Csorgásban

2014. október 20. - Bogyo_bacsi

Ebben az esztendőben, az enyhe télnek köszönhetően, régóta nem látott mennyiségben úszott az egér a Tiszán. Persze, a falánk ragadozók gyorsan ráálltak a potya táplálékra és rendre érkeztek a hírek szebbnél-szebb harcsa, balin és jász fogásokról. Izgatottan szemléltük, a szinte napi szinten felbukkanó fotókat a csónakok aljában pihenő böszme bajuszosokról, melyek a reggelt már sajnos nem élték meg. Próbáltam minden kapcsolatomat latba vetni, hogy ki tudjuk szakítani részünket mi is ebből a nem mindennapi lehetőségből, de mire sikerült csónakot szereznem, az egérúszás már csitulni látszott. Lelkesedésünk azonban nem lankadt, azért talán még nekünk is sikerülhet horogvégre keríteni néhány kósza rablóhalat a szőke folyón. Reményekkel telve pattantunk ki hát kocsinkból Ferenczi Csabi barátommal, a már sötétbe hajló tájban ringatódzó tiszai ladikok mellett.

csorgasban01.jpgHajnali napsugarak festik aranyra a ködpaplanban úszó szőke folyót

Ladikot és csónakmotort Ratkai Miki barátunktól kaptunk kölcsön. Miki a Tisza nagy ismerője, eredményes folyóvízi horgász. Rövid eligazítást tartott, mit – hogyan – merre próbáljunk, mi pedig tanácsait megfogadva vágunk neki az ismeretlen, korom sötét tájnak. Nesztelenül csorogtunk a part mentén, wobblereinkel dobálva az enyhe áradásban víz alá került bokrok tövét. Olyan műcsalikat választottunk, melyek lassan húzva az úszó egér mozgását imitálták. Szinte már az első dobások egyikére harcsa fordult Csabi becsobbanó wobblerére, de az eseménynek sajnos nem volt folytatása. Érzékszerveink kiélesedtek, vártuk a szinte minden pillanatban beköszönhető kapást. A következő akció már nekem jutott, agresszív rántásba tartottam bele. Ám, harcsa helyet egy kiló harmincas balint ragadtam nyakon a nyirkos éjszakában.

csorgasban02.jpgElső tiszai balinom jointed wobbleren akadt fent

Akadt még jó néhány akciónk, harcsa ráfordulások, balin ütések, de valahogy mindegyikük elhibázta a célt. Izgatottan csorogtunk egész éjszaka, de a rablások idővel elcsendesedtek. Újabb pezsdülést már csak a hajnal hozott, mikor Csaba ütött egy szebb, kettesforma őnt a partszéli langóban. Igazán szép hal, de mi most nem rájuk pályáztunk. Lassan a kikötő felé vettük az irányt. A hajnali derengésben ködfátyolban úszó Tisza elképesztő látványa teljesen lenyűgözött minket. Mikiéknél szálltunk meg, hogy magunkat kipihenve, egy ízletes őzpörkölt elfogyasztása után, felkészüljünk a következő éjszakai bevetésre. Ezúton is szeretnék köszönetet mondani a szíves vendéglátásért a Ratkai családnak. :o)

csorgasban03.jpgAbban reménykedtünk, hogy a hajnal meghozza még a harcsát...

csorgasban04.jpg... de helyette egy szép balint fogott Csabi barátom

csorgasban05.jpgA hétvége legszebb őnje

csorgasban06.jpgTermészetesen, gyorsan visszanyerte szabadságát

Az alkonyat újra a vízparton talált minket. A körülmények azonban jelentősen megváltoztak. Nagyjából fél méteres áradás érkezett és a Tisza erősen bezavarosodott. Ez elvileg jó előjel, ha harcsát szeretne fogni az ember, ám a vízszint ekkor már messze belenyúlt a partszéli növényzetbe, így a bajuszosok behúzódtak a bokrok alá, ahol műcsalival már kevésbé tudtuk elérni őket. Noh, azért akciónk így is akadt, sőt két igen határozott harcsakapást tudhattunk magunkénak, ám egyiket sem sikerült halra váltani. Egyedül egy méretforma balint sikerült ütnöm sodorvonalban húzott J-11 wobbleremmel. Éjfél után a rablások elcsendesültek és a hőmérséklet is igencsak lecsökkent, így kikötöttünk egy sóderos partszakaszon, tüzet raktuk és aludtunk pár órát a szabad ég alatt.

csorgasban07.jpgA piros színt is kedvelik balinéknál :o)

Hajnalban még tettünk egy próbát, hátha a fényváltás behúzza a harcsát, de sajnos nem így történt. Végül hazafelé vettük az irányt. Bár most csak balinokat sikerült fognunk, így is akadt talán hét-nyolc harcsás akciónk. A két éjszaka alatt sikerült felfedeznünk az eddig számunkra ismeretlen folyószakaszt és teli voltunk tervekkel, elképzelésekkel a jövőbeli támadásokat illetően. Egy rendkívül tanulságos és élvezetes hétvégét töltöttünk el a tiszai éjszakában, minek köszönhetően legközelebb már jóval felkészültebben térünk majd vissza, hogy újra az egérzabáló harcsák, balinok és jász keszegek nyomába szegődjünk. Nem is gondoltam, hogy a következő alkalomig nem kell, csupán három hétvégét várnom, hogy a nyár talán utolsó meleg hétvégéjén, ismét visszatérjünk a tetthelyre.

csorgasban08.jpg Szép halakkal és főleg, sok tanulsággal ajándékozott meg minket a Tisza ezen a hétvégén

Tehát, szeptember utolsó hétvégéjén sikerült beszorítanunk még a naptárba egy utolsó tiszai csorgásos támadást. Az idő rendkívül kellemes, nyáriasan meleg volt, de már látszódtak a természeten az ősz első jelei. Ezúttal időben érkeztünk, így lehetőségünk nyílt egy hosszabb egyeztetésre, műcsali vizitre a kikötőben. Miki harcsa rágta wobblereivel rémisztgetett minket. Némelyik akkora ütést kapott, hogy letört vaskos csőre, de a jobb állapotban lévők is viseltek magukon harci sérüléseket. Gondosan bepakoltunk a ladikba, kipróbáltuk a motorok működését, felszereltük a zöld lámpát a csónak oldalára, majd elrugaszkodtunk a kikötőtől, hogy rácsorogjunk az ígéretesebbnél ígéretesebb pályákra. Mire pozícióba értünk, lassan besötétedett és kirajzolódott előttünk a part körvonala a sejtelemes zöld fényben.

csorgasban09.jpgHarcsa rágta bomber crankbaitek

csorgasban10.jpgEnnek a wobblernek egy szebb bajuszos törte le a nyelvét

csorgasban11.jpgEzüst joy gereben fogak által megtépázva

csorgasban12.jpgEzen az éjszakán főleg Storm Subwart és Rapala Jointed wobblereket küldtünk harcba

Az első akcióra nem is kellett sokáig várni. Szilaj ütésbe tartottam bele és rögtön megéreztem a hevesen védekező hal ellenállását. Közepes forma balinnak vélt zsákmányom a csónak mellett csodaszép domolykóvá változott. :o) No, de milyen domolykóvá? Életem eddigi legnagyobb fejesét tarthattam kezeim között. Farok tőig 38 cm-t mértünk, de nem is a hossza volt érdekes, hanem a vastagsága. Majd kétszer volt vaskosabb, mint az alkarom, pedig az sem piskóta ám! :o) Hiába, az a domi, ami egérre pályázik, már nem a fiatalok közül való. Készítettünk pár fotót az éjszaka nyitóhaláról, majd útjára engedtük, hogy egyszer tán még összefussunk vele a közeljövőben. Nagyot lendített lelkesedésemen és önbizalmamon ez a kivételes fogás. Mosolyogva dobáltam tovább, miközben csónakunk lassan mozgott együtt a folyó sodrával.

csorgasban13.jpgÉletem eddigi legnagyobb domolykója a csattogós wobblert kívánta meg

csorgasban14.jpgFarok tőig 38 centiméter hosszúnak bizonyult az öreg egérvadász

A következő jelentkező egy kis balin volt, de őt nem is fényképeztük. Gyors horogszabadítás után visszaadtam neki szabadságát. Hm, ez sem egy harcsás hétvége lesz – morfondíroztam magamban, mikor András wobblerje mellé akkorát durrantott egy bajuszos, mintha pisztolyt sütöttek volna el az éjszakában. Kerek szemekkel néztünk össze, bizony ebben a csorgásban benne lett volna ő is a repertoárban, ha eltalálja a lassan úszó felszíni műcsalit. A folytatás sajnos kevésbé volt izgalmas. Lassan elcsendesedtek a rablások és érzetük, most hiába dobáljuk a vizet. András el is nyújtózott a csónak aljában, hangos horkolással rontotta harcsás esélyeimet. :o)

csorgasban15.jpgIgazából  a hal vastagsága lepett meg igazán minket

csorgasban16.jpgÚtban hazafelé :o)

Hajnal előtt új élet költözött a vízbe. Itt is – ott is beindultak a rablások. Egy leakadt balint és egy harcsás ráfordulást tudhattam magaménak, mire barátom törölgetni kezdte a csipát szemeiből. Az ég is beborulni látszott, így jobbnak véltük, ha közelebb húzódunk a kikötőhöz. Itt újra kezdtük a csorgást, de ekkor már a derengő hajnali fényben. Andrásnak végre kapása volt, mit agresszív ficánkolás követett a víz felszínén. Legnagyobb meglepetésünkre egy gyönyörű jász keszeg feküdt fel engedelmesen a víz felszínére. Segítettem kiemelni, a nem mindennapi szaggal megáldott halat, hogy Andris néhány gyors fotó után visszaadja a Tiszának. Immáron ő is birtokba vett egy jól kiérdemelt vadvízi halat.

csorgasban17.jpgAndrás élete eddigi legnagyobb jász keszegével

Lassan elkezdett szitálni az eső, ami egyre jobban erősödött. Mire a kikötőbe értünk, bőrig áztunk, de mégis elégedetten rendeztük sorainkat, mert egy csodálatos éjszakát töltöttünk el a szőke folyón. A harcsa bizony ezúttal sem jött össze, ám én megdöntöttem domolykó rekordomat, barátom pedig megfogta élete eddigi legnagyobb jász keszegét. Úgy gondolom, a csorgásos pergetés olyan kihívást jelent számunkra, amihez még bőven van hova felnőni. Azt a hangulatot, amit a lassan elsuhanó, zöld fényben megvilágított éjszakai táj jelent, a harcsarablások mély buffanó hangját, az ijedt fehérhalak szétrebbenését, elsuhanó denevérek, baglyok neszét, a megriadt hódok, vadmalacok csörtetését, a mai napig magam előtt látom - hallom, ha lehunyom a szemeimet.

csorgasban18.jpgMegfogyva bár, de törve nem :oD

csorgasban19.jpgÚgy gondolom, még számos titkot rejteget előlünk és számtalan élménnyel kecsegtet minket az öreg Tisza

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr456740043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ridgeback · http://akvariumipecas.wordpress.com/ 2014.10.20. 08:59:45

Gratulálok a szép halakhoz mindenkinek.
Azt szeretem az írásadiban, hogy nagyon jól visszaadja a hangulatot, ez persze köszönhető a minőségi képeknek is.
A harcsa meg majd megjön, ha ő is úgy akarja! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.10.20. 09:07:52

@ridgeback: Szia István!

Nagyon szépen köszönöm. Hát a harcsázást még tapasztalni kell, de úgy gondolom, hogy jó úton haladunk. Mindenesetre ezek a halak is nagyon szépek, különösen a jász és a domolykó. Utóbbi új egyéni rekord. :o)
Biztos vagyok benne, hogy lesz még pár tiszai csorgásos cikk a blogon, mert a jövő évben kiemelt figyelmet szeretnék szentelni a módszernek.
Üdv.

Tom

Halfdane 2014.10.20. 09:26:24

Szia Tomi! Mindig nagy élvezettel olvasom az írásaidat, különösen ha közösen átélt kalandot örökítesz meg. Itt is magával ragadtak az újra élt élmények, egy pár percig újra a Tiszán éreztem magamat. Remek hangulatú peca volt, ez a csorgásos dolog nekem nagyon bejön, jövőre szeretnék erőteljesen rágyúrni erre a módszerre. Ha teszünk bele időt és energiát, megjön a harcsa is!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.10.20. 09:31:19

@Halfdane: Szia András!

Szerintem idén pont lecsúsztunk a legjobb időszakról, de a jövő évben júniustól szeptemberig, minimum egy tiszai csorgásos támadást szeretnék beiktatni. Én is nagyon élvezem ezt a módszert, és igen sok kihívást látok benne. Úgy hiszem, mint más módszereknél is történt, ha kellően kitartóak vagyunk, szépen fognak jönni majd az eredmények.
Nyilván harcsát fogni nem egyszerű itthon, de a Tiszán azért közben jönnek szépen, balinok, jászok, domik is, amik feldobják a harcsamentes éjszakákat. És szerintem igazi nagy parádéba még nem is nyúltunk bele...
Üdv.

Tom

Halfdane 2014.10.20. 09:40:41

Az általad is ismert okok miatt idén nem erre koncentráltam, de jövőre egy kis energiát szeretnék erre fordítani... Biztos vagyok benne, hogy tartogat számunkra meglepetést, sikereket. Az elméleti felkészültség megvan, a gyakorlatban is egyre javulunk, most már az eredménynek is meg kell jönnie, ha az időt rászánjuk...

Viszont kicsit hiányoltam, hogy a hód és a vaddisznók csak említés szintjén jelentek meg a cikkben, nekem hatalmas élmény volt amikor egy egész csorda vaddisznó recsegett ropogott a parton. Hódot sem minden nap lát a magunkfajta városi ember...

Riderspinblade 2014.10.20. 09:42:04

Ez igen, szép :) Tegnap mikor átbeszéltük milre kell figyelni mit hogy kell figyelembe venni már akkor eldöntöttem hogy 2015 ben párszor elkell mennem csorogni!Cikk elolvasása csak tovább biztat..
Hogy hova kivel hogy, még nem tudom de biztos hogy sikerül összehozni.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.10.20. 09:47:43

@Halfdane: Okés, akkor ezt összehozzuk majd. Szerintem eredmények így is jönnek. Azért én fogdosok egy-egy harcsát, balint és domolykót, de nyilván az eredményességen még sokat lehet javítani. Az utolsó csorgásunk szerintem már nagyon profi volt, a tavaszihoz képest... ;o)

Ha legközelebb felülsz a vaddisznó hátára, készítek pár képet és akkor szentelek neked egy egész bekezdést akár... :oD

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.10.20. 09:50:04

@Riderspinblade: Szia Jani!

2015-re már lesz autóm, remélhetőleg, az nagy szabadságfokot ad majd, hiszen elég sok felszereléssel kell utazni elég sokat. Szerintem akkor már nem lesz akadálya a dolognak, hogy együtt is megtapasztaljuk. ;o)
Üdv.

Tom

asp01 2014.10.20. 14:08:43

Szia Tom
Szép halak ezek! A harcsa meg majd jön. Ismerkedésnek jók ezek a pecák, máshogy nem lehet beletanulni, itt is végig kell járni a létrát. Nyáron rengetegszer próbálkoztam jászra, de sajnos csak egyet akasztottam, eléggé óvatos halak... :)

Dani

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.10.20. 14:19:39

@asp01: Szia Dani!

Igen, ezt én is pontosan így gondolom. Ezt én egy tanulási folyamatnak tekintem. Aki velünk olvassa a blogot, végig követheti, hogyan válunk majd harcsahorgásszá idővel. :oD
De úgy gondolom, az addig vezető út is izgalmas kalandokat szül majd... ;o)
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2014.10.20. 14:28:25

Gratula!
Izgalmas a természettel együtt élni,főleg éjszaka!nem is veszélytelen.Viszont maradandó élmény az tuti.
Ja és a partszéli nyehőcék is veszélyesek :)
Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.10.20. 14:39:26

@Roland Nagy: Roli!

Elég félelmetes, amikor 4 méterre csorogsz el egy konda vaddisznó mellett, akik amikor meglátnak megvadulnak. :o) Amúgy ez nem volt veszélyes, nem úgy egy 15 kilós forma busa, ami majdnem beugrott a csónakba az első túrán... :oD
Én szeretek éjszaka horgászni, akkor olyan dolgokat látsz, hallasz, tapasztalsz, mint amit máskor soha...
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2014.10.20. 15:30:06

@Bogyo_bacsi: Na ez a 2.ok hogy nem veszek belly boatot :) BUSA :)) lehet hogy parás vagyok de egy megtermett busa a seggedbe,az nem baró :D
félre a tréfát.
Azért azt hogy jó helyen jó időben ott legyél nem könnyű elkapni még két nap alatt sem. igaz-e?
Roland

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.10.20. 15:36:48

@Roland Nagy: Roli!

Nem kell fosni,a busa nem az ánuszodra pályázik... ;o)
Hát igen, még két nap sem elég, van hogy egy egész hét sem. Sajnos, ez ilyen pálya. Én életemben egyszer csíptem meg idáig, hogy tényleg olyan pályán csorogtam, ahol ettek a harcsák és nem kicsik. Ott és akkor fogtam meg a 47 kilósat...
Nagyon jó lenne egyszer újra elcsípni egy ilyet... ;o)
Üdv.

Tom

Roland Nagy 2014.10.20. 15:56:45

Biztos meglesz,mert addig jár a korsó a kútra míg egy nagy harcsát nem fog :D
Beszéltünk már megérzésekről meg intuícióról szerintem van alapja ha elég érzékeny vagy,és tudod értelmezni

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.10.20. 15:58:52

@Roland Nagy: Roli!

meglesz az a harcsa előbb-utóbb, bár azokkal sem vagyok elégedetlen, amiket idáig fogtam... ;o)
Üdv.

Tom

ridgeback · http://akvariumipecas.wordpress.com/ 2014.10.20. 20:41:41

@Bogyo_bacsi: Négy méterre egy megvadult vaddisznó kondától azért óvatos lennék! :) Egyszer egy kan két kutyámat hasított fel, az egyik ott is maradt! :(

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.10.20. 20:57:14

@ridgeback: Pisti!

Szerencsére mi nem a parton voltunk, hanem elcsorogtunk előttük, ők meg elfelé futottak... :oD
DE amúgy nem lett volna gond, mert Andrásnak vannak vaddisznós tapasztalatai. Mondhatnám úgyis, hogy vaddisznókkal suttogó a srác... :oD
Üdv.

Tom

Halfdane 2014.10.21. 14:34:37

@Bogyo_bacsi: Jesszusom, nem gondoltam, hogy az Amerikai Pite mélységeibe megy le a Pecázásblog kommentrovata, de szerencsére érik az embert kellemes meglepetések...:D

Örülök, hogy nem csak tudálékoskodás, hanem a féktelen ökörködés is szerepet kap néha. Tamás barátunkat úgyis rendszeresen kiakasztom a sok marhasággal, remélem a jövőben ebben sok lelkes társra találok...;) :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.10.21. 14:41:52

@Halfdane: Ki ökörködött itt? Én mindent vér komolyan írtam!!! :oD

Pergetni jó Blog 2014.11.04. 14:56:51

Szia Tom!
Gratulálok a kifogott halakhoz, jó látni hogy kezd magával ragadni titeket a Tisza, és gyakran visszatértek ide :) A domi amit fogtál az pedig külön említésre méltó! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.11.04. 15:02:31

@Pergetni jó Blog: Szia Szabolcs!

Igen, nagyon megragadott minket a szőke folyó. Idén még 2 x visszatérünk ide kősüllőzni, süllőzni, de jövőre egész évben kiemelt figyelmet kívánok szentelni a Tiszának.
Szeretném itt kitanulni a harcsapergetés csinját -binját. ;o)
A csukáknak meg a Tisza-tó lesz kiemelt terep jövőre szintén. ;o)
Köszönöm, én is örültem a dominak. Nem hiszem, hogy fogok újra ekkorát a közel jövőben...
Üdv.

Tom

Pergetni jó Blog 2014.11.04. 15:07:10

@Bogyo_bacsi:
Én közelebb lakok a Tiszához mint te, de sajnos nem jutok le, pedig én is szeretnék egy jót pergetni majd télen például :) Soha se mondd hogy soha! :) Lehet tartogat még számodra meglepetést a Tiszta és fogsz még nagyobb domlykót is!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.11.04. 15:10:07

@Pergetni jó Blog: Szabi!

Pistivel kéne beszélned és ledumálnod vele egy közös pecát... ő egy nagyon jó kontakt oda.
Hát igen, bár én azért jobban örülnék egy szebb harcsának, mint a domolykónak - jásznak -balinnak. :oP
Üdv.

Tom

Pergetni jó Blog 2014.11.04. 15:13:18

Az a baj időből sosincs elég és így nem egyszerű egyeztetni, meg őszintén nehezen hagyom el a szeretet csatornám környékét ami mindig nyújt azámomra meglepetést fogásokban :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.11.04. 15:16:50

@Pergetni jó Blog: Pedig kalandozni jó dolog... főleg ilyen fiatalon. ;o)
Jah, időből és energiából nekem sincs annyi, mint kéne sokszor... :oP
Üdv.

Tom

VGabesz 2014.11.06. 11:02:39

Szia Tomi!
Ismét élvezettel olvastam ezeket a sorokat és irigyeltelek benneteket! Egy magam fajta városi embernek nehéz írásban átadni azt az élményt amit egy ilyen éjszakai csendes csorgás alatt átélhet az ember! Persze azért ez valamilyen szinten sikerült Neked! Gratulálok az egyéni rekord domolykóhoz és a jászhoz is, ahogy fentebb pedig már taglaltátok, a bajuszosok meg majd megjönnek idővel. Egy pillanatra felmerült bennem az újabb videó hiánya, de aztán hamar rájöttem, hogy éjszaka azért ez necces egy harcsás csorgásnál :D!
@Halfdane:
Rám számíthatsz András! ;) Az "alkar vastagság" fonalat még fel lehet venni azt gondolom! :D

Üdv.

Gabesz

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2014.11.06. 15:03:22

@VGabesz: Szia Gabesz!

A lehetőség nyitott, bár szerintem ez azért még nehéz pálya neked. Igazából a csukázásban és a süllőzésben is lehet fejlődgetni, a harcsapergetést pedig ráérsz később elkezdeni. Bár, amilyen mákos vagy, biztosan befognál egy szépet...
Az biztos, hogy az éjszakai csorgás nagyon hangulatos. Ha beszélsz Nagy Csabival, biztosan kivisz magával párszor a Dunára, de előtte tanulj meg úszni! :oD
Köszönöm a gratulációt, azért egy szebb harcsának jobban örültem volna.... de idővel meg lesz az is.. ;o)
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása