A becsületharcsa

2014. augusztus 06. - Bogyo_bacsi

Lassan eltelt egy kerek esztendő mióta először jártam a Pó folyón és ott horogvége kerítettem életem eddigi legnagyobb, negyvenhét kilós harcsáját. A hatalmas hallal vívott ádáz küzdelem, az éjszakai csorgásos-partdobálós pergetés sejtelmes hangulata, a hatalmas buffanások zajának emléke most ismét arra csábított, hogy útra keljek és másod magammal a Pó-delta felé vegyem az irányt. Újra át akartam élni ezeket az élményeket. András barátom már felvillanyozva várta, hogy végre csónakba pattanjunk, de felhívtam rá figyelmét, hogy az előző esztendőben is igen keményen meg kellett dolgozni a sikerért és négyen mindössze egy harcsát fogtunk csupán. Mindent vagy semmit – többnyire ezt tartogatja az olasz folyó a rajta szerencsét próbáló horgászoknak. Ide nem a mennyiségért jön az ember, hanem hogy találkozzon azzal a bizonyos BIG ONE-nal, élete halával. És ez ugye minden erőfeszítést megér...

becsuletharcsa01.jpgEgy év után ismét a Pó folyón talált minket a naplemente

becsuletharcsa02.jpgAz öreg gázcső pillérei már ismerősként köszöntöttek minket

Tovább ráncoltam homlokomat, mikor szembesültem vele, milyen időjárást dobott a gép számunkra. Betörő hidegfront gázolt bele a nyárias melegbe pont azon a napon, amikor megérkeztünk a Pó partjára. Szinte minden este vihar söpört végig a deltán, lehetetlenné téve a csónakos harcsapergetést. Első éjszaka kicsónakáztunk az előre kigondolt stratégia szerint, ráálltunk a választott pályára és szinte az első dobások alkalmával kapásig jutottunk. Ám negyed órányi próbálkozás után orkánszerű széllökést kaptunk hátunkba, amely beletolt minket a part menti fák ágai közé. Az első három napon az erős szél és az éjszakai viharok állandósultak. Kényszerűségből a szélárnyékos helyeket horgásztuk. A harcsák természetesen nem álltak ki a szélvízbe. Csupán érkezésünk napjának első félórájában tapasztaltunk rablásokat. Ekkor fejenként egy-két kapást el is könyvelhettünk, de sajnos nem tudtuk a lehetőséget halra váltani. Sebaj, maradt még négy napunk, semmi sincs veszve...

becsuletharcsa03.jpgSzelem a habokat, de a közelgő viharfelhők már sejtetik a folytatást

becsuletharcsa04.jpgEz a kép fogadott minket szinte minden éjszaka

Másnap késő délután ragyogó időben szálltunk csónakba, de ahogy haladtunk felfelé a folyón, folyamatosan körvonalazódott egy brutális vihar képe fölöttünk, mely pont akkor csapott le ránk, mikor ráálltunk a választott pályára. Jobbnak láttuk partra szállni, így fedezékbe húzódva vártunk majd három órát. Az orkán távozásával folytattuk a horgászatot és most végre újra halmozgást tapasztaltunk a szélvízben. Kisebb harcsarablások, pukkanások zaja hangzott innen is – onnan is. Három kapásom akadt a vízbe dőlt fák ágai között, de csak akkor mozdult rá valaki becsobbanó wobbleremre, ha pontosan betaláltam a tuskók rejtekében található lyukakba. Egy ilyen alkalommal határozottan megütötte valaki műcsalimat. Kicsit kivártam, mire újabb rántás érkezett. Erre már határozottan beletöröltem az akcióba és rögtön éreztem, valaki védekezik a zsinór végén.

becsuletharcsa05.jpgVégül nagy nehezen megfogtam a becsületharcsámat...

becsuletharcsa06.jpg... ami méretben jelentősen elmaradt a tavalyi fogásomtól

Harcsapergetésnél akinek hala van, az a főnök a csónakban – ez az első számú szabály. Ez nálunk úgy működött, hogy abban a pillanatban, mikor megakasztottam harcsámat, András feldobta egy fára wobblerét és húzni kezdett befelé minket az akadóba. Kész téboly, a csónakban Laokon csoportot alkotva próbáltuk a halra összpontosítani, miközben egy kiálló faág majdnem lekaszálta a fejemet. A hal mérete nem volt akkora, hogy megbosszulta volna a töketlenkedést, így miután András zsinórja elcsattant, csónakba emeltük a túra első harcsáját. Kaptam néhány tréfás megjegyzést a hal méretét illetően, meg hogy nem ezért jöttünk, stb... de én tudtam, simán előfordulhat, hogy ez lesz a túra egyetlen fogása. Sajnos, végül igazam is lett. Mindenesetre becsületharcsámat útjára engedtük, gyarapodjon csak még, hátha pár év múlva újra találkozunk...

becsuletharcsa07.jpgTermészetesen ő is visszanyerte szabadságát

becsuletharcsa08.jpgA lemenő nap utolsó sugarai aranyba borítják a deltavidéket

Az ötödik napon ismét hallgatott a folyó, pedig ez alkalommal több mint tizenkét órát töltöttünk vízen és a pergetés mellett már kuttyogatással is próbálkoztunk, hátha a mederben lakoznak a bajuszosok. Radaron vizslattuk az akció nyomát és háromszor fel is ütöttünk harcsát a fenékről, de egyik sem cibálta meg végül botjaink spiccét. A csorgásos pergetés is hiábavaló próbálkozásnak tűnt. Hajnalban lehorgonyoztunk egy visszaforgókban és itt is próbára tettük szerencsénket, hátha... de mégsem. Igen kemény dió volt ez a túra, egyszerűen nem találtuk a megoldás kulcsát, pedig minden követ megmozgattunk és úgy gondolom, a technikánk is ezerszer csiszoltabb volt, mint az előző esztendőben. A körülmények ezúttal, sajnos ellenünk dolgoztak. A lakóhajókról bójázó németek sem fogtak semmit, a harcsák egyszerűen nem mutatták magukat.

becsuletharcsa09.jpgEzzel a szóval tudnám jellemezni az életérzést: szabadság

becsuletharcsa10.jpgA jó öreg J-13 és egy Blázy Tamás féle házi készítésű wobbler voltak az általam leggyakrabban használt műcsalik

becsuletharcsa11.jpgAndrás inkább a castingra szavazott, míg én maradtam, a már bevált spinning felszerelésemnél

becsuletharcsa13.jpgÚj éjszaka, új remény

A túra utolsó két napján iszonyatos mennyiségű csefaló raj úszott fel a part mellett. Szinte forrt a víz. Ha egyik példányt megriasztottuk, láncreakció futott végig társain és mintha robbantották volna a vízfelszínt, több száz hal vetődött a levegőbe. Elképesztő látvány volt, de nem is tudtam elképzelni, ekkora kavalkádban hogyan is találná meg a harcsa műcsalinkat. Lassan körvonalazódott számunkra, hogy nem ezen a héten döntjük meg újra egyéni rekordunkat. Mindenesetre kitartásban nem volt hiány... minden éjszakát a vízen töltöttünk alkonyattól pirkadatig. Hiába, a célzott harcsapergetés nem a legkönnyebb műfaj, még a Pó folyón sem. Bejártuk az egész deltát, végigcsorogtunk minden pályán, de a szerencse elkerült minket. A harcsák nyomát bottal ütöttük. Hazaindulás előtt még aludtunk pár órát. Szememet lehunytam és ringatózott velem az ágy. Az álmodtam, hogy elaludtunk a csónakban és sodródunk egy hídláb felé. Felpattantam és ráordítottam a sötétben szundikáló barátomra: Kelj fel b**d meg sodródunk! :oD Szegény gyerek felriadva majd lenyelte nyelvét ijedtében... :oD

becsuletharcsa14.jpgKuttyogatással is próbálkoztunk, hátha a mederben pihennek a bajuszosok

becsuletharcsa15.jpgTöbbször is sikerült felütnünk harcsát a fenékről, de kapásig nem jutottunk

Nagy hal nélkül távoztunk végül, ám a túra mégsem volt hiábavaló, úgy gondolom. Pergetési technikánkat hét napig tökéletesítettük, hiszen nem könnyű éjszaka, örvénylő vízben, oldalszélben szellemként csorogni és centiméterekre csobbantani wobblereinket a fák, gyökerek rejtekébe. Olyan tapasztalatokra tettünk szert, melyekből legközelebb építkezni tudunk. Új helyeket, új lehetőségeket ismertünk meg. Leckét kaptunk az olasz folyótól alázatból, de egyben sok tanulságot is megéltünk, amit a következő túráinkon majd értékesíteni tudunk. Mert lesz következő túra, hiszen már a hazafelé vezető úton arról beszéltünk a kocsiban, legközelebb mit csinálunk majd másként, vagy esetleg még jobban mint ez alkalommal. Lehet, még jó párszor vissza kell térnünk ide, mire megfogjuk életünk halát és az addig vezető út nem kicsit lesz rögös, de mégis megéri belevágni, mert én már tudom, megtapasztaltam, milyen az, amikor egy kapitális harcsával méri össze a férfiember az erejét...

becsuletharcsa16.jpgIdén szűkmarkú volt velünk a delta, de jövőre újra lesz lehetőségünk a bizonyításra

Halfdane 2014.08.06. 09:35:51

Szia Tamás!

Vártam már nagyon a cikket, kíváncsi voltam, hogy fogod tálalni a sztorit, bár már olyan sokat beszélgettünk róla, hogy megvoltak a sejtéseim. Amelyek be is jöttek. ;) Nem mondom, kicsit csalódott vagyok, amiért én nem fogtam halat, de tudomásul vettem, hogy itt sincs kolbászból a kerítés. Talán még nem is vagyok hozzá elég "érett" horgász, hogy megérdemeljek egy kapitális harcsát. Nem szoktam ugyanakkor feladni, a kihívások csak még nagyobb erőfeszítésekre késztetnek. Rendkívül sokat tanultam és biztos vagyok benne, hogy a technikai tudás és a kitartás idővel meghozza a gyümölcsét.

jimmba 2014.08.06. 11:32:11

Hi! Ha a túra nem is a várt eredményt hozta,azért a képek jól sikerültek :) Eléggé keserű ízű lett a beszámoló,de András szavait olvasva,talán neki van igaza.
Nem tudom ki mennyire eredményes horgász hazai vízen,de szerintem előbb itthon kéne stabilan fogni a harcsákat és tapasztalatot szerezni,aztán megpróbálni megfogni életünk halát a Pón. Vannak barátaim,akik voltak a Pón és fogtak is szépen,ráadásul 30 kilós volt az alja,de itthon egy balint nem tudna,és nem is tud megfogni. Szóval nekem ezzel a Póval kicsit olyan az érzésem van,hogy sok tapasztalatlan pecás megnéz egy-két harcsás videót,megveszi a medveölő cuccot és akkor megyünk harcsázni Olaszországba. Ezzel csak azt akarom mondani,hogy előbb hazai vízen kéne tapasztalatokat szerezni mindenkinek és úgy menni külhoni vizekre.

Sok sikert kívánok mindenkinek a következő túrához!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.06. 11:39:49

@Halfdane: Szia András!

Már az előző Pós írásomban is felvázoltam, hogy azok, akik azt hiszik, hogy itt tonnaszámra fogják a horgászok a harcsát, azok nagyon tévednek. Az ide érkező horgászok nagy részét csalódás éri, mert bizony egyáltalán nem könnyű itt sem harcsát fogni, akárcsak otthon. Ha a körülmények nem dolgoznak a kezünkre, keményen meg kell küzdeni minden kapásért. Emlékszel, beszéltünk a vízen olyan pergető csapattal, akik 10 éve járnak le és ebben az időszakban nekik sem volt kapásuk. A németek sem fogtak bójás módszerrel. Most ezt dobta a gép. Úgy gondolom azonban, hogy mégsem volt hiábavaló a próbálkozás, mert a technikát tökéletesen begyakoroltuk, a helyszínt lehetőségeinkhez képest felderítettük és rengeteg tapasztalatra tettünk szert, amit legközelebb halra váltunk majd. Úgy gondolom, hogy fogunk még betlizni a Pón és lesz még, hogy kifogjuk életünk halát is. Most alázatot tanultunk, de szerintem ilyenkor fontos, hogy az ember ne adja fel fejben a dolgot és megmaradjon a kitartás.
A folyóvízi csorgásos harcsapergetés szerintem az egyik legnehezebb pergető módszer... számomra a pergetés csúcsát jelenti. Úgy gondolom, lesz még lehetőségünk a szépítésre!!!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.06. 11:56:06

@jimmba: Szia Jimmy!

Én nem gondolom, hogy tapasztalatlan horgászként mentünk a Póra, hiszen én már tavaly is megjártam a deltát és a Dunán is volt alkalmam csorogva harcsára pergetni. Tavaly is fogtam harcsát, idén is. Az, hogy az előző esztendőben 47 kilós került horogra, most meg 3 kilós, az már a véletlen műve volt. Se magamat, sem Andrást nem mondanám tapasztalatlan pergetőhorgásznak. Fogtam már itthon pergetve harcsát a Dunán és a Tiszán is és ő is a Kőrösön, de azt látni kell, hogy az a technikai felszereltség, ami a harcsapergetéshez szükséges, értem ez alatt a komoly motorcsónakot, robbanó és villanymotort, radart kuttyogatáshoz, itt nem áll rendelkezésemre. Nem érzem úgy, hogy tanulni mentünk ki. Nagyon is céltudatosan választottunk pályát az első pillanattól kezdve és a technikában sem volt hiba szerintem. A tavalyi próbálkozáshoz képest klasszissal volt kiforrottabb minden. Még próbálkozhattunk volna más módszerekkel is, talán vertikális pergetéssel, de ahhoz nem volt műcsalink akkor még. Nem a sötétben tapogatóztunk, pontosan tudtuk mit miért teszünk. Sajnos, az időjárás nem volt most partner.
Az Olaszországba való kiutazást meg sokan úgy tekintik mintha valami luxus utazás lenne. Nekem ez a hobbym, ezt szeretem csinálni. Én nem Egyiptomba, vagy Görögországban nyaralok egy szállodában, hanem a Pó-deltába megyek horgászni. Egy legájázott év után ez a legkevesebb, amit megérdemel az ember fia...

jimmba 2014.08.06. 13:28:24

@Bogyo_bacsi: Mindenki arra költi a pénzét a pénzét,amire neki jól esik. Én nem tartom luxusutazásnak a Pón való pecát,de biztosan jó kaland.
Szerintem még a te esetedben is bőven érvényes a harcsázásban való tapasztalatlanság! Hány harcsát is sikerült fognod hazai vízen? (Célzottan)
Nekem nem kell bemutatni,hogy ki mekkora pecás,mert nagyon is jól tudom.
Én magam hiába vagyok más halakra eredményes a Dunán. Bevallom őszintén,hogy 5 harcsát fogtam összesen. Ebből 4 jött pergetve,de egyik sem kifejezetten harcsára pergetve. Szóval mákom volt és ennyi.Na én ettől nem lettem tapasztalt harcsa pergető.
A hangsúly a tudatos harcsapergetésen van!
Voltál gyakorolni csónakból,ami nagyon is helyén való,mint akkor is mondtam. Csak szerintem ez rettenetesen kevés.
Én nem akarok senkit megszólni vagy bántani,csak nekem ez a véleményem.
Én magamat abszolút amatőrnek tartom harcsafogásban,ezért felkészületlen is vagyok egy Olasz pecára.
Én itt azt tartom f@zságnak,hogy tavaly is akikkel mentél,még csak pergetési tapasztalatuk sem volt,de már kapitális harcsát akartak fogni!
Szóval vicc az egész.
Előbb hazai vízen tanuljon meg az ember érvényesülni és szerezzen tapasztalatokat.
Legalább fogjon 20db harcsát és ez után menjen az ember élete haláért.

Amit szoktál mondani Bogyesz,hogy már nincsenek meg a szintek! Még az ember nem is horgászott az életében,de már mindjárt pergetni akar,mert az jól néz ki,meg az van neten és az újságban.
Na a sok tapasztalatlan harcsapergető ( fogott 5 harcsát) már marha nagy horgásznak érzi magát és akkor megy Póra.
Aztán ha nincs nagy szerencséje,akkor meg jön haza üres kézzel.
Lásd az eredmények is ezt igazolják.
Kétszer voltál a Pón és két harcsát sikerült fogni,ráadásul mindkettőt te fogtad.
A tavalyi haresz valóban nagyon szép volt, hazai szemmel még a mostani is. Igaz ilyet még én amatőr is bemákoltam hazai pályán.
Figyelembe véve az ember és eltöltött napok számát,ez szerintem nagyon gyenge teljesítmény!
Nyilván nem 47 kilós harcsáról beszélek!

Bogyesz! Nem rád irányul a véleményem,hanem az egészről nekem ez a kép jön le.
Ha ezzel megsértettem bárkit is,ne haragudjon,nem állt szándékomban!

Roland Nagy 2014.08.06. 13:55:44

@Bogyo_bacsi: üdv!
Tomi!én azt mondom,hogy a tavalyival még mindig 2:0 neked,hisz téged még egy harcsa sem fogott ki a Pón.
Roland :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.06. 13:59:27

@jimmba: Nem bántottál meg, csak arra próbáltam rávilágítani, hogy itt Magyarországon célzottan harcsára pergetni nincs lehetőségem. Ellenben a Pón minden feltétel adott erre és ha az ember lemegy 5 napra mondjuk, akkor még az idő is rendelkezésre áll. Ez egy jelentős különbség.

Én soha nem állítottam, hogy marha nagy harcsahorgász vagyok. Aki nyomon követi a blogomat, tisztában van vele, hogy hány harcsát fogtam, milyen módszerekkel és mennyi tapasztalattal vágtam neki a túrának.
Számomra nincs ebben semmi szégyellni való, hiszen most összesen 13 néjszakányi harcsapergetéssel a hátam mögött 1000 x több a tapasztalattal rendelkezem, mint anno az elején. Mire profi leszek a témában még sok-sok évnek kell eltelnie, ha eljön egyáltalán ez az állapot, de ha nem kezdek bele, akkor ez sosem fog bekövetkezni. Ez most egy fontos lépcsőfok volt az ösvényen, akár a tavalyi túra is. Hónap végén készülök a Tiszára, ott remélem újabb tapasztalatokat szerzek majd, de könnyen lehet, hogy betli lesz a vége.

Nem gondolom, hogy valakinek bármilyen szintre el kell jutnia, mielőtt harcsára kezd pergetni, vagy célba veszi a Pót. Nyilván akinek van tapasztalata, az könnyebben boldogul, többet fog. Én mindkét túrából kihoztam a maximumot a lehetőségekhez és a saját képességeimhez mérten. Lesz még jobb is, lesz még rosszabb is. Mint dunai pecás, te is tudhatod, hogy egy adott időszakban, nem lehet csupán a kifogott halak méretében mérni a sikert. Gondolj bele, neked is milyen sokáig tartott, mire megfogtad az első harcsádat, vagy áttörted a 4 kilós határt süllőben. Pedig már előbb kijárt volna... szóval minden relatív.

Én jól érzem nagyon a deltában, szeretek a Póra járni. 100%-osan kikapcsolok itt. Találkoztam már nagyobb és kisebb harcsákkal és még fogok is. Sajnos, egyik túránk sem esett olyan időszakba, amikor jól evett a hal, de lesz még ilyen is, úgy gondolom. Itthon nem nagyon pergetek harcsára, nekem a Pó jelenti a harcsapergetést, ott van csak erre lehetőségem. Remélem, idővel változni fog ez is, és megnyílnak a lehetőségek itthon is.
kell hozzá kocsi, csónak, stb. Jelenleg még nem tartok itt az életben.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.06. 14:00:16

@Roland Nagy: Szia Roli!

Hát ez igaz, de egyszer még én is horogra kerülhetek... ;o)

jimmba 2014.08.06. 14:38:05

@Bogyo_bacsi: Értem én,hogy lehetőség nem annyira adott,mint kint. Ebben igazat is adok neked. Amint írtad is jó pár évbe beletellett,mire bemákoltam az első pergetett harcsát. Mert hát nem dobálok rá,tehát csak szerencsével jött és későbbiek is mellékhalként szívták le a csalit. Viszont emellett több száz süllő jött,de évekig csak a hármas süllő volt a max méret. Igaz nyári időszakban és nem egy darab jött. Hiába fogtam volna évekkel korábban 6-7-es süllőt,ha nem tudtam volna utána folyamatosan érvényesülni.Egy nagy haltól nem lesz valaki ügyes horgász,de több száztól már igen!Mint láthattad már sokszor, mindig tudok érvényesülni az adott pályán! Na jó, vannak kivételes napok :)
Ezzel csak azt akarom mondani,hogy süllőzni elmernék menni akármilyen profinak mondott pecással,mert van mögöttem annyi fogás és vízen eltöltött idő,hogy nem félnék a kudarctól idegen vízen sem.
Viszont azért,mert fogtam pár harcsát ( nem célzottan)
nem mennék a Póra,mert mint írtam,ebben én amatőrnek tartom magam. Ennek ellenére vannak olyanok,akik még halat sem fogtak pergetve,de már a Póra mennek.
Na nekem ez nem jön be és viccnek is tartom!

Amúgy mindenkinek a részt vett a túrában,sok sikert kívánok a jövőben!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.06. 15:02:27

@jimmba: Jimmy!

Szerintem a Pó nem más, mint akár a Tisza, vagy a Duna, nem kell ezt túlspilázni. Lehet ide menni tapasztalat nélkül is, de az eredményeket mindig a tapasztaltabb horgász felé billennek. Harcsapergetésnél a kezdő horgász mák faktora már nem igazán elégséges szerintem. Ha véletlenül fogsz is egyet, akkor is jó helyen kell lenni, jó időben és jól tenni vízre a csalit.
A harcsapergetés olyan, mint a puzzle, ha minden elem a helyén van, akkor jön a kapás. Beletartozik ebbe a pergetési tapasztalat, a folyóvízi tapasztalat, a csónakkezelési tapasztalat, a halfaj ismerete, a rutin, a megérzések, a kreativitás, az időjárás, a megfelelő vízállás, a hely és az időpont, stb.
És persze ha megakasztod a halat, még akkor kezdődik csak a java. Aki még nem akasztott fél mázsás harcsát, el sem tudja képzelni, mekkora őserő lakozik benne.
A harcsapergetés azért más mint a süllő horgászat. Itt az évi több száz halat el lehet felejteni. Hacsak nem nyúlsz bele valami istenkirályságos helyzetbe, akkor egy túrában max 1-2 hal van fejenként. Persze, van mikor az égből is harcsa potyog, de nem ez az általános sajnos. :o)

jimmba 2014.08.06. 15:19:19

Na látod ,ez így is van!
Ezért az a meglátásom nekem,hogy előbb kéne fogni 5-10 kilós harcsákat hazai vízen és akkor jóval nagyobb eséllyel indulnának az emberek a Póra is!
Azért sok Dunai pecás megirigyelné azt a sok sücit :)
Főként,hogy ma láttam,hogy éttermekben 650-800 Ft között mozog 10dkg süllő. Mi pénzt visszadobtam a Dunába :)
Persze,hogy így van! Süllőt nem lehet a harcsával összehasonlítani.Itthon nehezebb fogni,mint kint. Ide nem jönnek harcsázni külföldről,de még csak balinozni sem. Na majd egyszer kipróbálom a Pót,de ennyicske harcsástapasztalattal nem sok esélyt adnék magamnak.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.06. 15:30:14

@jimmba: A csorgásos pergetés alkalmával akár több 10 km-es partszakaszt is végig tudsz fésülni keresve a harcsákat. Gyakran az összes bajszi egy helyen táplálkozik egy rövid szakaszon. Csónak hiányában partról csak nagy szerencsével tudsz fogni egyet-egyet, ha olyan helyen horgászol, ahol időnként megfordulnak. Már nekem is ugrott be süllőzés közben több szép harcsa, de ez mégsem azonos a célzottan pergetett példányokkal.
Én mindkét túrámon fogtam idáig harcsát, ami azt jelenti, hogy azért nem vagyok teljesen láma, de még bőven van mit fejlődni. De fejlődni csak úgy lehet, ha csinálod!
Ha olyannal mész Póra, akinek van már tapasztalata, szerintem nem elérhetetlen cél a sikeres túra...
Bármelyik pillanatban fordulhat a kocka... és egy betlis túra átfordulhat életed halával vívott küzdelembe is akár.

Siluro67 2014.08.06. 21:21:21

Szia,
Velem találkoztál a vízen, mi néztük el a csónakot, azt hittük a cimborák vannak vele ;-))
Remélem megfogadtátok a tanácsunkat, hogy a vihar elöl hova meneküljetek. Mert miután továbbmentünk csúnya vihar lett.
A 10 év az nem valós mi 7 éve járunk le a PO-ra.
A PO-ban nagyon szép a harcsa állomány, hála istennek mi is fogtunk már jó pár 90+ -os harcsát.
Ellenben a a PO mint minden más víz is megérdemli az alázatot, és a tiszteletet. Nagyon sok "profi" horgásszal találkozunk a vízen, de hiányzik belőlük a kitartás és az alázat, ennek okán csak véletlenül futnak bele szép halba.

Nem idegesíteni akarlak, de másnap hajnalban fogtam egy 60-ast és a következő este a viharban egy 116-ost ;-)))

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.06. 21:31:56

@Siluro67: Szia!

Gratulálok a szép fogásokhoz. :o) Sajnos, mi nem jártunk szerencsével.
Mi kitartottunk a viharban, végül nem fordult olyan komolyra a helyzet, hogy fedezékbe kellett volna vonulnunk.
Kitartásban nem volt hiány, rendesen végigdobáltuk a 7 napot. Amúgy én is másnap fogtam a kis harcsámat miután a vihar elment. :o)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.06. 21:38:08

@Siluro67: Jah, és köszönjük szépen a tanácsot, lehetett volna olyan helyzet, hogy élet is múlhatott volna rajta...
Úgy gondolom, még sok Pó túra áll előttünk. Ahogy nő majd a tapasztalat, úgy jönnek majd a szép fogások is... ;o)
Mindenesetre tök, jó, hogy egy távoli országban összefutottunk a sötétben a folyó közepén, most meg itt váltunk szót... ;o)

Horgász Utazás 2014.08.06. 23:15:51

A Pó deltát sajnos kinyírták kedves honfitársaink. Sok esetben jönnek haza csalódottan a pecások, főleg hogy az új "divat" hogy Pó túra néven csatornapecát adnak el a tapasztalatlan horgásznak. Így sok esetben az élő Pó folyót még csak nem is látják nem hogy horgásszanak rajta.

Ami a halbőséget illeti, a delta régiónak annyi. A kapitális halaknak 20-30 év kell hogy megnőjenek akkorára amekkorára a hazai pecások vágynak, vagyis az igazi "Big One" méretre. Tehát ha sok évi kemény munkával, kigerebléyzik a folyóból a kapitális méretű harcsákat, akkor nem lesznek benne 5 év múlva ismét 2 méter környéki halak.

A Pónak a fenti, Mantova környéki szakasza még jó. Ott egy egy éjjel a pergetéssel még össze tud hozni az ember 12-13 halat csónakonként. Persze szigorúan CR. Ezen a szakaszon németek horgásztatnak és hálistennek vigyáznak az állományra. Tehát ha valaki eredményes Pó túrát akar akkor ezt a részt kell erőltetni.

Amúgy meg ott a Rhone delta Franciaországban, kb. 400 km-rel többet kell menni de ott tavaly pergetve jött több 2.30m feletti, volt köztük 2.46m és az év hala 2.52m volt. Nem könnyű pálya, hektikus víz. Befolyásolja a lehetőségeket a vízállás, és a mistral is ami a tenger felől fúj. De ott a Nagy Rhone és a Kis Rhone is. Pecás nincs sok a vizen és nincs lerabolva és levillanyozva a pálya. És nem is lesz mert a Franciák nagyon vigáyznak rá hálistennek. Ha valaki ott rapsickodik, nem a rendőröket hívják ki ha értitek :) A Camargue pedig nagy......sok a lápos rész is.....könnnyen elsüllyed ott valaki aki nem oda való :)

Szóval ha jó pergetős harcsapecát akartok (de megy a kuttyogás, a vertikál és a szakítózsinóros peca is) akkor még ezt tudom jó szívvel javasolni, nagyon szép rész és nagyon nagyok a harcsák :)

Siluro67 2014.08.07. 08:44:22

@Bogyo_bacsi:
Nem szoktunk horgászokat zavarni a pecában, csak elnéztem a csónakot a sötétben, s azért mentünk oda.
Mi tovább mentünk és emlékeim szerint rendesen tarajos hullámok voltak a nagy szél miatt, s az eső is esett.
A Po-hoz csak a kitartás kell, s általában megvan a jutalom is, csak nem szabad leragadni egy helynél.
Az a pálya ahol horgásztatok annál a víz állásnál amin most voltunk nem az igazi, keresni kell, s hallgatózni, az mindig megéri. Ami pedig nem elhanyagolható, ha nem megy a harcsa nappal kuttyogatva, ott a süllő iszonyatos mennyiség van a vízben.

Siluro67 2014.08.07. 08:59:33

@Horgász Utazás:
Ez volt itt a reklám helye.
Amíg az embereket így csalogatják, hogy egy este 12-13 halat lehet fogni csónakonként, addig mindenki azt fogja hinni, hogy üres horoggal is lehet harcsát fogni.
Én nem mernék a horgászaim szemébe nézni, amikor uyg haza mennek, hogy nincs meg a napi 12-13 hal csónakonként.
Milyen érdekesek ezek a német kempingek is, 7-8 évvel ezelőtt nem is akartak hallani arról, hogy magyart fogadjanak, függetlenül attól, hogy sporthorgász vagy rabsic, a híres német horgász Waller Knalle például kerek perec vissza írt, hogy nála magyar semmilyen formában sem horgászhat. Most meg hirtelen magyarokat fogadunk azon a részen is, csak nem válság van.
Még mindig működik az a "vendéglátós stílus", hogy ha a kedves vendég mégsem bír halat fogni, akkor xx euro fejében elviszi a mágus a tuti helyre és fogat vele?
Ellenben köszönöm az ellen reklámot a deltának, ennek okán nagyon jókat tudunk ott horgászni, úgy hogy napokig nem találkozunk senkivel. A halak méretéről sem szeretnék vitát nyitni, amíg minden évben 4-5-6 túrából 10-nél több 90+-ost bírunk fogni, addig én elégedett vagyok. Illetve mondom, nekem az a nyugalom, ami a deltában van az mindent megér.
Summa summarum, aki "profi" menjen fel a fenti részre, de ha nincs meg a 12-13 darab csónakonként, akkor kérje vissza a pénzét. Addig mi egyszerű horgászok maradunk a halltalan, nyugodt helyen, ahol túránként fogunk 12-13 halat, de jó eséllyel 50kg felett.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 09:00:57

@Horgász Utazás: Kedves G!

Üdvözöllek a blogomon. Ami az igazságot illeti, mi még azért nem vagyunk profi harcsapergetők, egyenlőre csak ismerkedünk a technikával, a helyekkel. Sajnos, nincs tapasztalatunk róla, hogy milyen állapotok voltak régen a Deltában... talán a Kánaán már megszűnt, de azért lehet még jó harcsát fogni szerintem és gyakorló pályának is tökéletes. Nyilván feljebb vannak jobb lehetőségek... nem kizárt, hogy a jövőben megpróbálkozunk majd más helyekkel is.

Mi idáig 2 alkalommal voltunk a Deltában, ez alkalommal 2 harcsát fogtam, egy 3 és egy 47 kilósat. Tapasztalt harcsahorgásznak ez talán nem nagy zsákmány, de még az elején járunk az útnak. Mi végig az élő folyón horgásztunk csorgásos pergetéssel és időnként kuttyogatással. Sajnos, a körülményekkel ezidáig nem volt szerencsénk. Gájdolást nem kaptunk, de ezt nem is igényeljük. Úgy gondolom, inkább fogjunk kevesebbet, de azt a saját magunk járta úton. Lesznek még jobb eredményeink is, úgy hiszem... A podelta.hu szolgáltatásával teljes mértékben meg voltunk elégedve, mint technikai, mint emberi szempontból.

A Rhone úgy gondolom, még nagyon nagy falat nekünk. Túl drága ahhoz, hogy ott tanuljunk meg harcsázni. Szerintem eljön majd biztosan az az idő, amikor oda is eljutunk, de ez még évek kérdése. A legnehezebb összeszedni egy olyan csapatot, aki kellően tapasztalt, van elég pénze, szabadideje és kitartása. Mire egy ilyen összeszokott csapat kialakul, az bizony évek kérdése...

Köszönöm a tippeket :o)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 09:11:54

@Siluro67: Szia!

Igazából, a lenti részen az volt talán az utolsó napunk, amikor találkoztunk, az utolsó napokban már fölfelé indultunk meg a folyón. Keresgéltünk, kipróbáltunk nagyon sok pályát. Azt ahol találkoztunk, azon minden éjszaka végigcsorogtunk amikor lefelé indultunk, de megnéztük a másik oldalt is, behajóztunk csatornákba, szigetek végeit, stb. Szóval keresgéltünk. Sok tanulságot is rejtett magában a túra. Jövőre ebből építkezni tudunk majd.
Nem zavartatok nagyon, mert aznap talán már másodszorra csorogtunk azon a részen és már az elsőben sem volt kapás. Sajnos az erős szél és a tarajos hullámok szinte egész héten kitartottak...
Az első nap első órájában, jó időben, szélcsendben, több kapásunk volt, több mozgást láttunk mint az egész hét alatt.

Horgász Utazás 2014.08.07. 09:12:18

@Siluro67:
Szia, ezt nem reklámnak szántam, ez saját tapasztalat még 2012-ből. Ekkor voltam utoljára kint. Persze ehhez hozzá tartozik, hogy két egymást követő este nem csorogjuk ugyanazt a pályát, kint vagyunk pirkadatig (nem megyünk be éjfélkor mint mások) Nem egy nagy történet, ahogy egy guide barátom mondta még egy műanyagöngyújtóra is ráver a hari ha eszik. Ha kiáll a kőre rendesen akkor nem lehet baj. Persze lehet hogy két év alatt romlottak a lehetőségek azt nem tudom. És az is igaz, ha másodszorra csorgod a pállyát 2 napra rá akkor már csak 5-6 hal jön. És az is igaz mi 2 métereset így nem fogtunk a Pón, olyan 40-45 kg-ig jöttek a nagy 15-20 közötti.

De sajnos a delta rész tényleg sokkal gázabb. Több régi nagy öreg is bedobta a törülközőt már és abbahagyta a horgásztatást.

A németek is csak a tábor szabályainak betartása mellett fogadnak, ha elkezdesz konyhára horgásznai, akkor kivágnak a táborból mint taknyot.

Horgász Utazás 2014.08.07. 09:15:46

Üdv neked is.
Ez az egész éjszakai pergetés olyan helyen működik jól ahol más nem nagyon dobál. A német táborokban mindenki szakítózik, és bójázik, ezeken a részeken nincs dobálva a pálya. Ha már egy területen 2 vagy több csónak mozog drasztikusan romlanak az esélyek és a kapások száma. Mi minden pályát amit lecsorgunk azt másnap pihentetjük és még így is felére csökken kb a halak és kapások száma. Ha más is van a környéken akkor még rosszabb.

a Rhone nem nehezebb pálya mint a Pó. A vízállásnak stimmelnie kell az tény.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 09:24:40

@Horgász Utazás: Amúgy tavaly amikor 5 napot voltunk, csupán a mi két csónakunk járta a vizet a Deltában. Idén Siluro67-ékkel futottunk össze, de csak egy napon. Akkor 3 csónak volt a vízen, a többi napon nem találkoztunk pergető horgásszal. Persze, nyilván vannak forgalmasabb napok is...
Igen, de sokkal könnyebb összeszedni a Póra egy csapatot, mint a Rhonra. Érted ugye? Más, ha van egy megszokott csapat, amiben megbízható tagok vannak és meg tudják engedni maguknak a túrát. Ilyen csapatot könnyebb egy 100.000 HUF összköltségű túrára összeszedni, mint ha az összeg ennek a többszöröse.
A tavalyi évben 2-en is visszamondták az utolsó pillanatban, idén is volt visszamondás. Szóval nem könnyű dolog ez... dolgozunk rajta, hogy legyen egy összeszokott team, akikkel nem csak harcsás, de más jellegű (csukás) pergető túrákat is össze tudunk hozni.

Siluro67 2014.08.07. 10:02:12

@Horgász Utazás:
Jól van számomra tisztul már a kép, a napi 12-13 halról......

Nem értjük egymást, 2007 óta járok a Po-ra, s mivel többet vagyok német területen mint magyaron, s akkoriban a német újságok csurig voltak a Po-val egyértelműen, náluk kezdtem a puhatolózást, a Po-s horgászatra. Hidd el akkor még ment nekik a szekér, és nem fogadtak semmilyen más nációt mint a németet, de megnyugvással konstatáltam pár éve, hogy már rákényszerültek, a magyarokra is. A pénz az nagy úr látom...

Biztosan nekem vannak hiányos ismereteim, de én úgy tudom hogy a Papozei kemping bezárt ugyan, de a csapat még megvan, s szállást is lehet náluk találni. A Roli és a macska Piano-ban sose gondolta komolyan a horgásztatást. A Kézai Gabi mai napig működik, aki egyedül bezárt az a Bandi bácsi Tolle-ba, rajta kívül senki, max. az osztrák kemping Porto Tolle-ba, de az mindig is vicc volt.

Siluro67 2014.08.07. 10:14:11

@Bogyo_bacsi:

Úristen amikor mi össze futottunk addig már 2 szer meg csorogtátok a pályát? Amikor össze futottunk a víz még csak elkezdett emelkedni, valamikor éjfél után volt a dagály. Nem kell olyan korán elkezdeni a csorgást, akkor még nem állt ki a hal.
Amennyiben ügyesen horgászol, s mozogsz a vízen egy pályát többször is meglehet csorogni, de ha zörögsz, közel motorozol a parthoz, akkor ha kényesen eszik elkergeted őket.

Igen napokig eltudunk úgy horgászni a Deltában, hogy a halászokon kívül nem látunk csónakot, pergetni meg tényleg csak pár ember szokott. Mi kint alszunk a vízen, s hidd el, mindent latunk.
A németek csehek bójáznak inkább, igaz rájuk nagyon kell figyelni, mert hajlamosak főleg az oldalágakon a teljes folyón áthúzni a szerelést, mert ugye a kemping szabályok köszönő viszonyba sincsenek az olasz horgász szabályokkal.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 10:22:50

@Siluro67: Én azt tapasztaltam, hogy akkor vannak kapások, rablások, ha megindul lefelé a víz. Jól gondolom? A tetőzést követő 1-1,5 óra volt sanszos. De addig is azért kell csinálni valamit... :o)
Általában 2 tetőzés van, egy nagyobb és egy kisebb. Gondolom alvásra a kettő közötti részt használjátok ki...
Próbáltunk minél inkább csendben maradni, általában sikerült is, úgy gondolom. A dobások pontosságán még van mit javítani. Szerinted mekkora az optimális távolság a parttól, ami még nem zavaró? Szerintem sokszor túl közel csorogtunk...
Jaja, nekem is hasonlóak a tapasztalataim. Figyelni kell, hol van kifeszítve a bója, mert könnyen belemehet az ember a sötétben...

Siluro67 2014.08.07. 10:44:37

@Bogyo_bacsi:
Igen jól tapasztaltad, a nagy dagály nyáron mindig éjjel van, 11-12-1 környéken, a nappali dagály, az mindig kisebb (nyáron, télen fordítva), ellenben amikor már megy felfelé is jó szokott lenni. De az víz függő.
Azon a pályán ahol voltatok, ezért ráértek a sötétedés környékén elkezdeni horgászni, a teljes pályához úgyis kell 2-3 óra mire végig érsz. kivéve, ha halat fogsz akkor néha több is.
Az alvásra nagyon kevés idő jut....arra nem érünk rá, így max. akkor amikor össze esel az álmosságtól. Nem ritka, ha napi 1-2 órát alszunk csak.
Csorgás távolság azt soha nem lehet megmondani, sok tényezős a dolog.
Mennyire tudsz pontosan és csendben dobni, nem suhog a zsinór, de az a legkisebb baj, sokan nem is veszik eszre, de meglóbáljak kicsit a csónakot, amitől egy kis hullám keletkezik. Függ a csali méretétől, a sodrástól, a széltől stb.Szóval olyan közel kell menni, ahonnét csendben pontosan hullámok nélkül tudsz dobi.
Ezen felül fontos meg az is, hogy beesőre vagy húzottra valószínűbb a hal, vagyis hol áll. Felszíni csali beesőre apellál, mélyen járó húzottra. Mekkora víz van ahova dobsz, pár centi, vagy több méter. Bokor vagy kövezés.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 10:56:16

@Siluro67: És meg szoktatok állni bizonyos helyeken, vagy lassítjátok a csónakot valamivel? Mi ugyanis gyorsabban átsuhantunk a pályán, kb másfél óra alatt.
Nyilván a csendben való pergetést még gyakorolni kell, szerintem ez folyamatosan fejlődött a két túrámon. Viszont amikor fújt a szél és a hullámok csapkodták a csónak oldalát, szerintem az sem sokat használt. :oP
Az biztos, hogy nem könnyű szakma ez. Amikor a harcsáimat fogtam, minkét alkalommal tükör víz volt. Idén ebben elég kevés részünk volt...
És még egy kérdésem lenne. Kapáskor kivársz valamennyit? A mostani túrán több kapásnak egyből bevágtam és nem is lettek meg. Az utolsó kapásnál viszont kivártam és csak a második ütésbe tartottam bele, ez meglett... Másoktól is hallottam, hogy érdemes kivárni.

Siluro67 2014.08.07. 11:11:55

@Bogyo_bacsi:
Nem lassítjuk a csónakot, csak valószínűleg nem ugyan ott kezdünk és nem ugyan ott fejezzük be a csorgást.
Lassítani max. amikor elakadunk vagy fát dobunk ;-))
Amikor a szél úgy fúj, hogy "hupog" a csónak, akkor menjél más helyre, úgy halat nem fogsz.

Igen ezek a tipikus csukás reflexek, ezt el kell felejteni. Gondolom itt húzott csali esetén kérdezed, amikor koppant akkor nem változtatod a sebességet, mindent ugyan úgy csinálsz, az azt jelenti, hogy elindult utána, rászívott, de még távol van, amikor utolérte, úgyis kiveszi a kezedből, vagy amikor többször egymás után érzed a koppintást max. akkor szabad bevágni.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 11:20:24

@Siluro67: Hát ezek azok az apró mozaikkockák, amik ha nem kerülnek a helyére akkor a túránként 2-3 halból lesz zéro. :o)
Számos kapást elszúrtam így idén is, tavaly is.
Bedobom, csobban és az első két tekeréskor érkezik az ütés. Ha rögtön bevágok, nem akad, de ha belealszok, vagy megállítom a csalit, akkor akad a harcsa. Jaja, ezt még gyakorolni kell úgy gondolom. A túra végére értettem ezt meg...
Másik nagy kérdőjel számomra a hold fénye. Most ugye teli hold volt, kerestük az árnyékos részeket. Szerinted a telihold mennyire van rossz hatással a pergetésre. Jövőre menjünk inkább, sötétebb időszakban?

Siluro67 2014.08.07. 11:32:04

@Bogyo_bacsi:
Ebben az esetben te nem azt hibáztad, a beeső csalinál nem vártál eleget. Amikor az első vagy a második tekerésnél koppan, akkor a hal odébb volt és elindult a beesés helyére de te türelmetlen voltál és elhúztad a csalit a szája elöl, ilyenkor vagy utána fordul vagy nem.
Amennyiben ketten vagytok, szólsz a társadnak mi történt s ha ő figyelt és jó helyre és jól dob a felspannolt harcsa elkapja a beesőt. Erre vannak e jelbeszédek, de ha a társad figyel szólni sem kell ilyenkor automatikusan dob.
Türelem harcsát terem ;-))
Szerintem a hold fénye nem befolyásol semmit, azt csak a szakirodalom mondja, sőt előnye is van nagy az apály dagály olyankor.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 11:42:06

@Siluro67: Értem. Hát mindig kivártam 1-2 másodpercet, de akkor ezek szerint ez kevés volt?
Még szerintem a team munkán is van mit csiszolnunk. Azért a 7 év rutin sokat számít. Általában nem én voltam elől a csónakban. Tapasztalatod szerint eredményességben van különbség, hogy ki az első és ki a második, aki megdobálhatja a terepet?
Nagyon hasznos információk ezek. Így mindnyájan láthatjuk, hogy milyen apróságokon múlik a siker sokszor...

esox_hu 2014.08.07. 11:55:15

Nekem egy tiszai harcsás barátom mondta, hogy ha holdfény van... erre egyből bólogattam, hogy igen akkor... szóval holdfénynél eleve el sem indul. :(
Ő sokat dobál szélvizen, emelgteve...stb. Sok harcsát fogott a Tiszán és a Pó-n is, szóval adok a szavára. Több mint 10 éve célzottan harcsázik és már nem jár a Pó-ra. Itthon is meg lehet fogni. Azt mondta a vak sötét a legjobb, vagy holdfényes időben full felhős.

Ettől függetlenül engem is ugyanúgy izgat a Pó, mint ahogy téged, Andrást és többieket. A Duna deltán is voltam már, igaz mi nem harcsázni mentünk, hanem csuka, süllő, balin. Ott sem kolbászból van a kerítés és ott is meg kell küzdeni a jobb halakért. És itt most nem a kilós balinokról és csukákról beszélek, amiből napi 20-at is foghat az ember ha ügyes, de nullázhat is simán...
Tapasztalat és helyismeret. Ez a lelke a folyóvízi pergetésnek. Tomi, további kitartó pecát kívánok neked.

Horgászbaráti üdvözlettel,
Esox

Siluro67 2014.08.07. 12:00:42

@Bogyo_bacsi:
Szituáció függő, néha 10-15-ig is elszámolunk. Ez függ a víztől, a táplálékhaltól, a sodrástól, mert hiába akarsz sokáig várni, ha a víz elvisz, s ugye mivel feszes a zsinór, viszi a csalit is.
Kivan elöl és kivan hátul ez örökös kezdő probléma ;-)
Általában fenékkel lefelé csorgunk így aki hátul áll ö irányít. Értelem szerűen cserébe Ö dob a "szűz" területre, az irányításból adódó munka miatt meg is érdemli. Ellenben aki az orrban áll az csak horgászik, sokkal többet dob mint a hátsó ember, a megugrott halakra pontosabban tud reagálni, illetve neki van lehetősége, például egy bokorba vissza felé is dobni, hínaras előtt elhúzni a csalit stb....
Akkor ki is fog többet? Hidd el a nagy kalapban kiegyenlítődik, tehát semmi jelentősége nincs.
Arról nem is beszélve, ha cseréltek közben akkor még jobban egyforma.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 12:03:35

@esox_hu: Szia Tibi!

Hát ez bizony így van. Minden vadvizet ki kell ismerni, tapasztalni kell és felépíteni magadnak a dolgokat. Teljesen máshogy látszik a gyerek fekvése a helyszínen, mint otthonról a számítógép elől.
Én azt mondom, hogy itthon is lehet fogni szépeket, de ilyen 70-80 kilós forma, ha egy életben egyszer összejön, akkor szerencsés vagy. A Pón azért van reális esély rá. Gondolhatod, hogy én sem ezért a 3 kilósért mentem ki... :o)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 12:08:32

@Siluro67: Köszönöm a hasznos tanácsokat, mindenképpen figyelembe fogjuk venni ezeket a következő túrán. Már több titkot nem kérdeznék itt publikusan. Azért örülnék, hogyha a Facebookon felvennél ismerősnek (Darabos Tamás) ha már itt ilyen jól elbeszélgettünk... ;o)
Köszi

Siluro67 2014.08.07. 12:22:56

@Bogyo_bacsi:
Nem vagyok fent a Facebook-on, s nem is tervezem.

flamefish 2014.08.07. 16:03:37

@jimmba:
Hali, hát én nem értek egyet, ha van lehetőség, menj csak nyugodtan a Póra, ha szerencséd van a vizállással, időjárással, akkor simán lehet szerencséd. Én most harmadszor voltam, első esetben 6 harcsát fogtam, és előtte nem fogtam talán csak 1 kisebb harcsát pergetve, de akkor pont jókor mentünk, alacsony volt a viz, szeleken vadásztak a harcsák. Azóta 2 évben 2 szenvedés volt. Megint csak Szarvas Zoltánt tudnám idézni, a májusi HaHorból. Megnézed a facebookon a harcsás csoportot, a nagy többség hordja haza a harcsát, hát ezért kell 900 km-t utazni, mert ott van nagyobb esély. De igyekszem többet próbálkozni a Tiszán is, ott nincs tapasztalatom, közelembe tavak vannak, oda járok. De az évente egy Pó az nekem is Riviéra, ott van hal, van esély, és ha idén fogok egy 50 kilós, abóól jövöre 55 lesz, ha németek fogják dettó, mig ha itthon fogják, akkor egyel kevesebb 50 kilós van a vizben. Ez volt az emlitett SZ.Z. cikk mondanivalója is. Údv flame

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 16:25:59

@flamefish: Szia Flamefish!

Üdvözöllek a blogomon! Teljes mértékben egyetértek veled.
Amúgy érdekes, hogy ez a téma sokakat felcsigáz... annak ellenére, hogy egy kudarcszagú történetről van szó, elég sokan nyilvánítanak véleményt, szép kerek bejegyzésekben. A halban gazdag sztoriknál ez nem szokott így lenni...
Érdekes...
Néha jó megírni a tanulságos kudarcot is...

flamefish 2014.08.07. 17:04:17

Hello, a napi 15 harcsa Mantovában, egy csónakban szerintem mese, vagy legalábbis ritka. Már ha a La Motta-ról beszélünk, ahol a pecások felirják minden fogásukat a "faliújságra". Már ha felirják, bár ott ezt illik. Lefotóztam tavaly június közepéig, idén jólius végéig a fogásokat, de egy csapatra csak max 9 harcsát szómootam egy éjjel :) Az viszont igaz, hogy ritka a pergető, a németek általában bójáznak, vagy kikötnek. Üdv, flame

Horgász Utazás 2014.08.07. 21:38:01

@Siluro67:
2009 óta szervezünk a német részre. Miután pár jobb hazai harcsás pecással konzultáltunk, eleve a fenti szakaszra kezdtünk szervezni. Mikor először kint voltam 2 olyan guide-al is találkoztam akik akkor jöttek el a deltából, mert már akkor problémák voltak. Már akkor sokkal szarabb volt a peca és nem úgy jöttek a halak. Ezért is hagytuk a delta részt francba, el se kezdtünk rá szervezni pedig az van köztudatban a mai napig.

2 olyan csapat volt csak idén akikről tudok, hogy a delta részen inzultálták őket, autójukat megrongálták, mert magyar rendszám volt rajta. Volt olyan akit a csendőrök vágtak meg 300 euróra egy spiccbot miatt a kikötőben mert ott tilos pecázni. Volt olyan is akik ki akartak menni az élő folyóra és szintén csendőrök kiszedték őket a vízről és visszazavarták a csónakukat. Mert ugye nem beszélsz olaszul....és mit tudsz csinálni.

Sorra jönnek az ilyen storyk, hogy egy túra alatt 4 ember fog 1 db harcsát, többet senki, de még kicsit sem....

Aki a fenti szakaszra megy ott azért aki nem full béna és nem üvöltözik a hajóban, na meg kint van rendesen egész éjjel, az megfogja a halát. Lehet hogy nem 50 kilósat, de fog.

A 12 hal nem mese tudok fotókat küldeni. Mind nincs meg mert a kicsiket nem fotóztuk, de a jobbak 15 kg felettiek meg vannak :) Szerintem még a dátumozó is rajta volt a gépen....De egyébként meg semmi értelme ilyenekkel kábítani bárkit is.
A legjobb vizen is lehet betlizni, még az Ebrón is. 2 napja jöttem vissza és egy 2 méteres, 2 db méter 10-es, meg egy rakat 10 kg alatti volt 1 hét mérlege kuttyogva, na meg kínunkba pellettel mert nem ment másképp. Szóval ott sem fenékig tejfel mint ahogy egy vizen sem. Szerencse kell és alkalmazkodás az aktuálisan működő módszerekkel az adott körülményekhez, csak így lehet sikeres a túra.

A Lamottában valóban vezetik a fogásokat akkor azt is láthatjátok hogy szépen fognak nagyokat minden héten. Ugyanezt nem hallom a lenti szakaszról. Biztos ott is beakad egy egy jobb hal azt nem mondom, de stabilan hétről hétre nem hallom hogy fognák a 2m felettieket.

A Rhone új pálya még nincs köztudatban. Hogy drága? Az biztos hogy a Póhoz képest ahol 150 EUR-ért lefogadnak egy vendéget egy hétre, ahhoz drága, de normális a szállás, jó a csónak (nem esik szét alattad, nem hagy ott, nem kell naponta solyázni stb...) És nincs tömeg a vizen, nem kapálják, áramozzák napi szinten. Mondjuk fogalmam nincs hogy az a szolgáltató aki 150 EUR-ért fogad le egy vendéget az miből él. Miből szervizeli a hajót, tartja karban a szállást, és még pesze neki is meg kellene élnie. 150 EUR egy napi díja egy olcsó guide-nak bárhol máshol, nemhogy ezért szállást, csónakot, engedélyt adjanak. Node ez enm ide tartozik már...

bocs ha hosszúra sikeredtem...

Horgász Utazás 2014.08.07. 21:39:36

@flamefish:
nem 15 harcsát írtam hanem 12-13-at. Nem mese, ketten megfogtuk 2012 augusztusában...1 ilyen esténk volt az is igaz, de utána követő napokon is meg volt a 6-8-10 hal a csónakban.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 21:50:59

@Horgász Utazás: Szia! Jah, de a Rhone-nál azért több a benzin, autópálya stb. Egyenként nem jelentős tételek, de összeadódva sok. Nem azt mondom, hogy sokkalom, de sokkal könnyebb társakat találni egy olyan túrára, amit 100 rugó szűken takar, mintha ennek a többszöröse lenne az ár. Nekem se jogsim, se kocsim, alkalmazkodnom kell másokhoz. Lesz majd idő, amikor ez még változik... ;o)

Nyugodtan fejtsétek ki a véleményeteket, az ha értelmes vita alakul ki, mindenkinek a hasznára válik... :o)

Horgász Utazás 2014.08.07. 22:24:52

@Bogyo_bacsi:
Vertikálozni szoktatok? FireBall ilyesmi? Most szeptemberben ki akarom próbálni az Ebrón, sajnos a kuttyogás nagyon megáll az ívás elmúltával, csak a kicsik jönnek, bár múlt héten az egyik vendégemnek az orrom előtt csavarta le a víz alá a teljes cuccát a hari. Konkrétan mintha száguldó kamionba akadt volna a cucc. Utánanyúlni nem volt idő..A harcsát sajnálta a legjobban :) a botot meg az orsót leszarta, csak a harcsán kesergett, hogy nem lett meg. Tutit 2m feletti volt. Meg sem torpant.

Aztán kínomban utolsó napon be ment Tibi barátom egy sügérrel kuttyogni, hátha arra jobban jön mint a gilisztára. Fogott egy 12 kg körüli, de a sügér megdeglett. Aztán úgy gondolta elkezdi emelgetni. 3 fogott vele fél óra alatt 15-ig. Kézből csavarta le a botot a hari ahogy kell, nem taknyolt vele mint a gilisztával.
Szóval azt hiszem a fireballnak működnie kell majd.

valakinek tapasztalata van vele?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.07. 22:38:10

@Horgász Utazás: Mi főleg partot dobálunk és kuttyogatunk. A vertikális módszert még nem próbáltam, de most szereztem be 4 db 70 grammos Flat Shadet és Glavinjarát is fogok majd. Tiszán nagyon fogják így és nem a kisebbeket, Dunán is működik. Tibinek van tapasztalata, fogott már így harcsát. Szólok neki, hogy írjon valamit a módszerről itt.

Horgász Utazás 2014.08.07. 22:51:44

Köszi, a fireball érdekelne leginkább. A franciák nagyon tolják. Na meg a németek a Stefan Seuss fejlesztette ki.
Ilyen:
www.youtube.com/watch?v=Qe8PoWv087g

itt pedig használat közben:
www.youtube.com/watch?v=8RHLr-2sxGU

flamefish 2014.08.08. 08:37:48

@Horgász Utazás:
Hello, akkor bocs, igazábol csak azt akartam irni, hogy lehet, hogy egyszer összejött, de nem ez a gyakori a La Mottaban sem. Bizonyitani meg nyilván nem kell, elhiszem. Az idei adatokat megnéztem részletesen. Minden héten fognak jópár 2 méter fölöttit, de általában pár halat fog éjjelente egy csapat, ha nagyon jók a feltételek akár 8-10-et is. Idén amúgy a legjobb hét ez volt:
04.26 – 05.02 (63 db harcsa) Összesen: 40/16/7.
(1.5 m alatt/1.5-2/2 felett)
A legnagyobb 260 cm volt.
De szinte mindent kikötve, bóján fogtak, csak ritkán pergettek (bár van guide, aki csak pergetni szeret).
A deltában egy hét nem 150, hanem 250 euro, de valóban ez majdnem a fele a LaMottanak. A guide valóban drága, 20 euro per óra. De szerintem nem szükséges, kellő infó itthon összeszedhető, a jó helyek meg látszanak.

Hogy fogtátok anno a napi 6-10 harcsát? Kövön vagy homokon? Volt nyerő csali, vagy mindegy volt, mert jól ettek?
Üdv, flame

Siluro67 2014.08.08. 08:41:05

@Horgász Utazás:
Mivel nem a témához kapcsolódik, ezért csak röviden reagálok a dolgokra.
Mivel érdekelt vagy anyagilag is a fenti résszel, nem vitatkozom veled.
Ellenben amiket leírtál, az nem valós a deltáról.
A legnagyobb csúsztatás, a rendőrség, két csapat van, mind a 4 ember szépen beszél angolul, és elég jól beszél németül is, s akárhogy is számolom az már 3 nyelv, s aki a három közül egyiken sem tudja megértetni magát, az vagy ne menjen külföldre horgászni, vagy pedig minden szabályt tartson be pontosan. A 300 eurós bírság, bármibe merek fogadni, hogy ponty tilalmi időben volt, s volt náluk kukorica, holott a szabály egyértelműen fogalmaz, még az autóban sem lehet.
A rendőr fiukról pedig csak annyit, tavaly egyik túránk alkalmával nagy vízre mentünk le, a sólya pályán jól fent volt a víz, s ezért személy autóval nem tudtuk letolni a vízig, elkezdtük kézzel letolni a futót. Közben megjöttek a rendőrök is leakasztottak a saját futójukat, s ellenvetést nem tűrve, felrakták a mi futónkat a terepjárójukra, s letoltak a vízbe. Amikor meg akartuk köszönni, csak annyit mondtak, hogy ez is a dolguk, hogy segítsék az embereket. Utána még jó fél órát beszélgettünk a vízről és a horgászokról.
Szóval atrocitásokhoz csak ennyit.

flamefish 2014.08.08. 08:41:06

@Horgász Utazás: 2012 augusztusa az jó volt, rekord alacsony vizállás, Bokor Károlyek is akkor csinálták a filmüket ott. Én akkor jűlius végén voltam, első Pó peca volt.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.08. 08:48:08

@Horgász Utazás: Szia G!

Hát a Fireball Magyarországon nem egy elterjedt módszer. Igazából nem is ismerek senkit, aki alkalmazná. A legtöbben pergetnek, kuttyogatnak, vagy szakító-zsinóroznak az ismerősi körömben.
Lehet német oldalakon kellene utánaolvasni talán.
Tavaly a gázcső lábánál olasz horgászok mártogattak vertikálisan. Szerintem ők valami ilyesmit csinálhattak. Óriási harcsát fogtak a hangok alapján ítélve.
Itt olvashatjátok a tavalyi kalandról az élménybeszámolómat:
pecazas.blog.hu/2013/08/21/ot_nap_a_po_deltaban

Amennyiben La Mottaban-ban ennyivel jobb az állomány, lehet, hogy jövőre oda is elnézünk a delta mellett...

Siluro67 2014.08.08. 08:51:27

@Horgász Utazás:
A fireballt kb 2-3 éve használjuk, nappal amikor dagály van csak egy dologgal tudod megverni a fogósságában, a jó öreg gumihallal.
Annyi kiegészítésem van a dologhoz, hogy szerintem az alsó horogra nem kell a zsugorcső, ha varrod a végét a füllel biztonságosabb mint a kötéssel, illetve a koptató előke ide is ajánlott.

Boo 2014.08.08. 08:53:34

Jó a cikked, hoztad a színvonalat. Sajnálom, hogy nem jött nagyobb, de ahogy ismerlek, még az hátra van. :-D

Horgász Utazás 2014.08.08. 08:54:56

@Siluro67:
Szia, jelen beszélgetésben hol vagyok érdekelt anyagilag? Nem gondolom hogy innen bárki is nálam fogja szerveztetni a túráját mikor már többször járt kint és kapcsolatai vannak, de mindegy.

Egy tűzoltósrác aki velem utazott egy másik túrára mesélte (és miért hazudna), hogy kb 2 órát magyarázkodott a rendőrségen a spiccbot miatt, beveteve a magyarország fegyveres testületi kapcsolatait (Magyarországról mobilon győzködték a rendőröket)( és így is megvágták 300 eduróra.

Szintén Ebrós vendégeim akik előtte a Pón voltak: Előre szóltam hogy ne parlkoljanak nyilvános helyen hosszabb ideig. Mind a 4 kerék kerékcsavarjai le voltak lazítva, isteni szerencse hogy nem történt nagyobb baj.

Egy másik személyes ismeretségemnek a hajóját kötötték el reggelre.

Ez csak az utóbbi 1 évben tapasztalt pár eset és csak azok amelyeket személyesen hallottam azoktól akik ott voltak, átélték.

A deltás fogásokról nincs tapasztalatom, csak amit a vendégek mondanak, idén kb. 3 csapattal beszéltem egyiknél sem volt normális fogás.

Az árak:

az egyik weboldalról másolom ide: "Áraink a 2014-es évre: 200 Euro / 5 éj/fő"
egy másik weboldalról: 2014-ben is változatlan árakkal!
190 Euro/ 5 éj /fő
225 Euro/ 6 éj /fő
250 Euro/ 7 éj /fő
275 Euro/ 8 éj /fő
300 Euro/ 9 éj /fő
325 Euro/ 10éj /fő

De basszus, ezekből az árakból 70 EUR az engedély!! Miről beszélünk??
Hogy lehet ennyibpől színvonalas (!!!!!) szolgáltatást nyújtani?? De őszintén! Úgy hogy meg is éljen belőle valaki, leszervizelje a motorokat, karbantartsa a szállást, fizesse az adókat, mindent.....

Van rálátásom a szolgáltatói oldalra is. 3-4 hónap alatt olyan szinten amortizálják a hajókat a vendégek, hogy szezononként kisebb vagyon a leütött csigák, a sérült hajók, az elhagyott evezők, mellények, kötelek, súlyok pótlása. És akkor nem beszéltem a tönkrevágott apartmanokról...

Csak gondold végig ezt és rájössz te is, hogy ezek vicc árak, és nem csoda hogy utána jönnek hírek megállt motorókról, lepukkant szállásokról, csalódott vendégektől..

flamefish 2014.08.08. 08:55:59

@Siluro67: Hello, fireballhoz... csalihal téren van preferált? Vagy amit sikerül fogni? Vagy visztek kárászt?
Köszi, flame

Horgász Utazás 2014.08.08. 08:57:28

@Siluro67:
köszi az infót, tesztelni fogom szeptemberben az Ebrón :)Meg kipróbálom a nagy gumit is.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.08. 09:00:43

@Boo: Szia Csabi!

Köszi. Ez csak egy horgászat volt a hátralévő 126.037-ből. :oD A BIG ONE még vár rám... :o)

Horgász Utazás 2014.08.08. 09:03:23

@flamefish:
amint írod, a számokból is látható, hogy fentebb a La Mottánál stabilan fognak jó halakat minden héten. Ők nem pergetnek , hanem bójáznak főleg, de a halak ott vannak.
Anno nekünk főleg a kövön jött a hari, de mindíg a cefalót néztük hogy hol mozog és ott kerestük a harcsát is. De főleg a kőre voltak kiállva.

A Bokor Karcsival napi kapcsolatban voltam amikor azt a filmet forgatta, mert a mi vendégünket kísérte azon a túrán. Nagy mázli hogy megtalálták a harcsákat, mert nagyon szarul ettek azon a héten és ráadásul valami elmebeteg időpontban. Délelőtt 9 és 12 között vízközt. Éjjel felszínen alig fogtak. A németek a bójáikkal is alig fogtak azon a héten.

Siluro67 2014.08.08. 09:05:35

@Horgász Utazás:
Az éves engedély Rovigo megyébe, első alkalommal 20 euró ami magában foglalja a fogási naplót is, majd a negyedéves hosszabbítás, 15 euró....

Eszedbe ne jusson a nagy gumi halat használni, azzal biztosan nem fogsz semmit.
A 9-12 cm-es Sandra a te barátnőd ;-))

Siluro67 2014.08.08. 09:07:22

@flamefish:
Dévér, Dévér és Dévér, de a tuti csali a csefaló, halászoktól lehet kérni, mert fogni nehéz.

Siluro67 2014.08.08. 09:10:52

@Horgász Utazás:
Bocs a heti jegy pedig 15 euró.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.08. 09:11:48

@Siluro67: Vagy belehajtasz a rajba kövér gázzal és beugrálnak a csónakba. :oD

Siluro67 2014.08.08. 09:14:47

@Bogyo_bacsi:
Azok mindig nagyok, sütni valók.
Nem szeretünk belehajtani a rajba, mert ott vannak a harcsák is ;-))
S ha ráálltak a csefire, akkor nem egy darabot illik fogni ;-)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.08. 09:16:52

@Siluro67: Utolsó előtti napon elképesztő mennyiségű csefaló úszott fel, de a harcsák mégsem mutatták magukat. Se rablás, se kapás. Nem is értettem...

Horgász Utazás 2014.08.08. 09:18:44

@Siluro67:
Bocsánat, lehet hogy mivel más megye, mások az árak. Fent 70 EUR, pontosabban 69.2 éve emelték meg drasztikusan...

Horgász Utazás 2014.08.08. 09:20:08

köszi a gumihal tippet :)
Mekkora fejjel használjátok?

Siluro67 2014.08.08. 09:20:40

@Bogyo_bacsi:
Ott voltak azok, csak nem a felszínen.
A csefalo rajon nem könnyű harcsát fogni, de ha rájössz a nyitjára, iszonyatosan jót lehet pecázni, s azok a kapások amikor lendületből elkapja, na azok a KAPÁSOK .....

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.08. 09:22:41

@Siluro67: Igenkor mélyre törő wobbler játszik gondolom...

Siluro67 2014.08.08. 09:24:08

@Horgász Utazás:
A legkisebbel amit még érzed hogy a fenéken van, s mégis szépen tudod lebegtetni. Amikor majdnem áll a víz a deltában, akkor 20-30gr, amikor megy akkor néha kell a 70-90gr, is, de akkor az igazi, ha elég a 20-30gr, az olyan vízen fogsz többet.

Siluro67 2014.08.08. 09:28:35

@Bogyo_bacsi:
A wobler X-ed rangú dolog ebben az esetben a vezetési technika, s a hova dobod a fontos, de azt nyilvános fórumon nem mondom el, nekünk is kb. 3 évünkbe került mire rájöttünk.

Horgász Utazás 2014.08.08. 10:03:53

@Siluro67:
köszi az infót, akkor kipróbálom. 8-as vízben lesz egy idő mire leér a fej 30 grammal de nem baj :)

Siluro67 2014.08.08. 10:09:20

@Horgász Utazás:
Mi 15-20 méteres vízen használjuk, a gumizás türelmes sport ;-)
Nagyobb fejjel hatványozottan kevesebbet fogsz.

Horgász Utazás 2014.08.08. 10:31:34

@Siluro67:
majd akkor a keleti filozófiák segítségével képzem magam a türelemre :)

jimmba 2014.08.10. 14:10:54

Szia Flamefish!
Biztosan könnyebb tapasztalatot szerezni egy olyan vízen,ahol sok harcsa van. Nekem is vannak olyan ismerőseim,akik még balin horgászatban is avatatlanok,de a Pón már 30 feletti hareszt is kiszedtek az első túrájukon.
Én nem félek a Pó folyótól,nem hinném,hogy hal nélkül jönnék haza egy ötnapos túráról.
Viszont számomra nagyon kevés lenne még egy 20 feletti harcsa megfogása is. Minimum 4-5 harcsát szeretnék fogni,hogy ténylegesen tapasztalatot szerezzek. Jelenleg a Dunai partipecákkal nem sikerült komoly harcsás tapasztalatokat szerezni.Legalábbis a süllőzés közben beugró halakat,nem sorolnám ide.
Mindenki maga dönti el,hogy mennyire felkészülten megy el a Póra,de én előbb hazai vízen szeretnék valamit bizonyítani,hogy aztán a külhoni vizeken több komoly halat tudjak a csónakba emelni.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.10. 22:48:00

@jimmba: Az, hogy ki mit szeretne fogni és hogy mi lesz a valóság, az két különböző dolog...
A haverodéknak szerencséjük volt, belenyúltak, nem mindenkinek dobja ezt a gép...

jimmba 2014.08.11. 07:21:13

@Bogyo_bacsi: Lehet,hogy szerencséjük volt,de szépen fogták a harcsát.Ezért is mentek és elégedetten jöttek haza. Én is ezt várnám a Pótól!
Olvasva a kommenteket, a rossz időjárás ellenére azért másoknak sikerült elég komoly harcsákat kiszedni.
Szóval biztosan valamit rosszul csináltatok,hiszen más fogott és nem is akárhogyan!
Én azért is vallom azt,hogy előbb hazai vízen kéne rendszeresen érvényesülni és megszerzett tudással más vizekre evezni.
Ezen felesleges vitázni,mert jól ismerlek Bogyó :) Téged meggyőzni erről úgysem lehet,de nem is szeretnék senkit,ez csak az én saját véleményem.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.11. 09:22:58

@jimmba: Jimmy!

Amennyire ismerem a sztorit, a harcsák nagy része (2-3 db) külsőleg lett akasztva azon a túrán, illetve ott sem a tapasztalt horgász fogott. Szóval ezt nem hoznám fel viszonyítási alapnak.
Tavaly utánuk egy hónappal mentem és én is elégedetten jöttem haza! Megfogtam életem halát.
A rossz időjárás ellenére most is fogtam harcsát. Az, hogy 3 kilós jött, nem pedig 50, az igazán nem rajtam múlik, de mind1 is, mert senkinek nem kell ezzel megfelelnem.
A hazai harcsázás és a Pós harcsázás teljesen más. Kint máshogy viselkednek a halak, hiszem más a két folyó is. Teljesen más a táplálék és mások a méretek, más felszerelés kell, mások a mederviszonyok és a part arculata.
Az, hogy az itt megszerzett tudással tarolni fogsz ott elsőre, az csak egy tévképzet. Ugyanúgy ki kell ismerni a Pót, mint más vadvizet.
A fent írt méretek és mennyiségek, nem az általános fogások. A horgászok nagy része csalódottan jön haza az első túráról, főleg ha nem gájdolással megy a dolog.
Van egy kép a Póról a fejedben, de igazából az nem közelít a valósághoz. Kell néhány túra, hogy reális véleményt tudjál mondani róla...
A technika is nehéz, szerintem a legnehezebb pergetési technika a csorgásos pergetés. Hajszálon múlik a siker sokszor. Az, hogy adott helyzetből valaki ki tud hozni pár harcsát, abban sokat számít a 7 év rutin!

Siluro67 2014.08.11. 14:07:17

@jimmba:
Igaz azt mondják, az úri ember biztosba nem fogad, de ha így mész le, s nem nagy mázlival, hogy éppen akkor indul meg egy áradás, én egy kisebb összeget, szívesen feldobnék egy fogadásra, hogy harcsanyálka nélküli zsinórral jössz haza.

Siluro67 2014.08.11. 14:13:12

@Bogyo_bacsi:
Kitartás, mint ahogy már nagyon sokszor mondtam, az elején jó pár nullás túrát abszolváltunk mi is.
Hidd el, ennek ellenére, minden halnak tudunk örülni, amikor pedig jön egy 90+-os, a mai napig hallasz egy nagy kurjantást a folyón;-)))
Az első és legfontosabb a tökéletes szerelés, amivel simán végig dobálsz akár 48 órát is, utána fejben a maximális koncentrálás, minden dobásra, minden mozdulatra, amikor ez megvan akkor majd megjön az eredmény is.
A szlogen, pedig, már csak pár ezret kell dobni, és újból karikába a bot ;-))

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.11. 14:23:07

@Siluro67: Kitartásból eddig sem igazán volt hiány és bár az út elején járunk még csak, tudom, lesz még hopp és kopp is a Pón. :o) A túránként fogott egy harcsám is mutatja, hogy azért nem a sötétben tapogatózunk, de azért még bőven van mit fejlődni.
Az utolsó túrán pedig szinte napról napra csiszoltuk a team munkát. Látod, amikor jött az ominózus vihar, ami meghozta neked a harcsát, azt a lehetőséget én is meg tudtam ragadni, csak a méretek voltak szerényebbek... :oD

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.11. 14:25:47

@Siluro67: Amiben biztos vagyok, hogy hibáztam, hogy nem hagytam ott elég sokáig a becsobbanó csalit. Kb 2 másodpercet vártam mindig, ezért is volt kapásom mindig az első pár tekerésben. Az is biztos, hogy a kapások nagy részét is elszúrtam, hogy nem vártam ki elég időt...
Ezek olyan hibák, amik túránként 2-3 halat is jelenthettek minuszban...

Siluro67 2014.08.11. 14:35:13

@Bogyo_bacsi:
Minél többet tudsz annál több kérdésed lesz, minél többet tudsz, annál nehezebben döntesz hova mész horgászni.
Ajánlom figyelmedbe a Kálmán könyvét a harcsa horgászata II-öt, már van annyi tapasztalatod, hogy tudd miről szól ;-))

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.11. 16:05:50

@Siluro67: Igen. Megvan a könyv, már átolvastam egyszer-kétszer. Valszeg újból nekiugrok majd...
Jövőre 2 db 5 napos túrán gondolkodunk. Egyiket március végére, a másikat augusztusra időzítenénk...
Júniusban már voltunk kétszer, megnéznénk más időszakokat is...

jimmba 2014.08.11. 16:44:42

@Siluro67: Szia! Én magam abszolút amatőrnek tartom a harcsázásban,éppen ezért nem is szándékozom menni a Póra. Nem a szerencsének,hanem tudatos,precíz pergetésnek szeretném betudni a halamat. Nyilván jól jön mindig egy kis szerencse,de ahhoz hogy rendszeresen tudjon érvényesülni egy horgász,a szerencse édes kevés.
Itt nem csak a harcsára gondolok,hanem bármelyik ragadozó halunkra.
Jelenleg nem szándékozom menni a Póra,mert nem vagyok hozzá felkészült. Ha hazai pályán,tudatosan fogok minimum 10 harcsát,akkor talán elgondolkodom rajta. Viszont,ha a közeljövőben mégis mennék,akkor szívesen állnám a fogadást is :)

jimmba 2014.08.11. 16:48:39

@Bogyo_bacsi: Én ezen nem fogok vitázni,mert nem lesz új botom :)

VGabesz 2014.08.13. 15:50:40

@Bogyo_bacsi:

Nem gondolom, hogy el kell keserednetek, RESPECT a kitartásért!! Biztosan rengeteget tanultatok és remélem, hogy azért nem kell 345,306 évet várnot a "BIG ONE"-ra! :D

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.13. 16:07:32

@VGabesz: Szia Gabeszt!

Nyilván egy horgásztúra értéke nem csak a kifogott halak számában és méretében mérhető. Ez a túra a tanulási folyamat második lépcsőfoka volt. Biztos vagyok benne, hogy fogunk még találkozni szép halakkal. A Dunán sem jöttek mindig ilyen szépen a süllők és a csukák... ;o)

VGabesz 2014.08.15. 09:43:37

@Bogyo_bacsi:

Valóban, pláne nézve a tájat! Azért tényleg nem semmi vidék, itt igazán ki lehet kapcsolni fejben és csak a horgászatra koncentrálni!! Ez sok embernek megfizethetetlen (már az érzés). Tényleg rengeteget számít a rutin meg a tapasztalat akár itthon a Dunán, akár külföldön! Biztos vagyok benne, hogy a jövő évi túrátok sikeresebb lesz. Nem voltam rest végigolvasni a sok kommentet és azt gondolom, hogy rengeteg hasznos tanáccsal elláttak, amiket majd hasznosíthatsz jövőre a saját magad által szerzettekkel együtt!!
És bár addig még sok víz lefolyik a Pón is, de sok sikert hozzá! :)

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.15. 09:51:42

@VGabesz: Szia Gabesz!

Az az igazság, hogy a Dunán is futunk bele sokszor betlibe csak azt ritkábban írom meg. A Pón sem mi voltunk az elsők, akik kevesebbet fogtak, mint szerettek volna - úgy gondolom. Mégis úgy döntöttem, hogy megírom ezt a történetet, mert igen tanulságos.
Senki ne képzelje, hogy pár lepergetett éjszaka után tapasztalt harcsahorgásszá válik majd. Ez egy hosszú folyamat, ami még számos sikert és kudarcot rejt magában.
2 hét múlva elnézünk majd a Tiszára is. 2 éjszakát dobálunk majd harcsára egérúszáson és vertikálisan. Lehet ott is betlizünk, simán benne van. De az biztos, hogy újabb tapasztalatokat szerzünk majd, amit idővel beépíthetünk a repertoárunkba... ;o)

Halfdane 2014.08.15. 12:08:27

Mint a túra másik részvevője, azért én is összegezném a tapasztalataimat. Az alább közölt kis írást a fészbúkon osztottam meg a túra után közvetlenül, frissen rögzítve a tapasztalatokat. Azóta sok mindennek utána olvastam/kérdeztem én is, sok dolgot már másképp látok, illetve látom, hogy merre kell továbbfejlődni. Vagy legalábbis kicsit kevésbé vastag a köd...;)

Én magam úgy vállalkoztam erre a túrára, hogy lényegében egyszer sem pergettem célzottan harcsára, úgyhogy semmilyen tapasztalatom nem volt ebben a műfajban. Amit tudok, azt az internetről, ismerősöktől szedtem össze. vagyis az egész egy steril tudásanyag, gyakorlati háttér nélkül. Az egyéb pergető tapasztalat pedig itt mit sem ér. Mégis bevállaltam a túrát, mert szeretem a kihívásokat és bíztam abban, hogy jó helyzetfelismeréssel és némi szerencsével nekem is teremhet valami babér. No meg aztán miért baj az, ha az ember a világ egyik legjobb harcsás vizén kezd tanulni? Arrogancia? Nagyképűség? Sokat akar a szarka??? Nem hinném. Szeretem a kalandokat, hát miért ne vágnék bele? Persze én is kissé több fogásra számítottam, de így is elmondhatom, hogy rettentő sokat tanultam és baromi jól éreztem magam. Ráadásul egy egyéni utat választottam, casting motyóval vágtam neki a dolognak, hogy különösen nehéz legyen...:D Én ezt az egészet sokkal lazábban fogom fel, mint pl. Jimmba, ez nem egy katonai hierarchia, ahol előbb le kell tenni valamit az asztalra, hogy előléptessenek.

Az biztos azonban, hogy nagyon nehéz műfaj, rengeteg alázat, kitartás, szorgalom kell ahhoz, hogy megtanuljuk és eredményesek legyünk. Haltalanságom nem elriasztott, hanem inkább megerősített abban, hogy tovább kell menni és beletanulni.

Halfdane 2014.08.15. 12:11:25

Tehát itt a FB-s beszámoló szerkesztetlen formában, az első benyomásaimat tükrözve

Tamás barátommal egy hetet töltöttünk a Pó deltában. Tamás tavalyi sikere okán nagy reményekkel érkeztünk, de mégis óvatosak voltunk, tudván, hogy itt sincs kolbászból a kerítés. Előző héten a folyó felsőbb szakaszáról jó hírek érkeztek, ezért mi is óvatos optimizmussal vágtunk bele a horgászatba.

Az első nap közel ideális körülmények között indult. Előkészületek céljából kikötöttünk egy homokpadon, ahol Tamás teljesen ötletszerűen kidobott egy wobblert a 20 centis vízbe, demonstrálandó a technikát, ahol azonnal ráfordult egy kisebb harcsa. Döbbenten néztünk össze, ez jó jelnek ígérkezett az előttünk álló hétre nézve. Gyorsan rá is álltunk a jónak vált pályákra és szorgalmasan szórni kezdtük a wobblereket. Tamás a tavaly már sikeresnek bizonyult J13GFR-t használta, én ugyanennek az SFC változatát, illetve egy mélyen járó Strike Pro Carsont akasztottam a kapocsban. Némi dobálás után határozott koppanással állt meg a wobblerem, majd egy elemi erejű rántás tudatta, hogy egy jobb harcsa szeretné megkóstolni a sárga finn wobblert. Sajnos a bevágás nem ült, a hal nem lett meg és ez maradt a nap utolsó akciója is. Sebaj, gondoltuk, előttünk egy hét lesz még ilyen…

Másnap szűnni nem akaró széllel köszöntött be egy hidegfront, amely a pályán való villanymotorozást rendkívül megnehezítette, a harcsákat pedig számunkra ismeretlen helyre űzte. Eredménytelenül dobáltuk végig az egész éjszakát és a másnapot is. Megnéztük az összes szélárnyékos, holdárnyékban lévő helyet, de szorgalmas próbálkozásaink ellenére kapásig sem jutottunk. Vendéglátóink elláttak tippekkel a harik tartózkodási helyét illetően, de egyik tipp sem jött be.

A negyedik napon sötét fellegektől kísérve indultunk útnak, majd egy óra motorozás után jobbnak láttunk kikötni, mivel a villámok már igencsak felettünk csapkodtak. Éjfélig egy fa alatt vártuk a zivatar elvonultát, majd elindultunk a kinézett pályára. Addig nem látott aktivitást tapasztaltunk, a csefalók csoportokban ugráltak és pár robajlásszerű rablás is hallatszott. Tamásnak rövidesen 2 kapása is lett, de egyik sem akadt, majd egyszer csak koppant a J13 és végre hal volt a horgon. Mindeközben én az időközben elakadt csalimat próbáltam szabadítani, egyben Tamásnak segíteni a fárasztás közben, így kicsit kaotikusra sikerült a művelet. Az látszott, hogy a hal nem nagy, hamar csónakba, majd a fotózás után újra éltető elemébe került. A harcsa 72 centisnek és 3 kilósnak bizonyult. Nem érte jöttünk, de legalább végre halat fogtunk. Nagy reményekkel dobáltuk végig az éjszakát, de több akció nem volt, az aktivitás is alábbhagyott, a víz elcsendesedett. Hajnal felé még megálltunk egy visszaforgónál, ahol elképesztő mennyiségű kis harcsa forgott, szinte 5-10 másodpercenként fordult 1-1 hal. Süllőrablást is hallottunk, így egy SSR9-essl megdobáltam a pályát, a csalira a csónak mellett valami rá is durrantott, de sajnos nem akadt meg.

Halfdane 2014.08.15. 12:12:59

II. rész

A többi nap sajnos monoton egyformaságban telt. Az idő lassan javulgatott, de valahogy a harcsák kapókedvét nem adta vissza. A szél is elállt, ideális ritmusban, szellemként suhantunk végig a pályán, dobásaink egyre pontosabbak lettek, minden adott volt a halfogáshoz. …Ami sehogy sem akart sikerülni, kapás sem volt! Pedig az utolsó előtti napon ismét volt egy másfél-két órás időszak, amikor elképesztő aktivitásnak lehettünk tanúi, volt olyan, hogy kb. futallpályányi(!) területen egyszerre (!!!) riadtak meg a csefalók, elképesztő robajt produkálva. (Tudni kell, hogy a csefaló fél-másfél kiló egyedsúlyú tengeri hal, amely hatalmas csoportokban vonul fel a folyókba, táplálékul szolgálva a hatalmas harcsáknak. Ha megriad, akkor 3-4-5 ugrással menekül. Ha mindezt egyszerre több száz, vagy akár több ezer hal teszi, akkor el lehet képzelni a hanghatást a csöndes éjszakában.) Mindeközben ágyúdörgésszerű harcsarablások is voltak, csak éppen a csalinkat nem kívánta meg egyik sem. Az adrenalin dübörgött a vérünkben, vártuk a nagy halat, de nem akart jönni. Az utolsó éjszaka sajnos töksüket volt, nyoma sem volt az előző napi parádénak.

A tapasztalatok: A relatív sikertelenség ellenére remekül éreztük magunkat. Nyugodtan kijelenthető, hogy ez a műfaj talán a pergető horgászat legösszetettebb, legnagyobb felkészülést igénylő ága. A dobáspontosság kritikus jelentőségű, a csalinak az akadóktól/parttól számított 30 centin belül kell becsobbannia, a kapás az azt követő 2-3 orsótekerésen belül érkezik. Nagyon fontos a teljes csend, a csónakban dübörögni, beszélgetni nem szabad, de még a pozícióváltás is óvatosságot igényel. A villanymotor a lehető legkevesebbet járatandó, márpedig finoman szólva is nehéz úgy csorogni a parttal párhuzamosan, hogy mindkét ember kényelmesen dobálhasson. A szél, az áramlatok és a belógó akadók a motort kezelő személyt igencsak heveny csuklózásra kényszerítik. A sötétben csak egy halvány zöld fény segíti a célzást és még sorolhatnám a nehezítő körülményeket. És akkor még nem is beszéltünk arról, amikor egy elemi erő ragadja el a csalit és kezd a víz alatt őrült táncba…. Ezt sajnos nem éltük át, de az egyéb technikai dolgokban érzésem szerint nagyon jó csapatot alkottunk, minimális bénázással abszolváltuk a hetet. A hallatlan haltalanság nem szegte kedvünket, úgy gondolom, hogy nem a rossz döntések, hanem az ellenünk dolgozó körülmények vették el a nagyhal-fogás örömét tőlünk. Természetesen rengeteg tanulnivalónk van még, de talán az irány nem rossz

A felszerelés: Tamás egy tavaly már bizonyított Black Cat Boat Spin bottal és egy Ryobi Applause 5000-es orsóval, magam egy Deps „The Slap Shot” 1,5 unciás casting bottal és egy Abu Revo Toro NaCl 51 multiorsóval szálltam harcba. A bot látszólag „lájtos” a feladathoz, ugyanakkor brutális gerince van, sajnos hallal nem, akadókkal annál inkább teszteltük. Elakadáskor többször húztam vissza vele a csónakot árral szemben, illetőleg ebből azért nem csináltam rendszert, hogy a zsinórt kíméljem. Zsinórként mindketten Berkley Whiplash Pr 0,24-es (a valóságban kb 0,35-ös) zsinórt használtunk, teljes megelégedéssel. Előkeként Sufix Catfish 0,70-es körszövött zsinórt használtunk, Tamás hurokban visszavarrva, én egy ismerősömtől kapott kapoccsal szintén visszavarrva. Mindkét megoldás tökéletesen működött. Csaliként jobbára a már említett Rapala J13-akat használtuk GFR, SFC és FT színekben, valamint Strike Pro Carson, The Producers Barramundi Mauler 5”, Salmo Hornet 9 cm, egy Blázy-féle egyedi 2 részes wobbler, Predatek Viper, Rebel Maxi Deep R, különböző Norizik és más wobblerek szolgáltak. Ezekkel a wobblerekkel a harcsapergetés érzésem szerint lefedhető, a csali típusánál jóval fontosabbnak látom pl. a dobáspontosságot. Érdekes volt ezt a műfajt casting bottal űzni, az ezekre a felszerelésekre jellemző könnyedség, kecsesség itt már csak nyomokban van meg, a flippingezés egy idő után terheli az alkart és a csuklót. Persze Tamás orsólábat támasztó ujja is megsínylette a kalandot, de ezek a jelek leginkább annak köszönhetőek, hogy ritkán pergetünk egy héten összesen 60-70 órát. Én magam a főzsinórt és az előkét nem varrtam, hanem dupla Albright csomóval kötöttem össze, ami kellően erősnek bizonyult, bár tény, hogy egy durvább wobblerszabadítás után már könnyen szakadt. A tanulság: újra kell kötni időnként.

Összegezve: Rendkívül tanulságos egy hét volt, élveztük mindketten. Gördülékenyen ment minden, de nyilván van még mit csiszolni. Magam megpróbáltam volna a gödrökben a vertikális pecát is, de végül erre nem fordítottunk időt. Talán majd legközelebb. Akkor talán majd a nagy halak is eljönnek a randevúra…;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.15. 12:31:52

@Halfdane: Kiegészíteném annyival a történetet, hogy a vertikális pecához megfelelő műcsali arzenálunk és technikai ismeretünk sem volt.Jövőre ez már másként lesz...
Amikor mozogtak a harcsák (ilyen 2-3 x egy óra volt max, akkor kapásig is eljutottunk.
Én a magam részéről két júniusi túra után kipróbálnék jövőre más időszakokat is. Pl. Március vége és / vagy augusztus eleje.

Halfdane 2014.08.15. 13:50:00

@Bogyo_bacsi:

Ez is igaz, de a sikertelenségünknek azért ennél prózaibb összetevői is voltak. Egyrészt, amit fentebb említettél, hogy sokkal tovább kell kivárni a becsobbanás után. Aztán a dobáspontosságon is van mit javítani. Nyilván a csónakban való csendes mozgás, a csónak csendes irányítása is gyakorlatot kíván, nem beszélve arról, hogy jókor jó döntéseket hozzunk, jobban "érezzük" a halat. Az se baj, ha nem tombolnak felettünk a frontok...;)

Én benne vagyok a kísérletezgetésben, okosodjunk, tapasztaljunk, előbb-utóbb úgyis bejön a big one. Addig meg még sokat tanulunk...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.15. 14:01:34

@Halfdane: Nah, meg szórakoztunk. Mert azért marha jó volt ám... Én amúgy a magam részéről nem is kudarcként élem meg, hiszen egy harcsát azért fogtam. Jövőre odapirítunk nekik rendesen... ;o)

Halfdane 2014.08.15. 14:02:37

Oda ám... Csak ők is eljöjjenek a randira! ;)

flamefish 2014.08.19. 09:26:20

Hello,

olvasva a fenti beszámolót, egy kérdés. Az előkét és a főzsinórt összekötötted? Én a koptató Suffix előkét ráhúzom a fózsinórra vagy fél méteren (nekem 30-as Daiwa 8braid), majd egy uni csómóval kötöttem rá a 100 librás Sebile kapcsot. Utáltam mindig ezt a kapcsot, de most megmutattak a titkot, csak át kell tenni a másik oldalra, és úgy venni le-föl a csalit.

A 30 centis csobbanás tényleg ennyire fontos? Mit gondoltok? Nappal néztem, de a kövezésen 30 centire nagyon kis viz is lehet, tényleg úgy állna a harcsa, hogy szinte kilátszik a feje? Ha mélyretőrővel 1 méterre dobok a kőtül, az már tényleg rossz?

Köszi !
flame
(bocs az esetleges ekezet hibaert, utalok angol billentyurol magyarul irni :)).

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.19. 11:33:57

@flamefish: Szia!

Én 0,24-es Berkley Whiplash zsinórt használok, ami valójában 0,35 körül van. Erre varrok Sufix koptató előkét fél méter hosszban úgy, hogy egy nagy véghurok legyen a zsinór végén. A wobblert fülén ezt átfűzöm, majd átbújtatom a hurkon a wobblert. Így nincs sem csomó, sem kapocs. :o)

Az én tapasztalatom a legutóbbi túrán, hogy tényleg csak akkor volt kapás, ha nagyon közel dobtunk az akadóhoz. Mi nem kövezésen, hanem fás részeken dobáltunk. Ám, azt nem merem kijelenteni, hogy 100%-osan így van, mert ahhoz még nincs elég tapasztalatom. Nekem a kapásaim 100%- az partot dobva, az első pár tekerésben érkezett.
Neked?

flamefish 2014.08.19. 12:52:07

Hello,
Idén nekünk a kövön semmi nem volt, sem a homokon, a nagy apadás miatt (3.5 méter egy hét alatt), állitolag a mélyben voltak a harik. Én meder felé a húzós vizben fogtam, DT16-al. 2 éve jól ment a kő és homok, de nem emlékszem most már, hogy mennyire közeli dobások volt.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.19. 13:09:59

@flamefish: Értem. Mi mederben még sosem próbáltuk, mindig partot dobtunk. Eddig még sosem fogtunk ki olyan időszakot, amikor jól evett a harcsa. Túránként 1-1 darabot sikerült csak fognom. Jövőre 2 túrát is tervezünk. Egy márciusit és egy augusztusit. :o)
Meglátjuk mi lesz a folytatás... :oP

asp01 2014.08.19. 21:58:09

Szia Tom!
Egy biztos a cél teljesült jött harcsa... az már más hogy ekkora, de ez már itthon is megállná a helyét... nehéz dolog a harcsa pergetés, pláne egy ekkora folyón, ilyen időjárási körülmények mellett... én mondjuk ha kijutnék biztos rászánnék 1-2 napot arra, hogy más halakat is kergessek. Süllőt és balint biztos szépen lehet fogni, az még megérne egy misét... :)
Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.19. 22:07:03

@asp01: Az a baj Dani, hogy ha megosztja a figyelmét az ember, még ennyi harcsát sem fog. Jó dolog süllőzni, balinozni, de azokból itthon is lehet szépeket fogni. Miért utaznék ilyen sokat süllőzni, amikor a Dunában is foghatok bármekkorát? Balinról nem is beszélve.
Amiért utazok, az a harcsa és talán a csuka, bár utóbbiból itthon szintén nem lehetetlen fogni szépeket.
Ha éjszaka csorogsz lefelé a Pón és hallod, mekkorákat durrognak a harcsák, elfelejted a balinokat, higgyél nekem... :o)

asp01 2014.08.19. 22:12:29

@Bogyo_bacsi: Értem de ha egy hétre lemennék akkor 1-2 napközbeni pecát biztos rászánnék, már csak az élmény miatt. A többi időben meg tényleg lehet ütni a harcsát, hogy meg legyen a nagy hal is! :)
Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.19. 22:19:48

@asp01: Hát, ha este 7-től reggel 7-ig tolod a vízen minden nap, már nem marad erőd egyébre. Ráadásul, mint András is írta, iszonyat koncentrációt igényel a módszer, ami szellemileg is lefáraszt. És a 150 grammos dobósúlyú bot, a fém orsóval megdolgozza minden izmodat. Nekem a gyűrűsujjamon be is gyulladt az ízület a 7. napra. Szóval be kell osztani az erőt... :o)

Riderspinblade 2014.08.21. 16:28:33

Na szép kis hari grat :)
jövőre megint mész akkor biztos h több fog jönni :)
ja amúgy nagyon tetszett a az a felhős kép lenyultam ez az uj háttérképem :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.08.21. 16:31:15

@Riderspinblade: Szia Jani!

A képek azok jól sikerültek tényleg. :o) Biztos vagyok benne, hogy fogunk még ott nagyobbakat is jövőre... ;o)