A kitartás jutalma

2014. április 02. - Bogyo_bacsi

Vajon mi a jussa a fogcsikorgató hidegtől zúzmarás, billegő dunai köveken bukdácsoló horgásznak? Vajon mi ösztönzi arra, hogy az embertelen körülmények ellenére is napról-napra a folyóparton érje őt a naplemente, miközben veresre csípett, fagyott arccal bámulja a víztükröt, hatalmas vattacukrokat fújva a mardosó téli levegőbe? A környezete bolondnak tartja, de ő fittyet hány rájuk, mert ott várja őt, oda csalogatja a lehetőség, hogy horogvégre kerítse a hőn áhított csúcsragadozót, amelyet az enyhe hónapok elérhetetlenné tesznek számára. Bizony keserű kenyér a parti süllőhorgász élete... míg a csónakos sporik a mederben kutakodva szebbnél szebb sárkányok nyomába erednek, a köveken toporgó pergetőnek nem marad más, mint a kitartás. Várni a pillanatot, mikor a nagyok végre elérhető távolságba kerülnek és eljön az ő ideje...

kitart01.jpgA fagyos téli Duna csak a legkitartóbb horgászokat öleli keblére

Annyi fagyos órát követően elérkezett bizony az én időm is. Úgy döntöttem, egy olyan partszakaszon teszem próbára szerencsémet Gabesz barátommal, ahol azelőtt még sohasem próbálkoztam, eszembe se jutott ezidáig itt megállni. Az ember mindig görcsösen ragaszkodik a már korábban halat adó helyekhez, szokásokhoz, így mindig nehezen szánja rá magát a stratégia váltásra, de hiszen a Dunán nincs olyan, hogy tuti hely. Bizony, keresni kell a halat és újabbnál-újabb trükköket húzni elő a tarsolyunkból. Az elmúlt időszakban több minden hájjal megkent süllőhorgásszal pecáztam együtt erre-arra, ellesve ki hogyan, miért csinálja, amit csinál. A megszerzett tapasztalatokat próbáltam beépíteni saját stratégiámba és bizony, ennek meg is lett az eredménye, mert az elmúlt hónapban, a korábbi éveket megszégyenítő eredményességgel fogtam a süllőt az öreg Dunán. Alig-alig akadt egy-egy betlis próbálkozás.

kitart02.jpgA kopasz ártéri fák, kókadozva várják a tavaszt

A mai napon is megvoltak azok az elképzelések és ütemváltások, melyek az előző próbálkozásokhoz képest különbséget jelentettek. Új hely, új bevonatási technika, új hit... mert ugye, a hit az egyik legfontosabb! Lépésről lépésre araszolgattam a csúszós, jeges partvédő kövezésen, nagy figyelemmel tapogatva le műcsalimmal a Duna kavicsos alját, mígnem egy áramütés szerű kapást szaladt végig botomon, de akkora, amit még életemben nem tapasztaltam süllőpergetések alkalmával. Szinte berezonált a gerincem is. Belevágtam az akcióba és botom karikában maradt. Testemet rögtön elöntötte az adrenalin, fagyos levegőtől könnyes szemekkel lestem, ahogy botom spicce lüktet a horogtól szabadulni kívánó ragadozó fejrázásaitól.

kitart03.jpgKezeim közt a hőn áhított dunai süllő. Kereken négy kilóig szaladt fel a mérleg nyelve

Ez volt az a pillanat amiért egész évben napról-napra, hétről-hétre kijártam az öreg Duna partjára. Minden idegszálammal ráfeszültem a zajló eseményekre. Ellenőriztem, orsóm fékje adja e a zsineget. Átfagyott ujjaimmal lágyan finomhangoltam az érzékeny szerkezetet és kissé lazítottam a gyeplőn. Zsinóromat feszesen tartva vízközt járattam halamat, még nem akartam látni, tombolja csak ki magát odalent. Most nem fogok hibázni! Akkorát vertem be neki, hogy biztosan jól ült a VMC jig tűhegyes horga, vétek lenne felszínre erőltetni, hogy könnyedén kirázza műcsalimat. Bizony, ez már nem az a fajta süllő volt, amelyik rögtön feldobja magát a felszínre, hosszú percekig eltartott a huzavona az életéért küzdő fogas jószággal. Gábor barátom már ott kuporgott a legalsó kövön és mindketten kíváncsian vártuk mi bukkan majd elő a mélyzöld vízből. És ekkor egy hatalmas ezüstös test kontúrja rajzolódott ki a szemünk előtt. Rögtön realizáltam, még sosem akadt ilyen derekas süllő a horgomra.

kitart04.jpgBár egész évben hajkurásztam őt a Dunán, az év utolsó horgászata adta meg nekem

Pár kirohanásra még maradt ideje ugyan, de lassan magunk felé irányítottam halamat, hogy barátom egy határozott mozdulattal grabancon ragadja. Hatalmas volt az öröm, egymás tenyerébe csaptunk és kitörő lelkesedéssel nyugtáztuk életem eddigi legnagyobb süllőjének partra emelését. Büszkén tartottam a rendkívüli ragadozót a fényképezőgép lencséje elé. Vizes kezembe ezer, meg ezert tűt döfködött a téli fagyos levegő, de ez most engem egy cseppet sem zavart. A kitartás most meghozta jutalmát. Pislogó szemekkel mérlegeltünk: 66 centi faroktőig, kereken négy kiló. Ínye! Talán egy csónakos süllőhorgász most elmosolyodna, de partról rendkívül ritka az efféle zsákmány. Óvatosan helyeztem vissza a vízbe életem süllőjét, amely bearanyozta az év utolsó horgászatát és bizony megkoronázta ezt az esztendőt is. Lassú, méltóságteljes mozdulatokkal távozott a pompás ragadozó a zöld mélységbe...

kitart06.jpgTűhegyes fogakból nincs hiány

kitart07.jpgVisszaadtam az öreg Dunának pocakos gyermekét

Vajon mi lehet nagyobb élmény egy ilyen süllő megfogásánál? A válasz, hogy ha barátom is nyakon csípne egyet... összecsaptam sarkaimat és kívánságom valóra vált. Gabesz jelzett, segítség kell neki. Botja büszkén bólogatott az odalent tiltakozó süllő súlya alatt. Átverekedtem magamat a csúszós köveken. Mire a víztükörhöz értem, már barátom zsákmánya is engedelmesen felfeküdt a felszínre. Nyakon csíptem és a magasba tartottam a meglepett rablóhalat. Bizony, ez is a szebbek közül való volt. A mérleg nyelve kiló hatvanötnél állt meg. Készítettem pár frappáns képet a szerencsés horgászról, majd a nap második fogása is visszakerült az öreg Duna fagyos vizébe. Újabb kézfogás, újabb gratuláció. :o)

kitart08.jpgGabesz barátomat sem kerülte el a szerencse a mai napon

kitart09.jpgTorkán akadt a szúrós falat :o)

kitart10.jpgA visszaengedés ez esetben sem volt kérdéses

A sötétség teljes beálltával visszavonulót fújtunk. Ez bizony egy tökéletes nap volt, régóta áhított és most valóra vált álmokkal. Rengeteg tanulságot, új tapasztalatot adott ez a pár óra és ami fontosabb új lehetőségek rajzolódtak ki előttünk az elkövetkező hetekre, hónapokra. Telefonon beszámoltam Jimmy barátomnak sikerünkről, aki az elkövetkező napon még egy 63 és egy 65 centis tüskés hátút leszedett az új pályáról ezzel is bizonyítva kiváló süllőhorgász mivoltát. Még haza sem értem a meleg lakásba, már tudtam, az új év első napjai ismét a zord dunai kövezésen fognak találni, mert bizony, rátaláltunk a nagyokra és nem fognak a környéken portyázni sokáig...

kitart12.jpgJimmy barátom is megfogta a maga két szép süllőjét

kitart13.jpgPáratlan szépségű, ezüstben pompázó csúcsragadozó

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr985819328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halfdane 2014.04.02. 09:27:04

Gratulálok Tamás, nem csak a kitartás, de a tanulás és a tapasztat gyümölcse is ez a hal. Reméljük, tovább tart a gyorstalpaló és egyre több és szebb zsákmány jut osztályrészedül. Hajrá!!!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.02. 09:33:07

@Halfdane: Szia András!

Köszönöm szépen. Nem tagadom, nagy vágyam volt már egy szép dunai süllő és sok mindent meg is tettem érte. Sajnos, ez már az a szint, ahová nem eléga mák...
5 éve hajtottam ezt a halat, de tudom, még van felfelé út. Vannak még ennél sokkal nagyobb süllők is a számomra a Dunában. :o)
Üdv.

Tom

VGabesz 2014.04.02. 14:13:41

Szia Tomi!
Ezúton is ismét gratulálok a gyönyörű süllőhöz, tényleg kitalpaltad!! :) Ez (is) egy nagyon jó horgászat volt, a magam részéről rengeteget tanultam aznap és mindemellett még fogtam is, szóval túlzás nélkül tökéletesnek mondhatjuk! Köszi még egyszer a "guide"-ot tényleg sokat számított!! Aztán csak így tovább (bár sejtjük a folytatást ;) ), várjuk a további süllős eredményeket!!!

Üdv.

Gabesz

VGabesz 2014.04.02. 14:14:40

És bocsánat, Jimmy-nek is külön gratuláció a szintén kivételes sücihez!!! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.02. 14:18:19

@VGabesz: Szia Gabesz!

Én is úgy gondolom, hogy ez egy tökéletes nap volt. Így volt igazságos, hogy mindenki fogott egyet-egyet. Úgy gondolom jókor voltunk jó helyen. Sajnos, ez a varázs nem tartott ki egész márciusig, de sebaj... lesz még lehetőségünk a szépítésre.
De ugye most a csukák jönnek majd először... ;o)
Üdv.

Tom

VGabesz 2014.04.02. 14:29:06

@Bogyo_bacsi:
Szia!

Igen sajnos az időjárás nem volt kegyes hozzánk süllő ügyben, de sebaj majd nyáron bepótoljuk. Jó lenne tudni tudatni velük, hogy tőlünk nem kell félniük, mert visszanyerik szabadságukat, na de mindegy is :). Éppen most jött meg a csomag a csukaszezonra, belecsapunk a lecsóba csuka szempontból is ;)!!

Üdv.
Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.02. 14:32:14

@VGabesz: Gabsez!

Majd ráírjuk a műcsalinkra.
Amúgy kösd fel a gatyádat, mert már a mostani hétvégétől is sokat várok... :o) Mindkét helyről, ahova készülünk, jó infókat kaptam és az időjárás is csukásnak ígérkezik... ;o)
üdv.

Tom

VGabesz 2014.04.02. 14:39:47

@Bogyo_bacsi:
Fel van kötve! Érdekes csalikkal készülök, egy kicsit kisérletezgetek hátha! :)
Mindenképpen ráírom Tomi :)!!
Üdv.
Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.02. 15:31:51

@VGabesz: Szombaton odapirítunk az biztos... ;)
Üdv.

Tom

asp01 2014.04.02. 16:41:05

Szia Tom!
Gratula! Erről van szó! Nem semmi süllők ezek. Bizony sokat kell küzdeni, de az eredmény kárpótolja az embert. Velem is sokszor megesett már, hogy a favorit helyek kongtak az ürességtől, és egy teljesen sablon, semmit mondó hely adta a halakat. Ez ilyen...

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.02. 16:44:14

@asp01: Dani!

Köszönöm.
Gyakran kell pozíciót változtatni, mert szanaszét vannak a süsük. Nincs olyan, hogy tuti hely. Egyszer ez működik, egyszer meg az. Az évszak, a napszak, a vízállás és az időjárás függvényében kell kitalálni, azna hol portyázhatnak...
A folyóvizi horgászat a körülményekhez való folyamatos alkalmazkodásról szól... :o)
Üdv.

Tom

Boo 2014.04.02. 18:55:12

Szépséges sücik, majd nyáron ismét kergetjük őket.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.02. 19:48:57

@Boo: Köszönöm Csabi!

Így van, csak akkor már vízközt, wobblerrel... ;o)
Üdv.

Tom

asp01 2014.04.02. 21:09:37

@Bogyo_bacsi: Így van, nyáron ismét a nyomukban leszek az éjszakai illetve a csónakos portyák során. Kíváncsi vagyok pl. a hídlábak közelében mennyire lehet csipegetni belőlük. A hírek szerint lehet, majd meglátjuk az idei év egy újabb kísérletezgetős, tanulgatós év lesz számomra!

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.02. 21:14:28

@asp01: Dani!

Nyáron ne becsüld le a wobblerek szerepét. Nem azt mondom, hogy az a csoda csali, de élő Dunán jóval többet fogunk wobbival, mint gumival. Igaz, az átlagméret szerényebb...
Próbáld ki!
Üdv.

Tom

asp01 2014.04.02. 21:16:09

@Bogyo_bacsi: Éjszaka mindenféleképpen azzal szándékoztam próbálkozni, napközben kapnak szerepet majd a plasztikok, akkor még talán lent lesznek a mélységben :)

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.02. 21:18:45

@asp01: Majd megyünk egy párszor együtt a Dunára és mutatok majd pár trükköt wobblerezésből is. ;)
Balin és harcsa is sanszos, de a csuka is...
Üdv.

Tom

esox_hu 2014.04.02. 22:19:43

Grat ehhez is. Gyönyörű halak, remek írás. Csak ismételni tudom magamat. Egy ideje van az országos jegyem, párszor biztosan elkísérlek, ha lehet...
Idén én harcsára fókuszálok, ami nem jelenti azt, hogy a süllőzés elmarad...sőt. Rekordot mondjuk nem akarok idén döntögetni kékfarkúból, de hareszból mindenképpen, tekintve, hogy igencsak gyérül állok azon a listán...
Várom már a tilalom végét...és az újabb közös pecá(ka)t.

Üdv.: Tibi alias Esox

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.02. 22:26:22

@esox_hu: Szia Tibi!

Tudod, én nyitott vagyok minden jóra. Nekem az a titkom, hogy szezon jelleggel horgászok. Tehát meg van az időszaka a süllőnek, a csukának, a harcsának és a márnának is. Tudod, hogy nyitott vagyok a közös kalandokra. Állok elébe. :o)
Hát a harcsa nehéz célpont. Idén nekem összesen 5 darab jött össze és ebből csak 3 pergetve. Sok kitartást igényel és kevés a siker. Itthon talán egy tiszai harcsapergetésnek látom értelmét, vagy esetleg ugyanez a Dunán. Kuttyogatva többet fognál viszont. Idén júniusban készülök újra a Póra. Oda kéne egyszer eljönnöd!
Üdv.

Tom

Pergetni jó Blog 2014.04.02. 23:22:44

Szia Tom!
Nincs is szebb érzés annál, mikor is a kezében tartja az ember élete süllőjét, amiért sokat melózott... Itt fontos befolyásoló tényező volt a zord hideg is :) Jómagam is szerencsére megtapasztalhattam ezt az érzést, és tényleg leírhatatlan... Kívánok neked még több ilyen szép egészséges süllőt! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.03. 09:24:56

@Pergetni jó Blog: Szia Szabi!

Hát remélem nem ez volt életem süllője, azért fogok még 2 x ekkorát is. Amúgy, azóta már jött nagyobb is, majd két hét múlva meglátjátok. :o)
Egy biztos, a nagy süllőket már ki kell érdemelni, meg kell rá érni. Ide már nem elég a mák. Megfigyelésem szerint, azok fogják a kapitális süllőket, akik folyamatosan kint vannak a vizen. Szóval minden a kitartáson múlik...
Decemberben és januárban én is sokat voltam kint. Volt 2 hét, amikor minden második napon kinéztem...
Üdv.

Tom

Pergetni jó Blog 2014.04.03. 17:58:28

Értem amit mondasz, de azért tisztelendő, becsülendő ha egy horgásznak van kitartása az esetleges tudása mellett. Kíváncsian várom várom a nagyobb süllődről a képet! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.03. 20:47:56

@Pergetni jó Blog: Szabi!

Még két süllős írásom lesz áprilisban. Kicsit el vagyok csúszva időben, de ennek sok előnye is van szerintem. :o)
Oh, kitartásból nincs hiány... ;o)
Üdv.

Tom

Riderspinblade 2014.04.04. 13:03:20

Grat Bogyóbácsi kitartásod meghozta.. :)
Én kényelmesebben megvárom a nyári hajnalokat :D
hátha nekem is kedvez...
Nem titok nekem nem kedvenc halam a süllő így kevés türelemmel várom már az újabb csukás kalandjaidat.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.04. 13:15:12

@Riderspinblade: Szia Jani!

Szombaton lemegyek majd csukázni és fogok valamit, ami a te fogadnak való lesz.... ;o)
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2014.04.08. 13:27:12

gratulálok srácok!
lefagy az ujjad oké de én inkább a telet választom mint a szúnyogos bogaras nyár esti süllőzést :D
Szép teljesítmény !!!
Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.08. 13:39:40

@Roland Nagy: Roli!

Majd meglátod, mind a két időszaknak megvan a maga varázsa. :o) Én szeretek nyáron is süllőzni wobblerrel. Igaz kisebbek jönnek átlagban, de nagyon jó érzés, amikor brutálisat odakoppint a süllő a fahalnak, sokszor szinte a lábad alatt.
Majd beiktatunk jó pár éjszakai wobblerezést. Meglátod, izgalmas lesz!
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2014.04.08. 13:45:53

@Bogyo_bacsi: elrágcsálunk pár bogarat:D nem baj egészséges mint a szép Dunai süllőitek!
Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.08. 13:49:06

@Roland Nagy: Figyu! Az igazi szúnyogos időszakban kint sem voltál. :o)
Volt olyan, hogy levegőt sem lehetett venni nem egyszer. Jól be kell öltözni ezért még 40 fokban is. És folyik a forró izzadtság végig a hátadon... :oD
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2014.04.08. 13:55:17

@Bogyo_bacsi: hát ez nagyon durva!de nem tudsz elijeszteni :D a tűzkeresztség utolsó próbája a szúnyogos lesz.ha helytállok akkor jó pecás leszek :DDD
amúgy rettegek a repkedő, zümmögő,rovaroktól.sokat fogsz nevetni rajtam
Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.08. 14:02:51

@Roland Nagy: Figyu!

Ahhoz, hogy mester pecás legyél, ezt is kell bírni... :oD
Üdv.

Tom

VGabesz 2014.04.10. 14:43:18

Sziasztok!

Szerintem én sem a legjavakor voltam kint, de tényleg nem piskóta az a mennyiségű szúnyog amit tüdőre tudsz szívni ha nem figyelsz! :D De megéri az élmény és tényleg nem szabad restnek lenni felöltözni az évszakhoz képest indokolatlanul!! :) Azt hiszem akkor összegezhetjük, hogy a süllőkhöz jól fel kell öltözni, legyen bármilyen évszak :D

Üdv .

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.10. 21:29:08

@VGabesz: Jaja és nem árt, ha bakancsot húzol tornacipő helyett... :oD
Üdv.

Tom

Halfdane 2014.04.14. 21:24:33

Alig várom a május elejét. Tiszán baromira eszik a süllő....

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.14. 21:45:31

@Halfdane: Még jó hogy tilalom van, így senki sem horgászik rájuk... :o)

Halfdane 2014.04.14. 21:47:14

Mindenki harcsázik, meg még 1 napig domizik meg jászozik és hogy-hogy nem, süllő jön. De biztos vissza is erestik őket a felelősségteljes horgásztársak...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.14. 22:26:58

@Halfdane: Huh, még szerencse, hogy holnaptól tilalom van jászra és domolykóra is...

Halfdane 2014.04.15. 08:37:22

Valamint márnára, paducra és gardára is!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.04.15. 09:18:02

@Halfdane: Jah, lehet a Tiszán azokra is pergetnek... :o)
süti beállítások módosítása