Zöldár hozta süllők

2015. július 29. - Bogyo_bacsi

Végre-valahára elérkeztek a melegebb évszakok. Az elmúlt hónapok szerényen mérték a sikert az öreg Dunán. Késő ősz óta néhány momentum adódott csupán, mikor kedvezőnek bizonyultak a körülmények a gumis süllőzésre, harcsázásra. Bár ezeket szituációkat általában sikerült kamatoztatni egy-egy szebb hallal, az előző éveben megszokott folyamatos fogások azonban ezúttal elmaradtak, köszönhetően a rendkívül csapadékos, frontos téli időjárásnak. Ám jól tudtam, előbb-utóbb fordul majd a kocka... aki kellően kitartó, annak hamarosan újabb szép halakkal kedveskedik majd a Duna. Végül megérkezett a zöldár, maga alá temetve a süllővel kecsegtető kövezéseket. Alig vártam, hogy bekússzon a vízállás a már meghorgászható színt alá, rögtön az éppen hogy kikandikáló kövezésen találtam magamat. És bizony a folyó ezúttal bőségesen elhalmozott kincseivel. Szinte minden próbálkozás jó halakkal ajándékozott meg. Most elmesélem nektek a késő tavasz első wobbleres horgászatát, amely talán legemlékezetesebb kalandnak bizonyult mind közül.

zhs01.jpgAlkonyodik a Dunán... közeleg a süllők időszaka

Mielőtt azonban továbbmennénk, beszámolnék pár olyan stratégiai fordulatról, melyek sokkal eredményesebbé tették dunai próbálkozásaimat ezen a nyárelőn. A legfontosabb talán a „mikor” kérése. Az előző esztendőkben, sajnos, mindig haza kellett utaznom az utolsó vonattal, így éppen a legjobb időszak beköszöntével kellett távoznom a vízpartról. Be kellett látnom, hogy ha jó halakat szeretnék fogni, kint kell maradnom reggelig. A termetesebb ragadozók általában az éjfél utáni, vagy a pirkadat előtti időszakban érkeztek. A sötétedés csak kisebb süllőket és szebb balinokat adott idén. A másik fontos kérdés a választott műcsalik mérete. Ezen a tavaszon nagyobb wobblereket kezdtem el használni, mint SSR9, vagy Husky13 és bizony rendre kellemes meglepetések értek, hiszen a jobb süllők, szinte kivétel nélkül ezekre érkeztek. Mindegyik darabon lecseréltem a karikákat és persze, a horgokat is nagy méretű 1x-es, vagy 2x-es Owner kampókra, amelyek igen jól tartották a nagyobb süllők fejrázásait is.

zhs02.jpgMinden nagyhalas wobbleremet kiváló minőségű horgokkal és karikákkal szereltem fel

Edi barátom tavaly ősszel kezdett el kijárni velem a Dunára és természetesen gyorsan magával ragadta a vadvíz varázsa. Az év első wobbleres dunai süllőzését vele ejtettem meg. Idén teljesen új pályákat kezdtünk vallatni, melyek ez éjszaka első felében most nem adtak halat. Már közeledett éjfél, mikor helyváltást javasoltam cimborámnak. Egy olyan kövezést választottam, amelynek éppen az elmúlt napokban került szárazra a teteje, jól megforgatván a rohanó vizet. Csendben pozíciót foglaltunk a billegő köveken, majd dobásra emeltük pálcánkat. Már a második bevontatásra megütötte valami kilences shadomat, mire Edi is hasonló műcsalira váltott, majd ő is begyűjthette az első koppintását. Hm, itt vannak a süllők – morfondíroztam miközben egy kisebb tüskés rázta le magát horgomról. Három kapás nagyjából tucat dobásból. Nem rossz. Hamarosan Edi pálcája kapásba görbült én pedig a segítségére siettem a kiemelésnél. Kíváncsian vártuk, vajon mi bukkan elő a zavaros habokból.

zhs03.jpgA sort Edi barátom kezdte egy gyönyörű fogással...

Rövid fárasztást követen egy formás süllő képe körvonalazódott előttem a vízben. Óvatosan grabancon ragadtam, majd átadtam barátomnak zsákmányát fényképezésre. Lemértük a hosszát, faroktőig 48 centimétert mutatott a skála. Gratuláltam Edinek eddig fogott legszebb süllőjéhez, majd szabadjára engedtük a meglepett prédát. Bizakodásra adott okot ez a fogás. És ekkor olyasmi történt, amit a Dunán igen ritkán tapasztaltam ezidáig. Nagyjából egy órán keresztül folyamatos rablások, kaffantások, fröccsenések borzolták előttünk a víztükröt. Megérkeztek a süllők, nem is az aprajából és egyértelműen táplálkoztak. Persze nem folyamatosan, nagyjából 5-10 percenként jött egy-egy rabláshullám, ám ilyenkor mindig reménység költözött a szívembe. :o) Nosza, nézzük meg, vajon én is ki tudom e venni részemet a felkínálkozó bőségszaruból?

zhs04.jpg... amely élete eddigi legnagyobb kifogott süllője lett

Érzékszerveim kiélesedtek, minden figyelmemmel a műcsali lassú, de tempós bevontatására összpontosítottam. Láttam, hogy jó süllők randalíroznak előttem és tudtam, hogy meg is tudom őket fogni... bár az elmúlt küzdelmes időszak kudarcai mostanra kellően megtépázták önbizalmamat. Első dobás, második, harmadik... egyszeriben egy brutális ütés szaladt végig pálcámon, mire azon nyomban akasztottam. Rögtön realizáltam, igen jó hal védekezik a horgon és ezt Edi cimborámnak is megjegyeztem. Hidegvérrel fárasztottam, tudván, hogy a nemrég lecserélt méretes Owner horgok biztosan átütötték süllőm csontos száját. Még pár fejrázás és megcsodálhattam... életem eddigi legszebb wobblerrel fogott süllője robbantotta fel előttem a vízfelszínt. Edi óvatosan kopoltyúfedőn ragadta, majd partra emelte zsákmányomat. Hatalmas volt az öröm... egy páratlan rablóhalat sikerült horogvégre kerítenem.

zhs05.jpgNem is reméltem ilyen szezonkezdést... gyönyörű fogas a köpcösebb fajtából

Gyorsan lemértük zsákmányomat, faroktőig hatvanegy centit mutatott a skála... ez igen. :o) Ráadásul jó köpcös volt prédám, hatalmas csontos fejjel. Készítettem pár gyors képet róla, majd óvatosan visszahelyeztem közegébe. A művelet közben megbillent alattam egy kő és bokáig leléptem a hideg Dunába mindkét lábammal, de ez most egy cseppet sem érdekelt. Gyönyörű halam feledtetett velem minden bosszúságot. Egymás tenyerébe csaptunk barátommal, ez általában szerencsét hoz. :o) Ám, örömködés ide, örömködés oda, még nincs vége a mai éjszakának... emlékeztettek minket az újabb loccsanások. Ismét korbácsolni kezdtük a vizet, amit pár újabb koppintással jutalmaztak a táplálkozó süllők. Tudtam, ezek csupán bizonytalan tesztelgetések és csak idő kérdése, hogy bejelentkezzen egy komolyabb játékos.

zhs06.jpgNagyméretű citrom shadre éhezett meg őkelme

zhs07.jpgA visszaengedés nem volt kérdéses :o)

És megérzéseim nem hagytak cserben. Valami ismét brutális módon megcibálta botom spiccét, mire én azonnal reagáltam. Ismét jó hal védekezett zsinórom végén. Vele már kissé türelmetlenebbül bántam, előbb víztetőre is erőltettem... nagyobb ramazúrit is csapott a parton, mint elődje. Természetesen ő is igen szép süllőnek bizonyult, 56 centi hosszúságúra növekedett ezidáig és az előzőhöz hasonlatosan szintén a köpcösebb fajtából való volt. Szintén a kilenc centis shadra szottyant kedve, de őt már nem a citrom, hanem egy pirosas árnyalatú műcsalimmal akasztottam. A hatalmas Owner kampók őt is kitűnően megtartották... hiába azokra a műcsalikra érdemes jó minőségű horgot tenni, melyekkel kifejezetten nagyobb ragadozókra portyázunk. A horog kiváló hegyét Edi barátom is tapasztalhatta hüvelykujjával tesztelve :oP De hiszen egy-egy ilyen halért szívesen vérét adja a horgászember... ;o) különösen, ha az én halamról van szó. :oD

zhs08.jpgMásodik fogásom sem maradt sokkal el méretben elődjétől

Még egy-két koppintás és lassan elcsendesült a pálya. Összesen talán kilenc-tíz akciót tudhattunk magunkénak három kifogott szép süllővel. A lemaradó halak valószínűleg kisebb példányok lehettek... talán nekik túl nagy volt a falat. Mindenesetre így sem voltunk elégedetlenek. Igen combosan indult a wobbleres dunai idény. Ennél szebb nyitást álmaimban sem reméltem volna. Jókedvűen zötyögtünk a hazafelé vezető úton. Még mindig az átélt élmények hatása alatt álltunk. Mint utólag kiderült, ez nem egy egyszeri esemény volt. A magas víz hétről-hétre jó halakkal ajándékozott meg minket, volt hogy balinok jöttek, volt hogy szebb süllők és volt hogy harcsa lepett meg minket. Hamarosan beszámolok majd ezekről a kalandokról is blogomon. Ám, az ehhez hasonló parádé már bizony elmaradt a továbbiakban. Bizony, egyszer volt Budán kutyavásár... ;o)

zhs09.jpgAz ilyen éjszakákért érdemes kitartani és dacolni a hosszabb-rövidebb sanyarú időszakokkal

Levente43 2015.07.29. 08:08:49

Gratulálok mindkettőtöknek nagyon szép halak

ridgeback · http://akvariumipecas.wordpress.com/ 2015.07.29. 08:58:02

Tuti, hogy PS az összes süllős kép! ;)
Gratulálok Urak, nagyon szép halak!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.07.29. 09:13:10

@ridgeback: Köszi Pisti!

Csak egy kontraszt emelés van rajtuk ;o)
Ez minden :o)

VGabesz 2015.07.29. 10:02:54

Gratulálok a szép süllőkhöz! Emlékeszem még a megismerkedésünk elején az általad akkor használt csalikat már akkor hatalmasnak tartottam :) hát most még ezeket! :)
Lassan bőröndbe fér majd csak el az a néhány wobi ;). Edinek is külön gratula a gyönyörű halhoz!!!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.07.29. 10:09:47

@VGabesz: Szia Gabesz!

Régen hallottam rólad itt... :o)
A régi 7 centis shadok és 9 centis originalok is hadrendben állnak még, de este 10 után gyakrabban kerülnek fel mostanság a fenti wobblerek.
Nyilván azon is sok múlik, hogy milyen táplálékméretre vannak ráállva éppen a halak, de a nyárelőn inkább a nagyobb wobbik működtek nekem.
Most meg inkább az ivadékot eszik...
Persze a két wobblercsoport két külön dobozban lakik :o)

Halfdane 2015.07.29. 10:37:41

Gratulálok mindkettőtöknek a szép fogásokhoz, a sok agyalás, stratégia építés bizony megadta a sikert! Nagy öröm az így "megérdemelt" zsákmány! Én magam is vágyom már ilyen fogásokra, de sajnos ritkán tehetem meg hogy egész éjjel kint maradjak, mivel sajnos ritkán tudom úgy intézni a kötelezettségeimet, hogy másnap pihenhessek. A jó halakért áldozatot kell hozni, az fog, aki megy és tesz érte...

JED2014 2015.07.29. 10:44:44

Köszi Srácok! :-)...óriási adrenalinbomba egy 48-as süllő akasztása és partra csábítása :-)...és külön öröm volt, hogy Tominak is sikerült saját rekordot döntenie wobbleres süllőakasztás terén, sőt egy éjszaka alatt két termetes sárkányról tudott fotót készíteni :-)

Tényleg nem mindennapi dunai élménysorozatban volt/van részem. Arról nem is beszélve, hogy ismételten jó kis összefoglalót olvashattam, újra átélve azt a bizonyos esti/éjszakai pecát :-)
Egy biztos, minden egyes peca sok tanulsággal szolgál(t). Rendkívüli volt az idei szezonnyitó wobbleres süllőzésünk, kiváló helyválasztással és időzítéssel, na meg persze némi szerencse is kellett hozzá, hogy megtaláljuk az éhes "sárkányokat" :-)
Ígéretes helyek után kutatva, nem egy megszokott helyhez ragaszkodva, bevállaltuk, hogy új lehetőségek után nézünk, és bizony nem bántuk meg. Persze, e közben vissza-visszatérve a már ismert helyekre is.
Csak megerősíteni tudom Tominak azon megállapítását, hogy a nagyobb ragadozók nem feltétlenül a sötétedést követő első órában érkeznek, sőt...és nem feltétlenül a kisebb méretű wobblerekkel szabad csak próbálkozni :-)

Hasonló élménydús pecát kívánok Nektek! Görbüljön! :-)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.07.29. 10:50:01

@Halfdane: Szia András!

Köszönjük.
Pedig a lehetőség neked is adott, hogy velünk tarts... de az biztos, hogy sok energiát kell beletenni. Most ez egy jó időszak amiben vagyunk, de például az előző fél év siralmas volt.
Nyilván nekünk is lemondással járt egy áthorgászott éjszaka, máshonnan vesszük el az időt. Ráadásul benne is marad az emberben pár napig. De nincs mese, ha az ember jó süllőt akar fogni, meg kell hozni az áldozatot.
A stratégia építés meg alap. A siker kulcsa, hogy pontosan tudd, hogy milyen víznél, milyen körülmények között, hol van esélyed a fogásra... enélkül nem megy.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.07.29. 10:57:50

@JED2014: Szia Edi!

Hát az biztos, hogy minden egyes horgászat új tapasztalatokat ad a Dunán. Általában mindig elő kell húzni egy nyuszit a kalapból, hogy sikeresek legyünk. Látni kell azt is, hogy idén nem bejáratott helyeken fogtunk, hanem teljesen új pályákat fedeztünk fel... sokat jártunk utána a lehetőségeknek és meg is lett az eredménye.
Reméljük, hogy ez a sorozat még sokáig folytatódik majd...

Halfdane 2015.07.29. 11:10:39

@Bogyo_bacsi: Tudom, tudom. Csak hát ugye a családi kötelezettségek előbbre valók, ha pl. másnap a gyerekem mellett állva elalszom, az nem túl szerencsés. Amit tudok, kihozok a szabadidőmből, ez többnyire csak pár órás villámpecákat tesz lehetővé... De ez egy ilyen helyzet, ebből kell gazdálkodnom...

A személyes körülményeket átlépve látom, hogy mi a siker kulcsa. Gyarapszik az elméleti tudásom a ti tapasztalataitok alapján is, remélem, hogy azon kevés alkalmakkor amikor a gyakorlatban is ki tudom magam próbálni, halra tudom váltani ezt a tudást...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.07.29. 11:17:42

@Halfdane: Én biztos vagyok benne, csak a kérdés, hogy mekkora halra. Kisebb süllőre szinte mindig van esély, de a nagyobbakat fukarabbul méri a Duna. Bele kell nyúlni, és ahhoz ki kell járni rendszeresen.
Sajnos, a siker kulcsa sem egyértelmű. Szinte minden alkalommal újra ki kell matekozni, hogy melyik megoldás lesz aznap a nyerő. De pontosan ezért szép dolog ez. Ha könnyű lenne, bárki tudna fogni... ;o)
Amúgy szerintem a villámpecákkal is lehet sikeres az ember, mert a sötétedés előtti egy és utáni két óra, illetve a hajnal előtti és utáni egy-egy óra mindig erős. Csak akkor nyilván közelebb kell helyet keresned... és akkor is tudnod kell, milyen körülmények között hol támadj.

Halfdane 2015.07.29. 11:31:17

@Bogyo_bacsi: Vannak ötleteim, csak időm legyen kitapasztalni... de valahogy majd csak lesz. Az biztos, hogy a halat keresni kell, nem csak dobálni a vakvilágba. A sikereitek kulcsa is éppen ez. Egy éjszaka elegendő ahhoz, hogy az ember több helyet, több csalival is meghorgásszon, így talán beletrafál a jóba. Egy villámpecán nincs idő sokat variálni, vagy jó döntést hoz az ember, vagy nem. A döntéshez sokat segít mások tapasztalata, így a tiétek is.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.07.29. 11:43:02

@Halfdane: Ez igaz, míg mi egy éjszaka alatt végignézünk általában 3-4 helyet, te is támadhatsz többször rövideket akár 3 x is egy héten különböző helyeken. Másrészt ki lehet fogni abszolute süket éjszakákat is, amikor viszont a többszöri gyors pecák eredményesebbek lehetnek.
Szerintem mindennek a kulcsa, hogy találni kell olyan helyeket, amik működhetnek adott vízállásnál. Mi sem vaktában megyünk végig az állomásokon. Pl. ahol május végén ezeket a süllőket fogtuk, mostanában nem is igen látogatjuk. Pontosan tudom, hogy adott körülmények között megy spot-ok adhatnak halat. Ezeket nézzük végig. Ha meg semmi nem működik, akkor az energiánkat új lehetőségek kutatására fordítjuk. Pl, most hétvégén 3 igen ígéretes helyet is találtunk.

Halfdane 2015.07.29. 12:03:33

Most amúgy érdemes kutakodni, mert alacsony a víz, feltárja a meder a titkait. Szárazon vannak olyan helyek, ahol magas víznél megállhat a jó hal is. Bence a hétvégén sok olyan helyet mutatott, ahol nagy víznél stabilan fogja a halat, nagyon érdekes, tanulságos volt ezeket látni. Sajnos még a villámpeca is időigényes, odaúttal, hazaúttal 3-4 órát kell rá szánni, ami nem is olyan egyszerű, ha másnap hajnalban kell kelni. No de nyafogásból nem élünk meg, pecázni kő, oszt' lesz hal! ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.07.29. 12:11:44

@Halfdane: Jah, bár a wobbleres pályákat nem feltétlenül a meder alakítja ki, hanem sokszor a kövezés egyenetlensége, ehhez meg nem kell belelátni a vízbe. Szerintem jól lehet olvasni a felszín burványlásából is, ami általában elég a sikerhez.
Igen, ezért kéne BP környékén keresned helyeket... szerintem van itt is sok jó spot, csak rá kell szánni az időt.

VGabesz 2015.07.29. 12:17:42

@Halfdane:

Szia András!
Abszolút átérzem a dolgot, én is hasonló cipőben járok, talán a jövő évem jobb lesz peca szempontjából, mivel a zenélést én is befejezem az év végén. Viszont ezért is jó ezeket a sorokat meg úgy en bloc a blogot olvasni, mert az elméleti tudást, tapasztalatokat tényleg magunkévá tehetjük aztán amikor időnk engedi azt a gyakorlatba ültessük :).
Egy szó, mint száz Tomi: Fáradozásotok nem hiába való! :)

@Bogyo_bacsi:

Igyekszem visszatérni ide hozzátok, sajnos egyéb kötelezettségeim nem igazán tették lehetővé az aktív blogéletet.
De a kisebb csalikkal is ugyan úgy tudsz eredményes lenni az éjszakai órákban nem? Értem ez alatt, hogy a kisebbek nem tűnnek el vagy igen?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.07.29. 12:21:48

@VGabesz: Gabesz!

Természetesen.
Pl az utolsó két süllőmet 6 centis Chervy-vel és Original 11-el fogtam. Továbbra is próbálgatom a közepes csaliméretet is, azok továbbra is fogósak.
Azért tértem ki itt a nagy csalikra külön, mert ez nekem is új szegmens és gondoltam leírom a tapasztalataimat.

VGabesz 2015.07.29. 12:24:12

@Bogyo_bacsi:

Köszi Tomi!
Várom a tapasztalataidat, mert idővel én is szeretnék egy arzenált a nagyobbakból. Mostanra már igen szép készlet gyűlt össze a "kisebbekből" és hát ugye nincs megállás soha :).

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.07.29. 12:26:10

@VGabesz: Az SSR 9-et, a Husky 13at és az Original 11-et csak ajánlani tudom...
Ezek már bizonyítottak.

Halfdane 2015.07.29. 12:35:50

@VGabesz: Gabesz, saz egyik szemem sír, hogy abbahagyod a zenélést, de a másik nevet, mert újra keblére ölel a horgásztársadalom. Te tudod miről beszélek, család mellett akár párórás szabadidő is nehezen csíphető el, nemhogy egy fél. vagy egész napos. Nehéz ezt nekünk megoldani, de ha néhanapján sikerül, a szorgos élmunkások eredményeiből okulhatunk mi is. :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.07.29. 21:05:20

@ridgeback: Hahaha, hát ezért igazgattátok annyi ideig azt a jászt a sötétben ;o) :oD

ridgeback · http://akvariumipecas.wordpress.com/ 2015.07.31. 18:08:13

@Bogyo_bacsi: Rosszul látod. A jászt azért igazgattuk annyit, mert akkora volt, hogy le kellett cserélnem az obit egy nagylátószögűre! ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.08.01. 09:40:42

@ridgeback: Ki a kicsit nem becsüli... a nagyon meg nem érdemi ;o) :o)

jimmba 2015.08.06. 11:20:44

Sziasztok! Gratulálok mindkettőtöknek a szép halakhoz!
Abban nem értek egyet,hogy a jobb süllők csak a kései órákban megfoghatók,de ez szép történetre sikeredett.
Az Owner horgok valóban jobbak a VMC-nél,főleg a hegykiképzés terén,de elég költséges lenne lecserélni az összes wobbler horgait :)
Fasza kis cikk,jó képekkel!
Így tovább! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.08.06. 11:50:42

@jimmba: Szia!

Köszönöm szépen.
Csak a saját tapasztalataimat írtam le, másnak lehet más ilyen tapasztalata. Nekem főleg az éjfél utáni és a hajnal előtti órák váltak be idén júniusban.
Én sem horgozom minden wobbleremet át, de azokat a wobbikat, amikre nagyobb halat várok, pl. SSR9, vagy Husky13, kaptak új Owner horgokat. És nem bántam meg... :o)

Roland Nagy 2015.09.08. 14:19:05

üdv Mindenkinek!
Gratulálok az eredményhez.:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.09. 14:41:50

@Roland Nagy: Kösz Roli!

Mi mikor fogunk együtt ilyen süllőket?
Üdv,

Roland Nagy 2015.09.09. 14:44:50

@Bogyo_bacsi: Becsületemre legyen mondva,legutóbb törött lábbal bukdácsoltam a köveken,de fejben nem tudtam ott lenni,ezért csak te fogtál. :D Viszont ami késik nem múlik.Addig is szerzem a tapasztalatokat!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.09. 14:46:02

@Roland Nagy: Hát a lehetőség adott. DE azért nekem sem jönnek minden nap ilyenek ám. Többet kéne kijárnod velem és többet tenni érte!

Roland Nagy 2015.09.09. 14:56:19

Nagyon szívesen amikor lehetőség van rá és a körülmények is engedik.Egyébként fogdossuk mi is a halakat,tavakon szinte mindig eredményes vagyok,a Dunán fele annyira.A Duna rejti a nagyobb titkokat számomra de van hogy a lányom is pecázik és őt még nem viszem a kövezésre,így akadnak tavi pecák is.Szerintem annak is megvan a varázsa.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.09. 14:57:58

@Roland Nagy: Én már nem is járok tavakra szinte. A Duna, a Tisza, a Pó és a Tisza-tó megad mindent, amire szükségem van, mint horgász...