23 és fél óra a Balatonon

2016. szeptember 14. - Bogyo_bacsi

Sosem könnyű hátrahagynom szeretett folyóvizeimet, mégis évről-évre próbálok beszorítani a naptárba egy balatoni villámhorgászatot. Egyetlen alkalom nem sok ugyan szezononként, mégis érdemes bevállalni, hiszen rendszerint eseményekben gazdag kalandokat élek át a magyar tengeren, mindig kellemes élményekkel gazdagodva. Jó pár évvel ezelőtt megfelelő kézbe került a tó halgazdálkodási szempontból, így szezonról-szezonra egyre látványosabb fogási eredmények mutatják, folyamatosan erősödik a Balaton rablóhal állománya. Páratlan sügér, süllő és balin fogások, termetes csukák jelzik, amennyiben egy természetes vízre vigyáznak, bizony pergető paradicsommá válhat hazai körülmények között is. Nem is tudom, hogy a Dunán mikor jutunk el idáig, talán soha. :o( Gyönyörű csukák, süllők, sügérek? Akad egy halfaj azonban, ami számomra egyet jelent a balatoni pergetéssel... ez pedig a kősüllő. Felénk igen ritka vendég a köves a horgon, ezért amikor a Balaton felé veszem az irányt, első sorban őket próbálom becserkészni.

balcsi01_1.jpgKősüllő a horgon a smaragdzöld vízben

Délután három óra körül érkeztünk a tópartra. Rögtön egy csobbanással indítottam, míg cimborám rendezgette felszerelését a csónakban. Így felfrissülve vágtam neki a tó smaragdzöld vízének kősüllők után kutakodva. Eleinte nem nagyon találtuk a nyomukat, apró jigeink az üres mederfenéken pattogtak, mígnem egy óvatlan pillanatban bődületes rávágásom érkezett egy távoli dobásra és megkezdődött a nap első fárasztása. Gyorsan kiderült, hogy ellenfelem nem a tüskés hátúak közül való... egy szilaj, szűk kettes balinnal vívtam harcomat a ringatódzó dióhéj csónakban. Végül - természetesen - szákba került zsákmányom. Készítettünk pár fényképet róla, miközben szájában még ott fityegett a zöld-flitteres Crazy Fish Vibro Worm gumihal. Óvatosan visszahelyeztem a vízbe prédámat, majd mikor elúszott, újabb állás után néztünk.

balcsi02_1.jpgBuckalakó balin :oD

balcsi03_1.jpgRitkán fogok gumihallal balint, most azonban összejött :o)

Sötétedés előtt fél órával végre megtaláltuk a köveseket is és innentől már egymás érték a kapások... talán húsz perc alatt, ha tizenhat kavicsot fogtunk ketten barátommal. Nem voltak ugyan óriások, az átlag 25 és 30 centi között mozgott, ám a rengeteg kapás mégis feltöltött minket lelkesedéssel a közelgő éjszakára. Érdekes, hogy számomra ezen a délutánon csak a zöld Vibro Worm működött, más színekkel kapásig sem jutottam. A sötétedés közeledtével partközelbe vettük az irányt, majd lehorgonyoztunk. Elérhető távon belül hirtelen néhány balinrablás törte szét a vízfelszínt. Több se kellett, rögtön Antax Belli Minnow wobbit tettem fel a zsinór végére 6 centis méretben és már röptettem is a tetthely felé. Talán harmadik dobásra törölt oda neki a nyílt-vízi őn, mely méretre az első balinomhoz hasonlatosnak tűnt. Szép lezárása volt ez a fogás a nappali időszaknak.

balcsi04_1.jpgBalatoni átlag kavics

balcsi05_1.jpgPáros fogás

balcsi06_1.jpgZöld hátú minnow wobblerre elcsábuló őn

Az éjszaka beálltával parti sávban kutakodtunk süllőfogás reményében. Már 11 körül járt az idő, mikor egy olyan szakaszhoz érkeztünk, ahol a felszín alatt bandáztak a küszök, és rablás is akadt itt-ott. Nosza, fel az Antax Beli Minnow. Ismét igen eseménydús, pörgős pecának néztünk elébe. Fejenként öt-öt süllőt csíptünk nyakon haverral és még legalább ennyi kapásunk akadt... igaz, a teteje negyvenöt centi volt csupán a kifogott halaknak. A Dunán ennyi kapást be lehetne osztani egy egész szezonra. :oD Jómagam most wobblereztem először nanofil zsinórral és ennyire rövid bottal. Kínlódtam is rendesen, hiszen se a dobótávot nem éreztem, sem pontosan nem tudtam eldobni fahalacskámat. Muszáj lesz beszereznem egy másik dobot is, amire vékony fonott zsineget csévélek majd. :o) Az Antax wobbim viszont igen jól muzsikált ezen az estén, a kifogott süllők nagy része ugyanis erre érkezett. Idén minden méretével szépen fogtam süllőket, balinokat. Csak ajánlani tudom bárkinek. Éjjel egy óra körül végül visszaérkeztünk a kikötőbe. Azért kemény volt ez a tizenkét óra dobálás a kánikulában. :oP

