Ébredező harcsák

2015. május 06. - Bogyo_bacsi

Február második felére végleg elengedtük a süllőzést. A beköszöntő felmelegedés és az enyhe áradással bezavarosodó víz végérvényesen lezárta az amúgy sem túl eseménydús téli gumihalas szezont. Ám, az új körülmények új lehetőségeket szültek. Ahogy elmaradoztak a koppintós kapások, egymás után jelentkeztek horgainkon az ébredező bajuszosok. A hónap végére világosan kirajzolódott, mely gödrök, törések adják a harcsákat ebben az évben a Duna érintett szakaszán. Igaz a zöme nem volt túl nagy példány, de mindig benne van a pakliban egy-egy jobb harcsa megakasztásának lehetősége is. Ugyanakkor a két-három kilós bajuszosok is kemény, brutális kapásokat produkáltak az előttük lebegtetett gumihalra, illetve csónakba emelésüket is rendkívüli élmény volt átélni ez után, a kapásban sivár időszak után.

ebredezo_harcsa01.jpgAz év első harcsája agresszíven vert oda az orra előtt ellibbenő neon-zöld gumihalnak

Verőfényes február végi napon szálltam csónakba Zozó barátommal, hogy a Duna harcsáinak nyomába eredjünk. Az elmúlt évhez hasonlóan, idén is rendkívül enyhe volt a február, ami általában kedvez a gumis harcsapergetésnek. Régebben úgy volt köztudott, hogy a harcsa télen nem igazán fogható, de a süllőre irányuló gumihalas pergetés közben időről-időre beköszönő bajuszosok határozottan cáfolják ezt a hiedelmet. Bizony a harcsák ilyenkor is csipegetnek. Igaz, nem olyan intenzitással mint tavasszal, de ha megkordul a gyomruk, az előttük ellibbenő gumihalnak nem igen tudnak ellenállni. Sőt, ha a csillagok együtt állnak, és egyszerre érkezik a felmelegedés egy enyhe áradással, illetve a víz is veszít némileg tisztaságából, olyan parádéban lehet részünk, amilyen a tavaszi-nyári időszakban is ritkaság számba megy az öreg folyón.

ebredezo_harcsa02.jpgA kis harcsa is harcsa!!!

ebredezo_harcsa03.jpgA gumihal korongját halam gyomrából kellett kihúzni :o)

Ilyenkor ha megtaláljuk a harcsákat, nagy eséllyel foghatunk többet is közülük. Ám, a horgászat ebben az időszakban rendkívül rapszodikus. Ha jó időben vagyunk jó helyen, hatalmas élményekkel gazdagodhatunk, de akár egy hétig is néma csend lehet ugyanitt, ha a körülmények nem stimmelnek. A mai napon egyelőre minden jónak tűnt, mindketten éreztük a fogás esélyét, de végül olyan parádéban volt részünk, ami igen ritka felénk. Mintegy tucat kapás érkezett kettőnknek bő egy óra alatt, miután rálopakodtunk az utolsó, legígéretesebb törésre. Az első harit én fogtam meg, ami izomból törölt oda 4 colos gumihalamnak. Igaz, nem volt nagy, 60 centit mértünk faroktőig, mégis nagy öröm volt kifogni az év első harcsáját. :o) Néhány gyors fotó után útjára is engedtem a kis mohót.

ebredezo_harcsa04.jpgNégy- és hatcolos gumihal variációk harcsára, erős VMC jiggel

Ezután Zozó percei következtek, mintegy három kisebb bajszit fogott hasonló méretben. Rendkívüli módon élveztük a horgászatot, nagyjából minden második kapás akadt meg. Sokszor érezni lehetett, ahogy a harcsa ráfordul a gumihalra és végig simul testével a zsinóron. Sokan állítják, hogy halfajunk vadászatában nincs szerepe a látásnak. Bizonyára zavaros áradásban ez így is van, de tiszta, vagy fél-tiszta vízben nekem más a tapasztalatom. Voltak napok amikor kizárólag fehérrel és voltak napok, amikor kizárólag zöld tónusú műcsalikkal fogtunk. Általában mindig valamely műcsali méret és szín kiemelkedően működött adott napon. Amikor az ember alatt ott tanyázik több tucat harcsa, kiváló lehetőség nyílik a vezetési technika és a műcsalik próbálgatására. Ám, ne higgyétek, hogy a halak a gödörben pihentek. A kapások irányából szépen lehetett érezni, ahogy a bajszik lassan a part felé mozognak, esetleg később vissza a meder felé, majd eltűnnek.

