Morotva csukák

2016. január 27. - Bogyo_bacsi

Október végén hagyományosan a Tisza-tavon töltöttük a hosszú hétvégét barátaimmal csukafogások reményében. A körülmények ezúttal ideálisnak mondhatóak voltak: tiszta víz, szél és frontmentes, napos, de mégis lehűlő őszi idő fogadott minket a vízpartra érve. A kérdés csupán az volt, hogy ráakadunk e a csukák nyomára a három nap alatt, hiszen az előző hétvégén – ahogy korábban megírtam – szépen szedegettük a rablóhalakat a tározó fekete vizéből. A vízterület óriási, mégis az ígéretesebb helyeken sok csónak gyűlik össze, így a tó is hamar túlterhelté válik. Úgy állítottam össze a stratégiámat, hogy az első napon olyan morotván tegyük próbára szerencsénket, ahol korábban már több sikeres kalandot éltünk meg, a másik két napot pedig a kalandozásra, keresgélésre szánjuk majd, hogy barátaim minél többet lássanak a Tisza-tó mesés világából.

morotva01.jpgAz idei ősz folyamatosan adta a csukákat, de az átlagméret csupán 45-61 cm között mozgott

Négyünkre két csónakot béreltünk az Albatrosz kikötőben. Úgy osztottuk el a brigádot, hogy Nagy Csabi és Edmund barátom kerültek egy csapatba, jómagam pedig Husz Janival vágtam neki a túrának. Sajnos, Ediék fogásairól nem kaptam jó minőségű fotókat, így csak saját képanyaggal és saját fogásokkal tudtam illusztrálni az írást. :o( Ahogy kisiklottunk az élő Tiszára, vastag ködpaplanban tört utat magának kis flottánk. A félhomályban átsejlő nap csodás kontrasztokat festett az ébredező vízparti tájra. Ilyenkor mindig végtelen izgalom ragad magával... vajon, mit tartogat számunkra a tározó ezen a hétvégén? Nagy reményekkel fordultunk be az első kiszemelt morotvára, ami már régi ismerősként köszöntött minket. :o)

morotva02.jpgA hajnal a Tisza hátán érte kis csapatunkat

morotva03.jpgA sűrű ködben szükség volt a rutinszerű helyismeretre

Aki nyomon követi blogomat, bizonyára már észrevette, hogy a Tisza-tavon a legsikeresebb műcsalinak az Ottó bácsi-féle Lutra támolygó bizonyult számomra, melyet hulló falevél technikával nagyon hatékonyan lehet vezetni. A mostani hétvégén azonban esélyt adtam más típusú vasaknak is. Választott kanalam ezúttal az Unka volt, amit nem hulló falevélként, hanem botspiccel pöcögtetve vezettem, sérült kishalat imitáló táncot járatva vele. Nem is kellett sokáig várni az első kapásra. Az éhes csuka talán fél órányi dobálás után marta el a kisméretű támolygót. Hossznak faroktőig 54 centimétert mértünk. Őt több kisebb sügér társa követte. Bizony a kis csíkosok is imádják az Unkát. Bár a Lutrán is gyakran fent akadnak, - főleg a darabosabb példányok – ez a kisméretű támolygó jobban kedvükre való, úgy vélem.

morotva04.jpgEnnek az olajzöld csukesznak az arany Unkára szottyant kedve

morotva05.jpgA sügérek is imádják a kisebb támolygókat. Rájuk a pöcögtetős bevontatás még hatékonyabb, mint a hulló falevél

A következő akcióra se kellett sokáig várni... a vízfelszínen úszó rucaöröm tisztásaiba ejtegetve támolygómat, valaki erőszakosan megcibálta a zsinór végét. Botom azon-nyomban perecbe hajlott, idei legszebb Tisza-tavi csukám küzdött a zsinór végén. Olyan bő kettes formára saccoltam, de biztosíthatok mindenkit, hogy egy ekkora vadvízi csuka – mint ahogy a mellékelt videóban is látszik – nem dobja fel rögtön magát a vízfelszínre, hanem halastavi krokikat meghazudtoló erővel küzd életéért, óriási fárasztási élményt nyújtva a szerencsés horgásznak. Jellemzően idén ötven és hatvan centi közötti csukák akadtak horogra a morotvák útvesztőjén. Ez a faroktőig 61 centis példány, nyilván nem súrolja azt a határt amiről álmodozok, viszont látni kell, hogy egy ekkora vízen egy-egy kapitális példányban évek munkája leledzik. Mi csupán annyit tudunk tenni, hogy sok más horgásszal ellentétben, visszaadjuk szabadságukat ezeknek a pompás halaknak, esélyt adva nekik rá, hogy elérjék idővel a hőn áhított méretet.

morotva06.jpg Az idei ősz legnagyobbja...

morotva07.jpg... faroktőig 61 cm-re nőtt meg

A támolygókon kívül a másik műcsali típus aminek bizalmat szavaztam, az a spinnerbait volt. Réges-régen vettem még néhány darabot, melyek sokáig a dobozom mélyén lapultak és pár fekete sügéren kívül nem találkoztak hallal. Be kellett látnom azonban, hogy vannak olyan pályák, melyeken ez az egyik leghatékonyabb műcsali. Értem ez alatt a töklevelek sűrűjét, vagy az akadós, tuskós dzsungeleket, melyeken a spinnert könnyen át lehet húzni, anélkül hogy elakadnánk és gyakran ki tudunk csikarni egy-egy kapást ott is, ahol támolygóval, vagy wobblerekkel szinte lehetetlen boldogulni. Aznapi harmadik csukám is ilyen akadós pályáról lett kipiszkálva pink műcsalimmal, mely szintén 54 centig nyújtózkodott. Ez a csuka lett a nap záróhala. Sajnos barátaim nem tudtak kapásig jutni, de a Tisza-tó bizony nem könnyű terep... rá kell érezni a megfelelő ritmusra és sokszor elő kell húzni egy nyuszit a cilinderből, hogy az ember halat fogjon.

morotva08.jpgCsuka torok

morotva09.jpgAz első napon három szép csukámmal teljesen elégedett voltam

morotva10.jpgSérült vállam nagyon megkeserítette a horgászatot. Még az orsót is alig bírtam tekerni

Az éjszaka keservesen telt, ugyanis szálláshelyünkön választhattunk, hogy vagy a villanymotor aksiját töltjük, vagy fűtünk, így fagypont körüli hőmérsékleten aludtunk. :o) Továbbá nekem cirka két hete tartó rotátor-izom gyulladásom volt a vállamban, minek következtében bal kezemet alig tudtam felemelni. Nehezen, de pecázni még éppen hogy tudtam. :o) Mint írtam korábban, a további két nap a kalandozásról szólt. Hajnalban benéztünk Óhalászira, ahol nem túlzok, ha azt mondom, hogy nagyjából ötven csónak vallatta a vizet. Sokáig nem is időztünk itt. Nyakon csíptünk pár szebb sügért és kisebb balint, illetve Edi egy 55-ös csukát, majd sarkon fordultunk. A nap második felét a Borzanaton, a Csapói Holt-Tiszán, illetve a kettő közötti lapos, tuskós részen töltöttük. Mindössze nekem sikerült fognom egy darab, pár centivel méret fölötti csukát ezeken a részeken.

morotva11.jpgSügér koma :)

morotva14.jpgPink színű spinnerremmel az akadók sűrűjéből is ki tudtam csikarni egy-egy kapást

morotva15.jpgBorzanatos csuka

Harmadik napot a Szartoson, kezdünk, ami teljesen süketnek bizonyult, majd a Nagy-Morotvát dobáltuk meg néhány szabad beállón. Itt nekem sikerült egy méret alatti csukeszt zsákmányolnom támolygó villantóval. Elképesztő mennyiségű horgász volt a vízen. Ahogy mentünk bele a novemberbe, érezhetően napról napra egyre kedvesebb és egyre kisebb halakat sikerült fognunk a tóra nehezedő nyomás miatt. :o( A nap második felében benéztünk a Gólyaorrba, majd a Füredi Holt-Tiszán zártuk a túrát, ahol pár sügér mellett Csabinak sikerült nyakon csípnie egy méretes forma csukát. Mint számítottam rá, a kalandozások kevesebb halat adtak, viszont olyan tanulságokkal szolgáltak, melyek a jövőbeli túráinkon halakat érhetnek majd.

morotva16.jpgA túra legkisebb ragadozója bronz színű körforgóra érkezett

Összesen hét csukával, számos sügérrel és pár kisebb balinnal zártuk a hétvégét. Volt már ennél sokkal jobb, de sokkal rosszabb Tisza-tavi túránk is. A fogások eloszlásában nyilván kigömbölyödött a korábbi évek tapasztalata. Aki most szaladt neki először a tározónak, az nehezebben tudta értékesíteni az adódó lehetőségeket, de úgy gondolom, hogy összességében mindenki jól érezte magát. Hiába ez a víz mindig küzdős, agyalós, taktikázós horgászatokat kíván... ám, pont ezt szeretem benne igazán. Jövő évben az idei tapasztalataink útján, némileg változtatunk majd a stratégiánkon. Talán, vízleeresztés után is próbára tesszük szerencsénket a tározón és a nyílt-vízi morotváknak is több szerepet szánunk majd mint a korábbiakban... de addig sok víz lefolyik még az öreg Tiszán. :o)

morotva17.jpgBúcsú a Tisza-tótól. Találkozunk jövő áprilisban :o)

És íme egy videó a legszebb fogásokról:

Riderspinblade 2016.01.30. 09:39:38

Csodás három nap volt igazi kikapcsolódást nyújtott, ez a vad víz nekem nehéz pálya volt elsősorban mert még nem voltam itt és úgymond kocka tavakhoz szoktam.
Idén tervbe van hogy ide vissza kell jönnöm :) három nap "emberektől" zajoktól távol isteni volt, nagy szomorúság töltött el hogy haza kellett jönni, tartós élmènyt nyújtott :)
Nekem sajnos nem sikerült csukát fognom de minden sikertelen pecában is ott van hogy tanulunk belőle. Utána itthon sikeresen alkalmaztam a hulló falevèl technikát.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.02.01. 10:38:37

@Riderspinblade: Szia Jani!

Nagyon örülök, hogy jól érzeted magadat a közös Tisza-tavi pecán. Sajnálom, hogy most nem sikerült érvényesülnöd, de ugye ez nehéz pálya és kell némi rutin. Mint technikai téren, mint helyismeretből szerintem fontos alapokat kaptál, aminek köszönhetően idén már jó eséllyel foghatsz halat. Láttad, hogy van csuka, sügér, balin a vízben bőségesen. Nyilván nem csak a halakat kell nézni, hanem a körülményeket is. Ilyen gyönyörű környezetbe halastavi horgász ritkán jut el.
Jól tetted, hogy utána gyakoroltad a kanalas pecát, amit mutattam. Meglátod, hogy ennek is meglesz még az eredménye hamarosan.
Melyik része tetszett a legjobban a tónak?

Riderspinblade 2016.02.02. 21:13:02

Ha jól emlékszem Borzanat ami nagyon tetszett nyílt víze miatt,3napban ott láttam esélyesnek hogy fogják egy krokodilt de ember tervez..... Szokták mondani másik pálya meg ahol sekély volt a víz és hatalmas hinármező terült el alattunk.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.02.02. 21:21:46

@Riderspinblade: Rendkívül változatos a Tisza-tó. Szinte minden morotvának más karaktere, személyisége van. Nekem majdnem mindegyik tetszik, de nem mindegyiken tudtam idáig eredményes lenni. Más-más trükköket kívánnak és más-más körülmények között adják a halat. Az összeset kitapasztalni egy élet is kevés... :o)
Mi alapvetően 12 morotvára járunk. Vannak tutira kitapasztalt helyeink, de vannak olyanok is amelyekre időnként elkalandozunk és vannak olyanok is persze, amelyeket még bőven tapasztalni kell...

Riderspinblade 2016.02.03. 13:14:42

Igen érdekes hogy minden részén majdnem más csalival lehetett fogni.
Alap csali volt Ottó bácsi kanala idén veszek párat mert fogós.
Miután haza jöttünk rá másnap kijöttem ide a kis tóra, ilyen kis senki tava szabad rablás megy. a Tiszatón el sajátított hulló falevéllel elsőre fogtam egy kisebbet. Szóval nem volt egy eredménytelen peca mert megint tanultam valamit és ez a tanulás vezet majd a későbbi sikerekhez.
De bátran állítom aki csukázásba jobb szeretne lenni nyugod lehet ha melletted van tuti lesz a fejlődés. :)
Szerencsére egy igazi hùzó ember vagy!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.02.03. 13:20:33

@Riderspinblade: Köszönöm szépen a megtisztelő szavakat. Hát igen, nagyon jól tetted, hogy utólag próbálgattad a technikát. Támolygóval eredményesen horgászni nem könnyű... az a legszebb benne, hogy te kelted életre a vasat. :o)Érdemes egy kisebb készletet összeállítani belőlük. Ha az ember ráérez, akkor igen élvezetes pecákat tudhat maga mögött villantókkal. Persze, sokat kell gyakorolni, az biztos. Mellette a körforgókat és a spinnereket sem érdemes leírni. Speckó helyzetekre meg elő lehet venni a különböző wobblereket...

Roland Nagy 2016.02.05. 11:30:40

Üdv! Jó tavaszias idő volt?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.02.05. 11:33:24

@Roland Nagy: Szia Roli!

Hát az időjárás sokkal kedvezőbb volt, mint amikor együtt voltunk tavasszal. Napközben napos, szélmentes volt az idő, de hajnalban azért keményen csípős volt, főleg menetszélben. :o)
Fel kell öltözni aztán kész...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.02.05. 12:11:23

@Roland Nagy: Igen, egyértelműen. Villanymotorral sokkal pontosabban, sokkal könnyedebben és persze sokkal csendesebben rá tudtunk állni az adott pozícióra, könnyedebben tovább is tudtunk siklani. Különösen nagy előny, a Traxxisnál, hogy fel felé lehet állítani és kihúzni a kart, így tulajdonképpen le se kellett hozzá hajolni, pont kéznél volt a kar állva is. Szerintem eredményességben is meglátszott a különbség, mert idén ősszel sokkal több halat fogtunk, mint előző években. Meg ugye vannak helyek, ahova be se lehet menni robbanóval. Ezt kb csak minden második sporttárs tartja csak be...

Roland Nagy 2016.02.05. 12:21:45

@Bogyo_bacsi: Elbírja azt a dögnagy csónakot két emberrel?az jó.Amúgy én sem szeretem amikor verseny hangulatú a víz,ahogy beérsz a jó kis helyre. :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.02.05. 12:26:15

@Roland Nagy: Igen, 55 librás, ami nem kevés. Ugye folyóvízen is ezt használjuk harcsapergetésre. 2 nagydarab emberrel simán el lehetett vele lavírozni egész nap. Persze este újra kell tölteni az aksit ;o) Igen, sajnos a népszerű helyek gyorsan megtelnek főszezonban. Jövőre más ütemben fogunk horgásznia Tisza-tavon ;o)

Roland Nagy 2016.02.05. 12:31:48

@Bogyo_bacsi: Úgy érted ebben az évben? :)Jók lettek a képek és gratula a csapatnak!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.02.05. 12:51:01

@Roland Nagy: Igen, meg ugye tavaly is. Most 3 hétvégén 13 csukát fogtam, ami előzőekben nem volt azért ennyi. Elképzelhető simán, hogy a villanymotorral való csendesebb, pontosabb beállásnak is szerepe volt a dologban. Persze, idén ideálisabbak voltak a körülmények is. Érdekes továbbá, hogy több csuka jött idén ősszel, de igazán nagy és kicsi sem volt köztük...
Április második felében megpróbáljuk együtt?

Roland Nagy 2016.02.05. 13:02:06

Jó eredmény.legutóbb kimaradtam a jóból,és ezt szeretném pótolni.A részleteket később :)

Halfdane 2016.02.10. 14:08:06

Nagy nosztalgiával olvastam a cikked, mert a tavalyi évben sajnos nem jutottam el a Tisza tóra, pedig oly szép emlékeim vannak róla, hogy belesajdul a szívem ezeken a borongós téli napokon. Én összesen csak 3x pecáztam ott, de a természet buja szépsége hihetetlenül magával ragadó önmagában is, ha pedig még halat is ad a víz, igazán maradandó élményekkel lehet gazdagodni! Pláne ha valami darabosabb zsákmány is horogra kerül. De ilyen vízen minden zsákmány szép, gratulálok is az eredményekhez. Valóban a tapasztalat kellett az eredményességhez, de a többiek is nyilván "beoltódtak" a táj szépségével, hangulatával.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.02.10. 14:14:41

@Halfdane: Köszönöm András. Igen, mindenki jól érezte magát szerintem. Nyilván aki sokszor volt már ott, könnyebben megtalálja a megoldás kulcsát, de azért úgy osztottuk szét a csapatot, hogy mindkét csónakban legyen egy-egy Tisza-tóra már rendszeresen visszatérő horgász és egy csónakvezetési tapasztalattal rendelkező is. Szerintem több halat is tudtunk volna fogni, ha a második két napon nem kalandozunk, de számomra ez hozzátartozik a Tisza-tavi pecához. Ne felejtsük el, hogy amikor bezavarosodik a víz, vagy fúj az erős szél, vagy más szopóág érvényesül, akkor a helyismeret kincset ér. És helyismeretet csak úgy tudsz szerezni, ah mész és keresgélsz. Eddigi legnagyobb csukámmal is ilyen keresgélés közben akadtam össze...
Szóval szerintem nem csináltuk szerintem annyira rosszul. Az újonnan felfedezett helyek új ötleteket is adtak...

Halfdane 2016.02.10. 14:20:10

@Bogyo_bacsi: Bizony, ebben rejlik a vadvízi horgászat lényege, hogy nincs két ugyanolyan szituáció, mindig új döntéseket kell hozni. A sikert a hozzá vezető út teszi igazán értékessé, úgyhogy az én szememben a halaitokon nincs mit szégyellni, sőt! Egy bértavon ezek a csukák nem számítanak különlegesnek, de itt igen. A barangolások hangulatát pedig tényleg őszintén, de jó szívvel irigylem tőletek...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.02.10. 14:26:21

@Halfdane: Neked is bármikor adott a lehetőség, hogy csatlakozz hozzánk. ;o) Amúgy az idei ősz viszonylag kellemes volt. Most az időjárás és a Tisza is a kezünkre dolgozott. Sajnos, az előző években ez sosem volt így szinte... :o( Megmondom őszintén én nagyon élveztem ezt a pár napot. A tavalyi évben nagyon keveset horgásztam nappal, jól esett most nagyon... :o)

Halfdane 2016.02.10. 14:37:41

Boldogan csatlakoznék is, de ismered a körülményeimet, nagyon nehéz az időlogisztika. Tavaly a kevéske szabadidőmben nem erre fókuszáltam. De remélem sikerül úgy alakítanom a dolgokat, hogy ez változzon. Ez kimondottan célom, hogy szabadidőt csináljak magamnak. majd meglátjuk....

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.02.10. 14:40:35

@Halfdane: A lehetőség nyitva áll továbbra is...

Halfdane 2016.02.10. 14:44:05

@Bogyo_bacsi: Majd csak sikerül egyszer élnem vele...:D