Gumihalas szezonnyitó a Tiszán

2016. november 09. - Bogyo_bacsi

Szeptember elején járunk még csupán. A természet javában nyári-, zöld ruhájában pompázik, a hőmérséklet pedig át-átlépi a harminc fokot napközben. Ám, mi mégsem tudjuk kivárni az őszt, mikor a rablóhalakat legnagyobb eséllyel csalhatnánk horogvégre. Gergő barátommal úton vagyunk a szőke folyó felé, hátha a nyár vége tartogat számunkra néhány koppanós kapást. Kicsit késünk, már régen felkelt a nap, mire a kikötőbe gördülünk. Gyorsan bepakolunk a ladikba, majd célba vesszük, a számunkra még ismeretlen folyószakaszt. Kaptunk ugyan instrukciókat, merre próbálkozzunk, de ha ott ülsz a csónakban a folyó hátán, soha semmi sem olyan egyértelmű, mint szóban volt előtte. :o) A koncepció az volt, hogy a part mentén található kövezések, akadók mentén bóklászunk majd süllők, kősüllők reményében. A hajnali tiszai táj látványa gyönyörűséggel tölti el az ember lelkét, ahogy a ladik halkan siklik a sima víztükrön.

gtsz01.jpgTiszai süllőprofil

Ráállunk az első kiszemelt kövezésre. Gergő rögtön egy kisebb csukát táncoltat a csónak pereméig. Jómagam az akadók miatt chebut és offset horgot használok, gumihalnak pedig Pontoon21 Rattát zöld színben, ami már az előző szezonban is szépen muzsikált. A kövezés ugyan nem ad halat, de a végén egy kis öbölben megfordul a víz, ráadásul egy akadó csúcsa is kikandikál itt. Ezt veszem most célba... első dobással meghúzom folyás-iránti a felső, majd az alsó oldalát is. Második bevontatásra határozott koppintás szalad végig pálcámon. Azon nyomban reagálok rá és egy pillanat alatt a csónak mellett forog a formás süllő. Alátolom a merítőhálót, majd csónakba emelem. Gyors mérés, 48 cm faroktőig. Néhány fotó, majd óvatosan visszahelyezem a vízbe prédámat. Lám, nagyon gyorsan megérkezett túránk első hala, ráadásul a már fogásra érdemes méretből. Nosza, dobáljunk csak tovább, hátha akad párja is. :o)

gtsz02.jpgSzeptemberben a Tisza még nyári arcát mutatja

gtsz03.jpgViszonylag gyorsan sikerült megfogni a hétvége első halát. Soha rosszabb kezdést :o)

Érzem még a lehetőséget az adott pályán, így még maradunk kicsit. Lassan fölénk kúszik egy záporfelhő, mire felkerül az esőruha is. Már húsz perce dobálunk, mikor megérkezik a következő koppintás. Az ellenállásból kitűnik, hogy ez kisebb lesz mint elődje. Ám, süllőcském a csónak mellett gyönyörű kősüllővé változik. :o) Bronzos mintázata jelzi, ő már nem az aprajából való. Harmincegy centit mutat a skála. Szintén a zöld Rattára csábult el, akár csak komája. Útjára engedem a kis csíkos útonállót, majd felszedjük a horgonyt és újabb lehetőség után nézünk. Közben az eső odébb áll és embertelen kánikula csap le ránk. Jómagam nagyon nehezen viselem a tűző napot, ám nincs lehetőség picsogni, még számos süllő vár ránk az akadók rejtekében. Egy műcsali szabadítás alkalmával Gergő lecsekkolja, milyen hideg a víz. :oD Nem merek nevetni, mindenesetre nagy merészség volt kiállni a billegős ladik orrcsúcsába. Megvárom, míg barátom ruhát vált, majd irány a következő helyszín. :o)

gtsz04.jpgGyönyörű kősüllő zöld Rattára

gtsz05.jpgEddigi legnagyobb Tiszán fogott kövesem :o)

