Az áradó Duna balinjai

2010. május 24. - Bogyo_bacsi

Hazánk legnagyobb folyama, a Duna kiemelt helyet foglal el a szívemben. Ez az a víz, mely szinte kiismerhetetlen rejtélyességével, csak azokat a horgászokat ajándékozza meg élményekkel, akik kellő tiszteletet gyakorolnak iránta és nem sajnálják az időt titkainak kifürkészésére. Itt sosem borítékolható előre a biztos fogás, ellenben az intenzíven telepített tavakkal, mégis időről időre visszacsábulok az ős folyam partjára, hiszen itt egyedülálló kalandokban lehet részem. Itt akár kilométereket gyalogolhatok az érintetetlen, vadregényes folyóparton anélkül, hogy emberekkel találkoznék és ha a horgász jó időben van jó helyen, olyan harcos folyami halakat keríthet horogra, amelyekről egy tavi horgász nem is álmodhat. Ez az, amit annyira szeretek a Dunában és ez az oka, amiért rendszeresen visszatérek a partjára.

A komáromi rakodó környéke a vízbe hulló magoknak köszönhetően bővelkedik halakban

Néhány hónappal ezelőtt ismerkedtem meg a szőnyi holtág partján Jimmyvel, aki egy tapasztalt dunai pecás. Sok hasznos tanáccsal és ötlettel látott el és meginvitál egy folyami horgászatra a komáromi folyószakaszra. Ahogy múltak a hetek, telefonon tartottuk a kapcsolatot és rendre értesített hatalmas balinok és derekas süllők fogásáról. Mondanom sem kell, alig vártam, hogy csatlakozzak hozzá egy késő délutáni pergetésre. Az időjárás azonban nem volt túl kegyes hozzánk. A horgászat hetén több napos özönvízszerű eső áztatta el az országot és bár az időjárás hét végére kellemesbe fordult át, a Duna vízszintje jelentősen megemelkedett. Ez nem túl előnyös a rablóhal horgászathoz, de Jimmy megnyugtatott, hogy a töltés tetejét nyaldosó, áradó folyóban sem esélytelen a horgászat.

Áradáskor az uszadékok feltorlódnak a langóban. Az első halam is innen jött...

Barátom elbeszélései alapján ezen a vízszakaszon a nyerő csalik a wobblerek, méghozzá a RAPALA X-RAP 8 centis változatai. Tapasztalt pergetőhorgásznak tartom magamat, hiszen gyerek korom óra korbácsolom a vizet, de a wobblerekben valahogy nincsen bizodalmam. Bár fogtam régebben pár csukát és süllőt ezekkel a fahalacskákkal, de az én igazi fegyverem a körforgó villantó. Általában ezekkel a műcsalikkal elég tisztességes eredményeket tudok elérni, most mégis úgy döntöttem, hogy Jimmyre hallgatva kicsit felújítom az évek során megtépázott RAPALA arzenálomat és beszerzek két X-RAP-ot és egy tört csőrű SHAD-ot.

Balra  a balinnak, jobbra a süllőnek szánt wobblerek. Most a felső kettő lett eredményes

Délután öt órára ért be a vonatom a komáromi vasútállomásra. Felszerelésem mindössze egy pergetőbotból, egy kis oldaltáskából, illetve egy kis méretű merítőhálóból állt. Ez utóbbit nem hagytam otthon, hiszen idén már egy rekord méretű süllőt és egy szép csukát veszítettem a hiánya miatt. Barátom már ott várt az állomáson és egy rövid kocsiutat követően megérkeztünk a komáromi hajóállomás rakodójához. Az itt álló hatalmas daruval gyakran pakolnak gabonát a várakozó teherhajókba. A vízbe hulló apró magvak mágnesként vonzzák a fehér halakat, őket pedig követik az éhes ragadozók. A hajók mögött megtörő víz hatalmas burványokat rajzol a vízfelszínre ígéretes terepet nyújtva a pergetéshez.


A lejjebb elterülő kikötő is ígéretes horgászterep

A műcsalikat egészen a hajók tövébe ejtettük be. Onnan kezdődött a kivontatás

Jimmy elmagyarázta, hogy hogyan kell horgászni az X-RAP-al. Azért olyan jó ez a csali, mert a balinhoz illő nagy tempójú kitekerésnél sem vereti túl magát. Nagyon gyorsan és kecsesen suhan a vízben a felszín alatt. Először a fehér színűt kötöttem fel és kíváncsian próbálgattam vele a horgászatot. Sajnos a vibrálását nem lehet olyan jól érzeni, mint más wobblereknél, ezért gyakran hozzákoccan a felcsévélt műcsali a bot spiccéhez. Egy órányi dobálás után hitelen elakadtam, majd megkönnyebbült a zsinór. Jaj, ne! - sóhajtottam. Elvesztettem az egyik új műcsalimat, ráadásul pont azt amelyikben a legjobban bíztam. :o( Valami elvághatta a zsinórt? Vagy esetleg szétcsúszott a kötés a csomónál? Bármi volt is, most már mindegy, felkötöttem egy 11 centis Originált és keserű szájízzel, azzal folytattam a horgászatot.

 
Ahogy a nap elkezdett eltűnni a látóhatáron, a halak megélénkültek

Jimmy megmutatta nekem, hol és hogyan foghatom meg a folyami ragadozókat

A partszakasz első végigdobálása nem adott halat, így pihentünk és beszélgettünk kicsit. Jimmy megnyugtatott, hogy ne aggódjak, mert a jó időszak a naplementével fog elérkezni. És csakugyan, ahogy elkezdtük újra hajigálni a műcsalijainkat barátom hamarosan jelezett nekem, hogy halat akasztott. Nagy izgalommal rohantam hozzá a merítőhálóval, hogy megszákoljam a már kifárasztott kilós balint. A gyönyörű halat a horogszabadítás után útjára eresztettük, rémítgesse még csak a küszöket. Egyszerre feltöltődtünk lelkesedéssel és bizalommal. Ha eszik a hal, akkor akár elcsíphetünk még többet is közülük... - gondoltam, miközben felkötöttem a zsinór végére másik, még megmaradt sneci színű X-RAP-omat.


Az első halat ezúttal barátom segítette partra, egy bő kilós balint


A naplementében kapó őn egy sötét színű X-Rapra vágott oda


A Duna első ajándéka ez a pompás ragadozó volt

A folyami harcos végül visszanyerte szabadságát

Lassan lebukott a nap horizonton a Komáromot Révkomárommal összekötő átjáró mögött. Aranyhidat rajzolva a Duna tükrére először vérvörösbe, majd mély lilába festette az ég alját. Milyen csodálatos tud lenni, még egy ilyen beton töltések közé szorított partszakasz is. - morfondíroztam magamban mikor egyszer csak vad rugdalódzást érzetem a zsinór végén. Bevágtam és rögtön érzetem, hogy jól akasztottam meg, a súlyából ítélve nem túl nagy halat. Szinte küzdelem nélkül tekertetem ki a partoz a 35 centis őnt, idén az elsőt. Miután megszabadítottuk a szája szélébe akadt hármashorogtól, óvatosan visszaengedtük az áradó Duna habjaiba.


A következő jelentkező az én horgomon akadt fenn


Ezúttal a sneci színű X-Rap hozta meg az eredményt

Bár nem ez életem hala, de nagy élmény volt becsapni ezt a balint az élő Dunán

Mire végeztünk a művelettel, már csaknem teljesen besötétedett. Ekkor úgy döntöttem, hogy stratégiát váltok. Ezúttal egy SSR-7 SFC citromsárga hátú felszíni RAPALÁT kötöttem fel a zsinór végére és a bevontatás sebességét is egészen lassú tempóra csökkentettem, miközben néha meg-megállítottam a fahalacskát. Az éjszaka beálltával immáron süllőben reménykedtem, bár tudtam, hogy ha el akarom érni az utolsó vonatot, már nincs sok időm a horgászatra. A sötétben sokszor csak sejtettem, hogy hol csobbant a műcsalim, majd újra és újra elkezdődött a lassú bevontatás. Úgy a tizenakárhányadik dobást kezdtem el becsévélni, amikor valami elemi erővel ütötte meg wobbleremet. A nyúlás mentes fonott zsinórnak köszönhetően szinte a csípőmben éreztem a vad rándulást, majd egy hatalmas haltest egy dupla szaltót vetett a víz fölött, óriási robajt keltve az éjszaka csendjében. Ez egy jobb balin lesz! Megismerem már a csobbanás hangjából. - súgta Gábor, miközben a hal vad kirohanásaival újra, meg újra tépte le a zsinórt orsómról. Gábor nyugtatott, hogy a balin nem fog elmenni, de én azért óvatosan állítgattam a féket, nehogy tragédia legyen a vége. Az őn nagyon jó erőben volt, nem igazán akarta megadni magát. Többször a szák felé kellett terelni, mire végül sikerült rabul ejteni. El sem hittem, hogy sikerült kifogni, ahogy végigmértem a parton pihegő 50 centis, két kilót nyomó folyami harcost.


Aranyhíd a Dunán. Háttérben a Komáromot Révkomárommal összekötő átkelőhely


A sötétben beköszönő ragadozó őn igazi meglepetést okozott

A süllőnek szánt tört csőrű Shadot kapta el

Nehezen szabadítottuk meg a műcsalitól, mivel a hármashorog összevarrta a száját szegénynek. Kicsit aggódtunk is miatta, amikor visszahelyeztük a vízbe. Először nem akart elúszni, csak a hasát mutatta felfelé. Kis noszogatásra azonban észhez tért és egy villámgyors farokcsapással távozott a meglepett éjszakai útonálló. Hihetetlenül boldog voltam. Megfogtam életem legnagyobb balinját. Nagyon nagy élmény volt. A hajókról a fényképvillogásra kijött a partra pár vízi ember. Majd belefordultak a Dunába, amikor meghallották, hogy visszaengedtük a halakat. Biztosan bolondnak néztek minket, de ez engem egy cseppet sem érdekelt.


A maga két kilójával ez életem eddigi legnagyobb balinja

Végül őt is visszaengedtem, hiszen a Dunáról csak ritkán viszek el halat

Az eseményeket követően már nem sok időnk maradt dobálni, így összecsomagoltam a felszerelésemet. Megköszöntem Jimmynek, hogy egy ilyen fantasztikus horgászattal ajándékozott meg és rohantam a vasútállomásra. Miközben zakatolt a vonat, újra átéltem a történéseket. Eszembe jutott, hogy az összes hal akkor kapott, amikor eltávolodtunk egymástól és csendben maradtunk. Az is feltűnt, hogy az összes ragadozó a műcsali hasi horgán akadt meg. Egyedül azt bántam, hogy nem tudtam tovább maradni, hiszen a tüskés hátúak csak most kezdtek éledezni, felváltva a nappali rablóhalakat. De tudtam, legközelebb éjszakára is maradok és megpróbálok közülük is elcsípni néhányat. Mindenesetre a Duna a mai napon bőkezűen megajándékozott minket élményekkel, cserébe kitartásunkért.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr282027211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jimmba 2010.06.06. 20:58:10

Már vártam a cikket!
Nagyon jó lett!
A képek is jól sikerültek.
Legközelebb még jobb lesz a Duna.
Voltam a héten is és még ilyen zavaros
vízben is sikerült süllőt fognom.
Örülök,hogy tetszett a dunai horgászat!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.06.07. 21:08:45

@jimmba: Nah, mesélj! Mekkora volt a süllő? Mire jött? Köszi az elismerő szavakat és hogy együtt horgászhattam veled... ;o) Lesz még folytatás, csak menjen lejjebb a Duna...

jimmba 2010.06.08. 02:40:53

@Bogyo_bacsi: A süllő két kilós volt. A már jól bevált X Rap SB hozta meg a ragadozó kapókedvét.
Eleinte kicsit becsapott,mert balinra jellemző volt a rávágás és még elég világos is volt. Örömömre egy szép süllő kapta el a rapalát.
Lejebb megy a víz és biztos lesznek szép halak a Dunából!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.06.10. 21:58:36

@jimmba: Gratulálok a szép fogáshoz. Úgy látom, hogy lassan, de megy lefelé a víz. Július közepén tudnánk egy hétvégét szánni egy jó kis Dunai pergetésre. Kint tudnék maradni éjszakára is...

Gabesz00 2010.06.13. 10:25:11

Hello Mindenkinek!
Ez a cikk is nagyon jó lett. Nekem igazából nem sok tapasztalatom van a dunai pergetésben, inkább a Tiszát szoktuk vallatni, de gondolom sok helyen hasonlóak a körülmények.
Sajnos ott néhány helyen már annyira rafináltak a balinok, hogy elég nehéz őket bármivel becsapni.
Furcsa, hogy ma reggel sikerült nekem is megfognom életem legnagyobb balinját a Dunán. Elvileg minden reggel lejárok a Margit-szigetre futni, de most mivel elég ramaty állapotban van a lábam, úgy döntöttem, hogy nem lenne egészséges dolog futkározni, ezért vittem magammal egy kis 2,10-es Shimano pergető botot, eggyetlen kis spro körforgóval. Úgy gondoltam amíg a családra várok, dobálok egy kicsit. A legelső dobás eredménye egy nagyon szép balin lett, sajnos nem tudtam lemérni, mert semmi erre a célra szolgáló eszköz nem volt nálam, de olyan két kiló körül lehetett. Ez volt életem eddigi legnagyobb balinja. A második dobásra sikerült szakítanom, úgyhogy eddig tartott a reggeli peca, mert nem is vittem magammal több műcsalit, de azért nagyon nagy élmény volt.
Tök jó helyen horgászol, szerintem gyakran megfordulnak éjszaka ott a süllők, sőt még a harcsát is el tudom képzelni. Egyébbként azt mondják a sporik, hogy a fővárosi szakaszon is szoktak kisebb-nagyobb harcsákat fogni pergetve. Van olyan ismerősöm, aki szinte minden este végig dobálja a Margit-Szigetet és elég eredményes, mint süllő, mint harcsa szempontból.
Amúgy tényleg nagyon jó egyedül kint lenni a természetben, mikor nem zavar senki és vallatni a vizet. Főleg egy olyan „vad” vizen mint mondjuk Duna, ahol bármikor bármi bejöhet.
Gratulálok a balinokhoz!
Üdv.: Gábor

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.06.13. 13:17:08

@Gabesz00: Szia Gábor! Gratulálok a rekordfogásodhoz! Én is tervezem, hogy kiváltom az éves engedély a fővárosi szakaszra. Szerintem főleg pergetést tekintve nagy lehetőségek rejlenek a fővárosi Dunában. Elsősorban balinok, süllők, jászok kaphatják el műcsalit, de egyszer beszéltem egy sráccal, aki harcsázik a fővárosi Dunán és bár sokat fog, a 2-3 kiló fölötti példányok meglehetősen ritkák. Viszont ha az ember magával viszi a pergető botját, akár munka után is ki lehet menni dobálni 2-3 órát a Margit szigetre, vagy hajógyári sziget végébe, vagy a Dél-Budai rakpartra. Csak menjen kicsit lejjebb a víz...

Más. Szerdán fogom publikálni a görögországi nyaralásom alatt megtapasztalt horgászélményeimet, ami a 20. blogbejegyzésem lesz...
Utána a következő cikk a kecskédi horgásztavon elkövetett csukázós, pontyozós hétvége élményeit fogja elmesélni...

Gabesz00 2010.06.13. 16:35:48

Aztán reméljük valami mindennél izgalmasabb jön.....
De nem szeretnék elárulni semmit, majd kiderül...:-)

Kapásjelző 2010.06.21. 22:02:10

Grat mindkettőtöknek!
Ezeket az új típusú rapalákat nem ismerem -8 éve szüneteltetem a pergetést- de a sárga, 7-es tört csőrű shad nagy kedvenc volt. Igazi univerzális darab, kivállóan bevállt süllőre a part szélén vontatva. Éppen ezért kapott fater egy újat születésnapjára. Jobban örült neki, mint az első taildancerének, vagy DT-jének. Ha vannak kisebb öblök lassabb folyással, esetleg visszaforgó vízzel, ez legyen az első rapala amit felteszel!
Ám finom ízt ad a pontyos lének a balin! :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2010.06.24. 21:24:05

@Gabesz00: Hát rajtam nem múlik...

@Kapásjelző: Nekem is az ssr-7sfc a kedvenc wobblerem. Ezzel fogtam ezt a szép balint és most hétvégén egyik barátom akasztott ugyanezzel a típussal egy 2 kilós süllőt a Dunán. Természetesen azt a történetet is elolvashatjátok majd. Idén 3 balint fogtam a Dunán, de mind a hármat szabadon engedtem. Nincs kizárva azonban, hogy majd hazaviszek egyet megkóstolni, de az biztos, hogy halászlébe nem fogom belerakni. Inkább fasírt, vagy tízujjas balin...
süti beállítások módosítása