ebredezo_harcsa05.jpgZoli barátom első fogása

ebredezo_harcsa06.jpgEzen a napon kifejezetten a zöld különböző árnyalatai működtek

Az ötödik ragadozót újra nekem sikerült horogvégre kerítenem. A jig a hal szájának alsó felébe fúródott. Ez az akadás típus igen gyakori a tél végi időszakban. Ilyenkor a harcsa az állával a fenékhez szorítja a lebegtetés utolsó fázisában a műcsalit. Nagy örömmel vettem kézbe második fogásomat. Valamivel nagyobb volt, mint az előzőek, 70 cm-t mértünk faroktőig. Fontos az is, hogy csak egyértelmű kapásra vágjunk be! Előfordul, hogy az ember áthúzza a fenéken pihenő halon a jiget. Alkalmas felszereléssel tisztán lehet érezni, hogy miről van szó. Ha ilyenkor bevágunk, nagy eséllyel akad kívülről zsákmányunk, így ezt semmiképen se tegyük. Inkább a hallal való érintkezés után emeljünk még egy ütemet, mert gyakran ez a harcsa is ráfordul még a műcsalira és jó eséllyel megfogható. Persze ahhoz, hogy az ember ezeket az apró trükköket alkalmazni tudja, sok tapasztalat kell, hogy a háta mögött álljon. A mai napon szerencsére étvágyuknál voltak a harik és minden kapás szépen akadt.

ebredezo_harcsa07.jpgNagyobbik harcsám hetven centisnek bizonyult faroktőig

ebredezo_harcsa08.jpgTélen igen gyakori az alsó akadás, ilyenkor a harcsa a mederhez szorítja állkapcsával a gumihalat

A nap lassan lebukott a horizont mögött. A kellemes, tavaszias időjárás hirtelen eltűnt és a sötétséggel beálló hideg rögtön éreztette velünk a tél jelenlétét. A szürkület utolsó perceiben Zozó megütötte a nap halát. Igen jó erőben volt ellenfele, még a horgonyt is fel kellett szedni, nehogy elfogyjon a vékony, 0,10-es fonott zsinór. Kíváncsian vártuk mi bukkan majd fel előttünk a habokban. Végül egy méteres márványos alakja törte át a vízfelszínt. Párszor megpaskoltam a fejét, majd mikor már nem reagált, egy határozott mozdulattal megragadtam állkapcsát és csónakba emeltem. Gyönyörű példány volt, olyan nyolcasra saccoltuk. Ez a fogás bizony feltette a koronát erre az eseménydús napra. Tapasztaltabb barátom megerősített benne, tucatnyi kapás és hat kifogott harcsa ritkaságszámba megy errefelé. Tehát, a szerencse is mellénk szegődött rendesen ma délután.

ebredezo_harcsa09.jpgZozó végül megütötte a nap halát...

ebredezo_harcsa10.jpg... olyan nyolcas formára saccoltuk a sötétedéskor beköszönő bajuszost

ebredezo_harcsa11.jpgZoli harcsája végül feltette a koronát erre a csodás napra

Elégedetten szálltunk partra egy ilyen élménydús kaland után. Egyből találgatni kezdtük, hogy vajon minek köszönhető a mai parádé. Felmelegedés, kisebb áradás, zavarosodó víz, légnyomás változás... talán mindegyiknek jelentős volt szerepe. Mindenesetre az elkövetkezendő napokban már hallgatott a víz, hogy egy szűk héten át még csak kapásunk sem akadt ugyanitt. Ám a kitartás végül meghozta gyümölcsét és sikerült horogvégre keríteni olyan példányokat is, amelyek már nem mindennaposak a Dunán. Volt amelyik kijött és volt amelyik nem... ám, ezt már csak a következő történetben fogom nektek elmesélni, addig is nézzétek meg a kalandról összevágott videós élmény beszámolót! ;o)

ebredezo_harcsa12.jpgAlkonyat az öreg Dunán

És íme, a videó:

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr657420652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halfdane 2015.05.06. 12:34:37

Szia Tomi! Vártam már az új harcsás irányvonal első cikkét és nem is csalódtam, a színvonal a megszokott magas, a tartalom pedig érdekes. Harcsaügyben tudom, hogy te sem vagy egyelőre túl tapasztaltnak mondható, így érdekes lesz látni, hogy az egyes módszerek, helyszínek, évszakok fényében hogy szerzel újabb és újabb tapasztalatokat, pláne, hogy egy részében én is osztoztam és osztozom is veled. A fogásokhoz gratulálok, "every fish is big" ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.06. 13:02:09

@Halfdane: Szia András!

