Dunai szösszenetek

2015. szeptember 15. - Bogyo_bacsi

Nos, akkor folytatnám a történetét, hogy az erős szezonkezdet után hogyan is alakult számomra az idei dunai wobbleres idény. Az általam rendszeresen látogatott kövezéseket továbbra is nyalogatta a félig zavaros, magas vízállással hömpölygő folyam, kitűnő terepet nyújtva a pergetéshez. Az erős sodrás a part szélébe tolta az apróhalat, melyek a partvédő kövezések által megtört víz kisebb-nagyobb langóiban leltek menedéket. Természetesen a rájuk portázó ragadozókat sem kellett messze keresni tőlük. A koszos árban igen bátran locsogtak a balinok, kaffogtak a süllők. Nekem csupán azt kellett kiokoskodnom, hogy mely vízállásnál, mely helyek kecsegtetnek sikerrel. Persze, ehhez kellenek az elmúlt évek tapasztalatai és egy nagy adag kreativitás is. Nem volt ritka, hogy egy éjszaka alatt négy-öt pályát is végigdobáltunk, keresve a táplálkozó rablóhalakat és általában az esetek többségében találkoztunk is velük...

szosz01.jpgKora nyári horgászataink általában alkonyattal kezdődtek és pirkadatig tartottak

Jómagam igen ritkán dobálok balinra. Valahogy nem csigáz fel annyira a nagy tempóval bevontatott műcsalik világa... mondhatnám, lassú kezem van. :o) Vannak azonban szituációk, amikor annyira vadul táplálkozik az őn, hogy a mélyen járó nappali süllős wobblerek helyett, mégis egy balinos műcsali kerül a kapocsba. A kőspicc által megforgatott vízben egymás után durrogtak a balinok a lenyugvó nap fényében. Nem tudtam megállni, hogy ne próbáljak rájuk... feltettem egy citrom shadot és már az első dobásra megragadta valami a beeső fahalacskát, ám nem akadt meg a tettes. Néhány új dobás és valaki bőszen ledurrantotta, a már félúton verető wobblert. Zsákmányom agresszívan védekezett, de a húsos szájban jól ült a hegyes VMC horog, így hamarosan nyakon ragadhattam egy igen derék balint. Faroktőig 57 centimétert mértem... már jó ideje nem találkoztam ilyen szép fenekeszeggel. Óvatosan helyeztem vissza elemébe, sokáig kábán tátogott a harc hevétől kimerülve. Mire kereket oldott, már ránk szállt a sötétség és eljött a süllők ideje.

szosz02.jpgBizony ilyen balinokra már érdemes rádobni

szosz03.jpgRégóta nem találkoztam ilyen szép dunai fenekeszeggel :o)

Egy másik alkalommal Edmund barátommal eredtünk a halak nyomába. Aznap este semmiféle aktivitást nem tapasztaltunk, pedig már végigjártunk pár ígéretes helyet. Végül egy laposabb területen kötöttünk ki, ahol egyértelműen hajtotta a küszöket valami a sóderon. Talán pár perce sem dobáltunk még, mikor valaki elragadta Edi Chervy wobblerét közvetlenül kiemelés előtt, szinte a lába alatt. Heves harc kezdődött, még az orsó fékje is felsírt többször, mire egy gyönyörű, márványos test fénylett fel a kakaó barna vízben. Még néhány perc és állkapcson is ragadhattam barátom első dunai harcsáját, amit nagyjából három és fél kilósra saccoltunk. Mosolyogva néztük, ahogy végül elúszik a meglepett bajuszos. A továbbiakban is hallottunk baloldalunkon harcsa buffanásokat, ám ahogy feléjük közeledve dobáltunk rájuk, egyre távolodtak. A továbbiakban már nem nyílt esélyünk az újabb akasztásra, ám így is nagy élmény volt felszínen intenzíven táplálkozó harcsákkal találkozni, ami a Dunán igen ritka esemény felénk.

szosz04.jpgEdi élete első dunai harcsájával :o)

szosz05.jpgCitrom színű Chervy C-48 wobblerre szottyant kedve

Megesett, hogy Andris barátommal ugrottunk le egy pár órás villámpecára az áradó folyó partjára. Ahogy a lenyugvó nap bearanyozta a vizet a falánk balinok is őrült vircsaftba kezdtek... egymásba értek a hatalmas loccsanások, a küszök szinte kivetődtek a partra a lábunk előtt. Azonban mégsem sikerült kapásig jutnunk, pedig tálcán kínálta magát a lehetőség. Az őnök a gyorsan húzott minnow műcsalikra oda se bagóztak. Hirtelen ötlettől vezérelve, egy 7 centis, kopogós, piros Norizi wobblert választottam ki dobozomból, majd ütemesen kezdtem vontatni a folyásra merőlegesen. A duci felszíni crankbait lassan húzta maga után a V betűt ahogy billegve közeledett felém. Már csupán pár méterre volt a parttól, mikor valaki erőszakosan visszarántotta botom spiccét. Rövid harc után grabancon ragadtam a derekas balint. A tyúktojás méretű csali mélyen ült a torkában... lám ez kellett most neki. :o)

szosz07.jpgA felszínen húzott kopogós Norizit cuppantotta le

Amíg egyébként az áradás tartott, egyértelműen a nagyobb wobblerek bizonyultak eredményesebbnek. Még a kisebb süllők is simán lecsavarták, az akár 13 centis műcsalikat is. Nekem az SSR 9 és az új favorit, Husky 13 adták egyértelműen a legtöbb süllőt. Utóbbi langós részen húzva szinte a felszín alatt billeg... számomra ő az egyik új kedvenc. :o) Egy érdekes történetet elmesélnék. Nagy Andris barátommal már jó órája dobáltunk egy ígéretes spiccen, ami már többször jó halakkal ajándékozott meg minket korábban. Most azonban mélyen hallgatott a víz. Már vagy ötvenszer elhúztam a másfél méter mélyen járó shadot, amikor úgy döntöttem, hogy átváltok Huskyra. Első dobásra leverte a méretes wobbit egy 54 centis süsü. Lám végig ott ólálkodott a lábunk alatt a falánk sárkány, de én rendre elhúztam alatta a műcsalit. Tanulsága az esetnek, hogy keresni kell a mélységet. Van, hogy csak fél méterrel kell lejjebb, vagy feljebb nyúlni és ott a kapás :o)

szosz08.jpgA nagyobb wobblereket a kisebb 35-40 centis süllők is szépen ették

szosz09.jpgEz alatt az 54 centis süllő alatt, vagy ötvenszer húztam el a shadot, míg egy felszín közelében járó wobblert első bevontatásra levert

Így teltetek hát a nyár első hetei. A magas vízállás igen jó halakkal ajándékozott meg minket, betlis pecánk most szinte nem is akadt. A sanyarú tél után, most bőségesen elhalmozott minket a Duna kincseivel, ami az ember önbizalmát alaposan rendbe is rakta. :o) Ahogy kúszott lefelé a vízállás, fordult a kocka. A partot a tavaszi sikeres ívás nyomán ellepő apró ivadékok új szituációt teremtettek a pergető horgászok számára. A ragadozók erre az apró termetű táplálékra álltak át és egyik percről a másikra a nagy műcsalik ütés nélkül maradtak. Ám, ez is kitűnő lehetőséget kínált az éjszakai pergetésre, kisebb wobblerekkel, meglepően szép halakat sikerült horogvégre keríteni. Ám, ezt már csak egy másik dunai történetben fogom nektek elmesélni... :o)

szosz06.jpgA kora nyári magas vizek idején számomra egyértelműen a darabosabb műcsalik muzsikáltak jobban

ridgeback · http://akvariumipecas.wordpress.com/ 2015.09.15. 10:00:21

Nagyon szép halak, gratulálok Nektek. A dunai éjszakai pergetéseknek varázslatos hangulata van, sikerült visszaadnod. Az meg külön bónusz, hogy megint lehet okosodni a cikkedből, főleg wobblerek terén. A Chervy wobikat én is több, mint egy éve használom, nagyon fogósak, csak hát a minőségük ... az szégyen. BTW nálam van a mágnes h sfc, a csepp még nem jött meg.

VGabesz 2015.09.15. 10:03:56

Szép kis összefoglaló :)! Mostanság nem igen tudok ránézni a blogra és a mostani írás is bebizonyította, hogy muszáj több időt szakítanom rá! :)
Gratulálok a fogásokhoz, szép kis paletta gyűlt össze így a nyári idény folyamán!! Gondolom az éjszakai támadások miatt videót nem nagyon csináltál. De azért azt a projektet remélem nem adtad fel!

Gabesz

Roland Nagy 2015.09.15. 10:09:19

Jól kézbe adtad a kulcsot,szépen leírtad.Gratula.Belenyúlkáltok rendesen :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.15. 10:17:41

@ridgeback: Szia Pisti!

Hát ez ilyen egyveleg írás lett most. Ritka az olyan peca a Dunán, amikor kigömbölyödik egy teljes ütős cikk. Próbálok belevinni az utóbbi időben minél több tapasztalatot, használgató információt.
Mágnesből 2 darab jött ugye?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.15. 10:21:14

@VGabesz: Szia Gabesz!

Igen, és ez még csak a nyár első hónapja. Majd még egy nyári dunai wobbleres írás várható még. :o) Persze korlátozott a Dunára fordítható időm, mert a tiszai horgászatok is egyre több hétvégét követelnek.
Igen, éjszakai pecák alkalmával a kamerázás nem játszik. Majd ha jönnek az őszi támadások, újra előkerül a kamera... ;o) Április vége óta jó ha 2 nappali pecám volt...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.15. 10:22:35

@Roland Nagy: Köszi Roli!

Jaja és a kisebb süllők balinok bele se fértek az írásba. ;o)
Most hogy csak 3 hetente jelentetek meg írást, sokkal jobb anyagot tudok összeállítani...

ridgeback · http://akvariumipecas.wordpress.com/ 2015.09.15. 10:22:41

Úgy emlékeztem, hogy már csak egy mágnest meg egy cseppet mondtál a múltkori mágnesek után. Kellene még egy, sfc?

JED2014 2015.09.15. 10:45:28

Először is gratulálok az újabb remek élménybeszámolóhoz, és nem utolsó sorban pedig a cikkben szereplő fogásaidhoz is. Azért az az 57-es balin irigylésre méltó fogás.
A dunai kalandok során - mivel már jó néhánynál nekem is volt alkalmam asszisztálni - soha sem tudhatja az ember, hogy éppen mi lesz a nyerő csali, gondolok itt a megakasztott halhoz képest arányaiban sokkal nagyobb wobbler használatára (pld. egy 13-as husky egy 30+os süllővel párosítva)
Való igaz, hogy nagyon is ott kell lenni fejben, hogy az ember az éppen táplálkozó halakat kapásra bírja, illetve megtalálja. Kemény terep a Duna, de mégis azt kell mondjam, nagyon is megéri kitartónak lenni.
Úgy tűnik - a fogásaid is ezt igazolják - nem elég csak jókor jó helyen lenni, hanem jó döntéseket is kell hozni.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.15. 10:45:41

@ridgeback: Igen. Nem baj, ha így cseppenként érkeznek, mert a többiek a tiszai harcsás dobozomba kerülnek majd, ami pihenni fog most jövő nyárig. :o)
Igen, nagyon gyenge minőségűek, viszont rendkívül fogósak. Szükséges egy kis tuning: 5 réteg lakk, új karikák, horgok. Persze, ez + egy 500-as kb, de úyg gondolom megéri, mert hosszú távon használható wobblerekké válnak...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.15. 10:50:10

@JED2014: Szia Edi!

Tulajdonképpen minden a jó döntéseken és a jó stratégián múlik. Egy éjszaka adódik egy-két momentum, ami halat érhet és ezt kell tudni megragadni.
Látni kell azt is, hogy már 7. éve ütöm a Dunát rendszeresen és a felgyülemlett tapasztalatok birtokában könnyebb jó döntéseket hozni. Meglátod, majd nálatok is kialakul ez a hatodik érzék, csak az embernek használnia kell a fejét és rendkívül kitartónak lenni. Mert bizony vannak olyan időszakok is, amikor a Duna teljesen elveszi az ember hitét, felmorzsolja önbizalmát. :o)

ridgeback · http://akvariumipecas.wordpress.com/ 2015.09.15. 11:16:50

@Bogyo_bacsi: jah, hát akinek több doboza van ... :) Délután beszaladok a második mágnesért, a csepp meg majd jön ...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.15. 11:42:18

@ridgeback: Köszi Pisti!

Hát van kb 16 dobozom :o)
Az évek során bődületes mennyiségű műcsali gyűlhet össze. Csak a dunai 2 wobbleres dobozomban van vagy 80 wobbler :oD

tom

Levente43 2015.09.15. 14:22:40

Gratulálok a halakhoz nagyon szépek

Roland Nagy 2015.09.23. 20:42:19

Voltam olyan bátor és benyúltam a harcsa szájába én is!De csak egyszer.Többet soha :D igaz csak két harcsát fogtam eddig és nem ekkorákat.Edi neked nem vérzett az ujjad?nekem igen :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.24. 10:07:16

@Roland Nagy: Roli!

A 47 kilós, amit fogtam, annak olyan fogai voltak, mintha visszafelé hajlított gombostűk lettek volna. Kisebb harcsákat ki lehet szedni kézzel is, de 10 kiló fölött szerintem már kell a kesztyű. Elég durva sebet tud ejteni, főleg, ha nem jó fogod meg és elengeded. Ezét szem szabad csak akkor megfogni a harcsát, amikor kifáradt, és ha megfogtad az állkapcsát, többet nem szabad elengedni...

Roland Nagy 2015.09.24. 10:49:03

@Bogyo_bacsi: Értem.Én elengedtem :) mindegy ez nem snecizős kategória.nem játék!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.09.24. 11:40:47

@Roland Nagy: Én is elengedtem... ;o)
Persze, oda kell figyelni... ;o)

Riderspinblade 2015.10.02. 09:20:53

Dunán nálam verhetetlen a nyár hajnal fényváltás s napközbe ha van egy kis áradás, már csak ekkor járok ki. Tudom hogy más időszak is jó de nekem ez a kedvencem! Bogyó bá max veled csukázni bármikor! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.10.02. 09:23:41

@Riderspinblade: Jani!

Tudom, hogy nagyon jó a hajnal, de én iszonyat nehezen tudok korán felkelni. Ellenben este szinte bármeddig eldobálok. :o) Vannak baglyok és vannak pacsirták ;o) Ilyen az élet :oD

Riderspinblade 2015.10.02. 09:50:52

Bogyóbá késő este szoktam ki menni s van mikor hajnalig sütőgetünk csak várjuk a hajnalt! Éjjel nekem annyira nem szokta adni sajnos.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.10.02. 09:52:53

@Riderspinblade: Hát mindenkinek más dolgok válnak be. Idén nekem süllőre a legeredményesebb időszak az éjfélt megelőző és azt követő időszak volt...

Halfdane 2015.10.05. 22:28:01

Szia Tamás! Sajnos az idei évben sokkal kevesebb időt szenteltem a Dunának, mint szerettem volna. Május-júniusban lefoglaltak a feketesügerek, amelyek szuper élményekkel ajándékoztak meg, utána viszont annyira időm nem volt. Némi irigykedéssel szemléltem a szép halaitokat és megfogadtam, hogy a következő wobbleres szezonban én is több energiát invesztálok ebbe a pecába. Gratulálok a halakhoz, különösen, hogy tudom, mennyi energiát tettetek bele!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.10.05. 22:34:16

@Halfdane: Szia András!

Nagyon szépen köszönöm. Úgy gondolom, hogy nem vagy még lekésve semmiről sem. Az elkövetkező két hónap még igen jó esélyekkel kecsegtet a wobbleres süllőkre, ahogy hűl le a víz. Bár a hétvége már a csukáké lesz, hétköznap egyszer-egyszer ki tudunk majd menni és biztos vagyok benne, hogy fogunk szép süllőket. És persze november végétől kezdődik majd a gumis idény, amiben szintén benne vannak a komoly sárkányok. Szerintem ha kijársz velem két hetente egyszer, te is fogsz majd szépeket...

Halfdane 2015.10.05. 22:56:03

Igyekszem ezt tartani, sőt mi több, megpróbálok heti 1 pecát besűríteni a számos program közé. Szokás szerint szétszakadok a sok kötelezettség között, aminek az az eredménye hogy alig van időm horgászni, de ezt már nekem kell megoldanom... Az őszt már egyértelműen a tüskésekre szánom, remélem 1-2 élmény nekem is adódik. Egy 50+ossal már nagyon elégedett lennék.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.10.05. 23:00:51

@Halfdane: Hát ezzel mindannyian így vagyunk. Én is csak heti 1-2 pecát tudok beütemezni sajnos. Vannak ismerőseim akik kint vannak heti 4-5-6 napot. Nyilván eredményességben nem lehet a nyomukba érni...
Szerintem ne tűzzél ki ilyen célokat. Saját úton hosszú évek munkája lehet egy 50+ os süllő. Ha tapasztaltabb horgásszal jársz ki, gyorsan is megjöhet. Vagy marha nagy mák kell hozzá...

Halfdane 2015.10.05. 23:14:29

Azért 50+os süllő nem akkora ritkaság, ha célzottan kergettem volna nyilván már ott lenne az eredménylistámon. De a süllőzés elsajátítása még csak most jön, amihez igénybe veszem a tapasztaltabb horgászok segítségét. A blogról is sok hasznosat tanultam, reméljük hogy hamarosan egy szép sárkányt kicsalogatok a Dunából.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.10.05. 23:18:21

@Halfdane: Hát azért a sorozatban jövő betlik le tudják törni az ember önbizalmát rendesen...
A legfontosabb a hol és mikor kérdése, ami a Dunán folyamatosan változik és sok-sok tapasztalat kell, mire az ember átlátja ezeket és helyes döntéseket tud hozni.
Kívülről sokkal egyszerűbbnek látszik a dolog...

Halfdane 2015.10.05. 23:22:53

Minden év rengeteg új szituációt, tapasztalatot hoz. Ahogy Te is mondtad, nem lehet egy seggel több lovat megülni. Idén szerencsésnek mondhatom magam, mert amilyen célokat kitűztem, azok vagy megvalósultak, vagy ha nem is, akkor is szép emlékekkel gazdagodtam. A süllőzés egyelőre nem tudott olyan hangsúlyt kapni, mint azt igazából szerettem volna, ezért is vagyok ebben még nagyon kezdő. De az őszi szezont rájuk szánom, remélem sikeresen!

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.10.06. 09:15:09

@Halfdane: Hát nekem az elkövetkező időszak a csukákról fog szólni főleg, de azért fogunk keríteni alkalmat egy-egy dunai pecára is. Ha eltudok majd szakadni esetleg egy egy hétköznapon...
Én nem mondhatnám, hogy szerencsés szezonom volt, de azért május óta folyamatosan jönnek a halak...

Halfdane 2015.10.06. 11:42:04

Ami nem öl meg, az erősít. A kudarcok terelnek minket a tökéletesedés útjára, nem a könnyű sikerek. Mindenből lehet tanulni és mi mindig igyekszünk is tanulni, aminek meglesz az eredménye, csak időnk legyen gyakorlatba ültetni az elméletet! ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2015.10.06. 15:46:25

@Halfdane: Hát ez jól hangzik. Azért tudom, hogy téged is megvisel a tartós kudarc...
Mind1. Ez van. Menni kell és csinálni, ennyi az egész... ;o)