Süllők, csukák, meglepi tok

2012. december 26. - Bogyo_bacsi

Ahogy lassan véget értek a nyár hónapjai, figyelmem újra a ragadózó halak felé irányult. Vajon hol tegyem próbára a szezonban első alkalommal szerencsémet csukákra, süllőkre pályázva? Hol ütközzön műcsalim horga a falánk ragadozók csontos szájába? Hirtelen ötlettől vezérelve eszembe jutott egy Fejér megyében található bojlis tó, ahol előző tavasszal már korábban megfordultunk. Akkor tanúja voltunk pár szép süllőfogásnak, így már régóta érlelődött bennem a gondolat, talán próbát kéne  tennem pergető bottal is ezen a vízterületen. Jani és Gabesz barátaimmal egy frontos, esőbe hajló hajnalon érkeztünk meg a kiszemelt tó partjára. Barátaim elsősorban pontyozásra rendezkedtek be, de én azon nyomban műcsalis dobozomban kezdtem kotorászni.

Hasad a hajnal a móri tóvidék fölött

Kezdeti próbálkozásaimat csupán pár apró koppintás kísérte, így a napfelkeltét követően megkerestem barátaim állását, akik már javában dagasztották a jellegzetes szagú etetőanyagokat. Szemrevételeztem Gabesz pergető botját, amin egy filléres, alsó kategóriás gumihal fityegett. Ugyan, ezzel nem fogsz semmit! – legyintett felém Gábor. Na, akkor figyelj! – válaszoltam sandán és rögtön második dobásra akasztottam egy gyönyörű, kiló tízes csukát. Barátaim kerek szemmel bámultak, miközben próbáltam profinak előadni magamat, de azért ebben a gyors fogásban volt egy nagy kalap szerencse is. Mondanom sem kell, Gábor egyből birtokba vette pergető felszerelését és elindultunk ketten felderíteni a tavat.

A nap első kifogott ragadozója ez a bő kilós csuka lett

Utunk gyönyörű részeken vezetet tova. Vízben álló fák, bokrok, melyeket a jég korábban letarolt, egytől egyig mind kiváló rablóhal tanyák. Mindegyiket alaposan körbedobáltuk, ahol mélységet tapasztaltunk, kicsit elidőztünk. Csak gyönyörködtünk a pőre természet szépségében és élveztük a forró kánikulák után érkező frissítő lehűlést. Végül egy olyan akadókkal tűzdelt szakaszhoz értünk, ahol több rablást is tapasztaltunk a víz felszínén. Gabesz fehér twistert, míg jómagam öt centis gyöngyház gumihalat kötöttem a zsinór végére.

Ahogy lassan felkél a nap, átmelengeti fagyott tagjainkat

Süllőt sejtető tartások a meder közepén

Nem tartott sokáig, míg Gábornak kapása lett. Gyönyörű fogassüllő forgolódott előtte a vízben. A kiemelés sem volt egyszerű mutatvány a rendkívül meredek partoldal miatt, de végül megoldottuk a dolgot. Nemsokára a kezünkben pihegett barátom első pergetve fogott hala, egy csodás szépségű, acélszürke, kiló huszonötös süllő. Tüskés hátát csak úgy meresztgette az ég felé. Soha rosszabb kezdést… :o) Készítettünk pár gyors képet, majd visszaengedtük a nem mindennapi zsákmányt a langyos vízbe. Az eseményeken felbuzdulva, nem kis lelkesedéssel folytattuk a víz korbácsolását.

Gábor süllője fenéken húzott fehér twisterre vágott oda

Süllő a javából :o)

Hát, én fél karomat odaadtam volna egy ilyen fogásért – morfondíroztam, nem is sejtve, hogy most az én perceim következnek majd. Az egyik távoli akadó tövében hatalmas rablásra figyeltem fel. Pálcámat azon nyomban dobásra emeltem és műcsalim hajszálpontosan a korábbi loccsanás mögött landolt. Meg is jegyeztem Gabesznek, hogy milyen pontos volt a művelet, mikor egy határozott rántást éreztem a zsinór végén. Bevágtam és rögtön megindult a fröcsögéssel kísért harc a víz felszínén. Ügyesen magam felé tereltem áldozatomat, hogy partra emeljük az előzőhöz hasonló gyönyörűséges fogassüllőt.

Az idei legszebb süllőm apró gumihalra csábult el

Fogas portré

Zsákmányom kiló harmincötöt mutatott a mérlegen. Rendkívül örültem neki, hiszen idén ez idáig valahogy elkerültek a süllők. Készítettünk pár fotót, majd visszaengedtük lakhelyére áldozatomat. Hihetetlen lelkesedéssel töltött el minket, hogy ilyen csodálatos ragadozók élnek ebben a pontyozó horgászoknak kialakított tórendszerben. Tovább vallattuk a sikeres helyet, de mivel nem volt már újabb jelentkező, úgy döntöttünk, hogy visszatérünk Janihoz és pihenünk kicsit.

Bár csak gyakrabban akadna horgom végre ilyen szép rablóhal

Egy utolsó kép a visszaengedés előtt

Kicsomagoltuk elemózsiánkat, majd tüzet rakunk, hogy szalonnát süssünk magunknak. Amíg a parázs érlelődött, barátaim dobáltak párat a pontyozó állásunk körüli apró öblökben. Nem is eredménytelenül... Gabesz hamarosan egy kiló tízes forma, Jani pedig egy kisebb csukát pattintott ki a vízből. Mindketten életük első pergetve fogott csukájukat csípték nyakon az imént. Én is örültem, hiszen így már mindnyájunknak halszagú volt a keze. Jöhetett a jól megérdemelt lakoma.

Nem csak halból, gombából sem volt hiány :o)

Gabesz élete első pergetve fogott csukájával

Hibátlan szépségű vízi útonálló

Miközben a parázs fölött sütögettük a finomabbnál finomabb falatokat, elmeséltük egymásnak az átélt élményeket, megvitattuk tapasztalatainkat. Miután jóllaktunk, pihentünk egy szusszanásnyit. Bizony szükség is van rá, ha az ember egész napot átívelő pergető túrát vállal be. A dobálás közbeni hátnyújtóztatás gyakran nem elég. A pillanatnyi szünet után célba vettük a híd körüli részt, hisz reggel itt is volt néhány bizonytalan koppintásom.

Barátaim parázson sütögetik szalonnájukat

Ilyen kosztot otthon nem eszel a négy fal között :o)

A stégre érve sematikusan kezdtük el vallatni a vizet, mígnem egy váratlan pillanatban műcsalim elakadt a mederfenéken. Az akadó fölé álltam és próbáltam kicsit erőltetni a dolgot, hátha enged a csök, de horogszabadítás helyett valami olyan erővel indult meg odalent, hogy orsóm szinte füstölt a terhelés alatt. Az 5-25 gramm dobósúlyú, 2,4 méteres pálcám karikába hajlott, nem ekkora igénybevételre tervezték. Próbáltam a száguldozó szörnyeteget megfékezni, mire az befordult a stég alá. Két kézzel tartottam botomat, miközben az csuklómból hajlott be a deszka pallók alá, spicce majd fél méterrel hátam mögé nyúlt. Azt hittem szétroppan a sügérezésre gyártott pálca, de nem! Hihetetlen, de bírta a terhelést. Végül sikerült visszafordítanom halamat, ami bő negyedórás küzdelem után adta meg magát. Ekkorra már egy kisebb tömeg ácsorgott mellettem a stégen, szemlélve a nem mindennapi küzdelmet. És ekkor egy hatalmas cápa formájú farok törte át a víz felszínét, többen felkiáltottak: lénai tok.

Egy kereken nyolc kilós léna tok űzött velem tréfát a stégen

Életem első tokhala igen keményen megdolgoztatta felszerelésemet...

Egyik sporttárs segített megszákolni a kabátba akasztott halat. Mai napig nem értem, hogy akadhatott egy felső állású horog a hal derekába. Bár nem szabályosan akasztott fogásról volt szó, mégis életem fárasztásán voltam túl, hiszen nem kis teljesítmény ilyen érzékeny szerszámmal partra parancsolni egy nyolc kilós lénai tokot. Miután visszaengedtem a feldühödött torpedót, lefeküdtem a stégre, szükségem volt pár percre, mire magamhoz tértem. Ez volt a nap utolsó akciója. A kifelé vezető úton szóba elegyedtünk a tógazdával. Megdicsértem a ragadozó állományt, mire közölte velünk, hogy még az ősszel lehalásszák a tavat és túladnak a süllők java részén. Ez a hír némileg megkeserítette a tökéletes nap végét. Csak most találtuk rá erre a fantasztikus horgászhelyre, és lám, már be is zárult a kapu... Remélem azonban, hogy marad még a tóban a lehalászás után is pár szép süllő, melyek a jövő évben is fantasztikus fogási élményekhez juttathatnak majd minket.

... de végül ő is a dicsőség falra került :o)

Megfogyva bár, de törve nem... :o)

Szigetközi Pecás · http://szigetkozpeca.blogspot.com 2012.12.26. 11:15:26

Látom téged is értek meglepetések ebben az évben :-) Egy 8 kilós halat finom cuccal fárasztani, az biztos emlékezetes marad!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.12.26. 11:25:29

@Szigetközi Csónakos Pecás: Szia Ervin!

Hát igen. Bár nem szabályosan akadt, de az 5-25 grammos bot majd szét roppant a terhelés alatt, de végül kibírta. Hihetetlen, hogy mit kibírnak ezek a modern pálcák. A tok pedig úgy ment, mint egy torpedó. Hihetetlen élmény volt.
Utolsó képen látszik mennyire kimerültem az erőlködésben... :oD
Üdv,

lovas1230 2012.12.26. 14:25:15

Helló Tamás!
nagyon szép teljesítmény:)Gratulálok a szép fogásokhoz. A kis szalonna sütögetést most én is nagyon megkívántam kár hogy nem alkalmas rá most az idő.Móron soha nem sikerült Tok halat fognom remélem nekem is lesz alkalmam ott egy ilyen szép fogáshoz:)Ha jól értem akkor oldalába akadtak a horog?akkor jól bírta:)Kellemes Ünnepeket és Boldog karácsonyt minden kedves sporttársnak:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.12.26. 14:30:16

@lovas1230: Szia!

Érdekes, hogy a pontyozók nem nagyon kapkodták a halakat ott, a ragadozók viszont szépen ettek. Nekem is ez az első tokhalam. A derekába akadt a horog, de nem fúrt bele mélyen, mert amikor megmerítettük magától kipattant. Inkább csak a vértlemezbe akadhatott be. Kérdés, hogy hogyan, hiszen a gumihal horga felfelé áll...
Az igazi szalonna sütős menyhalazások, még csak most jönnek majd... ;o)

Jah, azt elfelejtettem írni, hogy minden olvasómnak boldog Karácsonyt és halakban gazdag Újévet kívánok! :o)

VGabesz 2012.12.26. 19:36:29

Már nagyon vártam ezt a cikket (is) :)! Azóta is meghatározó élmény számomra az a horgászat! Az sem volt semmi, hogy tulajdonképpen csak akkor fogtak a pontyozók, ha mi megzavartuk a vizet! :) A tokhoz ismételten külön gratulálok!! Reméljük azért még sikerül visszatérni oda és hasonló sikereket elérni!!

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.12.26. 19:46:30

@VGabesz: Szia Gabesz!

Sajnos, mivel elég sok kaland van a tarsolyomban, egy-egy történet megjelenésére akár három-négy hónapot is kell várni. Cserébe viszont egész télen érdekes írásokat olvashattok majd, gyönyörű halakkal. Szerintem marad abban a vízben még süllő. Egyrészt nem lehet lehalászni az egész állományt, másrészt biztosan hagytak benne azért, főleg a kisebbeket. Jövő éveben többször visszatérhetünk ide majd, akár májusban, amikor a süllő tilalom lejár, másrészt kora ősszel. Külön hízott a májam, hogy a sok bojlis horgász kapás nélkül ücsörgött egy bojlis tavon, míg mi egymás után szedtük ki a szebbnél szebb halakat... :o)
Nyilván a pontyok meg az akadóba menekülnek egy olyan tavon, amin ekkora nyomás van. Ez lehet a magyarázata, hogy csak akkor volt ponty fogás, amikor mi megzavartuk a vizet...

egyatlagoshorgasz · http://egyatlaghorgaszkalandjai.wordpress.com/ 2012.12.28. 17:47:20

Hello.

Sajnálom, hogy a süllőállományt lehalászták. Nem értem,hogy a tógazdá(ka)t mi veszi rá egy ilyen döntésre. Talán a süllők eladásából befolyt pénzből pótolja a pontyokat? Más értelmét nem látom a lehalászásnak.
Gratula a süllőhöz. Nekem az éven nem volt szerencsém találkozni egyetlen példánnyal sem. A tokhoz nem kis türelem kellett míg kiszedted. Grat.

Ádám

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.12.28. 18:37:04

@egyatlagoshorgasz: Szia Ádám!

Hát én is nagyon sajnálom. Bízok benne, hogy azért marad benne elég a törzsállományból a regenerálódáshoz. Nyilván a ragadozó halakban nincs pénz. A ponty horgász több napra jön, drága jegyet vesz, fogyaszt. Nyilván ez az oka, hogy pontyra váltják a süllőket, csukákat. Szerintem ez cseppet sem normális...
Idén sokat üldöztem a süllőket meglehetősen kevés sikerrel. Ez a történet az év egyik legjobb horgászata lett végül. Lesz még egy ütős dunai gumihalas-süllős írás, de az csak március körül fog megjelenni... :o)
A Tiszán kéne próbálkoznod...

Halfdane 2012.12.29. 22:09:53

Sajnálom hogy személyesen nem láthattam a nagy harcot, külső szemlélő számára is komoly élmény lehetett. Gabesz kezdő pergető pályafutásának is nagy lökést ad egy ilyen motiváció. Pontyozás közben fogtam már pár tokhalat, a legnagyobb 4,5 kiló volt, féderrel is nagy élmény őket kifogni. Ugrálnak mint a veszedelem és húznak mint a torpedó. Van egy tó BP környékén, ahol relatíve sok van, sajnos sok példánynak brutálisan szét van szabdalva a szája (visszautalva a korábbi bojlis írásodra...).
A tógazda hozzáállása nekem is szomorú, bár ebben a profitorientált világban bizonyos fokig érthető. A jó süllős víz ritka mint a fehér holló, a természetes vizeken meg csónak nélkül lényegesen több szerencse kell a jó süllőfogáshoz. Meg sok idő... Jövőre megpróbálunk ezen a fronton is komolyabb eredményeket felmutatni.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.12.29. 22:52:56

@Halfdane: Szia András!

Hát egy ekkora tokot kifárasztani ilyen érzékeny LIGHT cuccal próbára tette rendesen a horgásztudásomat. Ezt a botot fekete sügérre, csapóra és kősüllőre vásároltam nem ilyen halakra... Azért kellett egy nagy adag szerencse is. Nem hiszem, hogy a jövőben sok tokkal fogok találkozni, mert azokon a vizeken, ahol én pontozok, nem élnek belőlük, sajnos.
Jövőre jobban odafigyelünk majd a süllőzésre. Arra is rá kell csak érezni, ahogy idén a márnákra és a csukákra is sikerült. Igaz sok volt a kudarc, de sokat is tanultam belőle!
Teli vagyok ötletekkel és ígéretes helyekkel, csak legyen időd velem tartani! :o)

Halfdane 2012.12.29. 23:45:01

Hasonló élmény volt nekem is a 3 kilós harcsa 1-9 grammos bottal, amit vagy 5 percig én is nyélig hajló bottal fárasztottam. Ezekért az élményekért érdemes pecázni. Folyamatosan kell fejlődni és egyre több eredmény jön, sőt még a kudarcokat is meg lehet úgy élni, hogy újabb lépcső a fejlődés rögös útján. De mit is beszélünk itt kudarcról ilyen szép halak láttán? ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.12.30. 09:06:05

@Halfdane: Én igazából azokra a horgászatokra gondolok, amelyek nem kerültek ki a blogra. Idén több mint 60 x - 70 x voltam kint a vízen és ebből max 30 történet születik. Elsősorban a Dunán volt sok betlis peca, de az egy teljesen más nehézségű terep, mint a tavi horgászat.
Az UL kicsit távol áll tőlem. Nincs kizárva, hogy nem próbálom meg, de én előnyben részesítem inkább a termetesebb műcsalikat. Emlékszel, amikor D1-en elment a nagy fekám UL bottal? Ez is visszatart némileg ettől a technikától...
Mondjuk nem tudtam, hogy UL botot adsz a kezembe, de amikor bevágtam úgy hajlott, mintha gumiból lenne. Nem is akadt meg rendesen...

Halfdane 2012.12.30. 10:28:30

Nem akarlak én rábeszélni. Nekem tetszik, remek élményeket lehet szerezni általa. Nyilván egy bevágásnál be kell kalkulálni a rugalmasságát, de ha jól használod, akkor nagyobb hal is kijön vele. Májusban egy 41-es fekuszt szépen partra invitáltam vele...:)

Nyilván cikk elsősorban az eredményes pecákból születik, ez természetes. A betlik okain is lehet elmélkedni, de ki tudja azt hogyan fogadná az olvasóközönség. Egyszer ezt is meg lehetne próbálni, hátha parázs eszmecsere alakulna ki...:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.12.30. 10:41:56

@Halfdane: Hát olyan halak horgászatánál, amik nem indokolják az UL felszerelés alkalmazását, biztos, hogy nem fogok ennyire lefinomítani. Domolykó esetén lehet alkalmaznám, de még domira sosem horgásztam ezidáig. Sügérre, fekára, kősüllőre a light cuccom is teljesen megfelel a maga 5-25 grammos dobósúlyával. Meglátjuk majd mit hoz a jövő...
Régebben leközöltem olyan történeteket is, amelyekben nem volt kifogott hal, amennyiben tanulságos volt a sztori.
Itt egy példa:

pecazas.blog.hu/2010/04/18/a_majdnem_meglett_dunai_fogas

Mostanában viszont olyan sok anyagom van szép halakkal, hogy erre nincs szükség.
Már március közepéig megvan az anyagom a cikkeimhez...

VGabesz 2012.12.30. 11:08:53

@Halfdane: Szia András!
Ráéreztél nagyon, éppen ez a horgászat volt ami ráterelt erre a számomra még ismeretlen terepre. Kisebb lenne a lelkesedésem, ha aznap nem fogok süllőt és/vagy csukát. Az külön szép a dologban, hogy mindkettőből életem első példányát sikerült kézbe vennem!
Örülök, hogy nemrég sikerült találkoznunk és egy jót pecázhattunk, remélem hamarosan sikerül ismét összehozni egy közös horgászatot!! :)
Üdv,
Gab

Halfdane 2012.12.30. 21:52:15

@VGabesz: Szia Gabesz! Örülök, hogy te is a pergetés útjára léptél. Nemes, de rögös út! Kevesebb sikert tartogat mint a kockatavi pontyozás, de a siker annál édesebb! Gyerekkoromban sokat balinoztam pergetve, de csak 2 éve kezdtem újra és azóta rengeteget tanultam, sőt most látom csak, hogy mennyi tanulnivalóm van még. Budaörsről csak egy ugrás az Omszki tó, tavasszal egy jó kis sügerezést beiktathatunk. Vagy akár egy hétvégi Délegyet...:)

VGabesz 2012.12.30. 22:03:23

@Halfdane: Szia András!
Nem vagyok semmi jónak az elrontója, majd egyeztetünk :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.12.30. 22:04:08

@VGabesz: Szia Gabesz!

Nagyon erős kezdés volt. Azóta sajnos kiderült, hogy nem kolbászból van a kerítést... :o) Tavasszal majd folytatjuk!

VGabesz 2012.12.30. 22:06:05

@Bogyo_bacsi: Szia Tomi!
Szerintem meg így tökéletes a forgatókönyv! A csalit én is bekaptam, de a nagy bevásárlás előtt a megfelelő pofonokat megkaptam (kapom) így ésszel és ész nélkül kezdek igazán bele ebben, az amúgy nagyon nem egyszerű "műfajba"! :D

VGabesz 2012.12.30. 22:06:37

@VGabesz: Nem mellesleg ismételten köszönöm a sok segítséget amit Tőled kaptam!!!!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.12.30. 22:15:57

@VGabesz: Igazán nincs mit. Így legalább egyszer ha meghalok, nem vész el a sok tudás... :oDDD

Halfdane 2012.12.30. 22:20:09

@Bogyo_bacsi: Na ja, te leszel a horgász közbeszéd Mórickája...:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.12.31. 11:31:18

Boldog Újévet kívánok minden kedves olvasómnak!

Riderspinblade 2013.01.01. 14:18:44

Gtart gyönyörű napot zárhattatok :) sok sok ilyen napot még...remélem ha eljutunk 2en valahova ennél csak jobb lesz :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.01.01. 14:40:49

@Riderspinblade: Szia Jani!

Én is így gondolom. Biztos vagyok benne, hogy jövőre összejön a közös peca. Jövőre majd téged is bekalkulálunk a menetrendbe többször... ;o)

Kapásjelző 2013.01.08. 22:10:20

Gratula Bogyó! Nem akármilyen élmény lehett a tokot testben akasztva kifárasztani. Én nagyon sajnáltam a tavaly előtti kudarcunkat Móron, és örülök, hogy így sikerült szépítened. Azért a pontyok ellen is ravansot kellene venni... :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.01.08. 22:14:04

@Kapásjelző: Szia Laci!

Gondoltad volna, hogy ilyen szép halakat is lehet fogni ott a múltkori betli után? :oD
Ha idén tervezünk ide utat, egyeztetünk majd. Már meg van a módszer, hogyan zavarjuk rá a pontyokat a horgotokra... ;o)

Roland Nagy 2013.09.30. 08:52:53

kedves Horgásztársak!GRATULÁLOK nektek!azért is hogy kifogás után mehetnek a dolgukra ezek a szép halak.Bár ha képesek a tanulásra akkor egyre nehezebb lesz őket átverni nem?néha így is fel kell kötni a gyatyát rendesen!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.09.30. 09:08:20

@Roland Nagy: Szia Roland!

Hát szerintem azért természetes vizeken ez a tanulási folyamat nem domborodik ki annyira. Mindig jönnek új generációk és kisebb fokú a túlhorgászottság, mint egy népszerű tavon. Az öreg halat viszont mindenütt nehéz nyakon csípni. Én magam részéről nem preferálom az agyonhorgászott, halakkal telepakolt tavakat...
Pl, van olyan tó, ahol a nagy csukák úgy kapnak mint a keszegek. Éppenhogy megbökik a műcsalit. Egy Duna holtágon azért ennél 100 x vehemensebbek a kapások.