Fővárosi keszegparádé

2011. december 21. - Bogyo_bacsi

Ahogy szép lassan átléptünk késő nyárból az őszbe, figyelmem újra a fővárosi Duna szakasz felé irányult, ahol a tavalyi évben a vörös iszap szennyezés félbe szakította a márnaszezont. Szándékomban állt kicsit jobban megismerkedni a budai rakpart lehetőségeivel, mivel hallomásból tudtam, igen derekas halakat rejt a szennyvízbefolyókkal terhelt víz. Ez volt az oka is, ami mindig visszariasztott a budapesti horgászattól. Amióta viszont megépült a csepeli szennyvíztisztító, a befolyások elapadtak és a víz minősége nagyon sokat javult. Érdeklődéssel vártam, hogy vajon milyen halakat sikerül majd horogvégre keríteni az Erzsébet híd alatt, és hogy a megváltozott körülmények ellenére lehet e továbbra is fogni bőségesen a Duna kincseiből.

Haragos felhők gyülekeznek Budapest felett

Hűvös, borús, igazi őszre jellemző szeles időben bandukoltam át a Dunát átívelő fehér hídóriás derekán. Miközben készítettem pár röpke képet masinámmal, érdeklődve szemléltem az alattam örvénylő víztömeget. Ebben az évben végig alacsony volt a vízállás a Dunán és bár horgászatilag kényelmesebb kis vízen horgászni, idén mégis szűkebb zsákmányt adott az öreg folyó, mint az előző évben. Kevesebb fogás, kisebb halak akadtak, de lelkesedésem és elszántságom mégis az eget karcolta. Nem voltam hajlandó feladni a küzdelmet, hiszen szememben minden folyóvízen megakasztott hal százszor többet ér, mint bármely kockatavi ponty óriás...

Idén végig rendkívül alacsony volt a vízállás kedvenc folyómon

Csak egyetlen botot hoztam magammal, hiszen ha megy a hal a Dunán, akkor a két pálca úgyis zavaró, ha pedig nem, akkor bent lehet akár több tucat végszerelék, senki sem fog semmit a partszakaszon. Klasszikus folyóvízi összeállítást készítettem. Egy nagy végfület kétharmadában kettévágtam, a rövidebb ágra egy 60 grammos ólmot, a hosszabbra pedig egy kisebb pontyozó horgot kötöttem. Csalinak érlelt sajtkockát tűztem fel. Nem is kellett sokáig várnom, negyed óra sem telt bele, valami vadul megrázta a bot spiccét. Bevágással nyugtáztam az eseményt és keserű szájjal figyeltem, ahogy egy termetes gép közeledik pörögve felém. Valahogy begyömöszölte a szájába azt a hatalmas sajtkockát.


Klasszikus dunai végszerelék sajtkocka csalival

Mi más lehetett volna az első érdeklődő, mint egy jókora géb?

Telt múlt az idő és a sokadik géb után úgy döntöttem, hogy tábort bontok és a Rudas Fürdő alatti befolyó fölött fogok letelepedni. Készségemet behajítottam a sodorvonal mögé, majd türelmesen vártam, hogy a sötétség ráboruljon a tájra. Lassan kigyúltak az a város fényei, és tündöklő pompába öltöztették a nappal oly sivárnak tűnő betonpartot. Éppen ilyesmin és ezer más dolgon ábrándoztam, amikor a botom spicce hitelen megremegett. Bevágtam és éreztem valami ficánkol a zsinór végén. Valami, ami gébnek nagy, de márnának túl kicsi. Nem kis meglepetésemre egy dundi fél kilós dévér körvonala törte meg a folyó sötét habjait.

Egy ügyes horgász kihasználja a terep sajátosságait

Az első idei dunai dévérem a maga fél kilójával

Ilyen köpcös fehérhallal még sosem találkoztam azelőtt. Látszott, hogy a Balatoni papírdévérekhez képest itt sokkal zömökebb, erőteljesebb testalkatú a keszegnép. Gyors horogszabadítás és fotózás után már úszhatott is vissza a vízbe a meglepett vendég. Alig suhintottam be végszerelékemet a folyóba, hamarosan újabb jelentkező akadt a sajtkocka csalira. Ezúttal az előbbi zsákmánynak egy kisebb fajtestvére került horogvégre.

Jóval köpcösebbek a dunai keszegek, mint balatoni rokonaik

Az Erzsébet híd bevilágította a partot körülöttem. Lámpára nem is volt szükségem

És ekkor beindult a keszegparádé... Egymás után fogtam a szebbnél szebb dunai halakat, melyek a sötétben szikrázó ezüst villanásaikkal elkápráztatták szememet. A legnagyobb keszeg túl volt a 80 dekán, ami itt nem számít kiemelkedő méretűnek, hiszen mellettem a sporttársak másfél – két kilós lapát dévéreket is partra segítettek. Sajnos nekem ez a szerencse nem adatott meg, de így is elégedett voltam a fogásokkal. Igazán jól éreztem magamat az éjféli sötétségben történő püfölős peca alatt.


A következő jelentkező egy kisebb keszeg lett...

... majd egy 80 dekát meghaladó fajtársa került partra

A nap zsákmánya

Egymás után jöttek a szebbnél szebb dévérek

Ahogy közeledett az indulás időpontja, jókedvűen csomagoltam össze felszerelésemet. A Duna ma este feltárta titkait előttem és bár márnát nem sikerült fognom, olyan keszeghorgászatot éltem át, amiben már nagyon régen nem volt részem. Miközben hazafelé sétáltam az Erzsébet hídon, máris a visszatérésen járt az eszem. Biztos voltam benne, hogy csak napok kérdése és újra itt fognak találni engem a lemenő nap utolsó sugarai.

Az átlagméret olyan fél kiló körül mozgott

Az Erzsébet híd éjszakai díszkivilágításban csodálatos látványt nyújt

Szeretnél részese lenni a fővárosi horgászatnak? Klikk ide >>>

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr223422193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.12.21. 19:57:13

Kedves Blogolvasók!

Íme az idei utolsó történet! Remélem szívesen olvassátok majd, és nem mulasztjátok el megnézni a linket az írás alján. Valami szenzációs... :o)
Ígérem jövőre ott folytatjuk majd, ahol idén abbahagytuk. Boldog karácsonyt és halakban gazdag újévet kívánok mindenkinek!

Tom

oscarson 2011.12.25. 23:21:20

Hát igen, gébek mindent elárasztanak, nagyon szerencsés vagy, hogy megtaláltad a keszegeket.
Viszont az esti Budapesti peca máshoz nehezen hasonlítható, egyszerűen fantasztikus.
Nagyon örülök, hogy belinkelted a kerekterek képet. Az íráshoz gratulálok, szuper lett. Boldog karácsonyt és új évet kívánok.
üdv oscarson

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.12.26. 18:55:20

@oscarson: Szia Oszkár!

Hát szerencse ide vagy oda, azért volt idén ősszel jó pár betlis horgászatom is a Duna parton... :o)
Szoktál te is horgászni Budapesten? Jövőre szerintem több helyet ki fogok próbálni majd, nem csak az Erzsébet híd környékét...
Biztos vagyok benne, hogy akad még egy két nagyon jó horgászhely, akár pergető pálya is...
Üdv.

Tom

oscarson 2011.12.26. 19:38:52

Amikor még Békásmegyeren laktam, naponta kiugrottam a közeli szakaszokra. Idén a tavaszi süllő tilalomig egyszer Csepel északi csücskénél, egyszer a Margit szigetről, a múlt héten pedig az Óbudai kiságat pergettem. Időnként szoktam feederezni is, de egyre ritkábban, és főleg este.
Ha pergetni akarsz, szinte csak az esti időszakot mondanám, bár gumival napközben nagy eséllyel lehet próbálkozni, balinra viszont bármikor. Nagyon jó süllőre és balinra is az esti wobbleres peca a kivilágított helyeken. De minden az éppen aktuális vízállástól függ. 300 fölött többnyire jók a parti helyek- többnyire.
üdv oscarson

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.12.27. 09:56:42

@oscarson: Szia!

Hol sikerült halat fognod pergetve ezek közül a helyek közül?
Én a Népsziget alatti szakaszra gondoltam, a Meder utca környékén. Könnyen megközelíthető és a forgó vízben biztosan vannak ragadozók. Igen, én is tapasztaltam, hogy sötétedés előtt egy órával kezd beindulni a dolog. Előtte csak elvétve jön egy-egy balin...
A másik hely, amit fel kéne deríteni a szabadsághíd budai oldala. Most látszik alacsony víznél, hogy van ott egy rugany, ami megforgatja a vizet...
Üdv.

Tom

oscarson 2011.12.27. 12:07:26

Szia Bogyó bácsi! Hú tényleg, a Népsziget kimaradt, az is nagyon jó, és szép rész, valószínű Januárban ott fogok kezdeni. Ha a főágban vannak kikötött hajók, mögöttük a balinok be szoktak állni.
Igazából a Fővárosi szakasz bármelyik részén van esély pergetve rablóba akadni, de sehol sem óriási. Hinni kell a kiválasztott helyben, és dobálni folyamatosan az időnként csereberélt műcsalikat.
Januárban Margit szigeten csak gumiztam, de semmi, betliztem. Csepelen Februárban belefutottam egy nagyobb balin csapatba, a sóderos parton hosszan követve ötöt fárasztottam ki, persze mind visszamentek. A múlt héten még kicsi víz volt az Óbudai sziget mellékágában, ott még halat se láttam, de azóta több mint 1métert emelkedett.
üdv oscarson

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.12.27. 12:37:13

@oscarson: Én erre az évre befejeztem már a pecát. Tegnap voltam Bokodon pergetni és két fekete sügért fogtam. Az egyik kicsi volt, ilyen 20 centi körüli, de a másik egy gyönyörű 40 centis, egy kilós példány...
Volt még egy nagy fekám, de sajnos az leakadt. Mellettem süllőt is fogtak...
A jövő évet terveim szerint egy menyhalazással kezdem majd Szőnyben.
Aki szereti a pergető horgászatot, az jól fog szórakozni, mert tavaszig nagyon sok jó pergetős történetet fogok majd publikálni, szép csukákkal, fekákkal és balin, csapó sügér is lesz majd a repertoárban...
Üdv.

Tom

egyatlagoshorgasz · http://egyatlaghorgaszkalandjai.wordpress.com/ 2011.12.28. 02:09:34

Szia
Nagyon jó volt,így tél idején elolvasni ezt a cikket. Egyik vágyam eljutni a Dunára. Kár,hogy 200 kilométernyire lakom tőle...
Egy észrevétel. A keszegek amiket sikerült fognod,azok nem dévérek,hanem karikakeszegek.

Kívánok Sikerekben és Halban gazdag Új Évet.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.12.28. 09:16:51

@egyatlagoshorgasz: Szia!

Üdvözöllek a bologomon! Oh, én ugyanígy vagyok a Tiszával... :o) Már évek óta tervezgetek egy tiszai, vagy Tisza tavi horgászatot.
Igen, már mások is jelezték, hogy karika keszegeket fogtam. Én most találkoztam először ezekkel a halakkal és meg sem fordult a fejemben, hogy nem dévérekhez van szerencsém... mindazonáltal úgy gondolom, ez még jobban felértékeli a fogást, hisz ebben a halfajban a 80 dekás már igazán szépnek számít...

Megnéztem a blogodat. Nagyon tetszik. Majd még jobban átolvasgatom az elkövetkezendő napokban...
Üdv.

Tom

Kapásjelző 2011.12.28. 15:56:34

Gratulálok a szép halakhoz Bogyó!
Igen meglepő méretű karikák. Én amúgy úgy tudom, hogy felétek inkább a karika jellemző a dunán, a dévér kevésbé.
Idén ez volt az utolsó keszeges kalandod, ugye?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.12.28. 16:00:51

@Kapásjelző: Szia Laci!

Hát azért lehet fogni szép dévéreket is. Mellettem másfeleset szedtek ki. Az tuti nem karika volt...
Igen, a következő sztori január elején fog megjelenni, az márnás lesz. A helyszín ugyanez.
Utána áprilisig csak pergetős sztorik fognak megjelenni. Érdemes lesz nyomon követni, mert nagyon szép halak lesznek még...

Közben frissítettem a rekordlistát is jobboldalt fent.
Üdv.

Tom

jimmba 2011.12.29. 01:27:40

Hi! Gratulálok a szép karikákhoz!
Viszont megalázod a jó kis bestia mestert.
Befogtad keszegre a pergető pálcát.
Na jó,gondolom nem volt más és ez még könnyen is szállítható.
Ma voltam kint a Dunán,gondoltam most már tényleg
ki kell próbálni az új botot.
Nagyon más mint a Technium,de finom kis cucc az biztos.
Szerencsére sikerült is letesztelni hal alatt a botot.
Egy 41cm süllő jelentkezett koppanós kapással a gumira.
Nem egy nagy hal,de jó érzés volt érezni ezen a finomabb pálcán.
Remélem,hogy jövőre megint sikerrel zárod nálunk a pecákat és,akkor még több szép történettel tudod megajándékozni az olvasókat.
Üdv.Jimmy

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.12.29. 08:41:14

@jimmba: Szia Jimmy!

Nem véletlenül használtam ezt a botot márnázásra. A Shimano katalógusban a márnázó botoknak is teljesen hasonló karakterisztikája van és szerintem alkalmas is rá ott, ahol nincs nagyobb sodrás. Ahol nagyot kell dobni és nehéz ólmokat használni, ott már jobb egy heavy feeder.

Pontosan milyen botot is vettél? Gratula a szép fogáshoz. Mire jött?
Én hétvégén szintén felavattam a DAIWA botomat egy 40 centis, kilós fekete sügérrel. Nagyon szépen dolgozott, szinte karikába hajlott, ahogy az erős hal dolgozott rajta. Meglátjuk majd a Dunán hogyan fog működni, de lehet oda egy 20-40 grammos kell majd.

Jövőre is sokat fogok járni a Dunára. Meglátjuk majd milyen eredménnyel...

Tom

jimmba 2011.12.29. 10:11:31

Csak hülyéskedtem a bottal kapcsolatban.
Surf bottal is fogtam már pergetve süllőt és balint is.
Elhiszem,hogy az új botodat megdolgoztatta a kilós fekete.
Nekem is eléggé feltűnő volt,hogy a 15-40 es Aerocast
mennyire lágyabb,mint a Technium.
Szerintem tök felesleges erős botokkal pergetni,mert
finomabb cuccal jobban lehet élvezni a fárasztást is.
Persze ez az adott műcsalitól is függ.
Szóval az új botoddal is tudsz majd érvényesülni a Dunán. Süllőre,balinra elég az.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2011.12.29. 12:32:27

@jimmba: Egyébként tényleg nincsen feeder botom. Majd a jövőben be kell szerezni párat márnára...

Még bizonytalan, vagyok, hogy alkalmas e süllőzésre is, majd meglátjuk mennyi halam fog elmenni... Idáig 3-ból 1 ment el, de ezt nem a botra hárítanám, mert nem vágtam igazán be, mert ilyen szöszmötölős kapás volt. És a fekák amúgy is szeretnek meglépni a horogról... Balinra, kősüllőre, drop shotra szerintem tökéletes lesz, de meglátjuk majd mi sül ki belőle, ha csontos szájjal találkozik. A RAPALÁT sokkal jobban érzem vele. Ha kövekhez ér, engedek neki.
És az is tetszik, hogy rövid, így jóval gerincesebb, és nem is fáradok el vele, megy az egykezes dobás is...
Üdv.

Tom

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.01.01. 12:25:02

@Bogyo_bacsi: mit vettél, a Gégény Viktor által marketingelt Megaforce Jiget? Tűspicces?
Azt olvastam valahol, a véggyűrűje nem túl szerencsés kialakítású dobálni (rácsavarodhat a madzag).

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.01.01. 13:04:25

@Hepci: Szia Hapci!

Nem, én Exelert vettem. Pontosan ezt a márkát:

www.horgasz-zona.hu/termek/DAIWA_EXCELER_Jigger_pergetobot_2-4m_25gr/0/2/28/70

Igaz, még csak egyszer használtam, de az első benyomások nagyon pozitívak. Fekára, kősüllőre, sügérre és balinra vettem. Az, hogy beválik e dunai süllőzésre is, majd kiderül. Rendkívül gerinces és szépen dogozott a kilós feka alatt is. És tök jó, hogy rövid és érzékeny. Nekem mindig csak nagy botjaim voltak bunkós véggel... :D
Üdv.

Tom

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.01.01. 16:00:14

@Bogyo_bacsi: elég nagy váltás a másik botodhoz képest. Kérdés, szeretnél-e egy helyre két pergető cuccot cipelni...
Én tavaly kissé átestem a ló túloldalára, az új botom (10-40 g) komolyabb halhoz és gumihalazni túl puha. Viszont minap gumihalaztam a régi Balzerrel (30-60 g), azt meg rettenetes kézben tartani utána.
Tiszta szerencse, hogy komolyabb hal úgyse jön. :)
És nagyon klassz, hogy ami az egyik gyártónál mondjuk 20-50 g, az a másiknál kb. 50-100. A bolti suhogtatással azért ebben nem lehet teljesen kiigazodni.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.01.01. 20:22:55

@Hepci: Szia!

Ezt a botot nem a másik helyett vettem, hanem bizonyos szituációka (drop shot, jiggelés, kis rapalákkal, körforgókkal való pergetés), vagy bizonyos halfajokra. Én ezt a botot nem érzetem puhának, mert a rövid hossz kompenzálja a a kis dobósúlyt, szóval elég gerinces a pálca. A régi Beast Master is csatasorban marad. Ha kifejezetten csukás helyekre megyek, vagy harcsára pergetek, amíg nincs erősebb botom ezt fogom elővenni. Idén próbálgatni fogom az új botot különböző szituációkban és majd a tapasztalatok függvényében lépek majd tovább...
Lehet kell valami majd a kettő között is, meglátjuk...
Meg kíváncsi vagyok a DAIWA botokra, mert a SHIMNO-kal nem vagyok teljesen megelégedve. Orsóban mindenképpen a Shimiknél maradok...
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása