Téli rablók

2013. április 03. - Bogyo_bacsi

A téli napok beálltával figyelmem újra az öreg Duna felé irányult. Bár, a folyóvízi horgászatot illetőleg, idén parádés évet tudhatok magam mögött, mégis úgy éreztem, tartozik még nekem a folyam egy szép süllővel. Télidőben a sodrás meglassul, a vízállás állandósul és ha nem pimaszkodik bele egy hirtelen jött áradás, szépen kitisztul a víz. Nincs is jobb időtöltés az év utolsó napjaiban, mint a zord hideggel dacolva, vadvízi süllők nyomába eredni. Sajnos, az elmúlt évben írásaim nyomán, jó dunai süllős helyeink igen népszerűvé váltak, majd elapadtak. Így ebben az esztendőben jelentős energiákat fordítottunk új lehetőségek keresésére barátommal. Jimmy felfedező útjai az év végére kezdték kijelölni számunkra az új pályákat, így kíváncsian vártuk mivel kedveskedik nekünk hőn szeretett folyónk a fagyos téli hónapokban. Különösen egy apró, eldugott sarkantyú kecsegtetett minket páratlan lehetőségekkel.

teli_rablok01.jpgApró sarkantyú a Duna egy eldugott szegletében

teli_rablok05.jpgVízparti fák sejtelmes sziluettje a fényváltás időszakában

Mindössze háromszor volt lehetőségem kijutni a vízpartra ezekben a hetekben, így ennyi idő alatt kellett megfognom az áhított süllőt. Első alkalommal főleg a mélyen járó wobblereket próbálgattunk és bizony keserves kudarcot vallottam. Míg Gábor hat kapásig, és három süllőig jutott az én műcsalijaim érintetlenek maradtak. Magamban és felszerelésemben kerestem a hiba okát, hiszen ekkora különbség nem múlhat csupán a szerencsén. Végül arra a következtetésre jutottam, hogy a rendkívül rövid, 2,4 méteres bottal nem tudom megfelelő szögben húzni wobbleremet, túl rövid az itteni kövezésre, illetve nekem is lejjebb kell merészkednem, egészen a legalsó sziklákig. Orvosolva a problémát vásároltam egy új pergető botot kifejezetten parti dunai wobblerezésre, gumizásra.

teli_rablok06.jpgAz éjszaka beálltával a mélyen járó wobblerek is adtak halat

teli_rablok02.jpgÚj pergető botom bizonyításra vár :o)

Második alkalommal újra nagy reményekkel vágtam neki a megpróbáltatásoknak. Most elsősorban gumihalakkal tettük próbára szerencsénket. Nagy elszántsággal emelgettem műcsalimat a sodrásban, le sem véve szememet botom spiccéről, érzékelve mikor ér újra medret a termetes jig fej. A sötétség közelgettével a mozdulatok szinte automatikussá váltak, mígnem egy zöld flitteres gumihalra egyszeriben koppintós kapás érkezett. Bevágtam és éreztem, valami megindult odalent műcsalimmal. Gyorsan felpumpáltam víz felszínére áldozatomat és egy gyönyörű, talán kiló nyolcvanas süllő forgolódott előttem a habokban. Gábor már éppen érte nyúlt, mikor bénázásomnak köszönhetően belazult a főzsinór és a gumihal megfordult zsákmányom szájában, így szépen kihúztam az akadásból a műcsalit. Lassú, méltóságteljes mozdulatokkal távozott körünkből, a majdnem meglett dunai fogas... :o( Bár, én szúrtam el, mégsem voltam szomorú, hiszen tudtam, jó nyomon járok és ha a szerencse is mellém áll, legközelebb nem fogok hibázni...

teli_rablok07.jpgTélidőben a gumihal a legfogósabb műcsali a Dunán

Utolsó alkalommal mindent egy lapra kellett feltennem, mert már közeledett a kánaánnak véget vető áradás. Laza félórás sétát követően érkeztem meg a kiszemelt sarkantyúhoz. Még az elsőt dobtam csupán, mikor Jimmy megjelent a hátam mögött és rám köszönt. Pár szót váltottunk, mikor határozott ütést érzetem éppen fellibbenő fehér gumihalamon. Bevágtam, és akadt! Az öreg Duna újra megadta a lehetőséget a javításra... Rendkívüli módon koncentráltam, ezt a halat már nem engedhettem el. Pár kör a vízben, majd engedelmesen felfeküdt a felszínre. Lassan a part mellé kormányoztam, majd Gábor nyakon ragadta áldozatomat. Egy csodálatos 46 centis, 1,55 kilós dunai süllőt érezhettem magaménak ezen a fagyos téli napon. Nem kapitális ugyan, sőt, átlagosnak mondható, de én ott és akkor nagyon örültem neki. Sajnos, a nap további részében már nem sikerült kapásig jutnunk, de így is elégedetten zötykölődtem a hazafelé a vonaton. Vadvízen mindig feledhetetlen élmény rablóhalat fogni, különösen a Dunán...

teli_rablok03.jpgVégül sikerült megfognom az év utolsó halát...

teli_rablok04.jpg... egy páratlan szépségű dunai fogast

Ezzel a gyönyörű tüskés hátúval zártam az évet, el sem tudtam volna képzelni méltóbb befejezést. A felszerelésemben történő változtatások is meghozták végül a várt sikert. Sok kudarccal és maradandó élményekkel ajándékozott meg a Duna engem ebben az évben, de talán, ami a legfontosabb, rengeteg tapasztalatot is szereztem, melyek birtokában, biztos vagyok benne, hogy a következő esztendő is legalább ennyire izgalmas lesz. Tartsatok velem a továbbiakban is, hiszen tavaszig még néhány nem mindennapi kalandot fogok megosztani veletek blogom hasábjain! :o)

teli_rablok08.jpgJimmy egy szépség díjas, két kilót meghaladó dunai süllővel

teli_rablok09.jpgÉs szabadsága visszaadatott...

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr245093148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halfdane 2013.04.03. 09:22:18

Szia Tomi! Örülök hogy az új bot megszolgálta a bizalmat. Remek fogás ez, vadvízen a mai haltalanságban igazán szép zsákmány. Csónakból lehetne növelni az esélyeket, partról azonban nincs ok a szégyenkezésre. Csak így tovább! Remélem a következő szezonban nekem is több lehetőségem lesz rápróbálni a tüskéshátúakra...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.03. 09:27:44

@Halfdane: Szia András!

Mondjuk a süllők nagyobb részét Jimmy fogta, nekem csak két fogas akadt horogvégre, de minkettő nagyon szép volt. Viszont azt nem látja senki, hogy a tavalyi évben mennyit jártam a Duna partra és mennyi betlis horgászat van a hátam mögött. Egy egy iylen süllőért bizony keményen meg kellett dolgoznom, főleg télen. Itt nincs kompromisszum, menni kell és csinálni és nem akkor, amikor az ember ráér, hanem amikor ideje ven a horgászatnak.
Amúgy voltak csónakos próbálkozásaim is, ezekről majd a következő cikkemben fogok beszámolni... :o)
Üdv.

Tom

Halfdane 2013.04.03. 09:36:10

@Bogyo_bacsi: Egy kisgyerekes apuka "sajnos" csak akkor jár ki, ha ideje van. De ha a purgyé elbírja már a pecabotot, drasztikusan meg fog nőni a próbálkozások száma.

Gyerekkoromban én is sokat süllőztem a dunán, igaz, nem pergetve. Tudom mennyit kell kijárni, hogy az ember halat, pláne jó halat fogjon. Így volt ez még a bősi erőmű előtti időkben is, bár akkor sokkal kevésbé lehetett mifelénk panaszra ok, mint utána. Bizony, bizony, nehéz eset a Duna, sőt egyre nehezebb...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.03. 09:48:32

@Halfdane: András!

Viszont cserébe bármi megtörténhet. Mármikor beeshet egy kapitális süllő, vagy egy termetes harcsa, ahogy azt az elkövetkezendő cikkekben látni is fogjátok. Sosem lehet tudni mi akad a horog végére. Másrészt a fogható fajok is nagy változatosságot mutatnak. Nem csak két ragadozó fajból áll a fauna... :o)

Szép, hogy a gyereket viszed majd magaddal horgéászni, de ne a Dunával kezdjétek, hanem valahol, ahol sikerélményt is tud szerezni... Valami spiccbotos, kocka tavas történet hasznosabb lenne...
Üdv.

Tom

Halfdane 2013.04.03. 09:56:00

Nem feltétlenül a Dunára gondoltam, nyilván majd fokozatosan merülünk bele a peca "tudományába". A pergetés amúgy sem a legkönnyebb módszer. Amúgy meg a Dunán is lehet aprítani a sneciket, amíg apa perget...:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.03. 10:01:50

@Halfdane: Jaja, vannak holtágak, ahol lehet kishalat fogni és a környezet is nagyon szép, mint például Háros, vagy Neszmély. Csak nehogy a gyerek is túlfogjon téged a végén... :oD
Amúgy, szerintem nem így működik a dolog, oda kell figyelni végig a gyerekre. Szóval, az hogy ő el lesz amíg a papa perget modell nem fog működni szerintem.
Ráadásúl, pl süllőre a pergetési idő sötétedés után van. Napközben meg nincs túl sok esély a fogásra...
Üdv.

Tom

Halfdane 2013.04.03. 10:15:44

@Bogyo_bacsi: Na, ja, ezt úgyis csak humornak szántam, de te mindent olyan komolyan veszel. Igenis értettem.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.03. 10:19:34

@Halfdane: Viccelsz? Mérnök ember vagyok... :oD

asp01 2013.04.03. 12:35:35

Hali!

Jó kis írás mint mindig! Szép süllők, kíváncsi vagyok a csónakos részekre is a nem várt nagyobb vendégekre is! :)

Üdv
Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.03. 12:39:23

@asp01: Szia Dani!

Köszönöm. Nem kell már sokat várnod. Izgalmas történetetek lesznek azok is gyönyörű halakkal. Amúgy minden süllő szép szerintem, még a picikék is... ;o)
Üdv.

Tom

asp01 2013.04.03. 12:45:42

Persze tudom, kicsit rosszul fogalmaztam...
"kleine fische gute fische"
Tartja a mondás :)!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.03. 12:58:17

@asp01: De azért természetesen nagyot szeretnénk fogni... :oD
Üdv.

Tom

Dávid Berzai 2013.04.03. 14:40:27

Ezigen Tom!
Gyakorlatias írás a megszokott színvonallal..a képek nagyonjók, gratula a fogásokhoz is, még több ilyet! ;)
üdv: Berza

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.03. 14:47:25

@Dávid Berzai: Szia Berza!

Köszönöm. Sajnos, ha több alaklomból jön össze egy történetnyi anyag, nem mindig sikerül annyira izgalmasra a sztori, de lesz még ilyen is-olyan is. :o)
Köszönöm, igyekszem egyre emelni az írások, és a képek minőségét is...
Meg persze az egész blog arculatát, hiszen a történetek együtt egy egységes képet, irányvonalat kell, hogy alkossanak...
Üdv.

Tom

Kapásjelző 2013.04.03. 15:46:08

Üdv Bogyó! Igazán jól sikerült zárnod az évet! Gratulálok a szép süttyőkhöz. Mekkora fejet használsz a folyásban, hogy lent tartsad a gumihalat? Milyen előkét kötsz fel, hogy ne vágja el a kagyló a zsinórod?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.03. 15:50:09

@Kapásjelző: Szia Laci!

Nem használok előkét, direkben fonott zsinórra kötöm a műcsalit. Nekem bevállt, még sosem vágta el kagyló. Ólomfejet a víz sodrásának választom meg 2 grammos pontossággal. Lehet 18-25 gramm is. Néha még ezt sem sikerül letenni az aljzatra.
Mindig alkalmazkodni kell a körülményekhez...
Az évkezdet parádésabb volt amúgy, hamarosan arról is beszámolok majd... ;o)
Üdv.

Tom

Boo 2013.04.03. 19:17:54

Ilyen cikk után, alig győzöm kivárni a tilalom végét. Süllők rettegjetek:-D SSR készenlétben.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.03. 19:21:34

@Boo: Szia Csaba!

Hát én is várom a süllő tilalom végét, de addig is maximálisan kihasználom az áprilist csuka horgászatra. Carpe diem! Élj a mának! :oD
Üdv.

Tom

lovas1230 2013.04.03. 21:26:14

Sziasztok!

először is gratulálok a cikkhez:) igazi fanatikusok vagytok ezért szeretem ezeket a cikkeket olvasni:) Mondjuk tudod Tomi hozzám közelebb áll a ponty horgászat de mégis ezekbe a cikkekbe megvan az a varázs ami meghozza az ember kedvét szóval így tovább :)
Jó fogást

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.03. 21:42:57

@lovas1230: Szia Zsolti!

Örülök, hogy írtál, már régen jártál erre felé... Tudod, én is szeretek pontyozni, de augusztus óta nem volt rá lehetőségem. Gondoltam, majd március második felében megpróbálom, de az a fránya időjárás áthúzta a terveimet. Hiába, ember tervez, isten végez. Április a csukáké, de májusra tervezek egy pontyos támadást... :o)
Köszönöm a dicsérő szavakat, igyekszem megszolgálni majd...
Üdv.

Tom

Largemouth 2013.04.03. 22:01:05

Szia Tomi!

Tetszik az írás, bár tőled szokatlanul rövid lett. :) Gondolom azért, mert egyszerre több pecát kellett tömören összefoglalnod...
Nem is tudtam, hogy beújítottál egy új pálcába. Tetszik a színe, a lila eddig nekem bejött :)

Máté
largemouth.blog.hu

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.03. 22:28:51

@Largemouth: Szia Máté!

Igen, ha több horgászatból áll össze egy anyag, azt sokkal nehezebb olyan részletességgel átadni, de természetes vízen általában így sikerül. Tájképeket sem akartam már belerakni, mert nem akarok receptet adni a helyre vadászóknak...
Igen, a light botomat rövidnek véltem és nem találtam elég gerincesnek. Véletlenül vettem ezt a botot, mert Walter landban eléggé le volt árazva. Megvettem és rögtön már bizonyított is. Kíváncsi vagyok a folytatásra...
Én a színét nem is néztem vásárláskor, de látom neked tetszik a lila bot cica fiú? :oD
Üdv.

Tom

jimmba 2013.04.03. 23:36:25

Hi! Jó lett a cikk,de rakhatnál be több képet is. Az van bőven és színesíti az írást.
Sajnáltam,hogy elment az első süllőd,de elkapkodtad a dolgot. A második már sikeresen zárult,és én is örültem neki,hogy ennyi peca után,összejött egy normális süllő neked.
Azért nem egyszerű a Dunán a pergetés,csak a képek alapján tűnik annak.

Üdv. Jimmy

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.04. 09:29:33

@jimmba: Szia Jimmy!

Hát bizony, igen keményen meg kell dolgozni egy-egy halért a Dunán, nyilván a történetekből nem ez jön le. Aki azt hiszi, hogy könnyű terep a folyóvíz, annak úgyis bele ér majd a bilibe a keze és felriad...
Tudom, hogy az elsőt én szúrtam el, de ezzel már nem tudok mit csinálni, le kell vonnom a tanulságot. Mentségemre szolgál, hogy viszonylag ritkán veszítek halat... :o)
Amúgy a többi kép is felhasználásra kerül majd, hiszen még két dunai süllős cikk és egy harcsás is várakozik a sorban...
És most már egy friss dunai csukás is... :o)
Üdv.

Tom

jimmba 2013.04.05. 11:44:54

@Bogyo_bacsi: Sajnos tényleg sokat kell küzdeni a halért,de ezért szép a folyóvízi horgászat. Jobban értékeli az ember a fogását.
Mindenkinek megy el hal,bármennyire is figyel a fárasztásnál. Ezt tényleg te rontottad el,de tanultál belőle,hogy nem kell kapkodni és meg is lett az eredménye.
Nekem kimarad a hétvégi csukázás,majd legközelebb!
Most más elfoglaltság miatt nem tudok menni.

Üdv.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.05. 12:15:41

Szia Jimmy!

Igen, én is így gondolom. Ezért fektetek nagy hangúlyt a blogon a folyóvizi horgászatra. Talán a cikkeim közel fele kötődik természetes vízhez, mint a Duna, Tisza tó, Balaton. Természetesen, a Duna a nagy kedvenc.
Igen, a hibáinkból tanulunk, ám következőt már nem is szúrtam el... :o)
Semmi gond, lesz majd rá lehetőség még. Addigis boldog szülinapot! ;o)
Üdv.

Tom

Riderspinblade 2013.04.05. 21:41:48

Grat :) nagyon szépeket fogtatok :) botrol pár adatot megosztanál? :) én a téli hónapokban nagyon szeretek a vén dunán dobálni de sajnos a jó helyeket vagy elfoglalták vagy már lehorgásztál így már egy egy jó hely szinte államtitok már megtanultam hogy nem szabad senkinek semmit elárulni.egyszer akartam jót egy ismerösömnek sajnos csúnyán vissza élt vele. Télen milyen zsinort használsz?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.05. 22:05:08

@Riderspinblade: Szia Jani!

A bot egy Daiwa Intinity Q Jigger bot. 2,7 m és 8-35 gramm a dobósúlya. Nagyon keményen le volt árazva a Walterlandban, így lecsaptam rá 2/3 áron. :o)
Be is vált. Már fotam vale szép süllőt, harcsát a Dunán.
Igen, most már én is óvatosabban bánok a képekkel, nem közlök le sok fotót azokról a helyekről, ahol horgászok és amit féltek. Csak olyan fényképeket, ami alapján nem nagyon lehet odatalálni...
Üdv.

Tom

VGabesz 2013.04.15. 20:56:06

Szia Tomi!
Szemét dolog az, ha egy segítő társad jó információjával visszaél valaki, de az a tapasztalatom, hogy hála égnek a horgász társadalom általában nem ilyen, sőt. Remélem, hogy nem tévesek a tapasztalataim.A dunai horgászat számomra még viszonylag ismeretlen terep, csak az az egy menyhalas kísérletünkkel "büszkélkedhetek" mondjuk az elég túlélőre sikeredett a majd 50 centis hóval és a -5 fokkal. Szóval talán valamennyire át tudom érezni, hogy milyen más élmény lehet a dunán halat fogni.
Hajrá, ne add fel! :)
Üdv.
Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.04.16. 09:13:03

@VGabesz: Szia Gabesz!

Nem arról van szó, hogy a barátaim, haverjaim visszaélnének az információkkal, de a neten óvatosan kell publikálni a tippeket, mert sok a nem túl korrekt ember. Én ezért sem próbálok kész recepteket adni a halfogásra. A pontos helyet, időpontot, csali, stb. tapasztalja meg mindenki saját maga. Akikkel meg együtt járok horgászni, azokban meg természetesen megbízok...
Igen, a Duna nehéz terep, de idén ránézünk majd együtt jópár alkalommal... ;o)
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása