Harc a területért

2012. augusztus 01. - Bogyo_bacsi

Miután első fekete sügérre irányuló próbálkozásaim sikerrel jártak Bokodon, úgy döntöttem, hogy próbára teszem horgász tudásomat más tavakon is, ahol ez a ritka ragadozóhal megtalálható. Sajnos, nem túl sok vízterület rendelkezik számottevő feka populációval hazánkban, mondhatnám csak néhány tavacska... Választásom ezúttal a Budakalászon található Omszki tóra esett, amit tömegközlekedéssel jól meg lehet közelíteni. Itt sokáig szabadon folyt a rablás, mert nem volt gazdája a területnek, de az elmúlt évtől már szednek rá napijegyet. :o) Horgász tónak azért nem nevezném, mert a vízi sportot kedvelők, fürdőzők, kutyát fürdetők után sajnos a horgászok érdekei állnak az utolsó helyen és azok alapján, amit ott tapasztaltam, nem is hiszem, hogy ez a közel jövőben változni fog...

omszki_to01.jpgBudapest egyik kedvelt kirándulóhelye az Omszki tó

Egy áprilisi reggelen érkeztem ki a tó partjára és egyből megfogott a látvány. Annak ellenére, hogy nem egy hatalmas vízről beszélünk, elég változatos lehetőségeket kínál a pergető horgászoknak. Vannak itt nádassal szegélyezett sekély részek, hínár szőnyeggel borított part menti sávok és sötétlő mélységek is. Miután kiváltottam sportjegyemet, elkezdtem sematikusan körbedobálni a tavat. Rögtön feltűntek a parti sávban úszkáló kisebb nagyobb pisztrángsügérek, amelyek oda sem bagóztak az elhúzott műcsalikra. Bár próbálkozásaim még nem hoztak sikert, önbizalommal töltött el, hogy legalább látni lehet, itt bizony élnek ragadozók szép számmal...

omszki_to02.jpgA partot nádasszigetek szegélyezik, a víz alatt hínárszőnyeg borítja a medret

Egy óra sikertelen felszíni wobbleres próbálkozás után úgy döntöttem, hogy plasztik csalikkal folytatom majd a víz vallatását. Kötöttem hát gyorsan egy TEXAS RIGET, mellyel ügyesen tudtam a fenéken emelgetni változatos formájú gumi kreatúráimat. Próbálgattam különböző színű rákokat, férgeket, míg végül kezembe került egy méregzöld szalamandra utánzat. Bepöccintettem valószínűtlen műcsalimat harminc méteres távolságba, majd elkezdtem a fenéken történő szökdeltetését. Már a part mellet járt szerelékem, amikor hirtelen a semmiből előtűnt egy tucat egyedet számláló fekete sügér raj és pont pihenő csalim fölött úszott el. Ekkor emeltem egy aprót szalamandrámon és fokozódó izgalommal figyeltem, ahogy a tovaúszó társaság egyik tagja megfordul és szemügyre veszi a számára felkínált finomságot.

omszki_to03.jpgÍme első Omszki tavon fogott fekete sügérem...

omszki_to04.jpg... nem egy óriás, de azért begyömöszölte szájába a hatalmas plasztik csalit

Mit csináljak? Mozdítsak, ne mozdítsak? - morfondíroztam az eseményeket szemlélve. Végül a sügér pihenő helyzetben is elcsípte szalamandrám farkárt, majd egy – két – három habzsolással elnyelte hatalmas szájában. Ekkor jött el az én időm és besuhintottam. A horog jól akadt és rögtön megkezdődött a tánc a víz felszínén. Hamar partra segítettem áldozatomat, ami 26 centijével bizony nem volt egy óriás, de mégis az első Omszki tavon fogott fekete sügérem címet érezheti magáénak. Készítettem is róla jó pár fényképet, majd útjára engedtem vendégemet.

omszki_to05.jpgTexas riggel csalizva kerítettem horogvégre ezt a szép mintázatú sügért

omszki_to06.jpgSzájától a farka végéig 26 centimétert mértem

Hatalmas élmény volt elcsípni ezt a sügért egy számomra teljesen új módszerrel. És persze nem csak az töltött el örömmel, hogy sikerrel jártam, hanem hogy az egész kapást lehetőségem volt szemmel végigkövetni a kristálytiszta vízben. Rögtön ráeszméltem, itt bizony nyeletni kell. Halam több habzsolásra tudta csak eltüntetni a termetéhez viszonyítva jelentős méretű plasztik csalit és úgy láttam ízre is kedvére való volt a falat. A sikeren felbuzdulva lelkesen dobáltam tovább újabb és újabb trükköket próbálgatva, de ekkor nem várt esemény következett be...

omszki_to07.jpgNem kerülhette el a sorsát...

omszki_to08.jpgCsíbor Tibor :o)

Egyszer csak megjelent mögöttem egy öregasszony, letelepedett a fűbe, majd lerántotta magáról a ruhákat. Hát, már ez is sokkoló volt, de hamarosan társai is akadtak. Kettesével, hármasával bukkantak fel a hajlott korú nudizni vágyó állampolgárok. Hát gondoltam, ha itt heverésznek mellettem a fűben, attól még tudok horgászni, de hamarosan úszógumikat, matracokat kezdtek el fújni, jelezve meg kívánnak mártózni a tó azon pontján, ahol megtaláltam a fekete sügéreket. Nem volt mit tenni, tizenegy órára már vagy százan nyüzsögtek a parton, lehetetlenné téve a pecázást számomra. Próbáltam más helyeket is meghorgászni, de sajnos egy apró csuka után fordulásán kívül, kapásig nem jutottam el. Nem volt más választásom, visszavonulót fújtam. Beültem a part menti büfébe és türelmesen vártam vagy négy órát, hogy a fürdőző szezon véget érjen. Közben elfogyasztottam pár korsó jéghideg sört... :oP

omszki_to09.jpgA sikeres plasztik csali egy méregzöld szalamandra utánzat

Délután négy felé újra botot ragadtam és lassan közelítettem az általam legjobbnak ítélt állás felé. Sajnos a nudisták még elemükben voltak, így még mindig nem tudtam a korábban sikert hozó hely közelébe férkőzni. Este hat körül már nem láttam senkit a vízben, így vettem a bátorságot, hogy megközelítsem a időközben harminc fősre fogyatkozott társaságot. Hihetetlen, hogy még ekkor is sorfalat állva próbálták befogni a lemenő nap utolsó sugarait hátsó fertályukkal. Jöttömre az egyik rozmár testalkatú vezérhím berohant a vízbe, majd kezét csapkodva próbálta lemosni magáról a vastag napolaj réteget. Szándákosan arra úszott amerre én dobáltam, kinyilvánítva területi dominanciáját a víz fölött. Előttem forgott a vízben akárcsak egy delfin, csak neki nem az uszonyai meredeztek az ég felé. Barátom, nem tudom hogy élnéd meg, ha beléd rántanám a spinnerbaitem 4/0-ás, hatalmas horgát... - füstölögtem. Olyan ideges voltam, majd szétroppantottam pálcámat a kezemben. Felháborító, hogy az ember kifizetni a drága napijegyet és ő az utolsó, a legutolsó a tavon akinek lehetősége van jól éreznie itt magát. Dühösen csomagoltam össze felszerelésemet és irányba vettem a hév megállót.

omszki_to10.jpgSajnos, a nudisták agresszív nyomulása kiszorított a halakban gazdag helyekről...

omszki_to11.jpg... és ez a helyzet késő délutánig nem is változott :o(

A visszatérés elhúzódott az ívási időszak és egyéb horgászkalandozások miatt, de június közepetájt Gábor barátommal újra ott álltunk az Omszki tó meredek partján. Ideges tekintettel forgolódtam, de egyenlőre még mindenkin volt ruha. Ezúttal a tó más részeit vettük célba, ahol elvileg nem lehet horgászni, de gyakorlatilag senki nem tartja be. Én először, a múltkori alkalommal bár bizonyított plasztik kreatúrákkal kísérleteztem, de miután nem volt érdeklődő, felkötöttem egy Heddon WALK THE DOG wobblert a zsinór végére. Rendkívül élvezetes a horgászat ezzel a felszíni kütyüvel, ahogy ide – oda cikázik a víztükrön. Időközben horgásztársam is akadt egy Máté nevű kis srác személyében, akivel egy jót beszélgettünk a monoton dobálás közben.

omszki_to12.jpgÚj nap, új remény

Egy váratlan pillanatban esett meg, hogy felszíni rablást vettünk észre az egyik nádas szélénél. Rádobtam műcsalimat az esemény helyszínére, kettőt húztam és akkorát dörrentet neki oda a termetes feka, hogy zöld hátát is láttuk fordulni a vízfelszínen. A meglepetéstől egy pillanatig haboztam, majd jó nagyot besuhintottam. Akadt a horog de halam egy rövid rohanás után kivetette magát a vízből és kirázta a horgot a szájából. Kár, mert igen szép példány volt. Szemre 35 és 40 centi közé saccoltuk Mátéval. Megjegyezte, ilyen rablásra dobást és akasztást csak az interneten látott profi fekete sügér horgászokról készült videókban látni. Jót mosolyogtam magamban, hol vagyok én még azoktól a profiktól? :o) Mindenesetre óriási élmény volt az első felszíni wobblerrel való kapást átélni. Máté csodálkozott is, hogy miért nem vagyok ideges a meglépett hal miatt... Ugyan miért? Hiszen a horgászat nem vérre megy, csupán szórakozás... - feleltem.

omszki_to13.jpgTibi csodálatos pisztrángsügérjével

Bár halam fotó nélkül meglépett, de korábban sikerült pár szép képet készítenem egy gyönyörű fogásról. Egy 37 centis pisztrángsügért csípett el az ügyes horgász, akit Tibi néven ismertünk meg. Az egész akciót végigkövettük, majd készítettünk róla pár felvételt. Ezúton is gratulálunk neki a szép sügérhez. Remélem lesz még lehetőségünk együtt horgászni vele az Omszki tó partján...

omszki_to14.jpgA horogszabadítás pillanatai

omszki_to15.jpgIgazán gyönyörű zsákmány. Gratulálunk!

Lassan eljött az ideje a távozásnak, ugyanis a nudisták újra birtokba vették a területet. Bográcsban főztek ebédet, lubickoltak, egymást hátát kenegették napolajjal egy masszív kis kommunát alkotva. Remélem én öreg koromra nem fogok így megbolondulni... Visszatérve a horgászatra, nagyon jól érzetem magam Budakalászon és biztos vagyok benne, hogy a jövőben még többször vissza fogok térni ide. Meg kell ismerni, ki kell tapasztalni ezt a tavat és lakóit. A helyi körülményekhez meg némileg tudni kell alkalmazkodni, bár azért igazságtalannak éreztem, hogy a pénzemért nem azt a minőségű szolgáltatást kapom, mint egy normális horgásztavon...

omszki_to16.jpgMég biztosan visszatérek ide valamikor a strandszezon végeztével...

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr564596771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AzHofi 2012.08.01. 09:23:25

Bogyó bácsi, iratkozz fel a pecalistára, ott székel a Tibi :-)

pecalista.orbanz.hu/mailman/listinfo/pecalist

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.01. 11:21:13

@AzHofi: Szia Hofi!

Köszönöm az információt. Idő közben felvettem a kapcsolatot Tibivel a Facebookon. Egyenlőre még nem tud róla, hogy megjelent a történet, de mindjárt írok neki. :o)
Üdv.

Tom

esox_hu 2012.08.01. 12:36:18

Kedves Tamás,

Nagyon jó cikk lett és sajnos tényleg ez megy az omszkin, amit írsz. Ahhoz képest, hoyg tilos a fürőzés (is) elég sok emberke van a parton. Nem is értem, hogy hogy lehet így egyáltlán horgásztatni ezen a vizen.
Amíg volt vízibicó, addig el lehetett kerülni a parti nudizókat, de valami okos fürdőző azt is tönkre tette. Mi is majdnem bent maradtunk vele. Mióta jelentettük a tulajnak, annyi történt hogy egy srác még fürdött vele, aztán totál elsüllyedt. Valaki kivontatta, és most jól szétverték... persze megint csak nem horgászok.

Na mind1, feka van és fogni is lehet, de egyre nehezebb a cikkben is leírtak miatt.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.01. 13:46:10

@esox_hu: Szia!

Én ugyan még csak néhány alkalommal voltam az Omszkin, de nagyon megtetszettek a benne rejlő lehetőségek. Mint a történetben is írtam, az bosszantott a legjobban, hogy a horgászok a prioritás legvégén találhatóak, pedig ha az ember fizet egy szolgáltatásért, akkor elvárhatná, hogy legalább odaférjen a vízhez.
Nem azt mondom, hogy nem fogok ide menni többet, de számomra őszi, tavaszi horgászhely lett ez a tó. Nyáron Délegyházára megyek inkább, téli fekázásra meg ott van Bokod...
A tanulság ebből az egészből, hogy nem elég, ha jegyet szedünk egy tóra, az nem old meg minden problémát. Azoknak a horgászoknak, akik befizetik a napijegyet, legalább olyan színvonalat kéne nyújtani, mint más horgásztavakon...
Üdv.

Tom

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.08.01. 13:50:08

Az ágyékkötős honfitársaink pont annyira furák csak, mint akik gumiférgeket húzogatnak a tó fenekén vagy éppen műanyag valamiket táncoltatnak a víz tetején... ráadásul a tópart kb. 1%-át foglalják el... nekik is pont annyi joguk van hozzá... tehát indokolatlannak érzem az erős jelzőket...
Én nem éreztem rettentő zavarónak a jelenlétüket, az a pár nagydarab paraszt meg, akik boldogan röfögve lubickoltak a közelünkben, szemlátomást se életkor, se testi jellemzők alapján nem tartozott a kommunához, legfeljebb ők is meztelenkedtek.
A jet ski vagy mi a fene jóval nagyobb területet érint és zavaróbb is.
Azon viszont tényleg elgondolkodtató, hogy 2 rugó körüli összeget kell fizetni a sportjegyért, miközben itt max. napi pár órát lehet nyugodt körülmények között horgászni.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.01. 14:01:15

@Hepci: Szia Gábor!

Ebben most nem értünk egyet. Mivel a tó területén TILOS A FÜRDŐZÉS, így nincs ugyanannyi joguk ott lenni a nudistáknak, mint a horgászoknak. Másrészt, amikor ott voltál, tényleg csak 1 % át foglalták el, de az első horgászatom alkalmával ez jóval terebélyesebb terület volt.
Egyébként pont előtted kezdtek el hőzöngeni a vízben többen, ezért lep meg, amit írsz... én a helyedben nem kicsit lettem volna ideges.
Üdv.

Tom

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.08.01. 14:43:53

@Bogyo_bacsi: egy kicsit se voltam ideges. :)
Előtte volt kb. 2 óra arra, hogy fogjak valamit, nem sikerült. A lubickolás nem sokat rontott a helyzeten, különben is elviselhetetlen volt a meleg, én is leginkább fürödtem volna, ha van gatyám.
Az más kérdés, hogy igen ellenszenves volt az a pár bumburnyák, aki ott csapkodott, de azok meg már a parton is ellenszenvesek voltak, szóval újfent nem sokat rontott a helyzeten, hogy kb. hárman az összesített kb. 96 íkújukkal nekiálltak fürdőzni... de szerintem felesleges őket összemosni a békés-idős naturistákkal, akik szerintem nem bolondok, és nem is vezérhím van közöttük.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.01. 15:42:09

@Hepci: Szia Gábor!

Amit fent leírtam, az nem a te eseted volt, hanem a sajátom. Engem igencsak felidegesített, hogy az a tag engem szívatott, ez a legkevesebb, hogy itt leírom. Bele is folytattam volna a vízbe... :o)
Egyébként gatya nélkül sem okoztál volna feltűnést... :o)
Azt nem tudom, hogy ki kivel volt, de én összevonom az összes nudistát egy halmazzá, hiszen velünk is ezt tennék, ha egy horgász köcsög lenne...
Üdv.

Tom

esox_hu 2012.08.01. 16:30:29

@Bogyo_bacsi:
Igen szerintem is ez itt a lényeg. Ha Tilos a fürdőzés, akkor tilos a fürdőzés és akkor váltok napijegyet, hogy a vízbe dobáljam a furábbnál furább csalikat.

Ha nem tilos a fürdőzés, - mint ahogy régebben sem volt és napijegyet sem szedett senki, hiszen halasítás sem volt csak halhazavivés - akkor lehessen horgászni is és akkor oldja meg fürdőző és horágszó az egymás mellett élést. De ha ez egyik tevékenység tiltott, a másikért meg fizetni kell, akkor álljunk már meg egy szóra hogy akkor ki is zavar kit...

Tegnap is voltam kint és pár nappal azelőtt is.
Járnak ki rendes családok is kisgyerekekkel, nem is velük van a baj, hanem az ordenáré módon viselkedő társaságokról, a csikket-, rebbull dobozt szétdobáló emberekről és akik szétverik, kilyukasztják ez egyetlen vízijárművet, amivel talán egy kis nyugalmat vásárolhatott magának a tisztes horgász parttól távol a hínármezők közepén...

egyatlagoshorgasz · http://egyatlaghorgaszkalandjai.wordpress.com/ 2012.08.01. 16:30:42

Még nem volt "szerencsém" olyan helyen horgászni ahol ilyen tömegben fordulnak elő a "zavaró tényezők". Mikor írtad, hogy a parasztja beúszott eléd, még így olvasva is felidegesített. Én tuti nem hagytam volna szó nélkül. Nagy igazságtalanság honol ezen a vízen, de ezt kompenzálja a ritka fekaállomány. Véleményem szerint itt a valamit valamiért elv érvényesül. Fekát a nudisták látványáért. :)
Amúgy a hely és a halak is szépek, de a szalamandrautánzat se semmi.

Ádám

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.01. 16:38:42

@esox_hu: Szia!Teljes mértékben egyetértek. Mindenesetre én úgy döntöttem, hogy inkább ősszel térek majd vissza ide, mert csak stresszelem magamat. Nekem szükségem van arra, hogy a halfogás mellett jól is érezzem magamat. Nyáron inkább Délegyházára járok. Tetszik ez a nádasos, tökleveles, labirintusos nagy vízterület. Az mellett, hogy 2 x eri nekifutásra csak 38 centiig jutottam, fogtam még sok kisebbet is. Majd közlök le Délegyházáról is cikkeket... :o)

@egyatlagoshorgasz: Szia Ádám! Igen, szerintem mindenki így van ezzel, aki ott horgászik. De azért sok szép oldala is van a tónak. Remélem az is átjött a történetből...
Üdv.

Tom

Riderspinblade 2012.08.03. 11:22:00

Na szóval fizetsz de nem kapod meg mi járna :( faca azért lehet belevágtam volna a mücsalit a nudistába s mondtam volna neki bocsika hamarabb itt voltam fulladj meg...Na de végűlis jó kis peca volt az a lényed sokat gondolkozok h ahogy tudok le kellene mennem az Omszki tóra de semmi kedvem pucér szotyatt testeket még véletlenül is meglátni mert nem tenne jót az imidzsemnek XD

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.03. 17:36:29

@Riderspinblade: Szia!

Nem gondoltam volna, hogy ilyen indulatokat vált ki ez a történet. Gondolom azoknak akik rendszeresen horgásznak ott, jobban teli lehet a puttonyuk...
Ez most egy ilyen véleményformáló írás lett. Iparkodok majd pozitívabban írni egyes tavakról a legközelebb.
Azért szerintem a pozitív oldalt is megvilágítottam...
Üdv.

Tom

Kapásjelző 2012.08.03. 20:02:35

Grat Bogyó! Izgalmas kis történet lett!
Engem nem igazán izgat a feka horgászat, de ha a látott halat van lehetőség megfogni, arra mindig felkapom a fejem. :) Talán jövőre én is kipróbálom majd.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.03. 20:06:01

@Kapásjelző: Szia Laci!

Szívesen látlak vendégül, de első lépésnek nem az Omszkit ajánlanám, hanem Délegyházát. Ott sokkal több élményben lehet részed. Sok a kis feka, amiket egymás után lehet kikapkodni. Jó gyakorlási lehetőség és a 30+ osokat sem lehetetlen megfogni.
A nagyokat már ott is nehéz...
Üdv.

Tom

jimmba 2012.08.07. 11:00:20

Hi! Szép kis feka! A környezet sem lenne rossz,de amit írtál,az elég undorító.
Öreg meztelen nők peca közben és még a helyről is kiszorítanak. Ez nekem inkább túlélőtúra.
Maga történet jó,de ha megyek feketesügerezni,akkor biztos nem ide.
Üdv.Jimmy

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.07. 13:23:11

@jimmba: Szia Jimmy!

Való igaz, vannak elrettentő körülmények, de csak a nyári szezonban. Tavasszal és ősszel szerintem sokkal horgászhatóbb a víz. Egyébként neked szerintem sokkal jobban bejönne Délegyháza. Idén még 3 ott játszódó történetet is le fogok közölni...
Üdv.

Tom

Halfdane 2012.08.13. 22:48:16

Kedves Tamás, ha eleget jársz ki, lényegesen kellemesebb élmények is érhetnek, nem csak az aszott banyák lengetik a vizslafület. Néha meglepően csillogó gyöngyszemek is feltűnnek. Persze ez inkább csak szerencsés véletlen, nem túl gyakori...:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.14. 08:18:09

@Halfdane: Szia Bandi!

Hát elhiszem, hogy néha benéz egy-egy 60 év alatti is, de majd ha nőket kukkolni járok, akkor azért más helyet keresek... :o)
Engem inkább a halak érdekelnek ott és nem az a bajom a nudistákkal, hogy ruha nélkül flangálnak, hanem hogy megkeserítik a horgászatot, amiért én fizettem.
Nyilván nem mindig így és nem mindig ennyire, mint ahogy leírtam, de akkor is zavaró volt számomra...
Üdv.

Tom

Halfdane 2012.08.14. 22:43:37

Komolyra fordítva a szót, nekem is sokkal inkább azokkal van a bajom, akik semmivel sem törődve fürösztik a kutyájukat melletted, netán maguk úsznak be a meghorgászott területre. Bár ezzel kapcsolatban is van egy kellemes emlékem. A kedvenc helyemen már toporogva vártam, hogy egy család összepakoljon, amit félig meddig meg is tettek végre, ám a bibi az volt, hogy "véletlenül" ott maradt pár üdítős üveg, chipses zacsi de még egy kakis pelenka is. Szóltam a családanyának, hogy talán lenne még mit összeszedni, mire a hölgy tök normálisan elnézést kért és mindent összeszedett. Ilyen is van, de sajnos néha felháborítóan sok a szemét. Bár feka lenne ennyi...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.08.15. 08:44:47

@Halfdane: Szia Bandi!

Igen, de az igazi probléma inkább az, hogy akik beszedik a jegyek árát nem biztosítják a nyugodt horgászatot a tavon. Kéne egy halőr, aki körbejárkál és biztosítja, hogy a horgászok zavaró tényezőktől mentesen tudjanak szórakozni azért a pénzért, amit befizettek.
Ez jogos elvárás lenne...
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása