Az ősz legszebb süllői

2017. január 31. - Bogyo_bacsi

Számomra az év csúcspontja süllőhorgászatot tekintve egyértelműen az őszelő. Nagyrészt ebben az időszakban húzom be a legszebb fogasokat a Dunán, többnyire wobblerrel. Valamiért az ősz második felében már nehezebben találom a ritmust, amióta pedig a telek is ilyen gyengén muzsikálnak, a jeges-gumis süllők is megritkultak. Tudtam tehát, hogy az októbert meg kell nyomnom kissé, hiszen az én pályáimon, az én módszereimmel ekkor van a legnagyobb esélyem termetes süllőt fogni. Ám, ez az év rendkívül nehéz volt a Dunán minden pergetőhorgásznak. Még a legtapasztaltabb cimboráim is zsinórban nyomták a betliket és csupán egy-egy beugró szebbecske fogás tartotta az emberben a hitet. Ennek ellenére három emlékezetes horgászatot tudhatok magam mögött ebben az időszakban, mikor az öreg folyó kegyeibe fogadott. Lássuk most e három kaland hiteles történetét!

oszisullo01.jpgIlyen süllőért már bizony érdemes hajnalig kitartani a Duna partján :o)

Éppen, hogy elkezdődött a szezon, talán szeptember végén jártunk még csupán, mikor Gergő barátommal egy egész éjszakás horgászatot ütemeztünk be az a Dunán. Végignéztük egymás után a tuti helyeket, de süllőknek se híre, se hamva. Már jóval túl jártunk az éjszaka közepén, mikor egy olyan szakaszra tévedtünk, ahol ezidáig csak nagyon ritkán dobáltunk. Ahogy kiléptünk a fák közül, rögtön egy süllőrablás loccsanása borzolta szét a felszínt. Azon nyomban pozícióba álltunk és elkezdtük szórni a vizet. Jómagam egy Blázy-féle Gull wobblert akasztottam a zsinór végére, amit még csupán ezen a hétvégén kaptam Tamástól tesztelés céljából. Frissen átalakított modell, ez volt az első bevetése. :o) Talán második bevontatásra elemi erejű rántás szaladt végig pálcámon és rögtön horgon védekezett a termetes süllő.

oszisullo02.jpgA citrom színű Blázy Gull talán második dobásra húzta be...

oszisullo03.jpg... a gyönyörű, négyes forma süllőt

Viszonylag könnyen megadta magát prédám, gyorsan a part felé kormányoztam, hogy Gergő nyakon ragadhassa a meglepett jószágot. Felfokozott izgalomban mustrálgattuk, olyan négy kilósra saccoltuk. Mivel nagyon meleg volt a levegő, minél gyorsabban vissza akartuk helyezni a vízbe, ezért csupán négy-öt gyors fényképet készítettünk róla. Egymás tenyerébe csaptunk barátommal, miután süllő nagy loccsanással kereket oldott... idén ezidáig ő volt a legnagyobb. Mivel megzavartuk a pályát, kicsit pihentettük ezt a részt, majd fél óra elteltével visszatértünk. Még akadtak rablások, ám csak egy-egy koppintásig jutottunk. Ebben az éjszakában ennyi volt csupán, bár manapság ez sem számít kevésnek. Bárcsak minden éjszakában benne lenne egy ilyesforma süllő!

oszisullo04.jpgEgy betlibe hajló éjszakán hirtelen fordul a kocka és partra került az idény eddigi legszebb hala

oszisullo05.jpgÉs szabadsága visszaadatott :o)

Már benne jártunk az októberben, mikor egy hétköznapi, meló utáni pecára indultunk András barátommal. Minden tökéletes volt: a vízállás, az időjárás, a légnyomás... szinte érezni lehetett a süllőszagot a levegőben, bár az előző pár betli megmutatta, hogy néha a tuti helyzetek sem működnek. :o) Elfoglaltuk az elsőnek kiszemelt kövezést. András lába alatt loccsant a süllő, szinte azonnal. Barátom rádobott és horogvégre is csalta a negyvenöt centis komát. Még szinte vissza sem engedte halát mikor én húsz méterrel arrébb szintén akasztottam. A lazán felejtett fék megtréfált, ám így is sikerült nyakon csípni a negyvenhét centis sücit. Hófehér felúszó original Rapalára szottyant kedve. :o)

oszisullo06.jpgMokány süci fehér Rapala Originalra

oszisullo07.jpgNem a legnagyobb, de azért örültünk neki :o)

A következő helyszín is szépen adta a halat. Andrásnak két kisebb süllőt sikerült behúznia. A csillagok együtt álltak és egyértelműen evett a süci, de sajnos, az apraja csupán. Mondtam is barátomnak, hogy foghatunk akár egy tucatot is ezekből, mégis azt javaslom, hogy lépjünk tovább, ugyanis ahol ilyen sok 40-47 centis süllő van, ott biztosan nem akadunk nagyobb halba. Pedig ugye, ez a cél. A harmadik pálya teljesen más jellegű volt, itt azonban nem élt a víz. Ismét a Blázy Gull-t indítottam harcba és tíz perc dobálás után le is verte, egy eddigiekhez hasonló forma süsü. Lassan elérkezett az éjfél és indulnunk kellett hazafelé... másnap reggel dolgozóba köll menni. :o) Bár, nagy süllőt nem sikerült fogni ezen az éjszakán, mégis rendkívül tanulságos és szórakoztató este volt mindkettőnknek.

oszisullo08.jpgA Blázy Gull ismét lecsapott ;o)

Október végén Panyi Bence barátomtól kaptam meghívást egy szlovákiai Duna szakaszra. Mivel Bence igen szép süllőket fog ezen a részen, nagy méretű gumikkal készültem, mindent, vagy semmit alapon. :o) 12,5-15 cm-es plasztikokkal pakoltam tele dobozomat, főleg Relax Kopyto gumihalakkal. Bencével lépésről lépésre dobáltuk végig a közel másfél kilométer hosszú kövezést, miközben jóízű beszélgetésben osztottuk meg egymással tapasztalatainkat. Az egyik kiszögelésben éles ütéssorozat érkezett, a még csak hullófélben lévő gumira. Rögtön bevágtam, érzetem hal védekezik a zsinór végén, ám az ellenállás nem volt túl komoly. Végül a part közelében egy hatalmas kősüllő körvonalai törték szét a vízfelszínt. Te jó ég, milyen gyönyörűséges hal! Faroktőig 44 cm-t mértünk. Ráadásul mokány, vaskos példány volt, gyönyörű mintázattal. Életem eddigi legszebb kövesét tartottam kezeim között. Mondanom sem kell, fülig ért a szám, miközben visszaadtam szabadságát a nem mindennapi rablóhalnak. :o)

oszisullo09.jpgKezeimben életem eddigi legnagyobb kősüllője

oszisullo10.jpgNem aprózta el, a 12.5 centis, shad formájú gumihalat verte le

oszisullo11.jpgBecslésem szerint alulról súrolta a másfél kilót

Sötétedéskor Bence behúzott egy másfeles sücit, de nem fényképezte. Neki ez kicsi... én sokszor ürülnék a magyar oldalon még ennek is. :oD Mire éjfélre járt az idő, a pálya végére értünk. Szinte érezni lehetett a levegőben, valami még történni fog. Igencsak elfáradtam a hosszú túra során. Mivel telihold volt aznap este, sötétebb gumit akasztottam a zsinór végére. Leültem egy nagyobb sziklára és lassan emelgettem műcsalimat. Mikor a kőláb közelébe értem hatalmas koppintásom érkezett, ám a bevágásra nem akadt meg a tettes. Oda b*****t neki – suttogtam Bencének. Hidegvér! Újabb emelés és BUMM... karikában a bot. Gyorsan feldolgoztam a kövek közül a meglepett süllőt, majd Bence ügyesen birtokba vette. Öt kilósra taksáltuk, de nem is a termete volt különleges, hanem inkább rendkívül sötét tónusú színezete tette egyedivé ezt a fogást. Hatalmas örömmel helyeztem vissza a vízbe az idei horgászévem legnagyobb süllőjét. Ez a gyönyörű fogas koronázta meg végül az őszi süllőszezont. Soha rosszabb sorozatot. ;o)

oszisullo12.jpgÉs íme az év süllője, egy sötétszürke dunai fogas

oszisullo13.jpgA kékes tónusú gumi horga szépen az állkapcsába fúródott

oszisullo14.jpgEzzel az ötkilós sücivel zártam az őszi süllőszezont. Soha rosszabb befejezést... :o)

Sz György 2017.01.31. 19:32:49

Szia Tomi! Bár még soha nem próbáltam itt A Tiszabecs-től-Záhony ig terjedő szakaszon süllőt fogni de annyira szöget ütöttél a fejembe hogy ráfogom magamat szánni!Kiváncsi lennék arra milyen az amikor ideális a víz a süllőnek!? Elismerem szívesen kipróbálnám ezt a Blázy voblert,elég tetszetős darab!Érdekes hogy nappal az a bizonyos sárga gumihal nem riasztólag hat sőt ellenkezőleg..tehát ezek szerint az ősz a legjobb sülőt fogni és ezek szerint eredményes is. Gratulálok a sok szép rablóhalhoz! Én jómagam szeretem ezt a blogot mert mindig lényegre törő és semmi lecsó mellé. azért a halakból hagyjál Másoknak is mert ha így folytatod nem fog beleférni a fogási naplódba! :) Tudom inkább csak te is C§R modszert követed. Azért az 5 süllő huh nagyon komoly! A felszerelés paramétereit leírod? Lassan nem csak a harcsa lesz a kedvencem de a süllőre is ráfanyalodok.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2017.01.31. 19:49:55

@Sz György: Szia Gyuri!

Szerintem érdemes lenne próbálkoznod, biztosan nálatok is vannak szép halak... Ideális az, amikor jön egy kis árhullám és se nem túl tiszta, se nem túl zavaros a víz. :o)
Én általában ősszel fogom a legszebbeket. Nagyon jó még a május-június is, illetve bizonyos időszakokban a téli hónapok. Persze sokat kell dobálni egy-egy jó halért, de szerintem megéri végül. És persze minden horgász más pályákon, más stílusban dobál. Van ismerősőm, aki mindig novemberben tarol,amikor én szenvedek. Októberben pedig nekem áll a zászló :o)
Örülök, hogy érdekesnek találod, amit írok. Igyekszem megszolgálni... ;o)
A botom egy Daiwa lexa 2,4m 20-50 grammos bot egy 4000-es Shimano TwinPower orsóval. A zsinórom talán 18 as Daiwa 8braid. Nekem ez a szett nagyon bevált a Dunán. Ha bármilyen kérdésed van, nyugodtan kérdezz! ;o)

DS Gergő 2017.02.06. 13:58:27

Szeva Tomi !

Ismét egy tartalmas cikk pazar halakkal ! :) Gratulálok ! Biztosan sokan irigykedve olvassák ezt a cikket és sóvárognak ilyen halak után . De sokan bele se gondolnak hogy mennyi munka van ebben. Manapság elterjedt az úgynevezett "infó éhség" Ez annyit jelent hogy ülnek a monitor előtt lustán, és várják sült halat, a tuti tippet. (hol fogtad? mivel fogtad? mikor fogtad? stb... ) De a dolog nem ilyen egyszerű. Sokat kell ahhoz lejárni, tapasztalni, hogy az ember bele fusson néha egy-két ilyen szituba. A legrosszabb szerintem ha az ember csak otthon ül és a másiktól várja a fogást, és az infót . De lehet hogy mire az infó eljut hozzá és másnap lemegy pecázni már késő. Arrébb álltak a halak, légnyomás változott , vízállás is stb.. Amúgy is egy híres filozófustól hallottam egy frappáns mondást ami ide illik és így szól " Aki folyton a csorda után megy,mindig szaros füvet fog legelni! " És mekkora igazság ! Nem a másik (horgász) után kell menni hanem egy lépéssel mindig előtte járni. Így tettük ezt mi is tavaly. Emlékszem azon az éjszakán is amikor a 4es formát fogtad azon röhögtünk hogy mi akkor jövünk horgászni amikor más (csorda) már haza felé battyog. És lám meg is lett az eredménye. Nem a másikra kell rácuppanni hanem a saját utadat járni, kitapasztalni. Na de elég is az okoskodásomról. Még annyit hogy ez a Blázy féle gull elég meggyőző volt számomra is, úgyhogy azonnal rendeltem én is kétféle színben. Remélem idén felavatom én is.

Gergő

Halfdane 2017.02.06. 15:38:42

Szia Tomi! Nagy reményekkel futottam neki az idei süllőszezonnak, de nem igazán sikerült úgy ahogy szerettem volna. Rendkívül nehéz év volt az idei, a megszokott rutin nem működött, ugyanakkor nekem is a kelleténél kevesebb időm volt süllőzni. Ennek ellenére újra sok tanulsággal gazdagodtunk, illetve nagyon örülök, hogy részese lehettem ama bizony 5 süllős örömpecának. Bizony ritka az ilyen az általunk ismert szakaszokon. A következő szezonban megint nagyon bízom, mert az idei évben mások sem vámolták meg annyira a süllőket, talán a tilalom után bátrabbak lesznek és több is lesz. Nagyon várom már az új szezont, remélem nekem is gyarapszik a dicsőséglistám ilyen szép halakkal.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2017.02.06. 19:10:21

@DS Gergő: Szia Gergő!

Hát, amit írtál, abban 100%-ig egyetértek veled. Ugye, nem azt mondom, hogy én aztán tudok mindent mindenről, de van egy út amit járok és van egy koncepció, ami alapján próbálom becserkészni a süllőket. Az évek során ezt folyamatosan fejleszteni próbáltam és annak ellenére, hogy évről évre egyre nehezebb boldogulni a Dunán, olyan eredményeket sikerült elérni, amivel elégedett vagyok. Persze, az út még nagyon hosszú. Az új tapasztalatokat és kulcsmomentumokat próbálom megosztani másokkal is itt a blogon, hiszen sokaknak csupán egy apró lépés kell, hogy megfogják életük süllőjét, hátha itt találja meg a sorok között azt a kis plusszot valaki.

Azt gondolom, hogy úgy is lehet eredményesen horgászni, ha az ember a facebookot lesi, vagy más titkait próbálja kipuhatolni, ám a kapitális halakra így biztosan nem lesz esély. Ahogy írtad, mindig mások előtt kell járni egy lépéssel, másként gondolkodni, mint az átlag, hiszen az egyértelmű megoldásokat mindenki ismeri, a népszerű helyeket sokan ütik. Kapitális süllőt itt vajmi kevés eséllyel fogsz.

Már több mint egy éve járunk együtt pecázni és látod a koncepciót. Fogtunk együtt 6-os, 4-es, 3-es süllőket már. Mindegyikért nagyon keményen meg kellett dolgozni. Sajnos, ez egy ilyen történet. Ám, a végén ott a gyönyörű süci és a katarzis. Nagyon örülök, hogy ilyen kitartó társam akadt ezeken a pecákon, mint te. Biztos vagyok benne, hogy hamarosan meglesz az eredménye... ;o)

A Blázy Gullal, nagyon jók a tapasztalataim. Bárkinek ajánlom figyelmébe! Nálam nagyon gyorsan bizonyított...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2017.02.06. 19:20:38

@Halfdane: Szia András!

Hát, az biztos, nem volt könnyű az előző év. És nem is a májustól novemberig tartó időszakra gondolok most igazán, hanem a gumis téli időszakra, ami elképesztően gyenge volt és már harmadik éve ez megy sajnos.
Hát igen, az az öt süllős peca kárpótolt azért, illetve a harcsád. Emlékszel mi volt? Mondtam, hogy most kedden kell menni, mert most lesz a tuti. :o) Te mondtad, hogy csak szerdán érsz rá, de aztán mégis megoldottad. Kb ennyin múlt a dolog... :o)
Reméljük, vége egy adakozóbb év vár majd ránk a 2017-es esztendőben. Tudod jól, az esély mindig megvan rá, hogy találkozzon az ember egy nagy süllővel, de azért én egy évben 50-60 alkalommal vagyok kint a Dunán és évente átlagban 2 db 4+ os süllőt sikerül fognom!!! Sajnos, ez egy ilyen játék: bele kell tenni a megfelelő időt és energiát, hogy az ember trófea halat fogjon és el kell engedni a könnyű pecákat.
Jövőre újra nekifutunk majd a feladatnak. Minden évben egyre több a tapasztalatunk és előbb utóbb ránk mosolyog a szerencse.
Abban teljes mértékben egyetértek, hogy tavaly nagyon kevés hal lett kivéve a vízből. Ennek méretben és mennyiségben is mutatkoznia kéne előbb-utóbb... :oP

Roland Nagy 2017.02.20. 09:56:18

Üdv! Gratula a szép halakhoz.Megragadnám ezt az "info éhséget".Nem is gondoltam volna hogy van ilyen :D A ,horgászat nem mindeninek jelenti ugyanazt.Ismerek olyan pecást aki hülyének néz hogy munka után éjjel 2 kor még lemegyek a Dunára. Ehhez fanatikusnak kell lenni.Nem is tudom mi ennek a rugója?Talán hogy bizonyíts valamit?hogy túljársz egy másik ragadozó eszén?Hogy megtalálod őket úgy hogy nem látsz a víz alá?Valóban nagy dolog az, hogy hosszú évek alatt saját tapasztalásból nem csak bevizezed a wobblert,hanem oda dobod ahol sejted a halakat.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2017.02.21. 21:00:06

@Roland Nagy: Szia Roli!

Nyilván, ha nem lennének halban ennyire ritkák a vizeink, akkor nem kéne ennyit
agyalni... sokkal kevesebb energia befektetéssel, sokkal hatékonyabbak lehetnénk.
Ám, nem ez van és sajnos évről évre rosszabb a helyzet. Évi egy-két igazán szép
süllőért sajnos elég sokat kell kint lenni jó pár év tapasztalattal a hátad
mögött is, nem is beszélve arról, hogy egy csónak mennyi előnyt jelentene. Mindegy, ez van sajnos. Mindig az a gyümölcs a legédesebb, amiért a legkeményebben dolgoztál meg. ;o)
Én nem bánom, hogy ennyire nehéz halat fognia Dunán, sőt, ösztönöz, hogy minél jobban megismerjem a vizet és a halak szokásait is... ;o)