Felszínre törve

2012. március 14. - Bogyo_bacsi

Lassan elérkezett az év vége, mikor a téli fagyok zordsága a meleg szobákba száműzi az átlaghorgászokat. A vizek nagy része ilyenkor jégpáncélt ölt magára, elzárva tőlünk a zsákmányszerzés lehetőségét. A legkitartóbbak azonban ilyenkor is megtalálják azokat a szegmenseket, ahol lehetőség nyílik a halfogásra az embert próbáló körülményekkel dacolva. Barátaimtól azt az információt kaptam, hogy a Bokodi Erőműtó meleg vizes ágában ilyenkor összegyűlnek az apró halak, és a ragadozók követik őket, részt követelve a bőség kosarából. Elhatároztam, hogy kinézek erre a vízterületre, hiszen a süllő és csuka mellett egy számomra még ismeretlen halfaj, a fekete sügér fogásásra is lehetőség nyílik itt. Idáig nemigen találkoztam ezzel az Amerikából betoloncolt tájidegen hallal, de kíváncsian tekintettem a dolgok elébe, hisz az újvilágban a 'largemouth bass'-ra egy monumentális pergetési kultúra épül.

Sűrű gőzpára lengte be az erőműtó meleg vizes csatornáját

Fekete sügérre portyázó pergető horgászok

A vízpartra érkezve ismerős látvány fogadott, hiszen tavasszal már jártam ezen a környéken. Az erőmű szürke kéményei, a rideg betonfalak, vasrácsok és a sűrű ködként gőzölgő meleg víz látványa furcsa, egyedi hangulatot ad az itteni horgászatnak. Olyan információkat kaptam előzetesen, hogy érdemesebb a felszíni csalikat erőltetni, mint a popperek, vagy a csekély merülésű wobblerek, így ezekből beszereztem egy kisebb készletet. A különböző színben játszó Rapala, Heddon és Rebel műcsalik már türelmetlenül várták az első találkozást az éhes fekákkal...

Heddon, Rapala és Rebel felszíni műcsalik

A gőzölgő vízfelszín szinte forrt a rablásoktól. Hatalmas loccsanások és megugró kishalak tömege jelezte a táplálkozó pisztrángsügérek jelenlétét. Néha olyan mohón vágtak oda az apró szélhajtóknak, hogy a vízből kifordult olajzöld hátuk, akár a delfineknek. Váltogattam a különböző műcsalikat, de tapasztalatlanságom okán nem tudtam kapásra bírni a minden hájjal megkent ragadozókat. Lassan elérkezett a sötétség és én már lélekben kezdtem feladni a dolgot. A mai napon bizony fogás nélkül fogok hazatérni...

Bokodi romantika :o)

A rács környéke jó haltartó hely

Ahogy sötétbe borult a táj, és kigyúltak az erőmű fényei, olyan érzés fogott el, mintha egy űrállomás mellett horgásznék. :o) Eljött a stratégia váltás ideje. Egy citromsárga két részes felszíni  wobblert tettem fel a zsinór végére. Úgy vezettem a süllőre már korábban bevált műcsalit, hogy a háta V betűt húzzon a víz felszínén. Szememet meresztve követtem, ahogy kígyózó mozgással közeledik felém, amikor egy éles rántást észleltem a zsinór végén. Bevágtam és rögtön éreztem a menekülő, horogtól szabadulni kívánó hal lüktetését.

Életem első pisztrángsügérje 26 centisnek bizonyult

Gyönyörű bronzos hát és óriási száj jellemzi ezt a halfajt

Lassan magam felé tereltem, majd egy határozott mozdulattal elkaptam az alsó állkapcsánál fogva életem első fekete sügérjét. Baja nem lehetett belőle, hiszen az amerikai horgász videókon is így oldják meg a halkivételt a tengeren túli sporttársak. Örömöm leírhatatlan volt, egy csodálatos 26 centis fekát sikerült elcsípnem. Gyorsan készítettem róla pár fényképet a sötét avaron, majd gyengéden visszaadtam neki szabadságát. Lassan elérkezett az indulás ideje, de biztos voltam benne, hogy a következő hétvégén visszatérek majd a tett színhelyére.

Fekete sügér a barna avaron

És az elhatározást tettek követték... esős időben érkeztem meg Hapci barátommal a tópartra. Miki már javában vallatta a vizet pergető pálcájával. Ő nagy tapasztalattal rendelkezik a pisztrángsügér horgászat terén, sok tanácsot kaptam tőle, amik nagyban elősegítették a továbbiakban, hogy sikerüljön fognom szebb példányt is ezekből a nemes ragadozókból. Sokáig korbácsoltuk a víz felszínét, váltogatva az ígéretesebbnél ígéretesebb műcsalikat, de nagyon nehéz volt kapásig jutnunk. Akkor is általában csak egy pillanatra akadt meg a hal, majd távozott. Végül egy sügérszínű Rapalával próbálkoztam, és ez bizonyult a nyerő csalinak a mai napon.

Történelmi pillanat: Hapci megfogta első halát a blogom hasábjain :o)

Miki barátom jól ismeri a bokodi tóban rejlő lehetőségeket

Hamarosan egy apró, 20 centis sügér ficánkolt a zsinór végén. Nem egy óriási példány, de mégsem maradtam hal nélkül. Gyors fotózás, majd visszaengedés zárta le a cselekménysorozatot. Hihetetlen, hogy ez a picike hal rácsimpaszkodott a hozzá méretre majd feleakkora műcsalira. Pár dobással később határozott koppintást éreztem ugyanezen a wobbleren. Sajnos ez nem akadt meg, de a Rapalát megvizsgálva egyértelmű, süllő által vert fognyomokat fedeztem fel a sügér színű mintázatba mélyedve. Sajnos ez volt a nap utolsó akciója.

Hibátlan húsz centis kis feka kapta el a sügér színű originált

Hát nem gyönyörű? :o)

Lassan visszavonulót fújtunk, de biztos voltam benne, hogy a két ünnep között ismét vissza térek majd a meleg vizes ágra. Hiszen az általam horogvégre kerített fekáknál jóval termetesebb példányoknak is lakóhelyet biztosít az erőműtó gőzölgő vize. És csak tapasztalatszerzés kérdése, hogy mikor sikerül túljárni az eszén egy-egy öregebb példánynak. És mint látni fogjátok a kitartásom végül meghozta a sikert, de ezt már csak a következő történetben fogom elmesélni... :o)

A horogszabadítás pillanatai

És egy utolsó kép a szabadon engedés előtt...

egyatlagoshorgasz · http://egyatlaghorgaszkalandjai.wordpress.com/ 2012.03.14. 13:23:42

Gratula a szép fekákhoz. Elég kevesen mondhatják el,hogy ők már ilyen halat is fogtak. Érdekes egy műfaj ez.
Várom a következő cikked. :)

Ádám

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.03.14. 13:28:35

@egyatlagoshorgasz: Szia Ádám!

Hát egyenlőre még nekem is friss a terep, de nagyon tetszik. Ki lehet próbálni minden amerikai csoda csalit, amiket eszedbe nem jutna felrakni a zsinór végére normális esetben. Itt általában ezek működnek. Jó ezeket a fekákat wobblerrel fogtam, de majd a következő történetekben szélesedik majd a paletta.
Egyébként egyre több tóban lehet fogni fekákat. Szerintem előbb utóbb neked is lesz lehetőséged elcsípni párat közülük...

Riderspinblade 2012.03.14. 20:31:26

Imádom ezeket az irásokat sokat gondolkoztam h sügerezni kellene egyszer de hogy ezt elolvastam ez már nem kérdés ;) csak igy tovább :o)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.03.15. 13:11:04

Ügyes gereblyés vagyok ám, illúziót keltően a fejénél nyársaltam fel a snecit... :)
Most kellene próbálkozni, bár őszintén szólva a környezet és a jegy ára nem túl hívogató.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.03.15. 13:19:02

@Riderspinblade: Szia! Hát sajnos elég kevés jó fekete sügéres tó van az országban. Pedig talán ez volt az egyetlen tájidegen hal, amit nem volt ostobaság betelepíteni vizeinkbe. Úgy tudom az Omszki tóban is van belőlük, de nagyon nehéz megfogni őket.

@Hepci: Szia Hapci! Sajnos, az ilyen baleset simán előfordul Bokodon, mert jó nagy rajban vannak az apró snecik. Sajnos május elejéig tilalom van a tavon, így pergetni nem lehet. Voltam múlthéten harcsázni ott és hát zabáltak rendesen a sügérek. Egy csomó rablás volt. Idén rápróbálkozunk újra majd, ha jön az év vége, ok? :o)
Addig viszont még lesz pár közös pecánk a Dunán... ;o)

jimmba 2012.03.15. 16:06:11

Szia! Gratulálok a fekákhoz! Hapcinak külön gratulálok,hogy még a prédát is sikerült kapásra bírnia.
Néha sajnos megesik az ilyen.
Amúgy ez a bokodi tó nagyon nem tetszik nekem.
Ritka ronda hely a képek alapján,és ami videót láttam róla az sem mutatott mást.
Nekem ez annyira mű tó,hogy biztos nem adnék érte pénzt.
Valóban az élmény megfizethetetlen,de 2-3 fekáért 4000Ft-ott + az útiköltséget megfizetni elég drága mulatság. Biztos jó érzés ezt a ragadozód megfogni,de egy ilyen környezetben ennyi pénzért szerintem ez kevés.
Én azt mondom,hogy a mi sügereink is tudnak sokkal szebb környezetben nagy élményt nyújtani a horgásznak.
A halak valóban szépek,de ennyiért én ezt nagyon kevésnek tartom.
Szóval ez a tó nekem nem tetszik.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.03.15. 16:33:33

@jimmba: Szia Jimmy!

Egyetértünk. Sajnos az erőműtó nem egy vadregényes környezet. A képeket is próbáltam úgy elkészíteni, hogy inkább a valóságot mutassák be, mint a táj szépségét. A 4 rugós napijegy is nagyon durva, főleg hogy itt nincs annyi hal, mint az intenzív tavakban. Amióta itt horgászok (kb 8 alkalom) egyetlen elvihető nemes halat sem fogtam itt. Továbbá az is felháborít, hogy csak 24 órás jegyet lehet venni (bojlisoknak kedvez, akik stéget is bérelnek), illetve hogy a sportjeggyel (catch and release) nem lehet ragadozó halra horgászni, vagy pergetni!!! Ez észbontó!!! A napijeggyel meghorgászható terület is nagyon picike. Egyedül ami miatt érdemes idejönni a szép fekete sügér állomány... :o(

Tovább megyek. Voltam kint harcsázni múlthét szombaton és elég nagy csalódás volt. Rengeteg ember, ricsaj, ordibálás, a víz reflektorozása ment folyamatosan. Volt aki még kalapáccsal vas karókat is vert le a földbe. Mondanom sem kell, semmit sem fogtam. Sőt még a helyi parasztok be is szóltak, hogy nem elég világos a lámpám és itt nem ez a szokás. Persze miközben ezt fröcsögte, a reflektorával folyamatosan az előttem elterülő vizet pásztázta. Itt fogjatok harcsát... :oD

Viszont az is igaz, hogy télen nem sok lehetőség van horgászatra, főleg ha árad a Duna.
Jó volt kimenni és egy pár szép fekát elcsípni...
Szóval bennem is megvannak a kettős érzések Bokoddal kapcsolatban.

jimmba 2012.03.15. 17:04:58

@Bogyo_bacsi: Amiket írsz az elég gáz!
Nekem amiért nem jöttek be a fizetős tavak,az a sok ember. Keresztbe dobások,na meg amit mondasz, beszólások.
Nekem ehhez tóhoz még annyi a hozzászólásom,hogy
szép hal ez a feketesügér,de nem ennyiért.
Ettől függetlenül téli pecára jó lehet,de én biztos nem megyek oda.
Inkább majd elmegyünk a Duna egyes részeire.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.03.15. 17:41:03

@jimmba: Szia Jimmy!

Minden horgászat más. Van ahova egyedül, vagy párban jó menni, pergetni, csatangolni a természetben, csend, magány. Van ahova csoportosan jó menni, faterral, haverokkal, amikor bent vannak a pontyos cájgok és megy a versengés, a viccelődés. Mindegyiknek más a fillingje. Van amikor szívesebben járok egyedül, van amikor jobb egy össznépi pecás mulatozás. Utóbbira a fizetős tavak tökéletesen megfelelnek, de azért általában én is előnyben részesítem a természetes vizeket...

Számomra a Bokodi tó megmarad majd téli fekás pályának szerintem. Lesz még április végéig pár fekás cikkem, de azokban már olyan halak lesznek, amikért megérte kiperkálni a 4 rugót. :oP

Természetesen májusban majd folytatjuk a Duna vallatását. Remélem az idei évem jobb lesz majd, mint a tavalyi... :o)

VGabesz 2012.03.17. 19:37:53

Kifejezetten szép halak ezek! Kíváncsian várom a következő történetet, hogy mit sikerült alkotnod :)!
Tudom, hogy hülyeség de a Rapala számítógépes játékában is a sügeres műcsali bizonyult a legfogósabbnak ezekre a halakra! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.03.17. 19:45:15

@VGabesz: Szia Gabesz!

A fekete sügér nagyon sokféle műcsalival fogható. Nem mondhatnám, hogy profi vagyok a témában, de Rapalákkal fogtam a legtöbbet, igaz így inkább a kisebbek jöttek. A nagyobb sügérek, amiket én és a barátaim fogtunk inkább olyan műcsalikra jöttek, amiken volt valami körforgó villantó jellegű bigyó, pl. Spinnerbait, vagy Blue Fox Minnow Spin. Lehet plasztikcsalikkal is próbálkozni, bár úgy nekem még nem sikerült horogvégre keríteni egy példányt sem. DE ami késik, az nem múlik... :o)
Illetve azt mondanám, hogy itt kifejezetten érvényes a nagy csali, nagy hal törvény.

Kapásjelző 2012.03.19. 19:47:24

Gratulálok a különleges fogásokhoz! Jómagam még csak úszkálni láttam őket a DVCS kristálytiszta vízében, de sosem fogtam. Kíváncsi vagyok, milyen íze lehet xD
Harcsából eddig nem fogtál túl sokat. Idén tervezed h rámozdulsz a témára jobban?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.03.19. 19:56:45

@Kapásjelző: Szia Laci!

Szerintem süss ki néhány naphalat. Ennek is hasonló íze lehet... :o)
Egyébként mekkorák vannak a DVCS-ben?
Sajnos eddig még célzottan nem sikerült harcsát fognom, csak más halfajra való horgászat közben csúszott be egy-egy. Próbálkoztam rá tavaly is, de nem sikerült. Szerintem idén is fogunk majd harcsát, ahogy az előző két évben is, de ez egy olyan dolog, amit nem tudok megígérni neked... :o)

szllaci 2012.03.19. 20:15:51

Sziasztok!

Szép halak igazán. Amerikában tényleg nagy kultusza van, és ott a horgászat egyet jelent a pergető sügerezéssel.
Felénk is van egy víz, a Holt Vág Szlovákiában, Észak Komáromban ami egy fekete sügeres terep. Tele van a holtág törpékkel és a helyik próbálkoztak a sügér telepítésével, mert egyes vélemények szerint az egyetlen hal ami megeszi a törpét (én ezt kétlem, főleg ha van más táplálékhal a vízben).
Ha gondoljátok, majd megtudom mik a horgászat feltételei és mik az árak és egyszer megpróbálhatunk egy pergetést.
Bár azt se tudom mi a szezonja a sügerezésnek egy olyan pályán ahol nincs meleg víz.

Én egyszer voltam Bokodon télen békés halra horgászni. Tény,a víz előnye hogy télen is aktívan zabálnak a halak, hátránya amit én is megtapasztaltam a sok ember.

Üdv
Laci

ui: voltam féderezni a Dunán a hétvégén, de csak 3 gébet sikerült zsákmányolnom, lehet rossz helyen próbáltam

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.03.19. 21:05:36

@szllaci: Szia Laci!

Mindenképpen érdekelne ez a Szlovákiai lehetőség. Ha utána néznél, azt nagyon megköszönném. Biztos vagyok benne, hogy jót horgásznánk ott. Magyarországon is van egy pár jó fekás víz, (pl Délegyháza). Ott egész évben eredményesen fogják a sügéreket, bár gondolom ott is az őszi időszak a legeredményesebb...
Ha belevágnátok egy ilyen túrába, én partner vagyok mindenképpen...

Egyébként úgy tudom, hogy tényleg megeszik a törpéket, igaz csak ivadék korukban. Viszont akkor elég rendesen rendet vágnak közöttük...

Ha a Dunán sikerül valamit fognod, feltétlenül jelezd! Bár szerintem áprilistól lesz majd értelme. Februárban-márciusban még tóban is nagyon nehéz halat fogni...