Nyárból az őszbe

2015. november 04. - Bogyo_bacsi

Ahogy levonultak a kora-nyári áradások, szépen lassan beállt egy állandó alacsony víz az öreg Dunán. Az ilyen körülmények általában nem a pergető horgászok barátjai, de kitartó keresgéléssel, jó megérzésekkel, ilyenkor is horogvégre keríthetőek a táplálkozó rablóhalak. Szinte egyik napról a másikra, a part szélét ellepték a néhány centis ivadékok és a ragadozók azon nyomban átálltak az apró zsákmányra. Nagy méretű wobblerekkel már koppintásig sem jutottunk, elő kellett újra venni az apróbb műcsalikat, illetve a kövezések mellett felértékelődtek a lapos sóderosok, belső zátonyok környékei is. Idén jóval nagyobb szerepet kaptak naptáramban a tiszai horgászatok, mint az előző években, így a Dunára, mondhatnám, feleannyi időm jutott. Azonban nem túlzok, ha azt mondom, hogy szinte az összes próbálkozásunk sikerrel járt és igazán szép halak is akadtak fogásaink között. Most ennek az időszaknak a történetét mesélem el nektek.

ny01.jpgNyár közepén az apró csalik hozták a nagyobb halakat is

Mint fent írtam, a körülmények jelentősen megváltoztak nyár közepére. A táplálékhalak mérete és tartózkodási helye teljesen új stratégiát kívánt. Az ivadékok teljesen kiszorultak a partszéli kövek közé, sóderos laposok szélére. Itt már az apróbb, minnow jellegű wobblerek bizonyultak fogósnak, melyeket igen sekély merüléssel lehetett húzni. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy szinte a part tövében kellett döcögtetni a műcsalit pár tíz centis mélységben, esetleg a kövezés tövében táncoltatni. Szinte minden próbálkozás adott egy-két süllőt, ám az átlagméret most már elmaradt az előző időszakban tapasztaltakhoz képest. Rendre a 38-40 centis növendékek kerültek horogra, mely mérettartományból a nyárelőn szinte egyet sem fogtunk. Süllők mellett rendre kisebb balinokat, jászokat csíptünk nyakon járulékos halként. Jó móka volt, de én mégis valami többre vágytam... :o)

ny02.jpgAz átlag süllő alja...

ny03.jpg... és az átlag süllő teteje :o)

Egyik éjszaka Edi barátommal hajszoltuk a süllőket a sötét Duna parton. Aznap már magaménak tudhattam egy átlagsüllőt, de még reménykedtem további fogásokban. Egy hosszú sóderos partszakaszra keveredtünk, ahol valósággal forrt a víz a rablásoktól végig a part mentén. Főként kisebb balinok, domolykók, jászok tizedelték az apróhalak seregét, de biztos voltam benne, hogy süllő is akad a pályán. Fölfelé araszoltam, követve a loccsanásokat, mígnem egy apró zúgóhoz értem. Egy vízbe nyúló kő kissé megforgatta a vizet és az általa keltet langóban többször szétspricceltek a kishalak. Az enyém leszel - gondoltam, majd kiválasztottam dobozomból egy apró Chervy mágnes wobblert. Nesztelenül lépkedve, nagy kerülővel a tetthely fölé osontam. Óvatosan túldobtam a langón, majd ütemesen húzni kezdtem magam felé a műcsalit. Talán harmadik bevontatásra kopp... valaki megütötte a fahalacskát. Azon nyomban beletartottam az akcióba és botom karikában maradt.

ny04.jpgNagy volt az öröm. Idén már a második 60+ -os wobbleres süllőmet tarthattam kézben

ny05.jpgÓriási élmény volt becserkelni a szétspriccelő kishalak nyomán

Semmi reakció a túlvégről, de én tudtam, hogy halam van, hiszen, egyértelmű volt a kapás. Kicsit megerőltettem zsákmányomat, véget vetve a patthelyzetnek, mire egyértelmű fejrázások érkeztek a túlvégről. Rövid de heves fárasztás után grabancon ragadhattam egy igen jó süllőt. Lám, kint portyázott a sóderoson, mindössze harminc centis vízben. Edi barátom időben ért utol, hogy megörökíthesse emlékezetes fogásomat, egy faroktőig hatvan centiméterre nőtt gyönyörű fogast. Mondanom sem kell, fülig ért a szám. Nem igen számítottam ilyen zsákmányra a hosszú éjszakai etaptól elcsigázva. Óvatosan helyeztem vissza őkelmét a langyos vízbe, hogy egy nagy loccsanással beterítsen friss Duna vízzel. Ám én cseppet sem bántam, az átlagos, negyvenes forma süllők között végre beesett egy derekasabb példány. Pár perccel később felbukott a nap a látóhatár fölött. Elégedetten nyújtóztattam ki fáradt tagjaimat, miközben a hajnali napsugarak gyengéden megsimogatták arcomat.

ny06.jpgTermészetesen szabadsága visszaadatott

ny07.jpgA kis mágnes. Igen jó tapasztalataim vannak a magyar wobblergyártók kézműves termékeivel

Egy másik alkalommal Csabi barátommal eredtünk az éjszakai ragadozók nyomába. Ám, a kora délután már a holtág vízén ringatózva talált minket. Úgy döntöttük, alkonyat előtt kicsit megvallatjuk a belső részeken található sóderzátonyokat, balinokat remélve. Cirka fél óra alatt Csabi fogott egy gyönyörű, 25 centis sügért. Bizony már régen láttam ilyen szép kerek, púpos hátú öreg csapót. Gyorsan le is fényképeztük. Talán cirka tíz perc sem telt még el, mikor az én műcsalimat kis elragadta valaki. A kreatív mozgású Scatter Cranket éppen ki akartam emelni a vízből, mikor odatörölt neki egy negyvenötös forma baller. Rövid fárasztás, fényképezés, majd mehetett is vissza éltető elemébe sügér barátja mellé. Sajnos, az éjszaka ezúttal nem adott süllőt...

ny08.jpgCsabi barátom púpos csapójával :o)

ny09.jpgZátonylakó őn

ny10.jpgAz éjszakai etap előtt néha megéri erőltetni a fényváltás előtti időszakot is

Ezt követő hétvégén Milán barátommal vallattuk az öreg Dunát kősüllőket hajkurászva. Szépen fogdostuk is őket, de a sötétedés közeledtével már a wobblerek váltották fel a gumikat a zsinór végén. Én egy gyöngy-fehér színű Mata wobblert választottam ki a dobozból, amit a mester az én kérésemnek megfelelően festett meg. Egy rugany által megtört visszaforgóhoz kötöttünk ki. Első pár dobásommal a limányos részt húztam meg, majd a kövezés mentén az állóvíz felé dobtam. Félúton durrantotta le valaki a fehér Matát. Legnagyobb meglepetésünkre egy másfeles forma dunai csuka ficánkolt a zsinór végén. Rendkívüli módon örültem neki, hiszen ebben az évben bottal ütöttem a csukák nyomát. Remélem az ősz majd fordulatot hoz ez ügyben is. :o)

ny11.jpgIdei első dunai csukám az élő folyóról

ny12.jpgFehér színű Mata wobblerre szottyant kedve :o)

Már benne jártunk a késő szeptemberben, mikor egy újabb emlékezetes kalandban volt részünk Edi barátommal. Az utolsó pár horgászat alkalmával csak kisebb süllőket adott a folyó, valahogy a kövezések nem működtek, pedig már kezdett hűlni az idő. Nézzük meg őket a laposon, hátha kiállnak még a sekély vízbe! - vetettem fel barátomnak. Éjfél körül járt már mire a legígéretesebb szakaszhoz érkeztünk. Itt egy kisebb mederegyenetlenség törte meg a vizet. Nem telt el sok idő és barátom segítségért kiáltott. Jó halat akasztott. Rövid harc után grabancon ragadtam élete eddigi legnagyobb, 58 centis süllőjét, amely nem csak hosszban volt tekintélyes, de hatalmas pocakkal is meg volt áldva. Gratuláltam a sikeres fogáshoz a szerencsés horgásznak. Az eset után nem sokkal még én is kicsavartam a vízből egy kisebb fajtársát. Remek peca volt, úgy gondolom. :o)

ny13.jpgA sekélyen járó minnow formájú wobblerek adták a legtöbb halat ebben az időszakban

ny14.jpgEdi barátom új süllőrekordjával

Hát így teltek a nyár végi-kora őszi dunai éjszakák. Igen emlékezetes kalandokat tudhatunk a hátunk mögött és igen szép halakat fogdostunk. Ám, ami a legfontosabb, rengeteg tapasztalatot szereztem a wobbleres süllőzés kapcsán. Soha ilyen szép süllőket nem fogtam még, mint ezen a nyáron... és ami a legfontosabb, egy teljesen új Duna szakaszon, teljesen egyéni stratégia szerint horgászva. Bizony, emlékezetes időszak volt ez. Ám, mielőtt azt hinnétek, hogy itt vége a wobbleres idénynek, elárulom nektek, az ősz újabb fordulatot hozott. Egy lehűlő vízzel érkező árhullámmal igazán szép süllőket sikerült fognom, többek között új egyéni süllőrekordomat is. Hamarosan megírom majd ennek az időszaknak a hiteles történetét is. Addig is, görbüljön a bot! ;o)

ny15.jpgFogas a köpcösebb fajtából :o)

Halfdane 2015.11.04. 09:41:53

Szép "vegyesfelvágott", gratulálok! Nem panaszkodhatsz az idei wobbleres szezonra, sok és szép hal akadt a horgodra. A tapasztalatok is szépen gyűlnek, azt hiszem, ha minden szezon hasonlóan alakulna, nem veszekednél a sorssal!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.11.04. 09:49:12

@Halfdane: Szia! Igen, így van, és nem árulok el titkot, ha azt mondom, hogy a java csak ősszel jött. :o) Sokat jártam a vizet, sok betlin keresztül verekedtem magamat, mire sikerült ráéreznek a ritmusra. Most már viszont szerencsére folyamatosan jönnek az eredmények. 4 horgászatból 3 általában eredményes a Dunán, ha nem is mindig én fogom, hanem a horgásztársam, de a stratégia működik, amit összerakok és általában megtaláljuk a halakat...

ridgeback · http://akvariumipecas.wordpress.com/ 2015.11.04. 09:51:57

Gratulálok mindannyiótoknak a szép halakhoz! Tegnap este volt valami?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.11.04. 10:10:22

@ridgeback: Szia! Köszönjük szépen. András fogott egy 50-est.

JED2014 2015.11.05. 10:48:59

Ismét egy remek kis összefoglaló az elmúlt időszak dunai pergetéseiről, melyek között akadt néhány, amit az írásodnak köszönhetően újból megélhettem :-) főleg az a bizonyos két alkalom, melyből mindketten egy-egy igazán termetes sárkányt tudtunk kicsalogatni a vízből. Nem kevés peca van már mögöttünk, több igen ígéretes helyet fedeztünk fel.
Gratulálok az idei süllőben szép fogásaidhoz, na és persze Csabinak is a szép sügeréhez.
Soha rosszabb süllős szezont! :-)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.11.05. 13:45:38

@JED2014: Szia Edi!

Nagyon szépen köszönöm :o)
Hát ha látnád az előzményeket. :o) Idén új pályákat kezdtem felderíteni, de ahhoz, hogy ez ennyire sikeres legyen kellett korábbi 6 év küzdelem, amikor rengeteg betli és sok helyesnek vélt tévút előzött meg. Igazából nem az XY helyen múlik a dolog, hanem a beért tapasztalatokon. Olyan kudarcokon mentem keresztül, amin minden kezdő dunai pecás átesik, ha segítség nélkül kezd el kibontakozni. Örülök, hogy te és András is fogtatok jó süllőt idén, de egyedül ez az út évekbe telt volna úgy hiszem.
Amúgy az idei süllős szezon nagyon nehéz volt. Ezt más tapasztaltabb horgászbarátok is megerősítik. Kellettek a helyes döntések és a jó meglátások, hogy ne gyűrjön maga alá a kudarc. :oP
Úgy érzem végül egész jó eredményeket sikerült produkálni...

Roland Nagy 2015.11.18. 13:52:41

Gratula a halakhoz meg a jó kis kalandokhoz.
Szedegettek szépen mindenből!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.11.18. 13:57:42

@Roland Nagy: Roli! Nagyon jó volt a nyár és kora ősz. Megtaláltuk a süllőket és szinte minden horgászat adott egyet-kettőt. Nem árulok el titkot, ha elmondom, hogy október közepén jött egy kisebb árhullám, ami szintén nagyon szép halakat adott.
A legszebb süsü, amit ekkor fogtam 6,55 kg volt. De 50-55 centi között volt több is. Nagyon jó időszak volt. Megpróbálom majd tanulságosan megírni. Karácsony előtt olvashatjátok majd a történetét ;o)

Roland Nagy 2015.11.18. 14:02:23

@Bogyo_bacsi: Egy vagy több :) jó süllővel megpróbálom beírni magam valamelyik történetbe,mit szólsz?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.11.18. 14:05:58

@Roland Nagy: Roli!

Az esélyed meg lesz rá. Most hétvégén jönni fog egy újabb árhullám, ami igen jó süllőket adhat és mi nagyon jó ütemben ütjük majd meg. Mindenesetre én azt mondom neked, hogy ne tűzzél ki túl nagy célt. Próbálj meg stabilan fogni kisebb süllőket és ha már azok jönnek, lehet emelni a lécet. Hidd el, én is így csináltam. Évek teltek bele, mire az első jobb süllőmet elcsíptem a Dunán. Nagyon fontos a kitartás. Idén pedig már 9 süllőm van 50 cm fölött.

Roland Nagy 2015.11.18. 14:14:39

@Bogyo_bacsi: igazából nekem több mint 2 évembe került mire az első normális méretű süllőbe botlottam.Van pár hely ahol tudom hogy van hal,és igyekszem jókor,és amennyit tudok ott lenni.Partról ez a max szerintem.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.11.18. 14:19:24

@Roland Nagy: Roli! Te teljesen saját erőből próbálod felfedezni a Dunát. Hidd el, nekem sem tartott rövidebb ideig. Pl, Edi sokkal könnyebb helyzetben volt, mert a jókor jó helyen már adott volt, innentől kezdve meg már csak húzni kell a wobblert. Mindazonáltal azt mondom, hogy ha kicsit gyakrabban jönnél velem, mondjuk nem évente 1 x 2 x, lehet hogy pár dolog rád ragadna, ami kicsit felgyorsítaná ezt az utat. Ahova mi járunk, ott sincs ám több hal, mint nálatok... néha csak apróságokon múlik a siker.

Roland Nagy 2015.11.18. 14:28:06

@Bogyo_bacsi: Ragadt ám pár apróság a közös pecákból!Volt hogy halra váltottam.A lényeg hogy kerek legyen a fejben minden amit addig tapasztaltál és akkor csak forgatni kell,ott lesz a megoldás.Csak az nem árt ha a halak is partnerek ebben akkor. :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.11.18. 14:32:50

@Roland Nagy: Hát az a helyzet, hogy általában mindig van valamire lehetőség. Viszont jól dönteni, hogy mikor, hol, hogyan, mire próbálkozzon az ember, az az igazán nehéz. Ráadásul a folyóvízi horgászat egyet jelent az alkalmazkodással a folyamatosan változó körülményekhez. A helyes döntések meghozatalához pedig nagyon sok tapasztalat kell. Én mindig előre összerakom, hogy adott körülményeknek megfelelően mely pályáimat üssem meg. Én sem hozok mindig jó döntéseket,de az évek során folyamatosan csiszolódik a tudás :o)

Roland Nagy 2015.11.18. 14:38:47

Hát igen nem elég a lehetőség ha nem tudod hogyan használd ki,hogyan élj vele.Nyitott szemmel kell járni :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.11.18. 14:47:49

@Roland Nagy: Így van. Szombaton majd megpróbáljuk együtt. Szerintem jó lehetőségek lesznek, csak ne essen... :o)

Roland Nagy 2015.11.18. 14:53:43

@Bogyo_bacsi: Nem fogok esni már jó a térdem :)