Mikor a Duna ad...

2012. augusztus 15. - Bogyo_bacsi

Hosszú idő telt el azóta, hogy utoljára az északi Duna partján jártam. Az előző év sikertelensége után, úgy döntöttem, hogy újra meglátogatom a régen oly szép halakat adó kövezéses pályát. A komáromi híd régi ismerősként köszöntött a vízpartra érvén és a magányos pergetés sem tartott sokáig, hiszen Gábor hamarosan csatlakozott hozzám, hogy együtt fürkésszük ki az öreg folyó titkait. Szemügyre vettük, ki mit újított felszerelésében a tél során, majd egy rövid stratégiai egyeztetés után elkezdtük vallatni a rendkívül magasan álló Duna zavaros habjait. Kíváncsian vártam, hogy a tavalyi ínség után mit sikerül fogni ebben az esztendőben a lomhán hömpölygő folyamból.

mikor_a_duna_ad01.jpg

Ezer színben játszanak a lemenő nap sugarai az öreg folyó hátán

mikor_a_duna_ad02.jpg

Balin vadász arzenálom bevetés előtt

Az első akcióra nem is kellett sokáig várni. Még jócskán fent járt a nap az égen, mikor Jimmy gyorsan húzott X-Rap-jára odatörölt egy jókora balin. Rögtön ledobtam pálcámat és leszaladtam a töltésen, hogy fényképező gépemmel megörökítsem a viadalt. Barátomnak rövid küzdelem után sikerült felszínre kényszerítenie a megvadult őnt. Egy hibátlan szépségű termetes balin forgolódott előttem a zöld habokban. Többször kitört, de végül sikerült megszelídíteni és a part mellé vezetni Jimmy zsákmányát. Hatalmasra tátott szájába barátom beakasztotta hal kiemelő grippemet és a partra emelte az ezüstös színekben pompázó testet.

mikor_a_duna_ad03.jpg

Gábor barátomnak komoly hal került a horgára

mikor_a_duna_ad04.jpg

A zavaros habokban egy termetes balin verte szét a víz felszínét

Szemrevételeztük a gyönyörű balint, majd megszabadítottuk a gyöngyházfűnyű szúrós falattól a mérlegen 1,7 kilót nyomó ragadozót. A hibátlan pikkely mintázata ragyogott a napfényben, a hatalmas lapát úszók büszkén meredeztek, miközben készítettem pár fényképet a jeles esemény megörökítése céljából. Gábor óvatosan visszahelyezte a sodrásba halát, hogy egy pillanatnyi imbolygás után, hatalmas farokcsapással távozzon társaságunkból. Igazán elégedettek voltunk a fogással, de a történet még nem ért itt véget, hiszen a legígéretesebb időszak előttünk állt. Nosza hát, harcra fel...

mikor_a_duna_ad06.jpg

A nap zsákmánya 1,7 kilót nyomott a mérlegen

mikor_a_duna_ad07.jpg

Egy utolsó simogatás visszaengedés előtt

A nap lassan alábukott a látóhatáron, aranyszínű hidat hasítva a folyó sötét hátán. Csak gyönyörködtem a naplementében és nagy élvezettel korbácsoltam a vizet. Éreztem, hamarosan történni fog valami, mert egy ilyen nyugodt, békés nyári estében mindig benne van a nagy hal esélye. Olyan fokú nyugalom szállt rám, hogy a sorozatban támadó szúnyog hadak sem tudtak kizökkenteni lelki békémből. Végül a vörös napkorong eltűnt a szem elől és a tájra rátelepedett a sötét éjszaka. Nem lehetett mást hallani, mint a folyó sejtelmes morajlását és a fel-fel rikoltó éjszakai madarak hangját.

mikor_a_duna_ad08.jpg

Az ilyen pillanatokért érdemes élni! :o)

Elmerülő gondolataimból hatalmas locsogás riasztott fel. Jimminek ismét kapása van. Szememet meresztgettem, hogy megállapítsam milyen hallal van dolgunk, de nem láttam, csak ezüstös villanásokat a sötét vízben. Eleinte balinra gyanakodtunk, de mikor a tettes megmutatta magát, barátom örömmel kiáltott fel: Gyönyörű jászkeszeg! Jómagam még sosem láttam jászt, így fotó masinám villogásával sokkoltam a megkergült párát. Végül sikerült partra emelni, de olyan vadul ficánkolt, hogy ismét a vízbe csobbant, így másodszor is ki kellett fárasztani az ádázan védekező jövevényt.

mikor_a_duna_ad09.jpg

Sötétedés után egy jól megtermett jászkeszeg verte le a kék hátú wobblert

mikor_a_duna_ad10.jpg

Jóval nagyobb vircsaftot csapott a vízben mint elődje

Miután megszabadítottuk a horogtól és szemrevételeztük, akkor láttuk csak milyen jól megtermett hallal van dolgunk. Ütötte a kiló harmincat, ami jászkeszegben nem mondható éppen rossznak, bár nincs viszonyítási alapom. :o) Mindenesetre rá is a visszaengedés várt, így azon szerencsés dunai halak közé tartozik immáron, akik egy kifogás után visszanyerték szabadságukat. Higgyétek el, nem sok van belőlük... Lassan elérkezett az indulás ideje, hiszen az utolsó vonat nem vár meg... Sajnos, nekem ezúttal nem sikerült halat fognom, de tudtam, hamarosan visszatérek ide, hogy követeljem majd a részemet a Duna bőségkosarából...

mikor_a_duna_ad11.jpg

Jó ugróképességének köszönhetően kétszer kellett kifárasztani őkelmét

mikor_a_duna_ad12.jpg

Hatalmas pocakja 1,3 kilóig húzta a mérleg nyelvét

Az újabb támadásra majd egy hónapot kellett várni, hiszen a folyamatosan áradó folyó víz alá rejtette a komáromi töltés padkáját. Az előre tervezésben az sem segített sokat, hogy megszűnt az internetes vízállás jelentés, így csak egy nappal előre lehetett következtetni a vízszint alakulására. Július elejére a folyó hirtelen el kezdett lefelé araszolni és én tudtam, ha a folyamat nem szakad meg, hétvégére felszabadul a padka, megnyitva a lehetőséget egy kiadós dunai pergetésre. A vízparton találkoztam Jimmivel, aki nem tudott csak egy órát maradni, így pont lecsúszott a legjobb időszakról...

mikor_a_duna_ad13.jpg

A visszatérésre majd egy hónapot kellett várni az áradó Duna miatt

A sötétség beálltával egy citrom színű Rapala Originált kötöttem fel a zsinór végére. Öröm volt nézni, ahogy a kis ceruza formájú wobbler vidáman bukdácsolt a part menti kövezések fölött. Még sosem fogtam vele halat a Dunán, de ami késik... és puff, valami odakoppintott sárga műcsalimnak, Gyengéden besuhintottam és rögtön érzetem a ficánkoló hal mozgását. Bár nem tippeltem egy óriásra, a vad fejrázások rögtön közvetítették számomra, süllő van a horgon. Óvatosan a lábamhoz vezettem, hogy egy gyors mozdulattal nyakon csípjem zsákmányomat.

mikor_a_duna_ad14.jpg

Nemsokkal sötétedés után egy süllőifjonc koppintott oda lassan húzott műcsalimnak

mikor_a_duna_ad15.jpg

Harmincöt centijével és nyolcvan dekájával nem éppen egy óriás példány...

Bár süllőm nem volt egy óriás, harmincöt centis hosszával és nyolcvan dekás súlyával éppen hogy túllépte a mérethatárt. Mindenesetre örömöm leírhatatlan volt. Majd egy év után ismét süllőt fogtam a Dunán. Nyomtam egy barackot a fejére, majd óvatosan visszahelyeztem a vízbe, hogy lassú kígyózó mozdulatokkal búvóhelyet keressen magának a mohos kövek között. Egy pillanat alatt újra elöntött a halfogásba vetett bizalom. Pupilláim kitágultak, ereimben lüktetett az adrenalin. Tudtam még valaminek történnie kell az éjszaka folyamán...

mikor_a_duna_ad16.jpg

... de azért nagyon örültünk neki :o)

mikor_a_duna_ad17.jpg

El sem hiszi, hogy visszanyerte szabadságát :o)

Olyan lelkesedéssel villanyozott fel a sikeres süllő fogás, hogy nem érdekelt a több kiló szúnyog sem, amit az elmúlt fél órában lenyeltem. A harminckilenc fokos forróságban hosszú nadrágban, pulóverben, kapucniban, kesztyűben kellett helytállnom a szúnyog hadakkal szemben. Már a horgászatból hátralévő perceket számolgattam, miközben a meleg izzadság csordogált végig hátamon, de nem hátráltam. És ekkor újabb koppintást érzékeltem a parti kövezés tövében billegtetett wobbleremre.

mikor_a_duna_ad18.jpg

És végül sikerült nyakon csípni ezt a kilós Dunai süllőt

mikor_a_duna_ad19.jpg

Szép színeivel, hibátlan úszótöviseivel teljesen elkápráztatott az éjszaka fényeiben

Határozottan bevágtam és rögtön éreztem a lüktetést érzékeny pálcám nyelében. A fejrázások jóval erősebbek voltak az előző vendégnél, így pulzusom rögtön az egekbe szökött. Pár nyolcast írt le vendégem az előttem örvénylő vízben, majd a part szélébe vezettem és derékon ragadtam. Sajnos a wobbler szabad horga beleakadt valami kövek közé szorult rongyba, így patt helyzet alakult ki. Ám, rövid szenvedés után sikerült megszabadítanom műcsalimat a dunai szemétből, de eközben percekig védtelenné váltam a támadó szúnyog hordáktól. Büszkén emeltem magasba zsákmányomat, mérlegeléskor kereken egy kilónak és 39 centisnek bizonyult a drága.

mikor_a_duna_ad20.jpg

Talán megtévesztő, hogy a 39 fokos meleg ellenére így be vagyok öltözve...

mikor_a_duna_ad21.jpg

... de a szúnyoghordák ellen muszáj ilyen módon védekezni

Kiáltottam egyet a tőlem nem messze horgászó békés halakra utazó srácoknak, készítsenek már rólam pár fényképet. Miután sikerült a művelet a kövezés szélére léptem és lehajoltam. Ekkor kaptam a váratlan kérdés: Csak nem akarod visszaengedni, hiszen a legfinomabb magyar hal? De bizony, mert kevés van belőlük és vétek lenne elvenni az életét egy ilyen szép példánynak. - válaszoltam. Szavaim értetlenséget szültek, de nem foglalkoztam vele. Boldog voltam, hogy az elmúlt egy év vesszőfutása után ismét szép halakkal ajándékozott meg az öreg folyó. Reméljük, a szezon folytatása is ilyen nagyszerű lesz majd és a fogott halak mérete is növekszik idővel...

mikor_a_duna_ad22.jpg

Remélem jövőre újra összeakadunk valamelyik kövezésen...

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr354650746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steveolson · steveolures.com 2012.08.15. 09:13:32

Gratula a halakhoz!

Gyönyörű az a jászkó!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.15. 09:42:49

@steveolson: Szia Feri!

Köszönöm a magam és Gábor nevében is.
Üdv.

Tom

Kapásjelző 2012.08.15. 20:28:44

Grat a rablókhoz! Rég láttam ilyen gyönyörű jászkót. Mindig csodálkozom, hogy sikerül ilyen jó képeket készítened... :D
Végre jó a vízállás, már szabadon tudjuk vallatni a Dunát. Héten már nem melózok, szóval péntek, szombat, vasárnap peca

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.15. 20:31:11

@Kapásjelző: Szia!

Mi is ütjük most a vasat, mert a Duna most nagyon adakozódó. Egymás után fogdossuk a szebbnél szebb márnákat a fővárosban és Szőnyben is. Lehet hétvégén a süllőkre is rápróbálok...
Majd írd meg mit fogtál!
Üdv.

Tom

jimmba 2012.08.15. 21:13:09

@steveolson: Szia! Köszi szépen. Valóban szép jász volt.
Idén fogtam pár hasonlót. Érdekes,hogy csak erre a wobblerre jönnek.
Láttam a videódat. Nagyon élvezetes,gratulálok hozzá!

jimmba 2012.08.15. 21:15:34

@Kapásjelző: Szia! Járjál sokat horgászni és neked is jöhet bármikor egy szép jász vagy esetleg más.
Nekem is csak a véletlen hozza őket,mert célzottan nem
pergetek rájuk.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.15. 21:18:25

@jimmba: Szia Jimmy!

sajnos én még nem futottam jászba, de ami késik, nem múlik... talán hétvégén. :oP
Üdv.

Tom

Halfdane 2012.08.15. 21:57:29

Gratulálok, ismét hangulatos cikk lett. Jaszkóra jók a kicsi duci wobblerek és a régi jól bevált körforgók. Nekem az idén szintén volt egy jaszkóm, SFR 5S-re. Bár nekem a Duna az idén eddig kissé szűkmarkú...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.15. 22:02:29

@Halfdane: Szia Bandi!

Hát, az az igazság, hogy nem hiszem, hogy kimondottan jászra fogok pergetni a közeljövőben. A célhalak a süllő és a balin a legtöbbször az élő Dunán. Ha beesik egy egy jász, vagy csuka, netán harcsa, az csak színesíti a képet, de én csaliméretben ritkán megyek 7 centiméter alá. Bár lehet ki kéne egyszer próbálni...
Majd, ha jön az ősz, körbenézünk a Pest környéki vizeken... ;o)
Üdv.

Tom

lovas1230 2012.08.15. 22:37:52

Szia Tamás!

Gratulálok a cikkhez szépek nagyon a képek, főleg a naplemente na meg a halak:)Én nagyon nehezen találom fel magam folyó vízen,de úgy látom Te már elég jól kiismerted a Duna ezen részét,Csónakból is szoktál horgászni a Dunán?Ez a bánásmód mindenkinek példaértékű lehetne.Csak így tovább, várjuk a folytatást.
Üdv.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.16. 06:53:33

@lovas1230: Szia Zsolti!

Köszönöm.
Mostanában egyre többet horgászom a Dunán, de azért nem mondanám, hogy jól ismerem. Mindenesetre év végéig még jó pár folyóvízi történetre számíthattok... Tény, hogy a folyami horgászat sokkal több leleményességet és kitartást kíván, de megéri, mert itt bármi megtörténhet! Csónakból egyszer horgásztam Táton Soma barátomékkal, de majd télen, ha jön a gumihalas süllőszezon, majd újra meglátogatom őket... :o)
Üdv.

Tom

esox_hu 2012.08.16. 10:24:29

Grat! Egy pünkösdfürdői közös esti pergetéshez mit szólsz valamikor még sulikezdés előtt?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.16. 14:00:24

@esox_hu: Szia Tibi!

Köszönöm a meghívást.
Szeptember 1-2 elvileg szabad nekem.
Miről lenne szó pontosan?
Üdv.

Tom

Riderspinblade 2012.08.21. 14:19:13

Imádom a nagy Dunát mindig megdobban a szívem mikor oda megyek :) grat a cikkhez ;) Szeptemberben remélem együtt tudjuk majd hajtani a ragadozóka :D :D :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.21. 14:31:47

@Riderspinblade: Szia!

Persze, Pest környékén szerintem ennek nincs semmi akadálya, csak váltsd ki az országos engedélyt! ;o)
Üdv.

Tom

egyatlagoshorgasz · http://egyatlaghorgaszkalandjai.wordpress.com/ 2012.09.04. 21:25:46

Az a szép Jász felidézte bennem azt a szép emlékem, mikor a Bodrogon fogtam egy 2 kilós példányt. Szép volt meg minden, de nem pergetve jött. Az éven pedig nem is volt alkalmam pergetve fogni jaszkót. Pedig a Bodrogban vannak szépek, ahogy a miacsel.hu -n is látható volt.
Talán majd egyszer én is eljutok idáig, hogy csónakom legyen, és akkor megváltozik minden. :)

Bevallom irigyellek. Szép halakat fogsz állandóan. :)

Ádám

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.09.04. 21:42:54

@egyatlagoshorgasz: Szia Ádám!

Bevallom, még én sem fogtam jászkeszeget, de a kívánság listán van, a 70 kilós harcsa és a 10 kilós süllő mellett... :o) Amúgy egy csónak nekünk is sokat segítene. Megnyílnának a lehetőségek a Dunán...
Én sem fogtam mindig ilyen szép halakat, sokat kellett tapasztani hozzá. Na meg a mai napig sok betlis próbálkozásom van, de arról nem készülnek cikkek... :o)
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása