Tiszaháton

2015. augusztus 18. - Bogyo_bacsi

Tavaly nyár végén – ősz elején pár alkalommal már nyomába szegődtünk a bajuszos ragadozóknak az öreg Tiszán, ám sajnos, az évtized egérúszását éppen lekéstük és csupán néhány harcsakapásig jutottunk a szőke folyón. Szépen fogtunk azonban balinokat és akadt néhány termetes jász és domolykó is. Ezen a nyáron azonban már több figyelmet kívántunk szentelni ennek, a számunkra még ismeretlen víznek. Anno már az első próbálkozásokra is kiderült, hogy a harcsaállomány itt kivételes. Illetve, hogy a folyó sajátosságaiból adódóan, ha a körülmények megfelelőek, jó eséllyel áll ki a harcsa a part szélébe, kedvezve ezzel a pergető horgászmódszernek. Szinte minden alkalommal magunkénak tudhattunk 2-3 akciót, ám egyelőre, még nem sikerült harcsára váltani erőfeszítéseinket. Türelmetlenül vártam hát az idei első tiszai csorgást. Vajon a tavalyi tapasztalatok tükrében nyakon tudom e csípni az első célzottan fogott tiszai harimat?

tiszahaton01.jpgA tiszai naplemente számomra mindig rendkívül izgalmas, olyan "hamarosan valami történni fog" pillanat :o)

Az éjszakai folyónak Nagy Andris barátommal vágtam neki, akinek személyében egy tapasztalt, jó meglátásokkal megáldott horgászt ismertem meg. Biztos vagyok benne, hogy még sok közös pecatúra áll előttünk. :o) A Tiszán azonban most először horgásztunk együtt. Andrisnak már a sötétedés beálltával sikerült nyakon csípnie egy szép süllőt, ami kicsit meglepett, hiszen a tavalyi magas víznél nem igen fogtunk csorogva süllőt. Úgy látszik, hogy az alacsony vízszint és a lassú sodrás ebben is változást hozhat az idei esztendőben. Néhány gyors fotó és útjára is engedtük a meglepett tüskéshátút, mert bizony, még csak a pálya elején jártunk és ezúttal nem ő volt a célhal. :o) Az első fogás után azonban egy hosszú, süket éjszaka következett. A busák mozogtak ugyan a víztetőn, néha a frászt hozva ránk ugrásaikkal, de a harcsák nyomát bottal ütöttük...

tiszahaton02.jpgAndrás barátom egy formás tiszai süllővel

Hajnal három felé megkapaszkodtunk egy ágban, hogy kicsit kifújjuk magunkat. Nem voltak biztatóak a jelek, de sosem lehet tudni, elég egy jó dobás és rögtön fordul a kocka. Lassan továbbcsorogtunk és végre-valahára megesett az első harcsa ráfordulás Andis becsobbanó wobblerére. Nem volt ugyan nagy és sajnos el is vétette, de mégis harcsa volt és ez biztató jelnek bizonyult az egyik legjobb, pirkadat előtti időszakra. Hajnali derengésben rácsorogtunk egy kövezéses kanyarra, ahol végre mutatták magukat a bajuszosok. Itt is - ott is harcsafordulásokat tapasztaltunk a parttól három - négy méterre. A történethez mellékelt videón látszik is két forgás. Míg András csalit váltott, egy pillanatra nem figyelt az irányításra és a csónak megfordult. Ezúttal én kerültem a kedvezőbb, alsó pozícióba és ezt mocskos módon ki is használtam. :o) A forgások vonalára tottyantottam hét centis Fat-Rapomat és csupán fél fordulatot ha tekertem orsóm karján, mikor egy harcsa márványos testét láttam fordulni a becsobbanó műcsali helyén, majd egyszeriben elemi rántás szaladt végig pálcámon.

tiszahaton03.jpgItt jól látszik, hogy harcsám alsó és felső állkapcsát is jól fogta műcsalim horga

Botom rögtön karikába hajlott. Éreztem, jó harcsa védekezik a túlsó végen. Pálcám vadul rángatózott, ahogy halam farkával ütötte a zsinórt. Nem bántam kesztyűs kézzel prédámmal. Folyamatosan terheltem, minél kisebb játékteret hagyva neki. Pár perc küzdelem után már a vízfelszínt rombolta szét tekergő mozgásával. Láttuk, hogy biztos az akadás, de a wobbler két horga teljesen összevarrta prédám pofáját, ami a birtokba vételt igencsak megnehezítette. Andris kapott egy frissítő loccsantást arcába kiemelés közben... nekem pedig fülig ért a szám, kiélveztem a küzdelmet, amiért már annyit dolgoztam. Végre-valahára sikerült csónakba húzni a tomboló ragadozót. Gyors fotózás következett, de nem sikerültek igazán jól a felvételek. Úgy döntöttem, hogy kipányvázom zsákmányomat reggelig, hogy nyugodt körülmények között tudjuk megörökíteni a fogást. A kitartás meghozta gyümölcsét! Most már csak azt tetőzné be a mai napot, ha Andrisnak is sikerülne fognia egy hasonlót.

tiszahaton04.jpgCsónakban eddigi legnagyobb tiszai harcsám :o)

tiszahaton05.jpgMárványos színjáték :o)

Tovább csorogtunk. A harcsafordulások még mindig borzolták a vízfelszínt, ám ahogy hajnalodott, egyre ritkábban. Nagyon csalóka ez a szituáció, mert amelyik harcsa fordult, az már lefelé tart, hiába dobunk rá. Ugyan a forduló harcsa is megfogható, de véleményem szerint többnyire akkor, ha olyan helyre csobban a műcsali, ahol felfelé induló, vagy indulni készülő harcsa várakozik. Ezt persze nem lehet tudatosan kiszámítani, szerencse kérdése az egész. Annyit tudunk tenni a cél érdekében, hogy megnézzük, mely területen forognak a harcsák, milyen vonalban és ezt a területet dobáljuk meg. Sokkal nehezebb megfogni a forgó harcsát, mint az aktívan táplálkozót. Közben műcsalit cseréltem, hiszen harcsám összegyűrte, kihajlította minkét 3x os VMC horgomat. Bazz... pedig ez nem is volt egy kapitális jószág. Ha az alsó és felső állkapocs is egyszerre akad, bizony ezek az erősített horgok szem nyújtanak száz százalékos védelmet. :o(

tiszahaton06.jpgAhogy hajnalodott a forgások száma folyamatosan csökkenni látszott

tiszahaton07.jpgWobblerem mindkét 3x-os erősségű horgát összegyűrte harcsám

Mikor a nap rávilágított a vízre, befejeztük a horgászatot. A kikötőben Miki már várt ránk. Gratulált a nem mindennapi fogáshoz. Most volt lehetőségünk jobban szemügyre venni zsákmányomat. Faroktőig 116 cm-t mértünk és kereken tíz kilót. Ez a fogás eddigi legnagyobb tiszai harcsám és hazánkban pergetve fogott legnagyobb halam is egyben... igaz, csak pár dekával szárnyalva túl dunai fajtársát. Na de reméljük, hamarosan ez a rekord is megdöntésre kerül majd! :o) Készítettünk pár frappáns képet a sólyán, majd videóval megörökítettük harcsám visszaengedését. Méltó befejezése volt ez a művelet idei első tiszai csorgásos harcsapergetésünknek. Elégedett voltam. A tavaly megszerzett tapasztalatokat idén már a szezon elején sikerült kamatoztatnom.

tiszahaton08.jpgReggeli fotózás, majd szabadon engedés. Bizony, keményen meg kellett dolgozni ezért a pillanatért...

tiszahaton09.jpg... de úgy gondolom, vastagon megérte ;o)

Bizony, nem könnyű pergetési módszer ez... rendkívül sok tapasztalat és kitartás szükséges, hogy élő folyón eredményesen harcsára pergessen az ember. Sokszor egy jó döntésen múlik csupán a siker, adódik egy jó momentum, amit meg kell ragadni. Számomra egyértelműen ez a pergetés csúcsa. Rendkívüli koncentráció párosítva a szívós kitartással... egy finom módszer párosítva a brutális erejű fárasztással. Azt hiszem, még nagyon sok időt és energiát kell beletennem, mire idővel rutinos harcsapergetőkké válok, de úgy gondolom, minden egyes csorgással új tapasztalatokra teszek szert és az eredmények is folyamatosan jövögetnek. Ám, a sok áldozat vastagon megéri, mert bármelyik dobásban ott lehet életünk hala... egy olyan harcsa, mely megfogása az ember életének legnagyobb horgászélményével kecsegtet!

tiszahaton10.jpgIdén alig látni egeret... a gazdák örömére, a harcsahorgászok bánatára :oP

És íme, egy hangulatos videó a harcsaforgásokról és a szabadon engedésről:

Levente43 2015.08.18. 08:01:32

Gratulálok A halakhoz nagyon szépek

ridgeback · http://akvariumipecas.wordpress.com/ 2015.08.18. 11:42:51

Először is gratulálok a szép halakhoz.
Másodszor pedig gratulálok a cikkhez, nagyon jól visszaadja a horgászat felfokozott hangulatát, de e mellett rengeteg hasznos tanácsot is tartalmaz a harcsapergetéshez. Jól sikerült, na! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.08.18. 11:53:23

@ridgeback: Szia Pisti!

Nagyon szépen köszönöm. Remélem, az itt olvasott infóknak valós hasznát veszed majd a szombati tiszai támadás során. Megpróbálok minél több tapasztalatot átadni. Ha megvalósul, amit előre jeleznek, lesz egy jelentősebb árhullám, felmelegedéssel párosulva. Nem akarom elkiabálni, de ezek igen jó előjelek!!!

Riderspinblade 2015.08.19. 12:19:28

Szia Grat a harihoz :) szép, írtad a cikkedben hogy : Hajnali derengésben rácsorogtunk egy kövezéses kanyarra,
külső vagy belső felére?
Szeptemberbe megyek Dunára de csak sajnos partról és Pesti szakad Lehet a Budait is meglesem de csak vagy 5 csalit akarok max vinni.
Remélem nekem is összejön még egy kisebbnek is nagyon tudnék örülni!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.08.19. 13:24:34

@Riderspinblade: Szia Jani!

A külső ívet horgásztuk meg. Általában a belső íven sóderpad van alacsony vízzel. :o) A videóban amúgy látszik is. :o)
Hát szerintem süllőre jobb esélyeid vannak. Partról elég ritkán fogunk a Dunán harcsát pergetve. :oP

Halfdane 2015.08.25. 15:51:42

Szia Tamás! Ez a cikk valahogy líraibb lett a szokásosnál, de kimondottan jót tett neki, bíztatlak ennek vonalnak a továbbvitelére. Persze csak ízlésesen, a giccseskedés többet árt, mint használ.

Ami a tartalmi részt illeti, gratulálok a szép harcsához, hazai vízen wobblerrel ez szép eredmény. Főleg hogy az út minden lépését magad taposod ki, nem készen kapod a tippeket, hanem a saját munkád van benne. Ez adja a halak trófeaértékét.

Egyetértek azzal, hogy ez a módszer a pergetés csúcsa, én magam is nagyon rákattantam, csodálatos élményeket lehet átélni. Igaz nekem még várat magára a nagy tiszai harcsa, de a horgászatok hangulata, a víz csobbanása, a bagolyszárnyak suhogása, a sejtelmes félhomály önmagában is hatalmas élmény. A zsákmány pedig a korona.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.08.25. 16:55:05

@Halfdane: Szia András!

Több féle stílussal próbálkozom. Nyilván líraibb történetet akkor tudok írni, ha egy adott horgászat kitesz egy kerek sztorit. Ha ilyen több horgászatból összevágott egyvelegből áll az anyag, akkor inkább a technikai oldalra lehet kicsit ráfeküdni és a tapasztalatokra.

Manapság már vannak jó csukás, sőt harcsás tavak, ahol akár pergetve, akár letett bottal igen nagy halakat lehet fogni. Közben a kapitális halakat nézve sokan lebecsülik a 10-es harcsákat, 2-3 kilós csukákat. Pedig vadvízen pergetve igen nagy energiákat kell beletenni egy-egy ilyen fogásba. Évek munkája egy dunai, vagy tiszai 10+ os harcsa becserkészése, vagy egy 5+ os Tisza-tavi csukába fektetett munka. A süllőkről meg nem is beszélek... számomra maga az út az igazán érdekes, ami a célig vezet, nem a halak mérete. A saját magam által kitaposott ösvény, a megszerzett tudás adja az igazi örömöt. A megfogott hal csak igazolja az út helyességét.

Az éjszakai csorgásos pergetés hatalmas élmény. Most szombaton elképesztően nagy csend volt a Tiszán, szinte ordított a csend... :o) Nagyon nagy élmény volt. És bár a harcsák nem mozogtak, balinokat, és csukát szépeket fogtunk...
üdv.

Halfdane 2015.08.25. 17:11:58

Az internet korában tele van a Fészbuk hatalmas halak képeivel, könnyen azt gondolhatja az egyszeri horgász, hogy vannak olyan istenáldotta mázlisták, tehetségek, akik szakmányban fogják a kapitális halakat. Rosszabb esetben hogy van olyan csodacsali, amivel rengeteg nagy halat lehet fogni. Az már nem látszik a képeken, hogy mennyi energiát fektetett bele a horgász, esetleg főállású teszthorgász, milyen csúcstechnika volt a segítségére, ill. olyan vízben fogta-e ahol tele van nagy halakkal (kockató?) A zsákmány akkor nagy, ha a kifogójának megadja azt az élményt amit keres.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.08.25. 17:25:49

@Halfdane: Én általában a legnehezebb pályákon horgászok, mint Duna, Tisza, Tisza-tó, élő Pó. Általánosságban elmondhatom, hogy elégedett vagyok a fogásaimmal. Nyilván, ha nem heti egy-két pecát tudnék csak megejteni, sokkal produktívabb lennék.
Általánosságban az is elmondhatom, hogy az eredményességem folyamatosan javul.
Mindenki maga dönti el, hogy a horgászatra szánt idelyét, milyen körülmények között tölti el. Azokat a helyeket, módszereket, amiket horgászok, űzök, nem cserélném el semmire sem... ;o)
Az idei évet végre úgy állítottam össze, ahogy nekem a legjobb...

JED2014 2015.09.01. 10:38:21

Először is GRATULA a gyönyörű tiszai "óriáshoz" :-) Igaz, ő még javában a növés szakaszában van, de már így is szép méretűnek mondható.
A harcsapergetés a maga nemében tényleg a csúcsot jelenti, mind technikában, mind élményben. Csorogni az élő Tiszán egészen egyedülálló és komoly adrenalin-bomba, főleg ha az ember ráakad az éppen táplálkozó fenevadakra. Neked ez idén már több alkalommal is sikerült, amihez kellett a sok munka, ráfordított energia, és kitartás. Így kell ezt csinálni! :-)
Jó úton haladsz! Csak így tovább!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.01. 14:14:46

@JED2014: Szia Edi!

Köszönöm szépen. És még ott van az esély szeptemberben is. Talán még egy-két szebb harit nyakon tudok csípni...
Remélem, mellettem áll majd a szerencse ;o)

Roland Nagy 2015.09.10. 11:44:50

Üdv!
Megint gratula.Jó tutymákos volt a víz ha jól láttam.
Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.10. 11:46:15

@Roland Nagy: Roli!

Tyúkmákos? :o) Ez kifejtenéd?

Roland Nagy 2015.09.10. 12:09:23

@Bogyo_bacsi: a tutymák mifelénk koszosat,vízre értve zavarosat jelent :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.10. 12:14:22

@Roland Nagy: Pedig hidd el, hogy nem volt az. Egész nyáron rendkívül alacsony volt a Tisza és rendkívül tiszta. Nem éppen ideális harcsázni. Minden kapásért keményen meg is kellett dolgoznunk...
Ám, mint látható, megéri a kitartás. Ez a haresz eddig Mo-n pergetve fogott legnagyobb halam. Persze van még hova felfelé... ;o)

Roland Nagy 2015.09.10. 12:26:25

@Bogyo_bacsi: Hát igen,hosszú a Tisza :D
Egyszer egy ismerősöm fogott egy harcsát a Dunából ilyen márványosat.Berakták a kádba,és az meg elfehéredett.azt hitték beteg és visszadobták. :DDDDD igaz lehet ez? :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.10. 12:47:39

@Roland Nagy: Hát a halak alkalmazkodnak a környezethez a színükkel az biztos. Azt azonban nem tudom megmondani, hogy ez milyen gyorsan megy nekik.
Mindenesetre ebben a helyzetben ez most életmentő volt... :oD
A Pón fogott harcsák barnás-sárgák többnyire, a dunaiak márványosak, de pl a Tiszán fogtam koromfekete harcsát is már...

Roland Nagy 2015.09.10. 12:58:16

@Bogyo_bacsi: Szépek ezek a dögök,egy csoda mindegyik.

VGabesz 2015.09.15. 10:11:44

Gratulálok a rekord döntéshez, tényleg nem semmi példány és a kitartásod, kitartásotok is megsüvegelendő. Jól értelmeztem, hogy az a hari amelyik fordul már nem igen táplálkozik? Vagy hogy van ez?

Gabesz

Sz György 2016.05.08. 14:37:01

Gratulálok Tamás ehhez a fenomenálisra sikerült cikkhez! Jól fel van tálalva a fogás én személy szerint csípem! Harcsázni aki tud annak is sok kitartás kell és még több hogy az ember ezt megoszthassa másokkal is.Látszik hogy nem csak"néha napján horgászó ember tollából fakadnak ezek a sorok...Egyszer ha elérem és lesz saját csónakom meg elékszem ha csak 10-ed annyit akasztok mint te.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.05.08. 15:28:54

@Sz György: Szia Gyuri!

Nagyon szépen köszönöm. :o) Hát igen, a saját csónak, az nekem is nagy álom. Azonban úgy gondolom, hogy jövő év második felére megvalósul majd és leteszek egy motorcsónakot a Dunára. Onnantól kezdve kitágulnak majd a lehetőségek... :o)

Sz György 2016.05.10. 06:08:05

Csónak hiányában marad a tapasztalat és addig is a sok élmény mert bizony azok az embert mindig elkísérik. A Vén folyó ritkán ad rossz élményt az embernek mert bizony van még abban a bizonyos tarsolyban.....Vigyázni és óvni majd szabadságot adni a prédának szép dolog.Személy szerint kedvenc halam a Harcsa amiből remélem idők múltával is szépen marad majd a folyóban.Tomi mindig érdeklődéssel olvasom a blogodat bizony sokat tanul az ember belőle!Az ha az ember elvét egy egy halat bőven benne van.A Harcsázásban pont az a jo hogy bármilyen is a csali az esély50-50%

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2016.05.10. 15:34:23

@Sz György: Szia Gyuri!

A harcsa bizony a legnehezebb célpont, különösen pergetve. Még ha mindent jól csinálsz, akkor is nagyon sok az üresjárat, a betli, és ha végül megakasztod, akkor sem 100% a siker. Mégis érdemes kitartani, mert egy jobb harcsa kifárasztása és visszaengedése életre szóló élmény minden horgásznak. :o)
Örülök, hogy tanulságosnak találod az írásaimat. :o) Olvasd el a régebbi történeteket is!