Idén talán ez volt az a harcsás etap, ami a legtöbb tanulságot adta. Értem ez alatt a technikai fogásokat, halfaj viselkedésének ismeretét stb. Nem csak a halak mérete számít, hanem a sok mozaik kocka, ami végül egy egységes egészt alkot.
Sajnos, a pergetve fogott harcsák átlagsúlya nem mozog túl magasan, de bármikor esély van egy-egy beköszönő jobb harcsára is, ahogy az a későbbi történetből látszani is fog.
Nyilván senki sem születik harcsahorgásznak, de úgy gondolom, hogy az idei év már eddig is rendkívül sok tapasztalatot adott... Ez is egy képesség, amit el lehet sajátítani és ebben az évben idáig jövögetnek is az eredmények. Mint kora tavasszal a Dunán, mint áprilisban a Pón, fogtunk szép harikat. A következő etap majd a tiszai nyári éjszakáké lesz... ;o)
Üdv.

Tom

Levente43 2015.05.06. 13:18:49

gratulálok a harcsákhoz nagyon szépek

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.06. 13:21:38

@Levente43: Szia Levente!

Üdvözöllek a blogomon. Nagyon szépen köszönöm ;o)
Üdv.

Tom

Halfdane 2015.05.06. 14:25:50

Nagyon várom a nyári wobbleres próbálkozásokat, ugyanis az eddig befektetett nem kis energia ellenére ilyen módon még nem voltam sikeres, de idén a tervszerű támadások talán meghozzák a remélt halat. Sok minden múlik azon is hogy lesz-e értékelhető egérúszás, egyáltalán hogy kifogunk-e megfelelő körülményeket. De az biztos, hogy rohamosan gyűlik a tapasztalat és gyarapodnak a szép halak a fotóportfolióban!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.06. 14:40:22

@Halfdane: Hát kell a szerencse is az biztos, de szerintem nagyon sokat tanultunk az elmúlt két évben harcsapergetésből és jövögetnek azért az eredmények. Szerintem idén lesz a Tiszán is áttörés. Nem hiszek benne, hogy lesz egérúszás, de ha nem, a harcsák akkor is ott lesznek és esznek, csak halat. Meg fogjuk fejteni a körülményeket, meglátod!
Az biztos, hogy az egyik legnagyobb kihívás számomra a harcsapergetés, de engem pont ezért motivál... ;o)
Gyűlnek a tapasztalatok és csiszolódik a technika és minél jobban megy majd, annál gyakrabban áll majd mellénk a szerencse is... ;o)
Üdv.

Tom

Halfdane 2015.05.06. 15:03:40

A harcsapergetésben az a jó, hogy kevés ugyan a sikerélmény, de itt beüthet olyan, ami mindent visz. Hatalmas élmény UL-lel kiszedni egy 5-ös süllőt, de amikor majd a 100 kilós harival pózolsz, az mindent vinni fog. Nem relatíve lesz nagy a hal, hanem abszolút bazinagy lesz :D Na de nem is ez a lényeg, hiszen tudjuk, hogy az út lényege az út maga, egy trófeát pedig a hozzá vezető út hossza és nehézsége avat igazán értékessé. Görbülni fog!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.06. 15:14:04

@Halfdane: Hát igen. A harcsapergetésben ritka a siker, de ha kitartó az ember, akkor vastagon kárpótolja majd a sok üresjáratért egy-egy nagy harcsa. Ezt megtanultam már 2 éve, amikor nyakon csíptem a BIG ONE-t. Azért mondtam neked a Pón, hogy ne add fel, mert bármikor fordulhat a kocka, és lám, így is lett.
6 éjszaka üresjárat után mindketten fogtunk. Ráadásul te megfogtad életed halát. Lesz ilyen még sokszor szerintem.
Ezt az évet faszányosan felépítjük majd. A nyári tiszai csorgás után kora őszre beütemezünk majd pár vertikális pecát is, és a szezont újra a Pón zárjuk ;o)
Lesz még lehetőségünk idén harcsát fogni ;o)
Üdv.

Tom

Halfdane 2015.05.06. 15:18:53

Ne spoilerezz előre, lelövőd a soron következő cikkek poénját! Na de mindegy is, a lényeg hogy ez egy nagyon izgalmas út, inspiráló célokkal, perspektívákkal. Magamon is észrevettem azt a változást, hogy kezdő pergetőként sokkal jobban vonzott az, hogy sokat fogjak, sokszor éljem át a kapás élményét. Nem annyira érdekeltek a körülmények, az se ha kockató és az se ha a halak kisebbek. Az utóbbi időben fordult a kocka, kifejezetten a nagyobb halak felé fordult az érdeklődésem. Feketesügérben kimondottan a nagyokat keresem és más halaknál is inkább a méret a szempont és nem a mennyiség. Azt hiszem ez egy természetes fejlődési út. A harcsapergetés pedig a pergetés csúcsa minden szempontból.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.06. 15:26:38

@Halfdane: András! Jó látni, hogy még te is fejlődsz, ha csekély mértékben is. ;o) Én már régóta a nagyobb halakra pályázok. Csukából és süllőből is próbálok szelektálni több-kevesebb sikerrel. AZ UL és a LIGHT peca sosem volt a fegyverem, de el tudom fogadni, ha valaki más utat jár. Számomra viszont ez az izgalmasabb.... ;o)
Üdv.

Tom

Halfdane 2015.05.06. 15:39:14

Azért azt megjegyzem, hogy az UL/Light módszereknek is megvan a létjogosultsága és nem feltétlenül a versenyeken fogandó méreten aluli halakra gondolok. Pl. ha messze kell dobálni kis csalival, pl hogy ne verd szét a csobogással a vermelőhelyen összeállt halat, akkor lányegében csak UL cuccal tudsz érvényesülni, vagy ha mély, húzós vízben akarod a jiget lerakni, akkor menthetetlenül finomítani kell. Persze ezt lehet reggelig ragozni, de tudjuk, semmi sem fehér, semmi sem fekete ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.06. 15:45:54

@Halfdane: Az a helyzet, hogy régebben én is sok mindent csináltam, pontyoztam, márnáztam pl. Végül be kellett látnom, hogy egy seggel nem lehet minden lovat megülni. Idén is teljesen más utat járok, mint tavaly. Kicsit több szerepet szántam a harcsapergetésnek, de kiesett végleg a márna, a feka és a célzott balinozás. Emellett a csuka és a süllő továbbra is vezérszála lesz a történeteknek. ;o)
Üdv.

Tom

Halfdane 2015.05.06. 15:48:34

Nyilván. Mondjuk az utóbbi időben felébredt bennem a késztetés egy féderes pontyozásra, tudod, olyan kifekvős, sörözős fajtára. Csak hogy ne a strandon feküdjek...:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.06. 15:51:02

@Halfdane: Bizonyára találsz majd ehhez partnert ;o)

ridgeback · http://akvariumipecas.wordpress.com/ 2015.05.11. 08:47:35

Nagyon jó cikk, gratulálok a harikhoz, szépek! :) Az nagyon tetszik a cikkben, hogy az élmények leírása mellett hangsúlyosan megjelenik a szakmaiság, a tapasztalati úton szerzett trükkök megosztása.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.11. 09:48:19

@ridgeback: Szia Pisti!

Igen, ebbe az írásba próbáltam sok mindent beletenni a tavaszi tapasztalatokból. Örülök, hogy van aki észrevette. Ez azt jelenti, hogy volt aki végigolvasta talán a történetet? ;o) Bizony, ez most nem a szokásos élménybeszámoló volt. Próbálok majd máskor is összehozni egy-egy hasonló, szakmaibb, tanulságosabb írást, de továbbra is maradnak még bőven élménybeszámolók a repertoárban... ;o)
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2015.05.11. 12:33:32

Gratulálok a harcsákhoz!Nekem eddig egy kisharcsát sikerült fognom de azt is úgy hogy csukát kerestem lutrával,szóval tőlem eléggé távol áll még a dolog.Még nem tartok ott,még nem fogtam ki magam fekából süllőből csukából balinból.Viszont az elterülős sörözős feederezés nagyon ott van!akkor is ha nincs kapás! :D
Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.11. 12:52:23

@Roland Nagy: Szia Roli!

Nagyon szépen köszönöm. Igazából a harcsázás nem azon múlik, hogy más halakból kifogtad e már magadat. Meg van annak is a tere a horgászévben, csak nyilván sokkal többet kell tenni a sikerért. A harcsa viselkedése sokkal kiszámíthatatlanabb, táplálkozása sokkal rapszodikusabb. mint más halaké. Ráadásul technikailag is speciális igényeket támaszt a horgász elé: lásd csónak, robbanó és elektromos motor, világítás, speckó bot-orsó-zsinór és műcsalik. A sikerélmény is jóval kevesebb, mint más halfajoknál, különösen pergetve, ezért rendkívül nagy kitartást kíván.
Mégis azt gondolom, érdemes ráfordítani az energiát, mert egy-egy jobb harcsa olyan élményekkel ajándékoz meg, amit életed végéig emlegetni fogsz. :o)
Ráadásul az éjszakai csorgásos pergetésnek van egy varázsa, amit remélem majd te is megtapasztalsz velem idén ;o)
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2015.05.11. 13:29:26

@Bogyo_bacsi: Ezekre gondoltam.Még nem tartok ott.Számomra is ez volna a csúcs.Éjszakai csorgás már nagyon rég volt :DDD
ezért pótolnám ezen a nyáron,akár a Tiszán is,megtisztelő :D
Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.11. 13:45:39

@Roland Nagy: Persze, számítok rád. A Tiszán mindenképpen összehozunk egy éjszakai csónakos pecát, aztán meglátjuk majd, hogy hogy tetszik neked. Én imádom, ahogy elsuhan a zöld fénnyel bevilágított folyópart és igazán él a víz. Rabolnak a ragadozók, menekülnek a kishalak, ugrálnak a nagyhalak. :o) Hatalmas élmény. Kis szerencsével ilyenkor felszínen mozognak a halak és lehet közülük fogni.
Éjszakai csorgás már régen volt? Még pár év és újra rendszeres lesz... ;o) :oD
Üdv.

Tom

jimmba 2015.05.11. 15:50:14

Sziasztok! Gratulálok mindkettőtöknek a szép harcsákhoz!
Azt a nyolcas harcsát én is szívesen megfogtam volna :)
Igaz sok közöm nincs a harcsa horgászatához,de amik néha beköszönnek,azok mindig élénk színre.
Ennyi kapás ritka a Dunán,de azért van ilyen nap is és ezt kell megbecsülni!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.11. 16:36:08

@jimmba: Szia!

Köszönjük szépen. Nekem is hasonlóak a tapasztalataim: fehér, uv zöld, áttetsző zöld flitteres. Wobblerben meg SFC, GFR és talán FT. Ezekre a színekre jött az összes harcsám eddig. Szerintem sokat számít a szín, ha nem teljesen zavaros a víz. Persze, nem azt mondom, hogy mással nem lehet fogni... :o)
Még nekem is jócskán van mit tanulni a harcsákról, de szerintem jó úton haladok. Idén kipróbálunk sok mindent (dunai gumizás, tiszai csorgás, Tisza-tavi vertikális horgászat, partdobálás az élő Pón és wobblerezés csatornán), lesznek dolgok amik bejönnek és lesznek, amik nem. Izgalmas kihívás mindenesetre... :o)
Majd a blogon beszámolok a tapasztalatokról. ;o)
Üdv.

Tom

Riderspinblade 2015.05.19. 14:44:58

Nagyon szép kis harik jó hogy vissza vannak engedve pár év múlva hátha újra horgotokra kerülnek nagyobb méretbe :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.19. 15:24:12

@Riderspinblade: Szia Jani!

Hát nem vagyok benne biztos. Egész tavasszal márnáztak ezen a partszakaszon. Állítólag volt éjszaka, amikor 10 harcsát is fogtak... :o(
Üdv.

Tom

Levente43 2015.05.22. 10:33:20

Látom a nagyobb harcsák estefelé ugrottak be de látom hogy napközben is volt egy jó pár harcsa

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.22. 11:31:33

@Levente43: Igen, egyértelműen a sötétedés előtti egy-két óra volt a nyerő. Bár, előfordult kapás nap közben is...
Érdemes gumizásra az alkonyat előtti órákat rászánni, mert ha az ember túl korán kezd el dobálni, már fejben elfárad mire jön a jó időszak...

Levente43 2015.05.22. 17:24:40

ja igen én is elszoktam áradni egy teljes nap után peca közben úgy hogy tényleg este 1-2 órát rá kell szánni a halakra mert lehet hogy napközben nem jön semmi elfáradunk és így este amikor jöhetnének a halak nem tudunk pecázni mert elfáradunk

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.05.23. 09:35:41

@Levente43: Így van bizony. Jó le kell osztani az erőt, mert aki fejben nincs ott, az halat is kisebb eséllyel fog... ;o) Nyáron általában csak sötétedésre megyek ki pecázni. ;o)
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása