Minimumból a maximumot

2013. december 10. - Bogyo_bacsi

Tisza-tó. Még csak másfél esztendő telt el azóta, hogy először próbálkoztam meg ezzel, a szülővárosomtól oly távoli vízzel, de időről időre újra magához csalogat a rejtélyes nádastenger. Igen nehéz terep ez és csak azon horgászok előtt nyitja meg halakban bővelkedő kincsesládáját, akik kellő tapasztalattal vágnak neki az erőpróbának. Ám, ilyenkor bármi előfordulhat, bármi megtörténhet, akárcsak más vadvizeken. Hatalmas csukák, és gyönyörű sügérek, balinok reményében idén is nekivágtunk a hosszú útnak Roland barátommal és fiával Marcellal, illetve Dani gyerekkel. A hajnali nap már a tározó egyik öblítő csatornáján találta kis csapatunkat. Körbenézve csodás látvány tárult elénk. A fák levelei már kezdtek sárgába fordulni és bizony a nádas is veszített imitt-amott sűrű zöld rengetegéből. Talán itt az ősz kezdete?

minmax01.jpgEgy kerek esztendő telt el azóta, hogy utoljára a Tisza-tó partján kergettük a csukákat

minmax02.jpgA közelgő ősz már sárgába fordította a fák leveleit

Mint írtam, a Tisza-tó rendkívül nehéz terep, különösen a parti horgászok számára. Első alkalommal viharos széllel, másodszorra pedig rendkívül alacsony vízzel szembesültünk tapasztalatlanságunk okán. Most kifejezetten a vízleeresztés előtti időszakra terveztük látogatásunkat, hogy ne kelljen kilométereket utazgatni horgászható helyek után kutatva, de jaj... mikor a partra értünk végeláthatatlan sulyommező terült el előttünk, akár a zöld gyep, lehetetlenné téve a pergető horgászatot. Az élet bizony megismételte önmagát és a nap fő programja újra a vízinövény mentes helyek utáni kutakodással telt. Mindössze négy-öt állásra akadtunk Kiskörétől majdnem Tiszafüredig, ahol lehetőségünk nyílt próbára tenni szerencsénket.

minmax03.jpgA végeláthatatlan sulyommezőtől inkább hasonlított focipályára a víz, mint horgászterületre

Nagy nehezen rátaláltunk egy, mind a négyünk által meghorgászható állásra, ahol Dani barátom rövid próbálkozás után kipattintott egy smaragd zöld, tenyeres sügért. Ezüstös, pöttyös támolygó villantóra vágott oda a kis mohó csapó. Nem volt ugyan kapitális példány, de annál fontosabb fogás, hiszen visszarántott minket a mély kétségbeesésből. Emlékeztetett rá, hogy ha kellően kitartóak leszünk, bizony lesz esély rá, hogy végül halszagú legyen a kezünk. Miután megvallattuk a szűk helyet, úgy döntöttünk, tovább állunk új állások után kutatva.

minmax04.jpgDani termetes sügérjét kézzel festett blinkerrel akasztotta meg

A következő választásunk egy kifolyó zsilipre esett. Itt kellő nagyságú területet találtunk, hogy kényelmesen elférjünk mindannyian. Bár itt is akadt sulyom és hínár bőséggel, a köztük lévő lyukakba be lehetett ejtegetni a könnyű kanalat, hogy billegve hulljon alá, kapásra ingerelve a tisztás urát. És bizony, nem volt hiábavaló a szívós próbálkozás. Egy váratlan pillanatban agresszív sorozást érzetem blinkeremen, majd bevágva örömmel konstatáltam, hogy bizony valaki életéért küzd a zsinór végén. Meglepődve tapasztaltam, hogy egy igen szép sügér akadt a horgomra. 24 centijével az idei legnagyobb, bár a csapó toplistámon nem juthatott fel a dobogóra. :o) Néhány gyors fényképet készítettem róla, majd visszaengedtem, hagy éljen még egy darabig, míg egy helyi haramia meg nem süti zsírban krumplival. :o)

minmax05.jpgA nap sügérjének az én támolygó villantómra szottyant kedve

minmax06.jpgBár 24 centis hosszával ő idei legnagyobb csapóm...

minmax07.jpg... sügér toplistámon még a dobogó közelébe sem került :o)

A többiek az események okán rögtön átálltak sügérre, de én továbbra is kitartottam a támolygó mellett, mert csukát akartam fogni mindenáron. Javasoltam a srácoknak, hogy pihentessük a helyet és térjünk ide vissza napnyugta előtt. Így tovább kutakodtunk, mígnem egy olyan gátra nem találtunk, ahol lehetőségünk nyílt az élő Tiszán horgászni. Bár, itt bőségesen akadt sulyom mentes terület, ez a szakasz nem tartogatott rendes halat számunkra. Néhány apró sügér és kis balin volt csupán a kitartó horgászok jutalma. Mégis jól esett az ártéri fák között csatangolni, küzdeni az előrejutásért. Az ilyen cserkelő peca áll hozzám a legközelebb. Miután kifaggattuk a Tisza-tó átfolyását, kicsit pihentünk, falatoztunk és erőt gyűjtöttünk a végső támadáshoz.

minmax08.jpgAz élő Tiszán bőséggel akadt meghorgászható hely, de csak apróbb halakat tudtunk fogni a tározó ezen részén

Visszatértünk végül a zsiliphez. A srácok rögtön kikaptak pár kisebb sügért, olyan tenyeres formát a vízből. Nagy volt a kísértés, hogy átálljak én is csapóra, de úgy döntöttem, mégis kitartok a kanál mellett. Bizony megérte hűségesnek maradnom az eredeti stratégiához, mert csakhamar hatalmas erővel ütötte meg valaki a billegő vasat, majd emberes csobbanással próbált kereket oldani a felszínen. A hosszú, kemény nap dacára észnél voltam. Bevágtam és rögtön éreztem a kirohanó csuka erejét. Véremet rögtön elöntötte az adrenalin, bizony a nap hala harcolt zsinórom végén. Minden érzékemmel a fárasztásra összpontosítva, gyorsan felőröltem erejét, majd szákba tereltem, hogy Roland barátom egy hirtelen mozdulattal partra emelje az 58 centis, nagyjából két kilós csukát.

minmax09.jpgMegérte kitartani a támolygó villantók mellett, mert végül az utolsó pillanatban behúzta nekem a csukát

minmax10.jpgParton életem eddigi legnagyobb Tisza tavi csukája

minmax11.jpgA szabadon engedés pillanatai

Rendkívül örültem a fogásnak, főleg, hogy jó döntéseim sorozata vezetett el idáig. Óvatosan visszaengedtem a meglepett krokit, hogy menedéket leljen a sulyom rengetegben. Az eset után segítettem Marcellnak a támolygó villantós technika elsajátításában, amit rögtön meghálált két szép csapóval. A kisebbik húsz, a nagyobbik huszonkét centi hosszúnak bizonyult. Ezzel a fogással végül felkerült a blogomra, amiért ezúton is gratulálok neki. Sötétedés előtt még Dani és Roland is fogott egy-egy hasonló sügért, majd elérkezett a nap vége.

minmax12.jpgA kis Marcell megfogta élete eddigi legnagyobb csapó sügérjét. Gratulálok ezúton is

A kocsiban hazafelé zötykölődve jókedvűen diskuráltunk a frissiben átélt élményekről. A nap legnagyobb sügérje és a méretes csuka ezúttal nekem jutott, de úgy gondolom jól van ez így, hiszen ki-ki az érdemei szerint fogott. :oD Mindenesetre mindannyiunknak sikerült kisebb-nagyobb halakkal és rengeteg tapasztalattal gazdagodnia. Immáron harmadszor horgásztam ezen a csodás tavon és ezidáig a mai napon voltam itt a legsikeresebb. Már türelmetlenül várom a következő találkozást, ami még idén ősszel be fog következni. Akkor bizony már csónakból próbálom majd kifürkészni újra a Tisza-tó titkait...

minmax13.jpgA Tisza-tó ismét kicsit közelebb engedett magához, de kiismerni egy élet is kevés lenne...

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr415604140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halfdane 2013.12.10. 08:47:32

Jól van Tomi, megvan a stílus, a hangulat és az egó is... :D Viccen kívül: gratulálok, támolygókirály! Azért majd a Váradi András féle "tojok a hulló falevélre, folyamatosan húzom a támolygót" technikáról még fel kell lebbenteni a fátylat, mert mint láttuk, sikeres!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.10. 09:00:15

@Halfdane: Szia András!

Köszönöm. Az biztos, hogy felvet néhány kérdőjelet Bandi technikája, de szerintem annyi a titok csupán, hogy aznap a vízfelszín közelében ettek a csukák. Mindenesetre kipróbálta a hulló falevél technikát is és a süllője úgy jött. Az én csukám is úgy kapta el a vasat, hogy pont, amikor a felszínre hullott.
Nézd, én szeretek támolygóval horgászni. Szerintem a legkreatívabb műcsali és egyszerűségében rejlik a nagyszerűsége. Minden vízréteget minden, zsebkendőnyi területet át lehet vele vizsgálni. Cserkelő horgászatra a legidálisabb műcsali csukára. A mozgása lassú, játékos, pont, ahogy a csukák szeretik... :o)
Üdv.

Tom

Halfdane 2013.12.10. 09:10:30

Igen, én is kezdem megszeretni, valóban technikás horgászattal válik igazi "csodafegyverré". Ahogy gyűlik a tapasztalat, a gumik változatos felhasználásáról is sokat tanulunk, gondolj csak a Pergi-féle bokorugró módszerre. És persze vannak még kiaknázatlan területek, pl. a dropshot, a vertikális wobblerek, stb... Van mit kipróbálni. Én mindenre vevő vagyok, ami kreatív és eredményes!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.10. 09:20:32

@Halfdane: András!

A Pergi féle módszert már beépítettem a repertoáromba. :o) Igaz én soft 4 play gumihalat tűzök meg, de olyan akadókat tudok így meg horgászni, amit azelőtt nem. Igaz, halat még nem fogtam így, de 6 kapásig jutottam. Sajnos, a megakadási arány nem túl jó idáig. Majd egy későbbi történetben azt is megemlítem.
Én a magam részéről csukára a villantókat favorizálom, illetve a nagyobb gumikat. Wobblereket csak akkor teszek fel, ha semmi sem működik.
Nem vagyok fafaejű, ha valami kreatív dolgot látok, én is kipróbálom és ha működik, akkor beépítem az arzenálba, de mivel csukára egy évben csupán 2-3 hónapot pergetek, inkább főleg azokat a technikákat alkalmazom, amikben bízok...
Villanatókat pl általában természetes vizeken, míg a gumikat bányatavi körülmények között részesítem előnyben, erősen lesarkítva...
Üdv.

Tom

Halfdane 2013.12.10. 09:27:49

Nekem idén a wobblerek kiemelkedően jól teljesítettek, több szép csuka esett el a segítségükkel. Sajnos az élet úgy hozta, hogy a nagy őszi jerkelős projekt csak részben valósult meg, illetve igazán jó halat nem adott. Pedig vonz a nagy csalis jerkelés, illetve a kifejezetten nagy gumik alkalmazása. Bízom abban, hogy utóbbiak az ívás utáni időszakban tavasszal majd adnak pár szép halat.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.10. 09:43:08

@Halfdane: Szerintem nagy csalikhoz különösen nagy kitartás kell. Jóval kevesebb a kapás, de ha jön, akkor nagy jön. Nekem a jerkelés nem igazán felszik, valahogy nem érzem a technikát. Nem, azt mondom, hogy másnak sem működhet, de valahogy az én kezemben nincs benne. Próbálgattam amúgy idén én is wobblereket csukára, de nem adtak halat. tavaly viszont egy majdnem 6 kilós pont wobblerre jött...
Szóval sosem lehet tudni.
Nyilván a angy csalik olyan helyen működnek jobban, ahol sok a nagy csuka. Természetes vizen inkább meg kell keresni a halat és erre a cserkelős csalik alkalmasabbak..

Halfdane 2013.12.10. 09:55:21

Mindenki kialakítja a saját stílusát, így több tapasztalat gyűlik össze. Szerencsére akár itt a blogon, vagy haveri körben alaposan ki lehet vesézni a témát. Én bízom a jerk csalikban, azokat is lehet igen kreatívan vezetni és úgy tűnik eredményesek is, csak idén nem tudtam eleget tesztelni. Tőserdőn a villantó mellett csak nagy sliderre volt kapás, hiszem, hogy idővel meghozza a jó halat. Nagy vízfelületek átvizsgálására is alkalmas, legfeljebb a nagyon dzsindzsás vízen kevésbé praktikus. Reméljük a jövő szezon bőven szolgál majd tanulsággal...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.10. 10:22:46

@Halfdane: Ha bízol benne, akkor csak ki kell tartani mellette és hozni fogja az eredményt... ;o)
Bízom benne, hogy néhány olyan tipp, amit tőlem kaptál, mint a fluoro előke például, téged is hozzásegített a nagyobb eredményességhez. Megosztjuk majd a tapasztalatainkat és ebből elsznek majd a szép fogások... ;o)
Üdv.

Tom

asp01 2013.12.10. 10:27:40

Szia Tom!
Jó kaland volt ez a peca is! És valahogy tényleg mindenki úgy fogott ahogy kellett, nagy ember, nagy hal. :) Jók ezek a támolygók, korábban is próbálkoztam velük, de idén volt velük mérvadó sikerélményem... Egyébként aznap én is minden halat támolygóval fogtam. Jó lett az írás, és a képek is!

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.10. 10:33:37

@asp01: Dani!

Ez, a mindenki az érdemei szerint fogott duma, csak poén volt. :o) Amúgy nagyon tanulságos nap volt, szép halakat fogtunk és jól éreztem magamat. Megmondom őszintén a körforgókat el is hagytam már szinte a repertárból, csak támolygóval villantózok, mert az annyival élvezetesebb.
Látod, idén neked is adott pár szép halat és eszi a sügér, a csuka, a balin és időnként a süllő is. Nagyon univerzális műcsali... :o)
Üdv.

Tom

szennyeslelku 2013.12.10. 14:33:37

Gratula!

Szép sportos csuka!
Bár engem azok a szép sügerek jobban izgatnának.
Jó lenne egyszer oda is eljutni, de állat messze van.
Majd valamikor....

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.10. 14:38:38

@szennyeslelku: Szia Peti!

Üdvözöllek a blogomon. :o)
Hát, nyáron annyira vékonyan jöttek a halak, hogy októberre már egy ilyen nyúlánk csukának is örültünk... :o) Szerencsére a folytatás jóval erősebbre sikerült.
Sügérvadászoknak a Tisza tó kötelező állomás. Rengeteg volt. Ha rámentünk volna célzottan, tucatszámra fogtuk volna őket. Ha esetleg terveztek Tisza tavi kiruccanást, adok majd pár tippet, helyet, hol próbálkozzatok... ;o)
Üdv.

Tom

szennyeslelku 2013.12.10. 15:00:50

Szia Tom!

Köszi!
Meg foglak keresni ha úgy alakul.
Szerintem ha megyek, vagy megyünk, akkor min 2 napra.
Vezetés szempontjából is elég messze van...

Üdv.:Petya

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.10. 15:11:46

@szennyeslelku: Szia!

Szállásban is tudunk segíteni. Pocsai Pisti segítségével tök olcsón tudtunk szállást szerezni a környéken. A horgászlehetőségek nagyon jók. Akár a Tisza tó, akár a Tisza halban rendkívül gazgdag horgászhelyek. Most lesz majd pár soronkövetkező kedvcsináló írás és videó erről a régióról... ;o)
Üdv.

Tom

Pergetni jó Blog 2013.12.10. 20:17:58

Szia Tom!
Gratulálok a szép fogásokhoz! Mosolyogva olvasom, hogy kitartottál a vasak mellett, és így elnyerted a méltó jutalmad! Nem mindig a csiri-vili, legdrágább csalik a nyerőek, hanem a sokak által elfeledett vasak! :D :)

esox_hu 2013.12.10. 20:22:29

A szint nem változott, csak a helyszín. ;)
Gratula ehhez az írásodhoz is Tom.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.10. 20:29:46

@Pergetni jó Blog: Szabi!

Ha az ember érzi egy műcsalinak a ritmusát, gyilkos fegyver lesz belőle, akármennyibe is kerül... ;o)
Manapság egy műcsali-felszerelés központú horgászvilágban élünk, pedig annak idején is léteztek nagyszerű dolgok, amiket újra fel lehet fedezni. Minden fejben dől el szerintem, hogy milyen műcsalit, botot, orsót használsz, mind másodlagos...
Üdv.

Tom

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.10. 20:30:16

@esox_hu: Szia Tibi!

Köszönöm a megtisztelő szavakat. ;o)
Üdv.

Tom

Pergetni jó Blog 2013.12.11. 21:07:31

@Bogyo_bacsi: Arra akartam kitérni, amit lényegében te is leírtál, hogy pl. apáink idejébe kisebb túlzással létezett a kanál, korforgó, és az univerzális fehér twister :D, és mégis megfogta vele az ember a halat, és sokan a mai napig ragaszkodnak ezekhez a "hagyományokhoz" :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.11. 21:14:27

@Pergetni jó Blog: Szabi!

Az én apám idejében még twister sem volt... ;o) Amúgy tök jó dolog visszatérni a gyökerekhez, különleges érzés. Ajánlom mindenkinek. De a lényeg, hogy minden fejben dől el. A műcsalik csak eszközök, a lényeg, hogy tudni kell használni őket... ;o)
Üdv.

Tom

asp01 2013.12.15. 11:13:58

@Bogyo_bacsi: Tomi az a villantó amit adtál, az is a régi időket idézi :) nem is merem nagyon dobálni, de ha egyszer fogok vele különösen féltve őrzöm majd :)

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.15. 18:26:01

@asp01: Dani! Használd egészséggel. Kíváncsi lennék, lehet e vele halat fogni...

VGabesz 2013.12.17. 21:12:21

Szia Tomi!

Gratulálok a halakhoz, az ifjú sporttársnak külön is!! Nagyon jók a képek, jó ilyenkor nézegetni ezeket és olvasni a sikeres történeteket. Tényleg nagyon jók ezek a villantók és igazi kihívás a velük történő horgászat.
Azt a 24 centis sügért melyik fantázia nevűvel fogtad, az nagyon megtetszett.

Üdv.

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.17. 21:18:57

@VGabesz: Szia Gabesz!

Köszönöm. Tulajdonképpen ez a 2-3 hónap csúsztatásának az egyik varázsa. Mindig az előző évszak történetein merenghetünk. :o)
Jó volt ez a peca, mindenki fogott halat, aminek nagyon örültem.
Az összes támolygó Ottó bácsi féle Lutra volt Bronz pikkelyes színben. nekem ez a kedvencem a 13 grammos változatban. Nagyon érzem a ritmusát és sok szép hallal ajándékozott már meg. Próbáltad már?
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2013.12.17. 22:57:22

üdv mindenkinek! a lutra nekem is kedvencem! mióta valaki megtanította a mozdulatsort ráéreztem.tartalmas nap volt jó visszanézni:)Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.17. 23:22:10

@Roland Nagy: Szia Roland!

A Lutrával nagyon jól lehet hulló falevél technikával pergetni. Rendkívül eredményes villantó. Én kb 1,5 éve használom és folyamatosan csiszolgatom a technikát. Nagyon sokszor segített ki vesztett helyzetből, amikor semmi más nem működött. Vízi növényzettel benőtt sekély vizeken, mint holtágak, Tisza tó, főleg ezt erőltetem. Nekem leginkább a bézs-ezüstös és a bronz pikkelyes vált be. A pirosassal, amivel te voltál eredményes, nekem még nem sikerült halat fognom... :o)
Vannak Orkla blinkereim is, azokkal is fogtam már...
Jövőre ki akarom próbálni a Berti villantókat is, illetve, ha tudok szerezni Gipo-t, akkor azt is...
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2013.12.18. 08:39:35

sziasztok! Tomi!próbáltam a lutrán kívül másféle támolygókat.vettem többfélét 600-700 forintosat ilyen-olyan márkájút de a legtöbb szinte leesik.vagy nem tudom jól használni:))mindegy megfertőztél a lutrákkal is,és imádom:)Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.18. 09:10:50

@Roland Nagy: Hát igen, azokat lehet másként kell vezetni. Talán billegtetve bevontatni. A hulló falevél technika a nagy felületű, kis súlyú támolygókkal a legkivitelezhetőbb. A Berti termékek között is vannak ilyenek. Az biztos, hogy van mit tapasztalnunk még... :o)
A színek is nagyon fontosak. Tiszta vízben a bronzos, sötét vízben meg az ezüstös jóval eredményesebbnek bizonyúlt nekem...
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2013.12.18. 16:28:35

sziasztok!na! a piros lutra amivel sikerült csukát fognom sajna a Tisza-tó mélyén akadt,pedig azzal tanultam :( de már vettem minden színből.jó élményeket társítok hozzá és ezért nagyon szeretem.nem vagyok az új dolgok ellen de a kanalakat nem cserélném villákra:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.18. 16:32:05

@Roland Nagy: Helyes hozzáállás! Jövőre felavatjuk majd mindet egytől-egyig... ;o)
Üdv.

Tom

VGabesz 2013.12.19. 09:15:51

@Bogyo_bacsi: Szia Tomi!

Ezt a színt még nem próbáltam, de ebből a márkából van nekem is néhány, sajnos még halat nem adtak. Ettől függetlenül nekem is nagyon bejön, mert tényleg gyönyörűen mozog és valljuk meg őszintén az ára is igen barátinak mondható! Nem egyszerű jól vezetni, de biztos vagyok benne, hogy meghozza majd nekem is a halat :).
Majd sügér témában azért beszéljünk még, mert olyan környékre kerülök hamarosan, ahol jó sügeres vizek vannak! :)

Üdv.

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.12.19. 09:20:34

@VGabesz: Gabesz!

Te már fogtál nehéz támolygóval is. Nekem ez idáig még nem sikerült... igazából fogalmam sincs, hogy egy 22 grammos kanalat hogyan kell vezetni. :o)
Fekete sügérrel kacsolatosan bátran kérdezz engem, vagy Andrást. Bár én idén nem nagyon fekáztam és jövőre se nagyon tervezem, pár tippet azért tudok adni majd...
Meg pár jó állást is...
Üdv.

Tom

VGabesz 2013.12.19. 09:29:33

@Bogyo_bacsi: Szia Tomi!

Igaz :)! Azzal góval próbáltam már a hulló falevél technikát és meglepően jól lehet vezetni úgy a súlya ellenére. Jó fajta támolygó az nagyon!!
Rendben, köszi előre is. Szólok ha aktuális lesz :

Üdv.

Gabesz
süti beállítások módosítása