A józan ész határain túl...

2012. április 11. - Bogyo_bacsi

Normális ember a tél beálltával visszavonulót fúj és a meleg szoba biztonságos rejtekében rendezgeti, tisztíthatja az év során megkopott felszerelését. Jómagam azon kevesek közé tartozom, akik önsanyargató módon télen sem rettennek vissza a horgászás kihívásától, hiszen a fagyos hónapok is lehetőséget nyújtanak rá, hogy a megfelelő módszerrel megtaláljuk az ilyenkor még táplálkozó folyami ragadozókat. Persze az ilyen vállalkozás néha a józan ész határait súrolja, vagy messze túl mutat azon, hiszen nem ritkán mínusz tíz-tizenöt fokos, csontig hatoló hidegben kell helyt állni a falatnyi sikerhez...

A szürke tél lassan birtokba vette a  Duna menti tájat

Ez a mélyre törő Rapalával fogott süllő...

... Jimmy barátom zsákmánya volt

A december még viszonylag enyhének bizonyult. Jimmy és Laci rendszeresen vallatták a komáromi Duna szakaszt és nem ritkán igen derék fogasok estek el két és három kiló között. A hír hallatán én is útra keltem, hogy szerencsét próbáljak, de sajnos nem voltam elég kitartó és sikeres süllő fogás nélkül zártam a decembert. Ottlétemkor Jimmynek sikerült partra segítenie egy harmincötös körüli süllőcskét. Ahogy elérkezett az év vége, enyhülés következett be az időjárásban, ami koszos áradó vizet hozott a Dunán, ellehetetlenítve a további próbálkozásokat, hogy pergetve ejtsünk el egy egy téli süllőt.

Jimmy 44 centi hosszú pergetett zsákmánya

Laci szintén elcsípett egy 44 centis fogast

Január végére a vízállás kezdett az ismét horgászható szintre beállni. Ekkor Zolival, Mikivel és Pistivel a menyhalakra próbáltunk ráakadni a partvédő kövezések mentén. Gyermekkoromban rengeteget horgásztunk menyusokra az öreg Dunán. Nagyon közel áll a szívemhez ez a horgászmódszer, hiszen semmihez sem hasonlatos, varázslatos élményt ad a téli Duna parton található kopasz ősfák között ácsorogni, miközben a folyó álmosan ballag lefelé a sötét éjszakában. Forralt bor, tábortűz, szalonna sütés és időnként a botspicceket megrázó menyhalak teszik emlékezetessé ezeket a kóbor horgászórákat.

Januárban végig áradt a Duna

A magas és zavaros víz miatt  a horgászat szinte lehetetlenné vált

Első próbálkozásunk alkalmával a víz még rendkívül magas volt, éppen hogy odafértünk a folyó partjára. Talán az enyhe idő volt az oka, de az édesvízi tőkehalak nem tették tiszteletüket a köreinkben. Ha fogás nem is akadt, a tábortűz mellett jót lakomáztunk a ropogósra sült szalonnából és vörös hagymából. Sebaj, hogy nem sikerült halat fognunk, igazán jól esett kiszellőztetni a fejünket, kiszabadulva a központi fűtés által kuktaként felmelegített panellakás fogságából.

Pisti menyhalazásra készülődik erős feeder botjaival

Zoli inkább szalonnát sütöget. Figyelem! A kép reklám megjelenítést tartalmaz! :o)

A hideg téli éjszakában nagyon jól esik a ropogósra sült szalonna és hagyma

Pisti gébre specializálódott... :o)

Február elejére a körülmények újra optimálisnak mutatkoztak menyhalazásra, ugyanis beköszöntött a sarkvidéki hideg mínusz 15 – 20 fokkal. Mivel a társaságunkból idáig csak nekem nem sikerül menyust fogni a versenyszellem kiparancsolt a szőnyi Duna partjára. A vonatról leszállva éreztem, hogy ez egy nem mindennapi túlélő próba lesz számomra. A vastag, réteges ruházatban habcsókemberként lépegettem a megfagyott avart taposva. Útközben szemlét tartottam a holtágon, amit már egy ideje vastag jégtakaró borított. Sötétedésre sikerült helyet foglalnom a kövezésen és szerelékeimet kivetettem a már tisztuló sodrás szélébe.

A szőnyi holtág vastagon befagyott február elejére...

... de szerencsére az élő Duna még horgászhatónak bizonyult

A naplementében fürdő táj meleg látványa csalóka. A hőmérséklet -20 fok körül táncol

A sötétség beálltával iszonyatos hideg telepedett rá a vízpartra. Lábujjaim a három zokni ellenére is majd lefagytak, végtagjaimat folyamatosan mozgatom kellett, hogy ki ne hűljek. Végre valahára valami megrázta az egyik bot spiccét. Bevágva egy harminc centis menyhalat kurbliztam ki a partra. Öt másodperc elég volt és a hal odafagyott a kezemhez. Képtelen voltam kivenni a horgot a szájából, így elvágtam a zsinórt és bilincsre fűztem áldozatomat. Még egy kapásom akadt, de a tettes sajnos meglépett az apró bodorka szelettel. Este nyolc körül, úgy döntöttem, hogy saját testi épségem érdekében feladom a küzdelmet és összecsomagoltam felszerelésemet. A vasútállomás felé vezető úton, már számban érzetem a borsos lisztben sült menyhal ízét, ami ritka csemegének számít felénk.

Lassan ráborult a sötétség a tájra és eljött a menyhalak ideje

A fagyos Duna ajándéka ez a buksi fejű harminc centis menyus

A következő napra is horgászatot terveztem, de a hóvihar, majd a zajló Duna áthúzta a számításaimat. Úgy néz ki májusig visszavonulót kell fújnom, hisz a befagyott Dunán már én sem tudok halat fogni, tavasszal meg ugye jönnek a tilalmi időszakok. De nincs is ezzel semmi gond, ilyen a természet körforgása és nekünk minden esetben alkalmazkodni kell hozzá. Most ugyan háttérbe kell húzódnunk, de ha tavasszal jön a kikelet és a természet megújulni látszik, az ébredező halak már ott fognak találni engem a vízparton ácsorogva horgászbottal a kezemben... :o)

Pár nappal később már zajlani kezdett az öreg folyó, elzárva minket a halfogás lehetőségétől

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.04.11. 08:21:46

Sziasztok! Ebben a történetben nem minden képet én készítettem, így némelyik nem a megszokott minőségű. :o(

egyatlagoshorgasz · http://egyatlaghorgaszkalandjai.wordpress.com/ 2012.04.11. 18:42:39

Télen igazán meg kell dolgozni minden egyes halért,ez a cikk is jó példája ennek. Biztos jó hangulata lehet a téli,vízparti szalonnasütésnek. Amúgy szép színezete van annak a menyusnak. Én csak egyszer voltam tavaly,csak én a Tiszán,de nekem csak kicsik jöttek.

Ádám

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.04.11. 18:55:14

@Szigetközi Csónakos Pecás: Szia!

Üdvözöllek a blogomon! Szép hal az biztos, de nagyon meg kellett érte küzdeni... jöhetett volna még pár tesója. :o) Egyébként tetszik a blogod. Annak idején én is sokat horgásztam a Mosoni Dunán Halászi környékén. Fogtam ott méretes csukákat, fél kilós sügért és sok domi is volt. Nagyon szép környék. Abban az időben még nem volt ennyire beépítve mint most. Igazi vadvízi paradicsom volt. Most nem tudom mi a helyzet, már vagy 12 éve nem jártam arra... :o(

@egyatlagoshorgasz: Szia Ádám! Így van ahogy mondod. Van hogy négyszer, ötször is ki kell menni a Dunára télen, mire jön valami. És hát a fogcsikorgató hideg. Egy-két ilyen menyhalas támadásnál szinte az életemet tettem kockára a - 20 fokban, mikor kimentem éjszakára horgászni. Minden testfelületet óvni kellett, mert minden leadott kis hő számított... :oD
A Tiszát nem ismerem sajnos menyhalas szempontjából, de a Dunán vannak szép példányok. Zoli barátom nagyot is fogott idén 50 centiset!!!

VGabesz 2012.04.11. 19:39:23

Szia Bogyó!
Igazi elvetemült horgász vagy :)! Bár nem úgy jöttek össze a dolgaid, ahogy tervezted, de gyanítom, hogy az idei éved más területen sikeres lesz, ahogy az eddigiek során látom, de nem akarom lelőni a jövőbeni történetek poénjait! :)
A képek is jók, a sztori is kíváló! Hajrá, várjuk a többit! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.04.11. 19:49:18

@VGabesz: Szia Gabesz!

Alapvetően az történt, hogy változtattam a stratégiámon szeptember óta. Most szezonálisan horgászok. Ami azt jelenti, hogy nem bizonyos tavakat és folyókat erőltetek, hanem megpróbálok oda menni, akkor, és arra a halfajra, amire szezonálisan a legjobb esély van. Az április például a csukáé volt és gyönyörű példányokat fogtunk. Májustól már pontyozunk is majd, illetve a süllőzésé, balinozásié lesz a főszerep. Augusztusban rápróbálkozok a márnákra és így tovább...
Ezzel a taktikával idáig jóval sikeresebb vagyok, mint az előző évben. Remélem a folytatás is parádés lesz majd... :o)
Csak győzzétek olvasni!!! ;o)

Kapásjelző 2012.04.11. 22:04:57

Sajnos a menyussal én sem remekeltem a télen. Bizony ilyen is van, hogy nem fogunk halat, de azért a társaság kárpótol. A szalonna sütésben én is benne lettem volna. Imádom! Ráadásul a vízparton fogyaztott étel mindig jobban esik.

