott. Sajnos, nekem több lehetőségem már nem nyílt a velük való találkozásra, de barátom igen szépen fogott az elkövetkező időszakban.

elsohari05.jpgBarátom is megfogta a maga márványos zsákmányát

Két hét múlva tértem vissza a tetthelyre. Harcsáknak, már egy ideje, se híre - se hamva. Sajnos, a helyi haramiák is felfedezték a szituációt és kukaccal megtizedelték a harikat. :o( Mikor a bajuszosok odébb álltak, a helyüket süllők vették át a töréseken. Ezen a napon összesen három koppintásunk akadt, amiből nekem sikerült elcsípnem egy, csupán negyvenpár centis sücit. Tavaly barátommal három jó harcsás napunk is akadt ebben az időszakban a Dunán, idén azonban mindössze egyet tudtunk összehozni együtt, ám ez is több mint a semmi, úgy gondolom. Az elmúlt időszak fagyos szélmalomharca után valóságos felüdülés volt a kellemes időben egy-egy rablóhalat csónakba emelni. :o)

elsohari06.jpgIdei első süllőm :o)

elsohari07.jpgNem egy óriás, de legalább megmentett egy betlis naptól :o)

Február második vasárnapján Matyi barátomhoz látogattam a Tiszára. Egy igen magas, zavaros, kakaósodó vizet fogtunk ki, de a limányos részeken el tudtuk még húzni a gumit a törések mentén. Én 4,5 colos UV zöld Relax Kopyto gumit emelgettem, barátom pedig piros-fehér Sandra twistert. A harcsákat egy gödör peremén találtuk meg, nagyjából félvízen állva. Rendkívül élvezetes pecát tudhattunk magunk mögött. Összesen három harcsát fogtunk, és még volt legalább ennyi akciónk, illetve barátom csónakba emelt egy gyönyörű, hármas forma süllőt, mely teljesen letorkozta a hatalmas twistert. Ki számított rá kb 2 centi átlátszóságú vízben? Most pedig beszéljenek magukért a képek! :o)

elsohari08.jpgPocakos tiszai sárgás színtónusokkal

elsohari09.jpgA zavaros, áradó víz megmozdította a harcsákat a Tiszán is

elsohari10.jpgA visszaengedés első...

elsohari11.jpg... és utolsó pillanata :o)

elsohari12.jpgVáratlan vendég a horgon. A víz átlátszósága 2-3 centiméter!!!

elsohari13.jpgMatyi barátom hatvanas forma süllője

elsohari14.jpgAznapi legkisebb márványosunk

elsohari15.jpgTiszai harcsaportré :o)

elsohari16.jpgElképesztő színjáték. Érdekes, hogy minden vízen, ahol horgászunk, más-más színű a halak pizsamája

Így teltek hát február első hetei. Az ébredező harcsákból idén is sikerül néhányat nyakon csípni, bár nekem idén sem jött nagy köztük. :o( Hát, ami késik, nem múlik… :o) Úgy gondolom lesz még lehetőségem ezéven bőven javítani az átlagméreten. Mindenesetre az érkező felmelegedés és áradások megmozdították a harcsákat, amikből azért sikerült csipegetni. Úgy gondolom, hogy az „amikor akkora a fűzfalevél, mint az egér füle, akkor indulnak a harcsák” teóriát nyugodtan el lehet felejteni, főleg ha ilyen mértékben melegszik éghajlatunk. Jah, és még valami… a kalandban előforduló összes hari épségben visszanyerte szabadságát… ;o) Reményeim szerint, következő írásomban már tavaszi kalandjainkról számolok majd be nektek. Addig is görbüljön mindenkinek! ;o)

elsohari17.jpgAz első idei tiszai horgászat nem okozott csalódást :o)

És most tekintsétek meg a dunai harcsafogásokról készült hangulatvideót:

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr248527968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hajdú Marcsi 2016.03.30. 16:24:08

Egy infót én is megoztanék veled,ha megengeded!Az egyik tiszai kép alá azt írtad hogy a víz átlátszosága 2-3 centiméter.Nekem úgy tünt mintha nem lehetne olyan zavaros vizben süllöt fogni?Számomra a Balatonon az az odőszak amikor a vihar a vihart követi maga a pergrtő menyország!A legtöbb kapást akkot érem el ha bejönnek a 40-70es szelek!!!Amikor megnyukszik a víz a színe a kávéstejfe hasonlit.A legnagyobb súllőimet és hatcsáimat akkor fogtam.A kapásuk kivétel nélkül eröteljes agresszív volt.Tehát szerintem a zavaros víz nem zavarta öket hanem inkább bátrabban támadták a mücsalit,és mindez világos nappal.Lehet hogy a Tiszán ez másként működik?Egy másik észrevételem pedíg az időjárás változással kapcsolatban irt véleményeddel függ össze.Igazad van abban hogy a minden évben korán elérkező tavasz (február)megmozdítja a harikat.Ez így is van hiszen ők nem a naptárhoz igazódnak hanem az időjáráshoz ezt rég tapasztalom én is és ezért nem hiszek az ""egérfüle témában"".Az pedig hogy feljövöben van a harcsaállomány az biztos de ezek a halak már rég ott voltak a vízben mert dunai pecás barátaim akik féltve örzik a megszerzett tapasztalataikat már régóta sok és nagy harcsát fognak a Dunában.Láttam tapasztaltam.Jómagam több mint 20 évig harcsáztam a balcsin de 2011óta (harcsspusztulás)már nem pecázok rájuk.Szerencsére azt amit a harcsázás terén el szerettem volna érni azt mind elértem ezért is már csak süllöre dobálok.Abbol szerencsére van szépen a balcsiban.Továbbiakban is sok szép és élményekben gazdag pecát kívánok,és köszönöm az írást nagyon jó volt föleg hogy 4 hónapja nem fogtam botot a kezrmben.De már csak 5 nap és 8hónapig non-stop peca!!!! Üdv:Tamás!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.03.30. 17:15:39

@Hajdú Marcsi: Szia!

Köszönöm szépen a hozzászólásodat és üdvözöllek a blogomon! :o) Hát igen, ahány víz, annyi féle tapasztalat. Én főleg a Dunán horgászok, és nálunk az a tapasztalatom, hogy a félzavaros víz még jó a süllőnek, de full zavarosban már nem igazán fogtunk gumival. Talán wobblerrel kövezésen voltak sikereink, de az is inkább csak akkor, ha legalább fél méter volt az átlátszóság. Itt a Tiszán eléggé kakaós volt a víz, biztosan 5 cm alatt volt az átlátszóság. Nyilván ilyenkor bele kell dobni a süllő szájába, ez most itt sikerült szerintem. Dunán ritkán van ekkora szerencsénk. :oP
Nyilván azokat a gondolatokat, amiket általánosságban írtam nem erre a pár harcsára alapoztam, hanem a baráti és ismerősi körből összegyűjtött információkra. Tendenciáról beszélünk, aminek már vannak érezhető jelei, de szerintem igazán csak a jövőben lesz mindenki számára szembetűnő a folyamat. Ilyen dolgokról senki sem beszél, mindenki csak technikai dolgokról ír... gondoltam talán én felvetem ezt a témát, hátha valaki hozzá tud fűzni valamit... :o)
Üdv.

Tom

Miklós Ratkai 2016.04.01. 14:34:37

Megint jól sikerült írás és megint jó fotók! Tamás/Hajdú Marcsi/! Csak annyit,hogy a Tiszán is,mint mindenütt,lehet fogni a zavaros vízben süllőt,de hidd el,hogy elég nehéz a tiszta vízhez képest! A Tisza szűkebb folyó,mint a Duna,és sztem nagyobb a halsűrűsége is,bár lehet,hogy ez szakaszos!Így sztem ennek is köszönhető,hogy több halat lehet fogni a zavaros vízben!Bogyó! Sztem a halak sűrűsége a Dunán is nőni fog! Amiket leírtál,abban van valami,de említetted az olasz és spanyol....gondolom a Póés az Ebró folyókat!Namármost! Ott is volt rengeteg telepítés,csak titokban! Itthon a Mohosz előírások azt írják elő a horgászkezelésbe került vizek gazdáinak,hogy több és több legyen a telepítés! Ha ezt hozzáadjuk az általad említett dolgokhoz,és sikeres ívások is lesznek,akkor minden faunából több lesz előbb utóbb! Ebben csak reménykedni merek! Tudod,hogy szeretek én is harcsázni,de a fő halam mégis a süllő és a köves! Remélem az idén lesz időm a harcsákra is,és nem úgy,mint tavaly! Ha jöttök és meg tudom oldani,akkor egy másik csónakban elmegyek én is harcsázni,egyidőben veletek,de más pályán! Remélem ezzel is segítem majd az ittléteteket! További ilyen jó írások is jöhetnek! Görbüljön,ha kijutsz! Üdv:MIKI

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.04.04. 09:28:06

@Miklós Ratkai: Szia Miki! Hát, én is reménykedek, hogy pozitív irányban lesz elmozdulás. Ezt sajnos süllő és főleg csuka állományban nem érzem. Gyermekkoromban egy holtágpeca alkalmával akár 15-17 csukát is tudtam fogni, illetve azért mindig jött 1-2, főleg. Igaz a teteje olyan másfél -2 kiló körül volt. Ezzel szemben most évente ha fogok 2-3 darab csukát ugyanezeken a vizeken, az már jó eredmény. :o( Pedig, nem felejtettem el horgászni, sőt. Vannak ugyan sikeres ívások, de sajnos a kormoránok nagyon keményen megtizedelik az állományt. Csak remélni tudom, hogy pozitív elmozdulás lesz ezen a téren is...
Nah, ez nem is olyan rossz ötlet. De mondok jobbat is. Májusban neki ugrok a jogsinak... remélhetőleg hamarosan lesz saját kocsim is, így akár a közös pecák előtt is megnyílhat a lehetőség. Igaz, csak novembertől. :oP
Írásokat tekintve mindent megteszek, sajnos, most kifogytam az anyagokból, úgyhogy lehet lesz egy kis szünet.
Üdv.

Tom

Miklós Ratkai 2016.04.04. 14:49:02

Már várom,hogy tudjunk együtt pecázni! Tudom,és tudod,hogy az erre szánt időből kevés van,oda vissza,de megoldjuk csak a víz és az időjárás is úgy alakuljon,hogy jó legyen minden! Drukkolok a jogsidért! Hajrá! Ideje lesz már! :)
Régebben mi is több halat fogtunk,köztük csukákat is! Nem azzal van baj egy esetben sem,hogy az ember elfeejt horgászni,hanem a halsűrűség több okból is sajnos kevesebb! Erről lehetne hetekig beszélni! Bízom benne,hogy az emberiség felismeri időben,hogy nem kell minden halat hazavinni!
Üdv:Miki

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.04.04. 14:51:51

@Miklós Ratkai: Május hetedikén kezdem is a tanfolyamot. Gyorsan össze fog jönni meglátod. :o(
Hát igen, sajnos én nem vagyok túl optimista... :o(
Üdv.

Tom

Riderspinblade 2016.04.04. 19:22:57

Én idén harcsázok párat :) lesz segítségem meg el se kell mondanom miket fogok dobálni úgy is tudod ;)
Csak őszintén inkább a nyári éjszakákat várom :) azokat szeretem.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.04.04. 20:03:19

@Riderspinblade: Jani!

Jövőre műár lesz kocsim és akár nagyobb ívű kalandokba is belevághatunk ;o)
Üdv.

Tom

Miklós Ratkai 2016.04.05. 06:32:28

A lányom is most kezdi a tanfolyamot,csak sajna őt nem tudom semmivel sem rávenni a pecára!6 éves koráig horgászott,aztán így alakult! Már mondta,hogy szeretne vezetni hétvégenként! Na ezzel lehet rá bírom venni 1-1 pecára! :) A legnagyobb öröm lenne a számomra,ha a lányom....lányaim is pecások lennének,és el tudnának irányítani 1-1 "városi parasztot" :) Remélem érted,és nem sértődsz meg! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.04.05. 09:09:44

@Miklós Ratkai: Hát az élet mindig mást dob, mint amit a szülő szeretne. Engem sem punk zenésznek terveztek... ;o) :oD

Miklós Ratkai 2016.04.09. 06:06:12

Na ez nagy igazság Tamás!

Roland Nagy 2016.04.21. 10:56:02

@Bogyo_bacsi: Sziasztok gratula a pecákhoz :)
Tomi neked legalább nem akarták a hátadon kettétörni a gitárod!(apám)
Ilyen szarul játszanék? :D

Roland Nagy 2016.04.21. 10:59:22

@Bogyo_bacsi:Semmi extra gondolom zavarta a gyakorlás :D

Roland Nagy 2016.04.21. 11:22:16

@Bogyo_bacsi: Jó füled van :D
Igen Egy gólyamentés után megakasztottam egy harcsát a Dunán Thrill 9 essel!Sajnos nem voltam rá felkészülve.

Roland Nagy 2016.04.21. 11:35:58

@Bogyo_bacsi: Az úgy volt hogy arra jött egy gólya.Nem tudott repülni mert le volt gyengülve,ezért meg kellett fogni hogy segítséget kapjon.Azóta már jól van és lassan elindul útjára.Ezután észrevettem egy rablást,de nem tudtam mi volt, gyorsan felszereltem és a rendkívül erős sodrás miatt egy thrill 9 es wobblert tettem kapocsra.kétszer húztam el és egyszer csak leverte egy harcsa.Láttam a fejét biztos nem ponty volt.De sajnos a zsinórom nem bírta a kiképzést és a halacska távozott.Röviden ennyi :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.04.21. 11:37:38

@Roland Nagy: Oh, sajnálom. Milyen vastag volt a zsinór?

Roland Nagy 2016.04.21. 11:45:18

azt hiszem 14 vagy 5ös fonott de már régi volt lehet azért nem bírta vagy egy kőnek húzta vagy nem tudom.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.04.21. 11:51:14

@Roland Nagy: Hát igen, egy 14-15 ös zsinór nem elégséges harcsára pergetni, de én sem tudok vastagabbat használni, mert az már kezdi megölni a technikát. Arra viszont jobban oda kell figyelni, hogy a zsinór jó állapotú legyen. Szeznon elején érdemes vagy újat venni, vagy megfordítani a dobon!!! Az a Thrill volt az amit tőlem vettél?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.04.21. 11:55:34

@Roland Nagy: Oh fuck. Pedig én sosem dobáltam :oP
Hát remélem legközelebb összejön ;o)

Halfdane 2016.05.02. 14:53:18

Szia Tomi! Gratulálok az év első harcsáihoz, minden bizonnyal nem az utolsók lesznek...;) Érdekes tapasztalat az elmúlt években, hogy ahogy enyhül a tél szorítása, megjelennek a harcsák és heves táplálkozásba kezdenek még az egészen hideg vízben. Tapasztalt harcsásoknak ez nyilván nem újdonság, de én magam sem gondoltam korábban, hogy ennyire mozgolódnak még a hideg vízben. Ez a tapasztalat igen hasznos lehet a jövőben, ha bepróbálkozunk 1-2 hideg vízi Pó túrával, akár ott is lehet komoly sikert elérni. Akár úgy is, hogy kimondottan a gumis, vertikális pecát erőltetjük, nem a partdobálást.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.05.02. 15:00:10

@Halfdane: Szia! Igen, de ne felejtsd el, hogy ott azért ennyire nem hűl le a víz. Akár a dobálós technikák is eredményesek lehetnek, csak lehet mélyebbre kéne nyúlnunk... Amit viszont még nem tudtam megfejteni, az az áprilisi harcsázás. Azt mondják, hogy ez a legjobb harcsás hónap, de én pergetve még sosem fogtam áprilisban. Vannak elképzeléseim, de csak akkor derül majd ki, hogy helyesek e, ha meglesz a saját csónak...

Halfdane 2016.05.02. 16:15:29

Úgy érzem, hogy az elmúlt 3 év célzott harcsázásai közben sokat tanultunk, de még mindig csak a felszínt kapargatjuk. Mai szemmel nagyon kis bénák voltunk az elején és nyilván most is követünk el olyan hibákat, amelyeken évek múlva csak mosolygunk. De ez az út ilyen, én szeretem járni, szeretem, hogy nem azonnal jönnek a sikerek, szeretem, hogy a legkisebb harcsákat is ki kell érdemelni...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.05.02. 17:34:08

@Halfdane: Senki sem születik tapasztalt harcsapergetőnek. Nem könnyű sikeresnek lenni, különösen nem folyóvízen. Jövögetnek már az eredmények, talán több szerencse elkélne, főleg a körülményekkel. Szerintem az út jó, kitartásra van szükség. Szerintem jövőre a saját csónak is nagyot fog lendíteni rajtunk.
Idáig ez az év sem úgy alakult, ahogy szerettem volna harcsa fronton. Sem a PÓ, sem a Tisza nem jött össze áprilisban időjárási okok miatt. Reméljük ez a jövőben máshogy lesz...

Halfdane 2016.05.03. 09:23:47

@Bogyo_bacsi: Nem is kell a könnyen jött siker. Bár önbizalmat ad, de mégis azt a zsákmányt szeretjük, amiért meg kellett küzdeni, vagy ami egy-egy jó döntés eredménye. Kell hogy mellette legyen a horgászban rejlő faktor, ne csak a véletlen összjátéka legyen. Én élvezem ezt az utat, még akkor is, ha lassan tudunk rajta haladni. Legalább nem bukunk orra a nagy sietségben :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.05.03. 22:21:00

@Halfdane: Hát egy biztos: ha jön siker, az nem könnyű siker lesz... :oD Egyetértek amúgy. Be fog érni a befektetett munka. talán, már idén. ;o)
süti beállítások módosítása