balcsi07_1.jpgEgy balatoni "fehér" nagy Beli-re...

balcsi08_1.jpg... és egy kis Beli-re :o)

balcsi09_1.jpgNem óriások ugyan, viszont legalább sok volt belőlük

Mondanom sem kell, a délelőttöt, úgy ahogy volt, átaludtuk. Kellett is a pihenés a kimerítő éjszaka után. Ebéd után azonban ismét vízen találtuk magunkat. Mivel már csak két óra hosszáig volt érvényes a területi jegyem, bele is kellett húznunk alaposan. Szerencsére ismét találtunk egy helyet, ahol szépen jöttek a kövesek. Azonban a tegnapi zöld szín a mai napon nem talált érdeklődőre. Ám, amint a barna Vibro Wormot kezdtem el húzni, egyből beindult a biznisz. :o) Amikor pedig már a barna sem kellett nekik, a naranccsal újabb kapáshullámot sikerült kiharcolni. Lám, mekkora jelentősége van a színeknek kősüllő pergetésben. Mókás volt, ahogy a halak szépen beálltak a csónak árnyékába, így a legtöbb kapásunk közvetlenül alólunk jött. Talán, ha 14-15 darabot fogtunk, mikor egyszeriben baljós fellegek kezdtek gyülekezni a távoli hegyek fölött. Hát, csak megússzuk peca végéig - reménykedtünk - , de sajnos, nem így volt megírva a forgatókönyv. Bekapcsolták az elsőfokú viharjelzést, így fél órával előbb be kellett fejeznünk a horgászatot. Mire a kikötő közelébe értünk elkapott minket a nyári zápor és pár perc alatt rommá áztunk. Még szerencse, hogy langyos eső esett a kánikulában, még kicsit élvezte is az ember, a frissítő égi áldást.

balcsi10_1.jpgAz első köveseket a barna szín adta...

balcsi11_1.jpg... majd, a narancs Vibro Worm is remekelt

balcsi12_1.jpgBalatoni adáshiba :o)

balcsi13.jpgA kősüllő pergetés csodás pillanata

balcsi14.jpgA kisebb testű halakra való pergetés is nyújthat felejthetetlen élményeket

Hát így alakult az idei balatoni támadásom krónikája. Kapásban nem volt hiány, összesen több mint harminc kövest, tíz süllőt, két szép balint, egy gardát és egy vérkeszeget emeltünk csónakba. Ismét rendkívül pörgős, élménydús pecában volt részünk. A fogások száma az általam látogatott folyóvizeken egyszerűen elképzelhetetlen mennyiségű. A Balaton nem okozott csalódást nekünk ezen a hétvégén sem. Azonban szeretett Dunám is szépen adta a halat forró hónapokban. Gyönyörű ragadozókat sikerült fognom barátaimmal a nehéz körülmények ellenére is. Hamarosan nyári dunai tapasztalatimat mesélem majd el nektek. Addig is görbüljön a bot! :o)

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr1911694717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halfdane 2016.09.14. 09:42:00

Szia Tomi! Gratulálok a fogásokhoz, szépen kegyeibe fogadott a Balaton. Nem könnyű abban a nagy lavórban halat fogni, de ha az ember kitanulja a csínját-bínját, nagyon szép élményekhez juttathat. A Crazy Fish gumik nekem is nagyon szép élményeket adtak tavaly, megkockáztatom, hogy ez a gumi kiemelkedően eredményes, legalábbis eddig minden vízen működni látszik. Nem tudom mi az oka, talán a szag, talán a kiemelkedően finom, lágy anyag, de eszi a hal a Tiszán, Dunán egyaránt. Érdekes, hogy pl. a P21 gumik nekem annyira nem adják, más meg hülyére fogja magát velük. De a hit sokat számít...

Amúgy a jövőre nézve én komolyan számolok a Balcsival, nagyon izgat a mássága, nagysága, számomra kiismerhetetlensége. És utolérhetetlen hangulata van, én nagyon megszerettem. Szerencsére kiváló helyi barátaink vannak, akik elkalauzolnak a nagy vízen.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.09.14. 09:55:25

@Halfdane: Szia András!

Én Crazy Fish gumikkal még csak most ismerkedek, de a Balatonon nagyon szépen muzsikáltak eddig. Dunán is sikerült fognom már kövest velük, de az igazi nagy tesztelések most következnek a Tiszán. Legalább 3 horgász hétvégét tervezek a Tiszára novemberig és biztos vagyok benne, hogy szép halakat fognak adni a Crazy Fish gumik. Az biztos, hogy nagyon erős az illatuk és nagyon lágyak. Nekem tavaly ősszel a Ratta hasított nagyot a Tiszán, ami ugye P21. Abból is betáraztam, úgyhogy lesz mit próbálgatni... :o)

Nekem a Balaton megmarad évi egy-két pecás sztorinak. Igaz, nagyon jó lehetőségeket kínál és egyedi feelinget nyújt, de a folyóvízi sakkjáték a nagy süllőér az, ami egyfolytában mozgatja a fantáziámat. Mikor hova tolhatja ki a sodrás a halat. Mikor melyik kő működik. Tudom, hogy egy balatoni peca élményekben sokkal gazdagabb, de hát a folyóvíz az én igazi világom. :o)
Üdv.

Tom

Halfdane 2016.09.14. 10:05:03

@Bogyo_bacsi: Bár sok mindenben egyet gondolunk és együtt tervezünk, de bizonyos dolgokban nem. Én jóval beszűkültebb vagyok szabadidőben a családi kötelezettségeim miatt, így nem mindig tudom a nagy süllők táplálkozásának logikája köré szervezni a horgászataimat. Ezért felértékelődnek más lehetőségek is. A Balatont kevésbé látom rapszodikusnak mint a Dunát, bár nyilván megvannak a maga nehézségei. Nyáron azonban a nagy melegben nagyon jó móka a kősüllőzés, ilyenkor szinte semmi más ragadozó halra nem lehet eredményesen horgászni. Helye van a horgásznaptárban ezeknek a pecáknak, illetve engem késő ősszel a hatalmas sügerek is izgatnak. LÁttam fotókat olyan vagy még "olyanabb" sügerekről, mint a te sügérkirályod... Van potenciál a Balatonban....

Remélem, hogy idén ősszel nekem is jut pár tiszai móka, már leszerveztem Mikivel. A tapasztalatokat meg úgyis összegezzük. Ami biztosnak tűnik: Kiskörén az agyondobált vízben eszetlenül működött a Crazs Fish, ráadásul kiemelkedően jó volt a fluo narancs szín, kb dupla annyi kapást produkált. Próbálgatni kell, érdekes tapasztalatokhoz juthatunk általa.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.09.14. 10:25:44

@Halfdane: A nagy süllőkre való célzott horgászatnak ára van és ez főleg szabadidőben mérhető. Nyilván aki heti 4-5 éjszakát a vízen tölt, az addig nem tud pénzt keresni, nincs a családjával, nem tud bulizni, utazni. Én igyekszem megtalálni az egyensúlyt, ami heti átlag két horgászatot jelent. Másnak sem könnyű ám ez. Így is kimarad az életemből egy csomó minden a peca miatt, ami nem kéne, hogy kimaradjon...
Ám, ez nem azt jelenti, hogy feltétlen a könnyebb utat kell választani. Én a Dunán megtalálok mindent szinte, amit a süllőhorgászatban keresek. Ahogy évről évre fejlődök, egyre szebbeket fogok és egyre gyakrabban. Persze, jövőre ha lesz kocsim és csónakom, újabb dimenziók nyílnak majd meg előttem. Az én utam ez. A Balaton nekem túlságosan zsúfolt ahhoz, hogy rendszeresen ott horgásszak és nem tudnék ott kialakítani "saját utat" sem. Van potenciál a Dunában is, hidd el ;o)

A Tiszán szintén a saját út kijárása a cél. Ezért szorgalmaztam mindig, hogy ne az erőműt nyomassuk csak. Most ez a kérdés megoldódott. Lejjebbi pályákon fogunk most körülnézni csupán apróbb segítséggel. :o) Szerintem, hosszú távon itt is ez a helyes út, mint ahogy harcsapergetésben is kitapostam magamnak az lehetőségeket...
Üdv.

Tom

Sz György 2016.09.14. 19:58:45

Szia TOM! Kezdő pergető lévén én csak álmodozok ennyi mennyiségű halról nah de az "Öreg róka csak sok halat hajtott..:)Igen valóban nem tudom miért de a szín igen is számít ha borús ha napfényes az idő és az sem mindegy mit mikor! Sokszor egy lágy mozgású csali lassan vezetve csodákra képes bármennyire is külömbség van közte ár-érték arányban vagy éppen mozgásában..A kősüllő szép hal és igen kevés van az Öreg Folyóban..vagy csak nehéz megfogni különös fondorlattal? Ezt mindenki maga dönti el...Tom,azt írásod megint csak szuper lett és nem utolsó sorban Gratulálok a szép fogásokhoz! Én bírnám ha süllő helyett balin jönne de ami késik nem múlik.De Az időjárást tekintve egy költő jut eszembe sorai valahogy így szólnak-Itt van az ősz itt van újra szép mint mindig én nekem tudja Isten mi okból szeretem? de szeretem.. Remélem következő írásod is ilyen lesz! Addig is görbüljön!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.09.15. 10:12:17

@Sz György: Szia Gyuri!

Köszönöm az elismerő szavakat!
Igen, én is úgy vettem észre, hogy sokszor egy árnyalatnyi színkülönbség elég a kapás kicsikarásához. Tehát, érdemes kísérletezni vele. Megjegyzem, tőled nincs messze a Tisza, ahol mi hasonló, halban dús kalandokat éltünk át már sokszor. Így nosza, neked is próbát kéne tenned! Mi szombat-vasárnap meg is próbáljuk. :o)
Már nagyon várom az őszt. Nekem az a kedvenc évszakom. Már nagyon elegem van az izzasztó nyári éjszakákból, a kevés kapásból és sok szúnyogból. Remélhetőleg, egy igen eredményes őszi szezonnak nézünk elébe... ;o)
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2016.09.22. 15:33:42

Gratulálok Tomi!Szép halak.Én imádok ott lenni,pedig csak egy pontyot fogtam a balcsiból eddig :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.09.22. 15:39:08

@Roland Nagy: Roli! Ez nem igaz, mert fogtál egy süllőt is!!! Láttam ;o)
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2016.09.22. 15:51:01

@Bogyo_bacsi: Hú tényleg :D meg egy pontyot :DDD

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.09.22. 16:38:12

@Roland Nagy: A pontyra viszont nem emlékszem... :oD

Miklós Ratkai 2016.09.28. 09:53:22

Nagy gratula a fogásokhoz és a cikkhez megint! :) A crazy fish gumikat én azóta használom,mióta itthon megjelent a piacon! Eddigi tapasztalataim alapján azt lehet elmondani rólla,hogy igen fogós gumihal családról beszélhetünk!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.09.28. 11:17:11

@Miklós Ratkai: Szia Miki!

Nagyon szépen köszönöm. Az ősz folyamán tervben van, hogy a Tiszán is kipróbálom őket. :o) Az első tapasztalatok nagyon pozitívak... ;o)
Üdv.

Tom

Miklós Ratkai 2016.09.30. 11:26:29

Reméljük,hogy a 2-3-4-5-....100. tapasztalatok is azok lesznek! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.09.30. 17:21:03

@Miklós Ratkai: Biztos vagyok benne. Bár Tiszán nehéz elengedni a Pontoon 21-es gumikat... ;o) Szerintem az elkövetkező időszakban is azok lesznek a slágerek...

DS Gergő 2016.10.03. 10:38:26

Nekem a kösüllő a 2. kedvenc halam a fogassüllő után.(régen fordítva volt) Jó látni hogy ilyan halbőség van a Balcsin. Ez egy igazi öröm peca lehetett ennyi hallal. Jók lettek a képek, jók a színek, jó az idő, jó nektek :) Gratulálok a szép fogáshoz! Nyáron nem volt alkalmam lemenni a Balcsira pecázni. Szerinted összel van értelme lemenni a Balcsira kövesezni?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.10.03. 15:53:01

@DS Gergő: Szia Gergő!

Hát szerintem mostantól, hogy beleléptünk az őszbe, már jóval nehezebb lesz érvényesülni a Balatonon. Viszont a Tiszán az október a legjobb kősüllős időszak. Azt javaslom, hogy koncentrálj inkább a Tiszára, a Balatont pedig hagyd meg egy jövő évi tervnek. ;o)
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása