Röpke lepke száll virágra...

2014. augusztus 19. - Bogyo_bacsi

A nyár számomra nem a kapitális halak fogásáról szól, hiszen a letisztult, alacsonyan csordogáló Duna csak hébe-hóba ad egy-egy süllőt, vagy balint és általában azok is az aprajából kerülnek ki. Folyamatosan keresem a lehetőséget, hogy ezeket a sivár napokat milyen módon színesíthetném meg más jellegű horgászatokkal. Ebben az időszakban a harcsa vadászat és a kősüllő pergetés jelent alternatívát számomra. Mivel a bajuszosok becserkészésére még nem rendelkezem a szükséges technológiával, értem ez alatt a megfelelően felszerelt csónakot, csak nagy ritkán nyílik lehetőségem a nyomukba eredni. Ellenben kősüllők fogására több természetes vizünk is kiváló lehetőségeket kínál. Mint a Balaton, mint a Tisza, mint a Kis-Duna, egyaránt kiváló köves állománnyal rendelkeznek. Forró júliusi melegben, a hosszú tilalmi idő lejártával, ezen vizek közül választottam magamnak úti célt, a csíkos kis ragadozókkal való találkozás reményében.

rsd01.jpgTikkasztó hőség, ismeretlen víz. Barátkozom a Ráckevei-Soroksári Dunával :)

Dani barátommal már régóta tervezgettünk közös horgászatokat a Ráckevei-Soroksári Duna-ág lassan csordogáló vizére, de a lehetőség igazából idén adta magát, hiszen három szektoros területi engedélyem erre a folyószakaszra is érvényes. Ahogy lejárt tehát a kősüllő tilalom, útra keltünk és egy ígéretes terület felé vettük az irányt. A forró, párás melegben szinte forgott velünk a világ, miközben a hévmegállóból elindulva rátértünk a helyes ösvényre. Az apró híd árnyékába húzódva kezdtük a víz vallatását és hopp, szinte első bevontatásra ütötte valaki zöldes tónusban pompázó, apró gumihalamat. Bevágtam és egy gyönyörű kősüllő ellenkezett a horog végén. Ügyes mozdulattal kezembe lendítettem a nap nyitó halát, első Kis-Dunán fogott kövesemet. Faroktőig huszonhat centit mértem. Soha, rosszabb kezdést – mormogtam magamban, miközben visszaadtam szabadságát halamnak.

rsd02.jpgAz első kősüllő igen gyorsan horogvégre került...

rsd03.jpg... gyönyörű színeivel beragyogta a napomat :o)

rsd04.jpgA kis mohó alaposan bekebelezte a zöldes árnyalatú gumihalat

A következő akcióra sem kellett sokáig várni... alig engedtem szabadjára prédámat, jobbomon Daninak is fárasztásra görbült a botja. Bizony, ez egy komolyabb hal lesz, már a vízben látszott, hogy színei sem ezüstben ragyogtak, mint az aprajának, hanem inkább olajzöldbe hajlóan kellette magát, ahogy szabadulni próbált a horogtól. Kézbe véve készítettünk pár képet a harminchárom centis gyönyörű rablóhalról, majd visszaengedtük barátjai közé. A betyárját, ez igen jó pecának ígérkezik. Ám, a varázs nem tart örökké, nosza, dobjunk még párat, amíg előttünk úszkálnak a táplálkozó kövesek. Az apró jiggel történő horgászatnál nagyon fontos az érzékeny, egyensúlyban lévő könnyű-pergető felszerelés és a bőséges plasztikcsali repertoár. Sosem lehet tudni, hogy a mai napon mire is szottyan kedvük ezeknek a falánk kis ragadozóknak.

rsd05.jpgDani barátom rám kontrázott egy 33 centis gyönyörűséggel

rsd06.jpgKősüllő pergetéshez nélkülözhetetlen az érzékeny bot, vékony főzsinór...

rsd07.jpg... és a bőséges műcsali készlet

Ezt követően még gyorsan zsákmányoltam két kövest, majd Dani is rám kontrázott egy újabb fogással, ám ezek mérete már szerényebbnek bizonyult, mindössze méret körül mozgott. Sebaj, ezen példányok fárasztása is hatalmas élmény egy ilyen sivár időszakban. Meg amúgy is, nekem minden kősüllő ajándék. Felénk a Dunán rendkívül ritka zsákmány a köves, csak elvétve akad horogra egy-egy példány süllőzés közben. Mondjuk, azok legalább a szebbek közül kerülnek ki. A kősüllő így számomra különleges, nagy becsben tartott halfaj. Célzottan rájuk állítottam össze egy külön pergető szettet, amivel nagy élvezet, még az apróbb példányok becserkészése is. A fenéken emelgetett, apró öt-hat centis gumihalakra nagy vehemenciával vetik rá magukat ezek a kis testű ragadozók. Öröm rájuk horgászni.

rsd09.jpgHibátlanul akadt a VMC jig a porcos szájban

rsd10.jpgAz átlag kősüllő a bő tenyeres-forma méretből került ki

Visszatérve a jelenbe, a nyári forróság lassan felőrölte erőnket. Gyorsabban fogyott az innivaló és az elemózsia, mint azt terveztük. A perzselő meleg mellett a páratartalom is igen magasnak bizonyult, így izzadtunk rendesen, még az árnyékba húzódva is. Jómagam eleve nem bírom a hőséget. Nyári időszakban szívesebben járok ki horgászni naplemente előtt közvetlenül, de míg a napkorong érezteti erejét, mindig keményen próbára teszi tűrőképességemet. Hiába, most azonban abból kell főznünk, amink van. Tovább korbácsoltuk a víztükröt barátommal, de a kapások száma folyamatosan ritkult. Bizony a bandázó kövesek sem ostobák. Gyorsan megérzik, ha valaki elkezdeni tizedelni kis csapatukat. Ilyenkor jóval óvatosabbá vállnak, mi pedig variálgathatjuk a műcsalik színét méretét, hátha sikerül túljárni egy-egy példány eszén.

rsd11.jpgNyáron ritkán járok ki napközben a vízpartra...

rsd12.jpg... de olyankor mindig elcsodálkozok a természet szépségén

A mai napon most ez Daninak sikerült jobban, hiszen újra derekas halat akasztott. Érzékeny pálcája intenzíven bólogatott, jelezve, most egy termetes hal küzd a zsinór végén. Kíváncsian vártuk, vajon mi bukkan majd elő a habokból. Végül egy, eddigieknél jóval nagyobb, harmincöt centi hosszú, veterán kősüllőt sikerül partra emelni egy rövid időre. Nagy örömmel fényképeztük a nem mindennapi fogást, miközben őkelme ég felé meresztette kócos, megrágott hátuszonyát. Színe már mélyzöld, bronzos árnyalatokban pompázott, ami az öreg kősüllők privilégiuma errefelé. Miután visszaadtuk neki szabadságát, még pár kisebb kövest sikerült ugyan fognunk, de a tűzijáték véget ért mára. Sebaj, így is egy kitűnő nap volt ez. Bár, a mindössze harminc centis kősüllő rekordomat nem sikerült most megdöntenem, lesz még lehetőségem a szépítésre, úgy gondolom... :o)

rsd13.jpgA nap fogása egy a páratlan szépségű, 35 centis kősüllő lett...

rsd14.jpgBevallom őszintén, kicsit irigykedtem barátomra

Pár hét múlva ismét a Kis-Dunán talált minket a hajnal. Végigjártunk pár ígéretes helyet, de csak apró kősüllőket tudtunk zsákmányolni, talán huszonöt centi volt a teteje. Végső megoldásként ismét behúzódtunk egy híd alá, hiszen az időjárás most is kánikulába hajlott. Ám egy hirtelen jött felhősödés és a feltámadó szellő azon nyomban kapásra ösztönözte az eddig inaktív kősüllőket. Dani ismét fogott pár szép példányt és tudtam most esélyem lesz a rekorddöntésre nekem is. Dobozomban matatva kiválasztottam egy nagyobb, két és fél colos, élénkzöld Relax Kopyto-t, majd fluoro előkém kapcsába akasztva leküldtem a mélybe a tüskés hátú ragadozók közé. Tisztán éreztem, most bármelyik emelésben benne lehet a kapás.

rsd15.jpgÚj nap, új helyszín, új remények

rsd16.jpgDani ismét remekelt egy szebb forma csíkossal

Végül a megérzésem nem csalt. Hatalmas ütést éreztem érzékeny pálcám végén. Erősen beletartottam az akcióba és rögtön realizáltam, kapcsolatba kerültem a hőn áhított öreg kősüllővel. Ám, a csata kimenetele még két esélyes volt, mert igen magasra kellett emelni halamat, hiszen a betonpadkától, amin álltunk, nagyjából négy-öt méterre volt a víztükör. Ám, a horog jól akadt és végül sikerült leküzdeni az utolsó akadály is. Így birtokba vehettem életem eddigi legnagyobb, faroktőig harminc három centis kősüllőjét. Gyönyörű példány volt, ahogy az ég felé meresztette tüskés koronáját. Nyomtam egy barackot a fejére, majd alápottyantottam éltető elemébe. Talán el sem hitte, hogy visszakapta szabadságát...

rsd17.jpgA nagy műcsali behúzta a derekasabb halat

rsd18.jpgKezeimben tartom új kősüllő rekordomat :o)

Hát, így zárult rövid, két alkalmas kalandunk a Kis-Dunán. Összesen talán, ha húsz kövest fogtunk a két nap alatt. Dani barátom helyismerete és tapasztalata nagyon fontos tényező volt, hogy sikerrel jártunk ezen, a számomra még ismeretlen vízen. Mindazonáltal nagyon jól éreztem magamat és biztos vagyok benne, hogy az év során még ellátogatok majd újra ide, hiszen ha a nagy Dunán a körülmények nem teszik lehetővé a horgászatot, vagy halban szegény idők járnak, nagyon jó alternatívának tűnhet a Kis-Duna lassan csordogáló vize. Ám, addig még számos kaland áll előttem. Legközelebb a Balaton türkizzöld vizére kalauzollak majd el titeket, hiszen nem olyan régen itt is feledhetetlen élményeket élem át barátaimmal... :o)

rsd19.jpgMég idén szándékomban áll átugrani, a most magasabbra került lécet :o) Méghozzá itt az RSD-n!

csaba801 2014.08.19. 16:19:50

Szia jó lett a cikk.
Engem a peca technikai oldala érdekelne.Milyen bottal illetve milyen vastag fonottal dobálsz kövesre?
Üdv Csaba

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.19. 16:45:57

@csaba801: Szia Csaba!

Szívesen leírom.
A felszerelésem áll egy 2,4 m hosszú Daiwa Exeler jigger botból, egy Ryobi Zauber 2000-res orsóból, amin 0,08-as nanofil zsinór van. Ez a vékony zsinór fontos, hogy le tudd tenni az apró jiget és érezd vele a kontaktot. Mivel a Nanofil zsinór elég sérülékeny, ezért fluorocarbon előkét használok 0,20-as méretben, amihez Not-a-knot kapoccsal rögzítem a főzsinórt. Másik végére egy apró karabiner és jöhetnek a jigek. Magam részéről Deáky VMC jigeket használok 2/0-ás méretben 5-7-9 grammos fejjel a sodrás függvényében. Minél vékonyabb a zsinór, annál kisebb jigeket tudsz használni.
A bevontatási technika is érdekel?

csaba801 2014.08.19. 16:52:45

Kösz a választ.Ha megírod jöhet a vezetési technika is.
A bot az 5-25grammos?
Egy ilyenem van nekem is de idén kicsit berágtam rá,mert két jó süllőm ment el róla.Egy kicsit lágynak érzem a wobblerres süllőzésre.De lehet szimplán csak rosszul akadtak.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.19. 17:06:13

@csaba801: Igen, 25 grammos. Ezt a botot anno kisebb ragadozókra vettem, mint kősüllő, sügér és fekete sügér. Ezekre a halfajokra kiváló szerintem. Süllőre már nem elég gerinces, arra erősebb pálcám van: Daiwa Infinity Q jigger 2,7 méteres és 35 grammos. Miután pár süllőm elment az Exelerről, beszereztem ezt a botot süllőzni, de közben az Exelert folyamatosan használom kisebb ragadozók horgászatára eredményesen.

Szóval miután eldobtad a műcsalit, feszes zsinórral kell süllyeszteni. A leérkezést a zsinór belazulása jelzi. 5-7 gammos jig nem koppan akkorát, amekkorát megszoktunk a dunai nagyobb gumihalaknál. Ezután a bot spiccével megemelem, vagy felpöccintem a jiget és megvárom feszes zsinórral, mire újra talajt ér. Ezt szintén belazulás jelzi. Általában a kapás akkor következik be, amikor a jig éppen süllyedő fázisban van. Ilyenkor a sodrás szépen belekap a farkába és mozgatja.
Hol szeretnél kősüllőzni?

csaba801 2014.08.19. 17:49:36

Nem tudom hogy itt a Komárom,Dunaalmás szakaszon érdemes lenne megpróbálni.De horgász túrára biztos nem megyek a köves miatt.Addig is maradok a wobbleres süllő és balin pergetésnél.De érdekel a gumis technika ,mert azt soha nem próbáltam. Majd talán idén télen ha ráveszem magam a fagyoskodásra.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.19. 21:08:05

@csaba801: Hát azon a részen nem túl sok a köves. Gyors a víz. A kősüllők jobban szeretik az öblöket, öböl bejáratokat, kikötőket. Viszont, ha Balatonra mész érdemes lehet velük próbálkozni, mert majd minden mólón lehet fogni belőlük...

Pergetni jó Blog 2014.08.21. 10:34:41

Szia Tom!
Irigykedve nézem a fogásokat, gratulálok hozzájuk! Úgy látom, hogy jót horgásztatok Danival :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.21. 11:00:30

@Pergetni jó Blog: Szia Szabi!

Igen, nagyon jó kis horgászatok voltak, bár azt hozzáfűzném, hogy ilyen fülledt melegben, BKV-val utazgatni egyik spot-róla másikra, igen kimerítő volt. Természetesen egy-egy szép kősüllőért megérte, de egy kocsi nagy előny lett volna. Akkor sokkal több helyet végig tudtunk volna nézni rövidebb idő alatt...

asp01 2014.08.21. 11:28:00

Szia Tom!
Jó pecák voltak de közel se olyan eredményesek mint amiket előtte nyomtam. Sajnos eléggé a végét csíptük el azóta teljesen eltűntek a kősüllők a helyekről... valószínűleg ősszel még bele lehet majd nyúlni egy-két nagyobb bandába... azért 20 kövesnél többet fogtunk ;)

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.21. 11:33:29

@asp01: Szia Dani!

Hát gondolom voltak időszakok amikor jobban lehetett fogni őket, de én elégedett vagyok ezzel az eredménnyel is. Július játszik kősüllőre, előtte ugye tilalom van, akkor nem szívesen zargatom őket.
Valószínűleg decembertől újra lenézek párszor majd az RSD-re, különösen, ha a vízállás miatt az élő Duna nem horgászható. Majd számítok rád további közös kalandok során...
20 kövest még sosem fogtam. Nem is vagyok hozzászokva ilyen kapásszámhoz... :o)

asp01 2014.08.21. 11:35:51

Hát télen már nagyon meg kell találni őket mert olyankor már összeálltak... ősszel tudok még egy-két vonulási helyet ahol lehet belőlük szedegetni. Volt olyan, hogy minden dobásban kapásom volt ... :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.21. 11:47:02

@asp01: November végéig csak a csukákra fókuszálok majd. A süllő szezon utána kezdődik. Tudom, nem lehet mindent beleszorítani a naptárba úgy, hogy a legideálisabb időszakban legyél ott,de vannak prioritások, amiket betartok.
Én December elejétől tudom elképzelni az RSD-t márciusig a naptáramban, amikor a Duna árad, vagy zavaros. Nyilván az élő Duna prioritásban van, mert azért a cél a 2+ os süllők megfogása. Például februárban, amikor jött egy zavaros áradás, simán mehettem volna RSD-re. Akkor szinte semmit nem fogtam az élőn.

Riderspinblade 2014.08.21. 16:35:51

Száp :) van pár ismerös hely 2013ba egész évbe kint voltam több mint 100alkalommal nekem nagyon nem jött be voltam este nappal esőbe fagyba wobbler gumi minden amit csal el lehet képzelni és csak pár kisebb halat sikerült fogni..
Aki jobban ismerte a helyeket azoknak nagyon ment szép harcsák süllők de sajnos én nem ismertem...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.21. 16:40:09

@Riderspinblade: Jani! Igazából, mint itt is nagyon apró dolgokon múlik a siker. A felszerelés összhangja, a helyismeret és a vezetési technika, mind hozzájárulnak a halfogáshoz. Sőt, a kősüllőhöz nem is kell olyan kemény helyismeret. Lehet a technikádban volt a hiba...
100 alkalom nem sok egy kicsit? ;o)

Riderspinblade 2014.08.21. 16:44:11

Nem sok :) 24/48ba melózok mint tudod minden szabadnapomon kimentem szinte :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.21. 16:48:06

@Riderspinblade: Akkor valamit rosszul csináltál. Majd év vége felé kimegyünk együtt és mutatok pár trükköt... ;o)

asp01 2014.08.23. 13:54:20

@Riderspinblade: Pedig nem nagy kunszt... ami ebben a cikkben van az csak 2 hely és emellett van vagy még 4 ahol kövest fogtam és nem ennyit... sőt süllőt is :)

Riderspinblade 2014.08.24. 09:20:39

Hát neked bejött nekem nem :) valamit rosszul csináhattam.

Roland Nagy 2014.08.26. 11:12:56

üdv.mindenknek!eddig nekem is csak egy csukát sikerült fognom az rsd-n,és csak 3szor voltam ott sajnos.Ellenben nagyon tetszik amit eddig láttam.
Tomi, hoztad a formád,és gratula a Daninak is.(jók a képek)
Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.26. 12:16:45

@Roland Nagy: Szia Roli! Biztos vagyok benne, hogy még mindkettőnknek teremnek ott szép halak. :)
Idén még lesz, hogy ránézünk az RSD-re. Nekem kicsit szokatlan. Eléggé be van építve és nagy rajta a forgalom is, de azért megéri próbálkozni, mert lehet fogni szép kősüllőket, süllőket, balinokat.
Csukázni mondjuk máshova mennék...

@asp01: Dani! Ha ez ember tudja mit, hogyan, miért, mikor, hol kell csinálni, akkor nem nagy kunszt. Ha ezek nincsenek meg, akkor viszont nehéz. Nézőpont kérdése...

@Riderspinblade: Jani! Tanulni kell, változtatni, próbálkozni... meglesz majd az eredménye. :o)

Boo 2014.08.26. 13:39:35

Szóljatok amikor húszasával lehet fogni, akkor megyek én is :-D

Roland Nagy 2014.08.26. 14:44:47

Tomi!benne vagyok :) amúgy szerintem minden alkalommal tanulunk csak figyelni kell a részletekre, a körülményekre, és a végén összerakni a képet.ezalatt azt értem hogy ha egy peca alatt nem fogsz semmit akkor még közben agyalni kell.pici változtatás is elég lehet,persze van hogy nem eszik a hal,de ha egy változtatás után sikerül halat fogni akkor máris van egy módszered.és ha sok helyre jársz vagy sokat horgászol egyre több módszered lesz.
mondom én ezt úgy hogy süllőt kősüllőt még életembe nem fogtam,de majd ha ott leszek... :DDD

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.26. 15:32:26

@Roland Nagy: Süllőt fogtál a Balatonon. ;o) Láttam.
Amúgy teljesen igazad van. Sokszor egy jó döntés, vagy megérzés kell a sikerhez, egy hajszálon múlik minden. Folyamatosan tanulni, tapasztalni kell, és bizony a betliből is lehet következtetéseket levonni.
A horgászat nem egy esélykiegyenlítő sport. Aki ügyesebb, az többet fog. :o) Nyilván a tapasztalatokat meg kell szerezni és minél rutinosabb az ember, annál többször jönnek be a számításai.
Szerintem te jó úton jársz... ;o) csak legyen kitartásod...

VGabesz 2014.09.02. 18:43:31

Ájjj, ez az egyik legszebb halunk szerintem!! Eszméletlen szép színei vannak. Nagyon szép fogások, gratulálok hozzá mindkettőtöknek. Aztán nehogy túlzottan hozzászokj ehhez a nagy kapásszámhoz, mert még a végén elkeseredsz a téli süllőzések során :). Reméljük azért idén hidegebb telünk lesz, mint tavaly. Jó lesz majd visszaolvasni ezt az izzasztó történetet egy hideg téli estén ;).

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.09.02. 22:30:34

@VGabesz: Gabesz!

Hát, azért meg kellett ám küzdeni értük rendesen. :) Most, hogy fogtam a legszebb halból, már kijárna a legcsúnyábból is... idén nem jönnek nekem a harcsák.
Amúgy hideg tél, sok süllő, enyhe tél pedig sok harcsát jelent következő évben. Melyik öklömbe harapjak? :oD

Levente43 2015.05.28. 16:21:58

Gratulálok ezekhez a szépségekhez.