Szezonzáró csukázás

2014. február 19. - Bogyo_bacsi

Hétvégéről hétvégére feledhetetlen élményekkel gazdagodtunk az őszi csukaszezonban, de bizony, minden álom véget ér egyszer, a hosszan elhúzódó nyár után, végül mégiscsak bekopogtatott a tél. A meteorológusok erőteljes lehűlést jósoltak, heves széllökésekkel és faggyal kísérve. Amikor mínuszba fordul a hőmérő higanyszála, az számomra már egyértelműen a süllőszezon eljövetelét jelzi, ilyenkor a csukás dobozomat már nem pakolom be pergetőtáskámba. Ám, mire ideér a tél, még maradt egy enyhe napunk, hogy a szezon utolsó krokiját horogvégre kerítsük. Nem haboztunk hát, kocsiba pattantunk Roland barátommal és fiával Marcival, hogy célba vegyük az egyik közelünkben elterülő Duna holtágat. Nehéz terepnek számít ugyan ez a vízterület, de ha mégis sikerül halat fognunk, az megkoronázhatja a hátunk mögött álló csukás idényt.

marot01.jpgMeglepetésünkre a sóderos Duna part most csaknem teljes széltében a mi rendelkezésünkre állt

marot02.jpgJobb időket megért dunai hajók roncsai ringatóznak az öböl vizében

A vízpartra érve kellemes meglepetés fogadott minket, ugyanis horgászt alig láttunk a sóderos részen. Ritkán találkozunk itt ekkora szabadságfokkal, így nem voltunk restek keresztül-kasul végigdobálni a Duna öböl mindkét partját. Először víz közti gumikkal, majd fenéken emelgetett nagyobb plasztikhalakkal próbálkoztam. Nem igazán tettem fel kis műcsalit csak 10-13 centis, tenyeres darabokat, mert ha már lúd, legyen kövér alapon, a nagyobb csukákat vettem célba a mai napon. Személyes tapasztalatom azt mutatja, hogy a darabos műcsalikkal kitűnően lehet szelektálni a termetesebb csukákat, igaz a kapások is jóval ritkábbak így. A nagyobb műcsalira való átállás jóval több kitartást kíván a horgásztól, hiszen három-négy sikertelen próbálkozás után mindenki hajlamos visszanyúlni a már korábban bevált darabokhoz, de mégis megéri próbát tenni velük, mert a szezononként megfogott két-három méretesebb ragadozó kárpótol minket mindenért...

marot03.jpgSematikusan végigdobáltuk az összes szabad partszakaszt, keresgélve a táplálkozó csukákat

marot04.jpgEzen a hétvégén is a nagyobb műcsaliknak szavaztam bizalmat

marot05.jpgRoland barátom csuka szagot érez... :o)

Teltek-múltak az órák, de csak nem mosolygott ránk a szerencse. Már többször végigdobáltuk a partot, mígnem egy sóderos törésen akkora ütést kaptam, ami csak nagy ritkán fordul elő jiges horgászataim során. Bevágtam és ült a horog. Valami iszonyatos erővel indult meg a mélyben, könyörtelenül próbálva letépni a zsinórt orsóm fékjéről. Sikerült visszafordítanom a halat. Tudtam, nyugodtan fáraszthatom, hiszen a homokos talajon nem fog találni olyan akadót, ahol elveszíthetném. Mikor már eleget tombolt a mélyben, megpróbáltam óvatosan felszínre emelni, hogy ugorni azért még ne tudjon, de legalább megpillantsam kivel is állok szemben...

marot06.jpgÉs végül nyakon csíptem a szezon utolsó csukáját...

marot07.jpg... egy három és fél kilós vadvízi fenevadat :o)

És ekkor egy hatalmas csuka fordult előttem a vízben, majd tört vissza újra fedezéket keresve. Ám, én sok esélyt nem adtam neki, ahogy fogyott zsákmányom ereje, egyre szigorúbbra vettem a fárasztást. Hihetetlen, hogy ezekbe a dunai csukákba mekkora erő szorult. Össze sem lehet hasonlítani a habitusukat a tavi fajtársakéval. Áldozatom végre feladni látszott a küzdelmet, mire én magam felé tereltem, hogy Roland barátom egy hirtelen mozdulattal grabancon ragadja. Egy páratlan vadvízi csukát tarthattam kezeim között. Térdeim még remegtek a küzdelem izgalmától, mikor mérlegeltük. A hal hossza 65 cm, a súlya pedig 3,5 kg. Bizony, ő idáig fogott legnagyobb dunai csukám. Hihetetlen boldog voltam, hogy az öreg folyó az utolsó pillanatban egy ilyen gyönyörűséggel ajándékozott meg engem.

marot08.jpgSzámomra egy Dunán fogott csuka, sokkal többet ér mint egy intenzív tavon zsákmányolt fajtársa

marot09.jpgTökéletes szépségű ragadozó

Zsákmányomat szemügyre véve gyönyörű, hibátlan, egészséges ragadozót csodálhattunk meg. A többi mostanában fogott csukámhoz hasonlóan rendkívül vastag és kövér volt. Bizony látszott, hogy a késői nyár lehetőséget adott a krokiknak a bőséges lakomára, mert hurkái csak úgy lógtak ujjaim között. Óvatosan helyeztem vissza a páratlan rablóhalat a kristály tiszta vízbe, hogy egy elegáns farokcsapással intsen búcsút nekem. Menekülés közben vadul felkavarta a sódert, mosolyogva néztem, ahogy újra a fenékre süllyednek a homokszemcsék. Bár, nem ő volt az idei legnagyobb csukám, mégis neki örültem a legjobban. Egy ilyen pompás vadvízi ragadozó az én mércém szerint nagyon sokat ér.

marot10.jpgÉs szabadsága visszaadatott... :o)

Az eseményeken felbuzdulva folytattuk a víz korbácsolását, de sajnos több hal már nem adatott nekünk a mai napra. Jómagam elégedett voltam, de boldoggá tett volna azért, ha barátaim is fognak valamit. De hát ilyen a Duna... rendkívül sok tapasztalatot és kitartást kíván a horgászembertől. Tudom, előbb-utóbb majd az ő idejük is eljön biztosan... Ahogy a napkorong lassan a fák mögé bukott, a távozás mellett döntöttünk. Hazafelé tartva még a gyönyörű csuka fárasztásáról fecsegtünk, de csakhamar az áprilisi ismételt támadásra terelődött a szó. Bár az idei csukás időszak véget ért számomra, minden végben benne van egy új kezdet. És most történetesen a téli gumihalas süllőszezon következik, amely számomra legalább annyira kedves, mint a csukás késő ősz...

marot12.jpgEgy tökéletes csukás idény áll mögöttünk. Mesés tájakon jártunk és pompás vadvízi fenevadakat fogtunk barátaimmal ebben az esztendőben

Most pedig tekintsétek meg az idei ősz legszebb csukás pillanatait:

Halfdane 2014.02.19. 10:03:32

Gratulálok, valóban trófeaértékű zsákmány! A vadvízi halnak mindig nagy értéke van. Én idén már megdöntöttem a pergetve fogott garda, durbincs és folyami rák rekordomat, mindnek nagyon örültem. Reméljük, a 2014-es esztendő is a rekordfogások jegyében zajlik!!! :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.19. 10:44:27

@Halfdane: Szia András!

A kínai nagyfal is téglánként épült fel ;o) Hamarosan lesznek majd szebb halak is a kezeid között meglátod. ;o) Számomra azért kívánatosabb a vadvíz, mert igazi horgásztudást igényel. Tehát, a halismereten, a víz ismeretén múlik minden. Megkeresni a halat a változó körülmények ellenére is. Ezt tartom igazi kihívásnak. Nyilván nem mindenkinek ez számít, de számomra egy vadvizen, nagyobb energiabefektetéssel megfogott kisebb csuka is többet ér, mint egy halakkal telizsúfolt vizből kifogni több nagyobbat. Eleinte az embert elragadja az ilyen helyeen a hév, de idővel rájön, hogy nincs igazi kihívás...

Halfdane 2014.02.19. 11:07:57

Nem kétlem, úgy érzem, hogy a lehetőségeimhez mérten mindent megteszek azért, hogy így is legyen. Persze ha a körülmények (pl. áradás) nem kedveznek, azzal nem lehet mit kezdeni. A könnyebb halfogást jelentő vizeken is megtalálhatja az ember a szórakozását, illetve jó tapasztalatszerzésre is. Nem kell lebecsülni ezért pl. egy jó kis fekázást, ha van akció, élmény, lehet annak is élvezeti értéke. A vadvíz más műfaj, de mindkettőnek megvan a létjogosultsága.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.19. 11:19:44

@Halfdane: Igen, látod, hogy a körülmények nagyban számítanak. Itt van pl most ez a zavaros áradás a Dunán és a Tiszán. Teljesen tönretették a süllőszezon végét, pedig biztos vagyok benne, hogy mindannyiunknak lett volna még pár szebb hala. Sajnos, ezt a békát le kell nyelni és alaklmazkodni kell a körülményekhez.
Nyilván, a könnyebb terepnek is megvan a tere számomra, pl márciusi fekázás, vagy ha a Duna horgászhatatlan valami más megoldás, de mindenképpen a prioritásban a természetes vizek állnak. Itt nem érzem azt, hogy be vagyok szorítva egy dobozba, elszívják a levegőmet, vagy hogy korlátoznak az ostoba szabályok. Csak a szabadság érzése jár át... és ez a legfontosabb.

Halfdane 2014.02.19. 11:21:02

Nos, ezzel egyszerűen képtelenség vitatkozni, bármennyire is szeretnék veled kötekedni...:D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.19. 11:27:33

@Halfdane: Ne is kötekedj, mert lecsavarom a fejedet, mint egy villanykörtét! :o)

Halfdane 2014.02.19. 11:35:22

Nekem csobogsz, kispatak? ;)

asp01 2014.02.19. 19:40:37

Szeva Tom!

Gratula, szép példány! Érdekes ezek a dunai csukák tényleg jó pocakosak, és erő is van bennük az tuti! Én is biztos jobban örülök, egy-egy folyón, csatornán, vagy holtágon megcsípett halnak mint egy tavon fogott rokonának. Roliék meg nagy kitartóak, ami becsülendő! Úgy hallom azóta már ő is becserkészett, egy szép másfeles dunai krokit! :)

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.19. 20:12:16

@asp01: Szia Dani!

A késői nyár jót tett a ragadozóknak. A süllők és a csukák is jó vaskosak voltak, sokáig tudtak kajálni. A dunai, holtág csukázásnak is megvan a hangulata, a Tisza tavi csukázásnak és persze a bányatavi csukapergetésnek is. Mindegyik más és más. Nincs kifogásom egyik ellen sem, csak a halakkal teli pakolt agyonpergetett népszerű olcsó-János tavakat kerülöm.
Így van, Rolinak van idén már egy 2-es és egy másfeles dunai csukája. Nem szarral gurigázik a srác... ;o)
Remélem idén neked is összejön majd legalább egy nagy... ;o) Tavaly nem sokon múlt...

asp01 2014.02.19. 20:14:57

@Bogyo_bacsi: Igen, remélem! Azért a csukáért még visszamegyünk Tassra, akkor már rutinosabban fogom kezelni a helyzetet! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.19. 20:19:17

@asp01: Szia!

De nem idén. :o(
Tassra nem érvényes az éves jegyem. Inkább olyan helyekre megyek idén, ahova érvényes az általános területi jegy. Érted, nem vennék napijegyet, ha van más hely, ahova lehet menni ingyen... szeretném kihasználni, új helyekre kalandozni.
Tassra majd visszanézünk jövőre... ;o)

asp01 2014.02.19. 20:22:17

@Bogyo_bacsi: Értem. De azt nem ígérhetem, hogy ha lesz lehetőségem nem megyek utána. :P Viszont várom az újabb közös pecákat, főleg a távolabbi, általam még nem látott vizekre leszek kíváncsi :).

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.19. 20:23:40

@asp01: Dani! Meglesznek majd a közös pecák, ne aggódj ;o)

Roland Nagy 2014.02.19. 20:55:50

sziasztok!
Tomi írói vénád ezúttal is megmutatkozik,kellemes.
egyébként lehet hogy a csukák érezték az én szagomat,és nem is volt semmi.legutóbb zuhanyoztam peca előtt és hopp, szép csukeszt fogtam:))
egyetértek a zárómondattal,de ez az év még tökéletesebb lesz.sokat tapasztaltam.ja és én is várom a közös pecázást,mindig kalandos tanulságos!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.19. 21:18:38

@Roland Nagy: Roli!

Biztos, hogy ez az oka. És meglátod, ha rendszeresen fürdesz nem csak a halak, de a nők is honorálják majd... ;o) :oD
Figyu! Ha tavaly is annyi tapasztalatod lett volna, mint most, sokkal többet fogtál volna biztosan. Ebben az évben odapirítunk majd keményen.
Ez a horgászat egy olyan dolog, hogy mindenkinek saját magának kell kikaparni a gesztenyét... ;o)

Pergetni jó Blog 2014.02.19. 22:48:27

Szia Tom!
Becsülendő dolog a kitartás, és látom meglett az eredménye, gratulálok hozzá, biztos jó élmény lehetett a fárasztása! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.19. 22:51:08

@Pergetni jó Blog: Szia Szabolcs!

Szerintem a kitartás az egyik legfontosabb dolog a horgászatban. Az esetek nagy többségében a kitartásomnak köszönhetem, hogy az utolsó pillanatban fordul a kocka. Ellenben, ha fejben nem vagyok jelen, akkor általában nem is fogok semmit...
Neked nincsenek hasonló tapasztalataid? :o)

Pergetni jó Blog 2014.02.19. 22:56:41

Én már szinte babonából úgy vagyok vele, mikor betliszagot érzek, hogy jön egy süllő aki megsajnál, és általában így is szokott lenni.. de idővel rájöttem ez a megsajnálás dolog a kitartásomból ered :D :) És igen.. sokszor ez az ami előrébb viszi a horgászt, főleg ha viszontagságos körülmények között pl -10 fokba kimegy az ember és amíg más tvzik egy forró kakaó társaságában, addig ő halat fog :D :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.19. 23:01:32

@Pergetni jó Blog: Akkor egyetértünk. Egy biztos, amíg ott vagy és ütöd a vizet, addig az esély is megvan. Mint írtam, velem nagyon sokszor fordul elő, hogy az utolsó pillanatban fordítok, sőt, tavaly volt vagy 40 süllőhorgászatom és a legnagyobb az év utolsó pecáján futott be... :oD

Roland Nagy 2014.02.20. 23:51:04

sziasztok!
Betliszag ez jó:)) én is éreztem tavaly elég sokszor:),de azt is ha lesz valami!nem tudatos csak egy érzés és amikor megvan leesik hogy ez motoszkált bennem,hát ezért jöttem ide csípős hidegbe.és az ember kitartása csak egyre nő főleg jó pár "üresjárat" után.és azért jó az a szabadság, és ha meg tudjuk osztani az élményeket.nekem is év végére jött a legnagyobb csukám. mint egy karácsonyi ajándék a Dunától a kitartásomért!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.21. 11:16:39

@Roland Nagy: Szia Roli!

Mindannyian lövünk mellé... Sajnos, ez benne van a pakliban. Én pl a Dunán nyáron elég sokszor nyúltam mellé, és amikor fogtam, akkor is inkább kisebbeket. Ilyenkor értékelődik fel a kitratás kérdése és mint az esetedben is láttuk, bizony sokszor ez kell a sikerhez. Gratulálok a 2-es csukádhoz. Dunán fogtad és saját elképzelések alapján, saját úton járva és ezért különösen értékes ez a hal...

Roland Nagy 2014.02.21. 16:01:12

köszönöm! megtisztelő!
a videóban az utolsó vízalatti felvétel nagyon jó lett még oda is csap egyet ahogy meglép :)bitang feje volt

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.21. 16:42:23

@Roland Nagy: Igazán nincs mit. Legközelebb jobban elcsípjük majd a pillanatot. Bár szerintem így sem lett rossz... :o)

VGabesz 2014.02.24. 19:34:57

Gratulálok ehhez a tényleg kivételes csukához és az íráshoz! Tényleg nem tudom elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire feldobja a blogot az újabban bevezetett összefoglaló videó! :) Kivétel nélkül jó zenei választások a jobbnál jobb felvételekhez. Nagyon-nagyon várja már szerintem mindenki a csukaszezon kezdetét, pláne, hogy a tilalomhoz képest szerintem is jóval korábban véget ért a süllőszezon, de persze tudom, hogy a blogodon még csak most kezdődik és azért ez megnyugtat :).

Grat mégegyszer!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.24. 20:06:13

@VGabesz: Szia Gabesz!

Még a videókészítést csak kóstolgatom, de ennek is vannak nehézségei. Pl, a téli süllőzések alkalmával nem tudtam kamerázni, mert túl sokat elárul a videó felvétel. Így az elkövetkező süllős sorozat 5 cikkéből, csak egyhez lesz mozgókép. Hát lassan véget ér a süllős időszak, de azért te sem panaszkodhatsz, mert a tavalyi évben két rendkívüli süsüt sikerült fognod, egyik pedig igazán kivételes volt... A tilalom hosszú ideje alatt majd bemutatok pár élvezetes történetet a téli kalandokról. Olvassátok jókedvvel! ;o)

VGabesz 2014.02.24. 20:15:52

@Bogyo_bacsi:
Szia!
Igen gondoltam, hogy így lesz talán beszéltünk is erről már. Sajnálatos egyébként, hogy így kell lennie, de ezzel együtt kell élni. Nem valóban nem, bár január közepe felé sejtettem, hogy az év eleji szezon maradék során számomra már sok babér (értsd süllő :D )nem fog teremni és titkon már a cikkben szereplőhöz hasonlatos csukák becserkészéséről álmodoztam és tervezgettem taktikámat. A Duna az tényleg kiszámíthatatlan és nekem még nagyon új terep is, szóval türelmetlenül várom a süllős írásokat, hogy az év végi süllőzéseknek már nagyobb tapasztalattal (elméletivel természetesen) vághassak neki! Már vannak elképzelések, reméljük hogy az időjárás is jobban velünk lesz süllőzés tekintetében. A Dunán mi egyébként a jól bevált csukacsali? Láttam,olvastam hogy Shad gumikkal próbálkoztál. Ez például inkább időszak fügőő vagy vízterület? Remélem,hogy nem valami nagy "műhely titokra" kérdeztem rá :).

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.24. 20:35:26

@VGabesz: Úgy gondolom, hogy még rengeteg időd és alkalmad lesz süllőt fogni a Dunán. ;o) Májustól kezdődik majd a wobbleres szezon, az is izgalmas, még ha az átlagméret csekélyebb is. Addig is már biztosra mondhatom, hogy egy sörrel lógsz nekem! :oD
Amúgy a Duna szerintem a legnehezebb terep és egy élet kevés kitapasztalni. Minden év más és más. A tavaszi, nyári időszakban sokkal dinamikusabbnak kell lenni mert különböző vízállásoknál más-más helyek adják a halat, így felértékelődik a körülményekből való olvasás és a megérzések szerepe. Én is tele vagyok tervekkel, és sok közös tervem is van veled... ;o)
Csukázáshoz a megfelelő műcsalit mindig az adott terephez választom meg. Sekélyebb, vízi növényzettel benőtt, akadós holtágakon előnyben részesítem a támolygó villantót. Az olyan fás, bokros dzsungelben, ahol együtt is jártunk inkább a rejtett horgos plasztik csalikat részesítem előnyben, míg a kristály tiszta vízzel rendelkező sóderos, töréses, bányatóra emlékeztető holtágaknál a nagyobb vízközt járó gumikat, wobblereket és nagy méretű jiggel szerel shad gumihalakat választom. Nyilván nem kell ugyanúgy horgászni, mint én, de azért elég gyakran döntök jól...

VGabesz 2014.02.24. 20:44:32

@Bogyo_bacsi:
Köszi, hogy megosztottad a tapasztalataidat a csalikkal kapcsolatosan!
Biztos vagyok benne én is és abban is, hogy lesz időn közös videó is!! Reméljük, hogy halban bővelkedő! Tényleg ettől is nehéz pálya Duna! Annyi mindent kell figyelembe venni, hogy az olyan egyszerű pecás, mint én is irtózatosan kell, hogy ismerje elméletben ezek működését, ha már gyakorlati tapasztalatokat nem tud olyan sokat szerezni. Ez tud elkeserítő, de motiváló is lenni!! Bízom benne, hogy ilyen csukákkal megtűzdelt évnek nézünk elébe!

Üdv. :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.24. 21:01:15

@VGabesz: Senki nem születik folyóvízi horgásznak. A tapasztalatokat meg kell szerezni. Néhány év és már minden megy majd magától, meglátod. A legfontosabb a kitartás. Vannak időszakok, amikor nekem sem ad halat a Duna, ilyenkor felértékelődik a kitartás. Aztán vannak időszakok, amikor mindent megkapsz. Nehéz pálya, de itt tényleg minden megtörténhet.
Úgy gondolom izgalmas kalandok állnak még előttünk... ;o)

Boo 2014.02.26. 22:40:54

@Bogyo_bacsi: Így van. A Duna csak azt kényezteti, aki gyakran kint van, és a nagyhal bármikor beúszhat. Na pont akkor kell ott lenni :-D.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.02.26. 23:50:40

@Boo: Viszont aki sokat dolgozik, teli van pénzzel... ;o)