Bedőlt fák kusza kavalkádja meredezik kifelé a vízből a Tisza túl partján. Végigmérem tekintetemmel, majd megsaccolom - „Minimum öt jig mínusz”. :oD Rejtett horgos gumival keresem az útvonalat a fatörzsek között, ám, a víz alatt sokkal több tuskó van, mint amennyinek kilátszik a csúcsa. Talán harmadik bevontatásra elnehezedik szerelésem. Bizonytalan vagyok, mégis beletartok az akcióba. Mint kiderült, jól tettem, hiszen az akadó hirtelen megelevenedik és egy gyönyörű süllő borzolja szét a vízfelszínt. A kutya fáját, nem volt semmi innen kipiszkálni őkelmét. Hosszra pontosan megegyezik előző süllőmmel, mondhatnám szabványméret. :o) Lám, neki is a zöld Ratta kellett. A mai napon ez a gumi rendesen tarol, bár később elkéri egy jobb csuka tőlem. :o( Sajnos, nem lehet kiküszöbölni a krokikat, idén nagyon sok van belőlük. A délután végül ellaposodott, de mégis elégedetten zártuk ezt a gyönyörű szombati napot a Tisza hátán. Igen szép halakat fogtunk, ám még előttünk áll egy teljes horgásznap.

gtsz06.jpgAkadók között nélkülözhetetlen a gumiba rejtett offset horog

gtsz07.jpgÍme második gyönyörű süllőm

gtsz08.jpgMinőségi gumivariációk Tiszára

gtsz10.jpgGyönyörű halakkal ajándékozott meg minket a szőke folyó ezen a hétvégén

Másnap bal lábbal keltem fel. Aki ismer engem az tudja, hogy ilyenkor nem könnyű velem egy csónakban horgászni. :oD A koránkelős dupla pecák sorozata és a hétközi éjszakázások kiszívják az emberből az erőt egy idő után. Ilyenkor minden szavam vág, ingerküszöböm rendkívül alacsony. :oD Jelzem is horgásztársaimnak már hajnalban, hogy nagyjából mire számítsanak a nap folyamán. Gergő mellett, ma Ratkai Miki is csatlakozik hozzánk, így most ő a kapitány. Tapasztalata, helyismerete kincset ér a Tiszán. Míg tegnap az akadókban kerestük a halat, a mai napon töréseken, gödrökben próbálkozunk. A hajnal kősüllőket, keszegeket és kisebb pontyot ad barátaimnak apró gumira. Egy ideig még bevágdosok a fantomkapásoknak, majd elfogy a türelmem és nagyobb gumira váltok. A meder felé dobok keresőben, a ritmusváltást egy gyönyörű süllővel honorálja a szőke folyó. Barna Pontoon21 Ratta hozta meg a kóbor kapást. :o)

gtsz12.jpgMásnap gyorsan folytatódott a sorozat

gtsz13.jpgFeszített úszósugarú hajnali ragadozó

gtsz14.jpgMíg első nap a zöld Ratta adta az összes halat, a másodikon már kizárólag a természetes árnyalatok voltak fogósak

Miki rögtön kontráz egy hasonló forma süsüvel. Lám, nagyon jól indul ez a nap... kezdek én is megbékülni a sorssal. Egy kávé sokat segít, hogy átlépjek a mélyponton. Most a part felé dobok, ismét pendülős kapás, és az eddigieknél agresszívebb ellenállás. Ám ezúttal nem süllővel, hanem másfeles forma csukával akadtam össze. Érdekes, hogy míg tegnap a zöld szín tarolt, addig a mai napon csak a természetes árnyalatokkal fogok, pedig a körülmények semmit sem változtak, sem az időjárás, sem a víz átlátszósága... csak a halak kedve. :o) Tapasztalt már valaki hasonlót? Csukám szerencsésen akadt, gyorsan meg is szákoljuk. Nagyon örülök a fogásnak, idén nem állok túl jól csuka fronton... :oP Vissza is adom a Tiszának zsákmányomat.

Miki hajnali fogása narancs gumira

Idén is beadta a Tisza a szép csukeszt

gtsz16.jpgA kora tavaszi zsilipnyitás alkalmával nagyon sok csuka lejött a felvízről

Lejjebb csorgunk a Tiszán. Keressük a halat, hol part felé dobva, hol belső töréseken. Miki egy kisebb süllőt és több kősüllőt zsákmányol, köztük egy igen szépet. Sekély vízben álló akadó fölé állunk, csupán az ágak koronája látszik ki a vízből. Csillámos színű Awarunát teszek föl, majd próbálom átbucskázni az ágak között. Talán harmadik dobásra érkezik a koppintás. Negyven-pár centis süllőcske viháncol előttem a vízben. A flitteres gumit szépen begyűrte szájába. Természetesen, ő is visszakapja szabadságát. Az izgalmak után megpihenünk, melegítünk egy nagy konzerv sólettet a csónakban, újabb kávét iszunk, majd rákészülünk a nap záróakkordjára. :o)

gtsz17.jpgUtolsó süllőm egy fa koronái közül lett kipiszkálva...

gtsz18.jpg... csillámos-barna Awarunával

Végül visszaérünk mai napunk kiindulópontjához és ismét a kősüllőket vesszük célba. Sikerül nyakon csípnünk közülük párat, jómagam egy 29 és egy 31 centis gyönyörűséget, majd lassan célba vesszük a kikötőt. Fantasztikus, ugyanakkor rendkívül kimerítő két napot tudhatunk a hátunk mögött. A Tisza most sem hazudtolta meg magát, gyönyörű halakat sikerül zsákmányolnunk. Köszönöm ezt a felejthetetlen hétvégét Mikinek és Gergőnek. Az ősz folyamán biztosan visszalátogatunk még ide, hiszen a szezon még csak most kezdődik. Remélhetőleg hamarosan újabb sikeres tiszai kalandokról tudok majd beszámolni nektek :o)

gtsz19.jpgÍme, egy másik gyönyörű köves

gtsz20.jpgA Tisza kincse :o)

Nézzétek meg a kalandról készült videót is:

Miklós Ratkai 2016.11.09. 10:55:29

Üdv Tamás! Megint jól sikerült a cikked.....visszaadja újra,amit akkor átéltünk! Köszönöm neked! Remélem még sokszor tudod hirdetni az igét a Tiszai horgászkalandokról! Visszavárlak! Hajráááá! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.09. 13:08:04

@Miklós Ratkai: Szia Miki!

A tél folyamán szándékunkban áll visszatérni majd, ha állandósul a vízállás és helyreállnak a fogási esélyek. Mi köszönjük, ebben az évben ismét feledhetetlen kalandokat éltünk át a Tiszán. :o)

Sz György 2016.11.09. 19:49:19

SZIA TOMI! Örvendek az új cikkednek ismét csak a jó "Öreg horgász tanít mert bizony azt sosem szégyen.Süllő nem igazán a célhalam de attól függetlenül elképzelhető hogy az idő majd rá vesz arra is.látom te is észreveszed a visszaforgót ami azért lássuk be őszintén nem is olyan rosszul szokott adni halat! 5 süllő volt ha jól olvastam neked? az nem is rossz és egy csuka? Az a hab a ...Érdekesek a fogalmak amiket néha kezdő horgász lévén nehéz meg különböztetni.akadó,visszaforgó,törés stb..A Tisza mindig más arcát mutatja .Érdekesek a színek ami tegnap működött ma már nem biztos.Az tény hogy a víz állása,színe nagyon sokat számít de az már biztos hogy a huszon pár év horgász tudományával lehet már villantani.Az offset horog egy nagyon jó találmány és ha az ember ügyesen vezeti át azt a gumihalban a siker szinte csak a jó technikán múlik.(meg persze a halak kapókedvén)Érdekes hogy a sárgát mennyire lehet használni miközben rikító szín! az figyeltem hogy előkét nem használtál? azért lépett meg a csuka? rendhagyó lett az írás megint,ehhez már hozzászoktam . A tanulságot le lehet vonni de érdemes tanulni és tanulni. Gratulálok a Szuper blog íráshoz! üdv Sz György

Miklós Ratkai 2016.11.10. 06:45:36

@Bogyo_bacsi: Már alig várom,hogy beálljon a víz,és újra lehessen a Tisza habjain csónakázva keresni a királynőket! Legközelebb rápihenünk ezekre a pecákra! :) :) :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.10. 09:10:24

@Sz György: Szia Gyuri!

Örülök, hogy tanulságosnak találod az új írást. 4 süllőm akadt ezen a hétvégén. Tavalyi évben az erőműben nem voltak ritkák az 6-7 süllős pecák sem, de most az már tiltott terület a csónakosok számára. A Tisza más részein keresgélni kell a halat és az az idei tapasztalatom, hogy a 2 süllő / nap az az átlag ami nekem össze szokott jönni. Persze ez mellett még vannak más halfajok is, amiket fogunk.
Minden írásba próbálok elrejteni technikai tanulságokat. Aki figyelmesen olvassa, találhat olyan infókat, amellyekkel a saját technikája is csiszolódhat. Örülök, hogy te észreveszed ezeket. :o)
Nem használok előkét, mert akkor érzéketlenebb a szerelék és a mély vízben nem tudok kapásig jutni. Azzal, hogy a Tisza közepén jön csuka süllőzés közben, sajnos, nem nagyon tudok mit kezdeni... :o(

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.10. 09:14:39

@Miklós Ratkai: Hát az előző időszak nagyon húzós volt, az biztos. A dupla koránkelős tiszai és tisza-tavi pecák a szezon közepére felmorzsolták az ember erejét. Főleg ha hozzá vesszük a hét közbeni éjjeli támadásokat. Most már ennek az időszaknak vége, kicsit levettem a lábamat a gázról és próbálom magamat kipihenni...

DS Gergő 2016.11.12. 12:31:51

Szevasz Tomi !

Remek kis peca volt ! Sok jó hallal , sok tapasztalattal. Soha rosszabbat. Remélem idővel változnak az arányok és a közös eredményekből jobban ki tudom majd venni a részemet. De abszolút nem panaszkodhatok a pergetett békés halakban nincs ellenfelem a Tiszán. :P Egyébként ugyanúgy tudok örülni ha mellettem fognak szép halakat a csapatból, mintha én fogtam volna. Ezt is közös sikernek könyvelem el. Remélem lesz még sok ilyen eseménydús közös kalandunk a jövőben. Ismét egy jó cikk lett, remek képekkel, ( a fotósnak külön dicséret jár érte :) ) élményekkel. Csak így tovább! Mindenkinek görbüljön !

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.13. 10:17:14

@DS Gergő: Szia Gergő!

Biztos vagyok benne. Az egész horgászat egy fejlődési folyamat és amint most átmész a Tiszán, azon mi is átmentünk anno. Egyszer csak elcsíped a ritmust és jönni fognak a halak. Az út jó mindenesetre. ;o)
Nagyon örülök, hogy ilyen sokat horgászunk együtt az utóbbi évben. Jó kis csapat vagyunk, úgy gondolom ;o)

Roland Nagy 2016.11.21. 14:09:32

Gratulálok fiúk szépen fogtatok,és ahogy a videót néztem,jól éreztétek magatokat,vidámság jött le. :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.21. 14:17:44

@Roland Nagy: Szia Roli!

Nagyon szépen köszönjük. Igen, jó volta hangulat a csónakban. A tiszai ladikpeca mindig egy kicsit közösségi élmény is, különösen a süllőzés. :o)
Egyszer neked is ki kéne próbálnod...

Roland Nagy 2016.11.21. 14:28:46

@Bogyo_bacsi: Mindenképp de már csak tavasszal vagy nyáron :( Ebben az évben nagyon keveset sügereztem,mert a duna szakaszomat kellett felderíteni és az sok idő tudod.Nagyjából 2 helyet találtam ahol érdemes :D Magyarul sehol sem tartok még

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.21. 14:37:04

@Roland Nagy: Roli!

Felderíteni egy-egy Duna szakaszt évek munkája. Viszont, ha sikerül, akkor az meghálálja magát egy idő után. Ne sajnáld a sügéreket, én tudom, hogy fogtál néhány igazán szép süllőt a közelmúltban. Ezúton is gratula hozzá ;o)

Roland Nagy 2016.11.21. 14:38:25

@Roland Nagy: A sügerészést (feketesügér) úgy értem hogy szinte nem voltam más vízen csak a dunán.

Roland Nagy 2016.11.21. 14:40:10

@Bogyo_bacsi: Köszönöm szépen :) Tavaly ugyanakkor ugyanott nyúltam bele csak idén eggyel több süllőt fogtam :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.21. 14:42:07

@Roland Nagy: Meg nagyobbakat is. Ahogy jön a tapasztalat, majd egyre szebbek és nagyobbak jönnek majd, csak legyen hit és kitartás ;o) Mindenhol vannak szép halak, csak meg kell találni a módját, hogy találkozzunk velük... ;o)

Roland Nagy 2016.11.21. 14:48:40

@Bogyo_bacsi: Tudom keveset pecáztunk együtt ebben az évben,talán halat is kevesebbet fogtam,viszont jött pár igazán nagynak mondható.pl. balin,és magamhoz mérve a süllő is remek méretű volt.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.21. 14:49:52

@Roland Nagy: Hát tudod jól, ez csak rajtad múlt... én mindig nyitott voltam a közös pecákra.

Miklós Ratkai 2016.11.27. 19:14:01

Mindenkinek azt tudom mondani így ......újraolvasva az írást,és a komikat,hogy csinálni kell! Van amior vasakarat kell,egy kapásokkal alig tűzdelt naphoz,és van,amikor sz@arrá fogod magad! Mindegyik jó! Mindegyikből lehet-kell profitálni,és menni tovább! Tamás írásai a valóságot adják vissza úgy,hogy lehet belőlle tanulni! Ez valahol lehet a célja is,amiben én itt a Tiszán meg is próbálomsegíteni,amennyire tudom! Lehet kemény amit most fogok írni,de kikívánkozik belőllem: Tamás horribilis időt és energiát fektet be abba,hogy minden flottul menjen! Az elmúlt pecákból ír,hogy más is tanuljon,részesedjen, valamilyen szinten ebből! Tudnám folytatni,de nem akarom! Ismerni kell személyesen Tamást,és rájön mindenki,hogy mit-miért tesz! Nagyon jókat tudok rólla mondani, a közös pecáinkról! Sok ember irígyelheti a magatartását,és a természethez való viszonyát! Le a kalappal Tamás előtted! Köszi neked az összes cikket! Üdv: MIKI

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.28. 14:01:01

@Miklós Ratkai: Köszi szépen Miki!

Nagyon szépen köszönöm az elismerő szavakat. Én úgy gondolom, hogy csak így lehet csinálni, vagyis kitartással és elszántsággal. Persze, a cikk alapján úgy tűnik, hogy mindig agyon fogjuk magunkat, de lehetne beszélni a betlis napokról, vagy hogy mennyit kellet küzdeni esőben, szélben, fagyban egy-egy süllőért a Tiszán.
Ez van sajnos, nem halastóról beszélünk. Egy-egy ilyen kaland hosszú kitartó munka eredménye. :o)
Sajnos, most novemberben a Tisza nem mutatta barátságos arcát. :o( Azonban januárban, februárban megpróbálok majd revansot venni... ;o)

Halfdane 2016.11.28. 17:28:19

Szia Tamás! A szokásos színvonal és szokásos szórakoztatva tanítás! Sajnos én még kevesebb időt töltöttem a Tisza titkainak kifürkészésével, de pontosan átérzem amit leírsz. Utolérhetetlen hangulata van annak, hogy az ember megkeresi a halat, megpróbálja megfejteni a titkaikat, hogy hol tartózkodnak, mit esznek, hogy lehet őket horogra keríteni. Októberben és novemberben is próbálkoztam, de nagyon gyengén evett a hal. Az októberi pecán még csak-csak fogogattunk ezt-azt, de novemberben nagyon gyatra volt. Persze ezer körülménytől függ a fogás, vízállás, időjárás, zavarosság, hőmérséklet... Hiába, ez jelenti a kihívást, az instant peca nem lenne olyan élvezetes. Nekünk...;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.28. 17:47:17

@Halfdane: Szia András!

Lehetett sejteni, hogy idén nehezebb lesz süllőt fogni az alvízen. Az erőmű alatti peca, mint Jolly Joker, megszűnt. A lejjebbi szakasz már sokkal nehezebb pálya, jobban szét van szóródva a hal. Az erőmű alatt azért mindig lehetett fogni valamit. Az alsóbb rész jóval rapszodikusabb, kitartóbban kell keresni a lehetőséget.
Szerencsére mi szeptemberben jó ritmusban érkeztünk a Tiszára, minden nap sikerült 2 süsüt fognom, illetve mellette egyéb halakat. Október végén újra próbálkoztunk, akkor már sokkal nehezebb volt érvényesülni, pedig elvileg az a szezon közepe.
Az egész tanulsága, hogy nagyon fontos az időzítés. Amikor nem optimálisak a feltételek, könnyen belefuthat az ember a betlibe. A túra tervezésénél észnél kell lenni...
Én két hétvégét töltöttem idén ősszel a Tiszán süllőzéssel. A második alakalommal is sikerült fogni egy szépet, de arról csak jövőre fogok majd írni.
Én úgy gondolom, hogy még nem lefutott meccs ez. A január és február még hozhat jó tiszai pecákat. ;o)

Halfdane 2016.11.28. 19:10:34

@Bogyo_bacsi: Igen, ez így igaz, viszont ezáltal a peca nagyobb kihívás is lett. Nekem annak idején kiváló iskola volt az erőművi peca, nagyon sokat lehetett tanulni a gumizásról. Jó idők voltak, de nem is baj hogy elengedtük, így legalább kénytelenek voltunk felsőbb lépcsőre kapaszkodni. Az idei év nem bizonyult számomra sem túl eredményesnek, de ettől még igen jókat pecáztam és sokat tanultam. Jönnek majd sikeresebb évek, mi is fejlődünk, tanulunk, Fortuna azokat szokta megjutalmazni, akik kellően állhatatosak.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.28. 19:36:56

@Halfdane: Hát szerintem ez az év mindenkinek nehéz volt, aki a Dunán, vagy a Tiszán horgászik. Az átlagosnál sokkal küzdelmesebb volt az idei év, egy-egy halért ment a harc, sok betlivel. Nekem is volt már jobb időszakom. Azonban minden év más és más és mindig ott van a lehetőség megfogni álmaink halát. ;o)
Aki ebben benne van, az tudja miről van szó, és mekkora becsülete van egy-egy jó fogásnak. Nyilván vannak könnyebb utak, de engem nem igazán izgat... ez az én utam. ;o)
Tiszán is jobban tetszik nekem az alsó szakasz, mint az erőmű. Itt nem kell sorban állni a halért és lehet szabadon bóklászni, keresgélni. Számomra ez fontosabb, mint a kifogott süllők száma.

Miklós Ratkai 2016.11.29. 06:16:44

Tamás-és András! Örülök,hogy ilyen a hozzáállásotok! Az erőműnél olykor rengeteg hal van,olykor kiürül! Sokkal jobb olyan helyen pecázni szerintem is,ahol meg kell keresni a halat! Viszont az erőműnél rengeteg kezdő pecás volt,aki ott tudhatta meg,hogy mi is a kapás! Ezért sajnálom csak,hogy letiltották!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.29. 08:59:12

@Miklós Ratkai: Hát igen, de az a halmennyiség amit ott leraboltak... :o( A parti pecásokat is keményebben szabályoznám, vagy ellenőrizném...

Miklós Ratkai 2016.11.30. 06:17:11

Ez így van Tamás! Viszont nem fair,hogy csak a csónakosok vannak letiltva! Pár csónakos miatt mindenki szív,mert nekik nem elég semmi! Őket kellett volna megfogni,és sz@rrá büntetni,és nem minket letiltani! Mindegy már!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.11.30. 20:48:55

@Miklós Ratkai: Miki! Nem fair, de sajnos már ez van és ebből kell főznünk... :o(