Szigetközi Pecás · http://szigetkozpeca.blogspot.com 2012.04.11. 22:15:07

@Bogyo_bacsi: A Halászi körüli Mosoni Duna ma már "tengerjáró hajók" útvonala, és mindenféle újgazdag ifi versenyzőké...Nehéz a környéken igazán eldugott és halban bővelkedő vadvizet találni, ezért is vettem kajakot :-)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.04.11. 22:31:12

@Kapásjelző: Szia Laci! Nem olyan könnyű azért menyhalat fogni, mint sokan elképzelik. Sőt nem könnyű, egyáltalán bármit is fogni a Dunán. Főleg télen... :oP

@Szigetközi Csónakos Pecás: Amikor először horgásztam ott, még nem volt kemping a partján csak az ősvadon. Aztán kiirtották az egészet és elkerítették a területet a csárdától lefelé. Aztán jöttek a jetskisek, akik sokszor még oda is farolnak neked, amikor pergetsz. Viszont folyásnak lefelé és a túloldali bokorsor mögötti lagúnában lehetett fogni, csak oda már csónak kellett...
Hát akkor ezeket a dolgokat is csak az emlékeimben látom újra... :o(
Nyilván, ha van úszó alkalmatosságod és ismered a terepet, még mindig találhatsz gyönyörű, nem háborgatott helyeket. Szerencsés vagy, hogy ott horgászhatsz. :o)

Riderspinblade 2012.04.12. 10:26:14

Hát igen :) a téli pecának van egy különlegges varázsa forralt bor sütögetés össze hozza a pecásokat erősebbre kovácsoolja a barátságot és ha hal is jönn az plusz ráadás :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.04.12. 12:07:02

@Riderspinblade: Így van. Ráadásul a Duna ilyenkor olyan nyugodt. És ahogy besötétedik itt is - ott is megremegnek a botspiccek jelezve a kapást. Ha van a botok végén csörgő is, az még külön jó. Persze akkor ez a legjobb, ha társasággal megy az ember. Sajnos, elég nehéz erre embereket találni...

jimmba 2012.04.12. 21:07:51

Szia! Nagyon jó a cím! Engem is sokszor hülyének néznek,hogy télen este járok pergetni.
Ehhez elszántnak és kitartónak kell lenni.
Cserébe viszont sokkal több süllőt lehet fogni.
Sajnálom,hogy szebb halakról nem tudtunk képekkel szolgálni,de vagy mentek vissza a halak és képet sem csináltunk róluk,vagy konyhára vittük és otthon fotóztunk,ami valóban nem szép képet add ezekről a szép halakról.
Szép kis hal ez a menyus. Gratulálok hozzá!
Én még nem fogtam,igaz nem is horgásztam rá,de talán majd az idei hidegben megpróbálom.
Mostanában járok ki a Dunára 1óra dobálásra és szépen éledezik a víz.
Még elég hideg,de azért csukák már foghatók,és sajnos a balin és süllő is odaver.
Jó kis cikk,majd nyáron vagy szeptember környékén kimegyünk márnázni és sütünk vmi finom pácolt húst!

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.04.12. 21:21:23

Menyhalazás közben voltam eddig legjobban beszarva vízen/vízparton. Tasson történt, 8-10 éve. Nappal plusz volt, a hó megolvadt a zsilipkamra alatti párkányon. Mozogtak a menyhalak már világosban, gyorsan hűvösödött, mindenki hazament, én maradtam. K. hideg lett, a menyhalak belefagytak a vödörbe, a párkányon meg lefagyott a víz. Egyszercsak azt vettem észre, hogy nem tudok odébb lépni/toporogni, annyira csúszott (picit lejt a víz felé). Így viszont annyira fáztam, hogy remegni kezdtem és egyre többet gondoltam rá, hogy mászok ki, ha beesek. Leginkább sehogy. Lassan szinte pánikba estem. Végül sikerült valahogy leülnöm és négykézláb kúsztam ki, különböző javaimat és a vödröt magam előtt tolva.
Azóta nem ettem menyhalat, pedig nagyon finom (hardkór C&R mágusok most ne figyeljenek ide, illetve kegyelem szegény fejemnek).

Riderspinblade 2012.04.12. 21:38:35

Hát igen a téli peca varázsa :) össze hozza a csapatot :)és ha hal is van az hab a tortán... mint a többit ezt is nagy élvezettel olvastam végig :) sok sikert a többihez :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.04.12. 22:35:42

@jimmba: Szia Jimmy! Idén ott folytatjuk majd, ahol tavaly abbahagytuk. Érzem ebben az évben jönni fognak a halak rendesen és rekord süllőt fogok a Dunán. :o) És persze a márnáknak is odapirítunk majd. Nem kell nagyobb halakról kép egyébként, csak próbáljatok meg jobb minőségű, frappánsabb képeket csinálni. Profi módon, ahogy dukál... :o)

@Hepci: Hát igen. Ha az ember egyedül megy ki menyhalazni, akkor folyton az jár a fejében, hogy csak ezt éljem túl... :o) Mindenesetre szerintem a menyhalnak ott a helye a horgásznaptárban, hiszen akkor fogható, amikor szinte semmi más. Persze iszonyatosan meg kell küzdeni érte, főleg ha a hőmérséklet -10 alá kúszik. És a durva rész akkor jön, amikor meg kell fogni a vizes halat. Akkor aztán távozik a hő rendesen az emberből... :o) Egyébként a menyhal nagyon finom. Én is szoktam haza vinni... nem szégyen ez, ha az ember csak annyit visz, amennyire szüksége van.

@Riderspinblade: Nagyon szépen köszönöm. Ígérem, rászolgálok a következő cikkeimmel is. Hiszen idén már jöttek kapitális halak. Pontyból 11.5, csukából 6.5 kilós. ;o)

lovas1230 2012.04.23. 13:37:06

Szia Tamás nagyon jó cikk lett.-20C? Ez az igazi fanatizmus:)Azért ilyenkor milyen jól esik az embernek tényleg a jó meleg forralt bor na meg a sült szalonna. Soha nem ettem még Menyhalat, de sok jót halottam felőle biztos finom lehet. amúgy sima kis spiccel ezek nem foghatók? vagy talán beljebb tartózkodnak?És a csalizás?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.04.23. 13:46:44

Szia Zsolti!

Sajnos a termosz is gyorsan áthűl az ilyen hidegben. nagyon kemény volt, de szerintem egy évben egyszer-kétszer ki lehet bírni a dolgot.
A menyhal nagyon finom, szálka sincs benne, igaz hús sem sok van rajta. Egyszer mindenképpen érdemes megkóstolni.
A módszer fenekező legyen. Kell egy jó nagy ólom, kb 80 grammos és a dunai klasszikus nagy hurkos végszerelék legyen. Pici kősüllőző horogra egy darabka halszeletet tegyél. A kapást a bot spicce jelzi. Nagyon élvezetes módszer. Jövőre velem tarthatsz, ha gondolod...

lovas1230 2012.04.23. 13:51:15

Egyszer szívesen kipróbálnám,ha lesz rá alkalom(valószínűnek tartom) ellesnék már 1-2 jó trükköt tőled:)De addig is Rómain biztos összefutunk:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.04.23. 15:58:04

@lovas1230: Néz, egész télen azon szenvedtem, hogy találjak embert, aki kijön velem menyhalazni, fekete sügérezni. Én csak örülök, ha velem tartasz...

csaba801 2012.04.23. 16:48:11

Sziasztok.
Jár már le valaki komáromból pergetni a nagydunára?
Gondolom a tilalom után már lesz aki lejár rendszeresen.
Egyszer kétszer szeretnék valakivel lemmenni pecázni.Ha megoldható a dolog.Most kezdtem el a pergetés és szeretnék tanulni egy olyantól aki már régebb óta lejár pergetni,mert így elég nehéz elkezdeni egyedül.

Üdv csaba

Kapásjelző 2012.04.23. 18:19:05

@Bogyo_bacsi:
Dehogy nem könnyű menyust fogni! Csak éppen a vízállás és a decemberi meleg nem kedvezett a menyusozásnak. Amúgy ha idén ilyen kevés víz lesz a Dunán, akkor érdemes lesz faggatnod a harcsákat. Kis víznél könnyebb elcsípni őket májusban

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.04.23. 19:21:21

@csaba801: Szia Csaba! Majd értesítelek, ha a környékre megyek horgászni. Szerintem májusban már szerencsét próbálok majd a Dunával. Szőnyben van egy jó sarkantyú, amit majd szívesen meghúznék, és a holtágat is megpróbálnám, csak legyen mát vége a tilalomnak és menjen kicsit lejjebb a Duna...

@Kapásjelző: Hát nem tudom, nekem 2 x 3 x meg kell próbálnom, mire végre belenyúlok. Főleg hogy egyszer nincs víz a Dunában, egyszer meg árad. Az elemekkel való dacolást is kevesen bírják. Nem tudom mennyi esély van a Dunán harcsát fogni, de idén többször meg fogjuk próbálni. És nem csak a pergetést, de a kuttyogatást is. Persze tavakon is megpróbálkozok a harcsázással, már most hétvégén is. Na ez azért nem azt jelenti, hogy ezentúl sorban fognak jönni a harcsás sztorik... :o)