Horgászat a betonteknőben

2011. január 05. - Bogyo_bacsi

A fővárosi Duna szakaszról erősen megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint a víz itt túlságosan szennyezett, a part teli van kétes eredetű tárgyakkal, szeméttel. Mások ellenben azt mondják, hogy ez a folyó halban leggazdagabb része. Valahol mindkét véleménynek igazat lehet adni. Tény azonban, hogy mióta a csepeli víztisztító megépült és elapadtak a szennyvízbefolyók a víz tisztasága sokat javult, bár ezzel egyetemben a halak egy része is odébb állt. A fővárosi horgászat semmi máshoz nem hasonlatos. Itt nincsenek zöld fák, bokrok, és nem gyönyörködhetünk az ártéri erdők buja rengetegében. Mégis, mikor a sötétség leereszkedik és felgyúlnak a város fényei, csodálatos látványt nyújt a díszkivilágításban pompázó hidak lába közt hömpölygő folyam. Legutóbbi horgászatom alkalmával ezen, a betonteknőbe szorult folyószakaszon tettem próbára szerencsémet.

A fővárosi Duna a Szabadsághíd alatt

Így néz ki közelről a szürke betonteknő

A Duna vízszintje szeptember végére kínkeservesen átlépte azt a bűvös határt, amikor már érdemes rajta próbálkozni. Elhatároztam, hogy egyik hétköznap, munka után próbát teszek a Szabadság híd alatt kavargó habokban. Egy szál pergetőbotot vittem csupán magammal és egy kedves kollégámat Ákost, aki még sosem látott élőben történő halfogást. Úgy döntöttem, hogy napnyugtáig a fővárosi balinokat veszem célba, sötétedés után pedig süllőző wobblereket kötök majd fel a zsinór végére. A vízpartra érkezve kellemesen be tudtuk barangolni a partot és a kövezésre állva lehetőségünk nyílt megdobálni az előttünk elterülő folyószakaszt.

A rakpart alatt pergetni különleges, semmihez nem hasonlítható élmény volt

Az első kapásra nem is kellett sokáig várni. Már a harmadik bevontatás alkalmával rárontott egy apró balingyerek kék hátú X-Rapomra. A gyorsan tekert műcsalit időnként megpöccintettem a bot végével, így a csali megugrik, majd megáll egy pillanatra. A kapás általában ilyenkor következik be. Ákos nem hitt a szemének, hogy ilyen gyorsan horogvégre akadt egy halacska. Gyorsan készítettünk pár képet és útjára engedtük a kis ragadozót. Ha ilyen gyorsan sikerült fogni valamit, talán tartogat még meglepetéseket számunkra a folyó a mai napon. A következő rávágást azonban sajnos nem sikerült megakasztani.

Hoppá, az első fővárosi balin gyerek

Portyázó őnöket keresve sematikusan végigdobáltuk a partszakaszt. Célunk nem csupán a halfogás, de a terep felderítése, megismerése is volt. Sajnos a part menti kövezés mentén haladva gyakran akadtunk nem a természetbe illő tárgyakra, haltetemekre. Ez is hozzátartozik a fővárosi látképhez. A halakat viszont a szennyeződések egy cseppet sem zavarták. Ennek jelét is adta egy újabb ráfordulás, aminek elkövetője sikeresen akadt meg műcsalim horgán.

Egy kapitális kecsege, vagy vicsege földi maradványait találtuk a parti kövek között

Horgon a második villámkeszeg

Kíváncsian vártam, hogy miféle halnak támadt gusztusa X-Rapomra. A felszínt végül egy gyönyörűen ezüstös, egészséges, fiatal balin teste törte meg. Ő már nagyobb volt, mint előző társa, de 33 centijével így is jócskán elmaradt a mérethatártól. Nem is haboztam sokáig, gyorsan nyakon csíptem a falánk kis útonállót. Ekkorra már Gabesz is megérkezett a Duna partra, így tanúja lehetett halam megörökítésének és visszaengedésének.

A kék hátú X-Rap ezúttal jó választásnak bizonyult

Gyönyörű hal, de a mérettől jócskán elmaradt

Gyorsan kézbe vettem pergető pálcámat és újból dobásra emeltem kezemet. Rögtön az első bevontatásra vadul megrázta valami a zsinór végét. Éreztem, ez a hal sem lesz kapitális, így gyorsan partra is parancsoltam az újabb érdeklődőt. Ő már csak hat centivel maradt el a hivatalos mérettől. Lehetett volna bármekkora, úgyis vissza került volna éltető elemébe. Idén egy balint nem vittem haza az öreg folyóról. Kíméletesen eresztettem vissza a habokba, hogy egy gyors sprinteléssel búcsúzzon kis társaságunktól. Ezután még egy rávágásom volt ugyan, de nem sikerült elcsípni a tettest.

Ahogy a nap lebukott a látóhatáron, narancs színben világította be a tájat

Valami harmadszor is megakadt kék hátú Rapalámon

Nem nagy halakat fogtam a mai napon, ellenben nagyon jól szórakoztam

Lassan besötétedett, így Rapalát váltottam. Egy citrom színű SSR 7-est kötöttem fel a bot végére süllőt remélve. Volt ugyan egy érintésem, de sajnos nem akadt meg. Valószínűleg egy újabb balingyerek volt a tettes. Dobálás közben felsétáltunk egészen az Erzsébet hídig, ahol a horgászok szákjában mindenütt lapult egy-két szép márna. Menyhalat is láttunk, pedig még csak szeptembert írtunk. Kétségtelen, hogy van bőven hal a fővárosi Dunában és bár nagy ragadozót most nem sikerült fognunk, rendkívül jól éreztük magunkat. Érdemes lesz a jövőben alaposabban körülnézni a betonteknő környékén...

Az éjszakai süllőzés nem volt sikeres, bár a gyönyörű kilátás kárpótolt mindenért

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr162344771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bmiki81 2011.01.07. 20:24:24

Szia Tom!

Nemrég olvastam, hogy érdemes a part mellett lehorgonyzott hajók környékén próbálkozni, mert némelyik konyhájáról a vízbe juttatják a maradékot és odasereglenek a halak. A lényeg, hogy nem unatkoztatok! :)

Üdv.:
Miki

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.01.08. 21:29:08

@Bmiki81: Szia Miki!

Igen, én is hallottam. Lehet is benne igazság. :o)
Egyébként ma voltam kb 3 órát a Bocskán de nem sikerült semmit sem fogni. Pisztrángot nem fogott senki, csak egy két dévért láttunk kiszedni.
Mégsem mentem haza hal nélkül, mert lehet élő pisztrángot venni ott. Így hoztam haza három fél kilós példányt. Kíváncsi leszek majd az ízükre.
Neked van valami új tapasztalatod a Bocskáról?
Tavaszig valószínűleg a Dunára megyek twisterezni. Nem valószínű, hogy fogok, de majd márciusban beindulnak a dolgok... :o)
Üdv.

Tom

Bmiki81 2011.01.10. 10:30:42

Szia Tom!

Kiváncsian várom majd ezt a beszámolódat. Lesznek képek, ahogy a nagy horgászok fizetik a vásárolt halat a pultnál? :):):) Csak vicceltem! Amúgy a pisztráng nagyon finom, ízletes húsú hal, én nagyon szeretem, rántva, hasáb körettel, uborkasalátával verhetetlen.

Üdv.:
Miki

Kapásjelző 2011.01.10. 14:33:08

Ez megint jó cikk lett.
Én szeretem a vad, nehezem megközelíthető vizeket, de ennek belvárosi horgászatnak is megvan a maga varázsa ahogy nézem.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.01.10. 21:43:27

@Bmiki81: Hello Miki!

Nem lesz róla élménybeszámoló. :oD A történtek nem adnak ki egy kerek sztorit. Szerintem ebben nincs semmi különös amúgy. Szerintem más horgász is vesz néha halat. Legalábbis pisztrángot nem hiszem, hogy sokan fognak konyhára. Mindenképpen meg akartam kóstolni...
Amúgy több kapást vártam a Bocskán. Azt hittem legalább egy pinyó összejön... :o(

@Kapásjelző: Hello Laci!

Elég különös élmény a fővárosi Dunán horgászni, de nekem amúgy tetszett. Mondjuk lehet, hogy több értelme lenne inkább északabbra próbálkozni. Ott a víz és a part is jóval tisztább... Majd ha felköltözöl Pestre jobban körbenézünk a parton... ;o)

Tom

jimmba 2011.01.16. 20:11:06

Hi! Látod a kék X-Rap jó csali! Igaz nem jött rá igazi nagy hal,de élménynek elég jó.
Majd meglátod,hogy süllőre is jó csali.
Most pont nézegetek egy pergető pálcát. Gondoltam kicsit finomítok a szerelésen tavaszra. Most le van
árazva a Shimano Aerocast 62errő 30erre. Lehet egy 10-30as botra beruházok. Szerintem süllőre és balinra
jó lenne. Kár,hogy most nem jött össze a peca,de ha lemegy a víz,már mehetünk is pergetni.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.01.16. 22:27:54

@jimmba: Hello Jimmy!

Igen, nagyon jó balinos csali. Biztosan működik süllőre is. Idén lehet kísérletezek majd vele. Persze azért az SSR-t sem dobom ki majd. Most rendeltem két darab 9 centiset. Meglátjuk, hátha azokra előbb odavág a nagyobb süllő, harcsa.

Nekem 20-50 es a botom, de 3,3-as és jóval lágyabb mint a tiéd. A tapasztalatom másfél év után, hogy bár nem érezni olyan jól a Rapala veretését, de ha valami odavág neki, az általában ki is jön a partra. Kevés halat veszítettem vele idén. Talán 1-2 csukát, megy egy süllőt a Szőnyi Holtágon. Szerintem nem baj, ha egy bot kicsit lágyabb, csak a bevágásnál legyen gerinces. És gyönyörűen dolgozik, ha ott van a harcsa a horgon... :o) Láttad te magad...

Igen, megviccelt megint minket a Duna. De lehet jobb is ha most megy le a víz, mintha tavasszal, nyáron.
Dévéres cikkhez mit szólsz?

jimmba 2011.01.17. 11:12:34

Jó lett a dévéres történet is,igaz egy márnát is kiszedhettünk volna. Majd idén biztos sikerül!
A boton igen töröm a fejem. Az a baj,hogy én is a bevágástól félek. Nem tudom mennyire keményedik fel a bevágás pillanatában. Balinnál mindegy,de a süllőnél már nem. Lehet,hogy 15-40 gr bot lesz belőle. Mindegyik 3m es.Igaz láttam már 10kilós süllött 10-30as bottal fogni,na meg 8kilós harcsát is. Szerintem botja válogatja és a dobosúlyból sem lehet teljesen kiindulni. Majd meglátom. Biztos jó a 9centis ssr,igaz nekem még halat nem sikerült vele fogni,de szerintem a színe miatt. FT a kódja,de nagy szar.
Azt vettem észre,aminek csíkok vannak az oldalán,az a Dunán nem igazán jó. A Nekem az ezüstös fehér has és élénk színű hát ami bevált éjjel. Azért szerintem lesz még a Dunán áradás bőven,de remélem nem annyi mint tavaly. Üdv.Jimmy

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.01.20. 22:08:07

@jimmba: Hali!

Szerintem az egyik fő tényező, hogy milyen gerincesen tudsz bevágni, hiszen akkor rántod be a hal szájába a horgot. A másik szempont pedig, hogy kellően lágy legyen, hogy utána tudjon nyúlni a halnak. Most gondolj bele, hogy a kemény botoddal idén mennyi halat veszítettél. Én a lágyabbal jóval kevesebbet.

Én keveset próbálkoztam a Dunán csíkos wobblerrel, de egy gyönyörű domit fogtunk Ricsivel Esztergomnál pár éve egy csíkos zöld hátú Team Esco-val.
Nekem az SSR a favorit, de az S és B is bevált nappal.
9 centisből SSR-t rendeltem és S színűt. Néhány próbát megér. Ha harcsa ette a 7 centiset, akkor a 9-esnek is odavág szerintem...

Weiller 2011.04.07. 15:15:32

Kis csali kis hal - nagy csali nagy hal!!!!
Logikus nem?
:-D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.04.07. 22:52:21

@Weiller: Hello Krisz!

Ezzel nem értek egyet, mert Komáromnál ugyanezzel a Rapalával fogtuk a másfél - két kilósakat is.
A harcsám is 7 centis SSR-re jött...
Inkább az lehetett, hogy egy kisebb halakból álló rajba nyúltam bele... nem?
Üdv.

Tom

Weiller 2011.04.08. 21:36:21

....ez vicc volt!

Kis pénz - kis foci......... :-D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.04.08. 22:13:09

@Weiller: Szia!

Egyébként sok esetben igaz amit mondasz. Pontyozásnál például a csali méretével tök jól lehet szelektálni...
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása