Tavaszköszöntő

2013. május 29. - Bogyo_bacsi

A fagyos március okán sorra dőltek dugába horgászatra irányuló terveim, hiszen emberemlékezet óta nem látott hóviharok, hófúvások és zord hideg tette élhetetlenné országunkat. Hiába, ember tervez, isten végez... nem csoda, hogy a csuka fogási tilalom lejártával könnyebbnek hitt célpontot választottunk Jani és Soma barátaimmal egy sekély, gyorsan átmelegedő csukástó képében. Ám, hiába a könnyű pálya és a benne élő rengeteg rablóhal, pár lekövetésen kívül nem tudtunk felmutatni egyebet fél napnyi dobálás után. Egyedül Somának sikerült egy kiló körüli csukeszt partra parancsolnia 19 centis wobblert cincálva. Elgondolkodtató, hogy mit meg nem támadnak ezek a fránya ragadozók. Összességében, mégis többet vártunk a szezon első napjától. Lógó orral és megtépázott önbizalommal ültünk be kocsinkba, hogy hazafelé vegyük az irányt.

tavaszkoszonto01.jpgCsukára nincs olyan, hogy túl nagy műcsali :o)

Utunk a Duna vonalán vezetett végig, így hirtelen ötlettől vezérelve felvetettem Janinak, hogy mi lenne, ha leugranánk egy útba eső holtág partjára szerencsét próbálni, hiszen sötétedésig van még egy bő fél óránk. Ahogy begördültünk az ősfákkal körülölelt érintetlen Duna szakasz szélére, egyszeriben valami elképzelhetetlen nyugalom és lelki béke kerített hatalmába. Gyermekkoromban rengeteget horgásztunk itt faterral és igen szép zsákmányokat adott nekünk, ez az egyik végén nyitott Duna ág. Szerencsére a táj sokat nem veszített szépségéből a régmúlt idők óta. Mozdulatlan víztükör, fás rengeteg, madárcsicsergés és a fákon hancúrozó mókusok nesze... ez minden amit egy, a városból hétvégén menekülő horgász kívánhat magának.

tavaszkoszonto02.jpgA kora tavaszi táj szépségét megkettőzte a kristálytiszta víz tükörképe

tavaszkoszonto03.jpgJani ősfákkal körülölelt földnyelven állva vallat egy part széli akadót

A süppedős, sáros parton egymást érték a kristálytiszta vízbe dőlt fatuskók és bokrok, remek búvóhelyet kínálva az ívás után fedezéket kereső csukáknak. Egy réz színű „Ottó bácsi” -féle „Lutra” támolygót akasztottam harapás biztos előkém kapcsába és megkezdtem az akadók szélének sematikus letapogatását. Szinte centiméterekre táncoltattam a tompán villogó fémdarabot a horogmarasztaló ágaktól, tudván, ha lapul csuka a sűrűjében, a hulló falevél technikával életre keltett támolygó biztosan kicsalja majd rejtekéből a falánk útonállót. Ez az a csukapergetési módszer, amit igazán élvezek, mikor nem a drága műcsalikat cserélgeti az ember a tuti törések fölött, hanem utána megy a halnak és megkeresi azt, a holtág sűrű rejtekében csatangolva. Egy ilyen cserkelős vadvízi pergetéssel tízszer többet lehet megtudni a csukák viselkedéséről, mint a ragadozókkal alaposan telepakolt intenzív vizeken. Most újra úgy horgásztam, mint ahogy gyermekkoromban sajátítottam el a pergetés fortélyait...

tavaszkoszonto04.jpgIlyen meseszép tájat nem találsz intenzív csukás tavon

tavaszkoszonto05.jpgElső osztályú csukatanya

Tíz perc dobálás után két vízbe borult fa koronája közé értem. Szinte érzetem a csukát a tökéletes ragadozó tanya rejtekében. Mélyre engedtem a vasat, és óvatos pöccintésekkel emeltem meg, majd hagytam kissé alá hullani, hogy közvetlenül a fenék fölött kellesse magát. Egyszeriben valami megütötte műcsalimat és én rögtön reagáltam, de nem akadt halba hármashorgom. Nem voltam biztos benne, hogy ragadozóval van e dolgom, vagy talán akadóhoz, töréshez ért műcsalim, de istent kísértve újat dobtam és megismételtem a műveletet, mire egy határozott, energikus rántást éreztem botom spiccén. Bevágtam és valami nagy irammal indult meg odalent, zsinórom csak úgy szelte a jéghideg vizet. Lám, mégis lapult valaki az ágak között, megérzésem nem csalt ezúttal sem...

tavaszkoszonto06.jpgTámolygó villantóval sikerült horogvégre csalni a nap meglepetés halát

tavaszkoszonto07.jpgMár évek óta nem fogtam ilyen szép csukát a  Dunán

Pillanatok alatt felszínre erőltettem zsákmányomat, hiszen a két vízbe bedőlt fa koronája között nem sok játékterem maradt. Egy gyönyörű vadvízi csuka farka csapta szét a felszínt lábaim előtt, majd nagy erővel indult meg a jobb oldali akadó felé, hogy a jól beállított harci fék ellenére is, hüvelyujjammal rá kellett fékeznem a dobra. Erre ellenfelem ezúttal a baloldali tuskó felé vette az irányt és nekem ismét fékeznem kellett tempóján, hogy megállítsam a megvadult fenevadat. Beletelt jó pár percbe, mire a rövid pórázon tartott dunai csuka kitombolta magát, hogy grippemmel egy határozott mozdulattal fogságba ejtsem. Boldogságom leírhatatlan volt, egy gyönyörű, 2,14 kilós csukát tarthattam a kezemben. Már nem is emlékszem mikor fogtam utoljára ilyen szép krokit az öreg Dunán. Szememben többet ér egy ilyen, természetes vízen horogvégre csalt zsákmány, mint akár egy intenzív tavon fogott hatkilós. Óvatosan helyeztem vissza a vízbe, hogy pár pillanatnyi bambulás után, újra befúrja magát a közeli akadó kusza mélyébe.

tavaszkoszonto08.jpgA szabadon engedés pillanatai

tavaszkoszonto09.jpgA felvert iszap vastagon borította be a távozó ragadozót

Nagy önbizalommal folytattam a víz korbácsolását, bár tudtam, már csak néhány percem maradt alkonyatig. Talán hat akadóval arrébb éppen kiemelni készültem kanalamat, mikor egy hatalmas csuka fordult utána a felvillanó prédának. Sajnos elhibázta, pedig a fejének méretéből ítélve ez bőven túl járhatott három kilón is. Újra már nem sikerült előcsalni ágas-bogas birodalmából, pedig micsoda trófea lett volna... de ne legyünk telhetetlenek, nem lehet mindig minden halat megfogni. Lassan elsötétedett a táj és mi útra keltünk. Hihetetlen fordulatot tartogatott számunkra az év első csukázása, hiszen vert helyzetből is sikerült emlékezetesbe fordítani ezt a kalandot.

tavaszkoszonto10.jpgAz elmúlt fél évben már harmadszor húztak ki a csávából a kézműves villantók

És hogy milyen tanulságokkal szolgált ez a fordulatos nap? Hát, nem mindig a könnyebbnek látszó út hozza meg végül a sikert... van, hogy a tuti lehetőség cserben hagy, és az utolsó szalmaszálba kapaszkodva tudjuk felküzdeni magunkat a csúcsra. További tanulság, hogy bár egyre több instant sikerélményt kínáló csukás tó közül válogathatunk, mégis ezekkel a lehetőségekkel, egy cserkelő horgászattal utolért vadvízi ragadozó horogvégre kerítése össze sem hasonlítható élmény. Csatangolni a szúrós gazban, süppedős avarban, vagy sárban, keresni a rablóhalat akadótól akadóig bandukolva. Beszívni az ártéri erdő sűrű, friss levegőjét... igen, ez minden, ami számomra a pergetést jelenti!

asp01 2013.05.29. 13:31:53

Szia Tom!

Nagyon hangulatos lett! Jók ezek a vad csukák :) Úgy látom komolyan el kell gondolkoznom azon, hogy nagyobb csalikkal kell bővítenem az arzenált...

Üdv

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.05.29. 13:35:15

@asp01: Szia Dani!

Nekem nagyon beválltak a nagy csalik. Amióta ezeket használom rendszeresen fogom a 4 + os csukákat, bár ebben a cikkben pont nem ez volt a nyerő a Dunán. Lehet, hogy nem minden helyzetben áll meg a nagy csali-nagy hal teória... de kérdem én: Kit érdekel? :oD

Dávid Berzai 2013.05.29. 13:39:54

Szia Tom!

Nagyon tanulságos a cikk, tetszenek ezek a vad halak! Mégiscsak más mint a tavi, ahogy említetted is..szép volt, csak így tovább! ;)
üdv.

Berza

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.05.29. 14:29:37

@Dávid Berzai: Szia Berza!

Csak a második csuka vad. Amúgy, persze, természetes vizen sokkal nagyobb trófea egy szép halat fogni, de lássuk be a Duna szeszélyessége folytán, nem mindig adódik lehetőség vadvizen horgásznom.
Például, most is közeleg egy olyan árhullám, ami nagyrészt elvágja a horgászati lehetőségeket vagy 3 hétre biztosan...
Ilyenkor lehet tóra menni csukázni, fekázni, vagy pontyozni... az is jó móka. :o)

VGabesz 2013.05.29. 20:41:35

Óriásiak a képek, nagyon tetszenek. Igen tanulságos az írás, tényleg érdemes lehet minden szalmaszálba belekapaszkodni! A támolygós fogáshoz különösen gratulálok, szerintem azt tényleg nehéz szépen, fogósan vezetni (de lehet nincs igazam). A legelső képhez hasonlóra már én is vágyom :) A most beszerzett hasonló csalimmal a főszerepben :)!

Így tovább!!! :)

Gabesz

asp01 2013.05.29. 20:47:32

@Bogyo_bacsi: Szerintem ha véget ér a tilalom az itteni holtágban valószínű rápróbálok valami nagyobb csalival is hátha megjön a "nagydög" :D

üdv

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.05.29. 20:51:29

@VGabesz: Szia Gabesz!

Köszönöm. Én is úgy látom, hogy támolygó villantóval az egyik legnagyobb kihívás halat fogni és számomra az egyik legszórakoztatóbb módszer is egyben. Sajnos, mostanra kifogytam a készletekből, de őszre újra töltöm majd a vasas dobozt... ;o) És kiemelt szerepet kap majd a támolygó villantózás a módszerek között...
Azért a wobbler, amit az első képen látsz, az a 19 cm-es változat ám... :o)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.05.29. 20:52:59

@asp01: Szia Dani!

Tilalom? A csuka tilalom már véget ért... ;o)

asp01 2013.05.29. 20:55:41

@Bogyo_bacsi: Dehogy az a tilalom... :D az a holtág egy ivó terület és a pontyokra tekintettel ott most tilalom van mert amúgy az RSD más területein szabad fogni kivéve az ilyen kijelölt ivó területeken... ;D

Üdv

VGabesz 2013.05.29. 20:57:27

@Bogyo_bacsi:
Igen, fel kell tankolni, mert akár a pontyozások rovására, de több időt szánok a pergetésre és nekem is kifogytak a "vasak", na de szeretnék majd még abból is beszerezni egyet-egyet amit a múltkor hoztál nekem :)Jó lenne a Dunát is kipróbálni ilyen téren, mert sajnos még nem volt alkalmam, de összehozhatnánk egy közös dobálást! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.05.29. 21:00:49

@asp01: Dani! Ez most jók kimagyaráztad, de azért nézd át újra az országos horgászrendet! ;o)

@VGabesz: Gabesz! Ha visszajöttem a Póról, akkor majd egyeztetünk Duna ügyben. Én egész nyáron oda fogok járni főként...
Majd írd meg privátban, hogy mi kell, és akkor hozok Pestről. Arra a villantóra gondoltál, amit szülinapodra vettem?

VGabesz 2013.05.29. 21:03:25

@Bogyo_bacsi:
Az sem rossz, de én a 4play-re gondoltam elsősorban! A villantóra vigyázok, mint a szemem fényére. Rendben, egyébként a Póról is nagyon várjuk a jelentést!! :)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.05.29. 21:06:29

@VGabesz: Gabesz!

Hát igen, rekord halat hozott, az már biztos...
Hozok Savage csalikat is, majd megbeszéljük a részleteket...
Iparkodom, de azért ne igyunk előre a harcsa bőrére... ;o)

Largemouth 2013.05.30. 21:10:07

Nagyon jó lett! Ilyen vadregényes környezetben, bármilyen fogott halat kincsnek tekint az ember, mely fogást nem felejt el egy darabig...
Egyre inkább kezdem én is megkedvelni ezeket a "vasakat", érdekes találmányok (fegyverek), főleg csukára...

Máté
largemouth.blog.hu

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.05.30. 21:32:10

@Largemouth: Szia Máté!

Ilyen körülmények között felértékelődik a helyismeret és a halak ismerete. És igazából ilyen helyszíneken érzi magát igazán szabadnak az ember...
Sokan lebecsülik a villantókat, pedig ügyes kézben állítom, hogy fogósabbak, mint bármelyik másik műcsali típus. Csak javasolni tudom, hogy próbálkozz majd velük többet...

Boo 2013.05.31. 11:41:02

Nemsokára én is kifogom és megmondom neki, hogy üdvözlöd! :-D
Kár, hogy a helyiek minden csukát hazahordanak erről a helyről.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.05.31. 14:09:05

@Boo: Szia Csabi!

Hát ahhoz még várni kell legalább egy hónapot, mert olyan áradás jön, hogy oda sem férünk majd a partra ezen a részen...
Amúgy ez általában minden természetes vizen igaz. A sporthorgászok a fizetős tavon visszaengedik a halakat, de természetes vizen bizony mindent visznek. Főleg harcsát, süllőt, de még a csukát is...
A technikákat gyorsan elsajátítják, de a szemléletmódot sajnos nem... :o(
Pedig micsoda paradicsom lenne eza hely...

Kapásjelző 2013.06.01. 21:26:49

"Szinte érzetem a csukát a tökéletes ragadozó tanya rejtekében"
Ez a mondatod megfogott. Jómagam is ezt szeretem legjobban: megérezni egy halat az adott helyen, és kifogni onnan. Én pontyozni szoktam így a part szélében. Járom a partot, amíg iszapfelhő, vagy hullámzás nem utal a ponty jelenlétére. Igazi élmény, amikor a parti fűszálak mellett 20-30 cm-re megindul az úszó, majd akasztáskor egy testesebb ponty a nyílt víz felé vetődve próbál szabadulni a horogtól. Grat a csukeszhoz, és igazán jó írás lett!

Laci

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.01. 21:39:55

@Kapásjelző: Szia Laci!

Szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy sok-sok év tapasztalata kell, mire a horgász megtanulja megérezni a halat, megérezni a megfelelő módszert, műcsalit. Persze, a megérzések nem mindig jönnek be, de ahogy az ember egyre rutinosabb lesz, egyre ritkábban lő luftot...
Szerintem ez fontosabb, minta drága felszerelés, vagy műcsali márkák...

Kapásjelző 2013.06.01. 21:58:15

@Bogyo_bacsi:
Ebben teljesen egyet értek. A pergetés azért igényel egy kisebb csaliarzenált. Viszont ha megnézzük, hogy a békéshalas horgászat 2 botot igényel, akkor szinte ugyanott vagyunk. A pontyozás, keszegezés, rengeteg etetőanyagot igényel, de kevesebb tudást. A pergetés igazi tudományág, amit nehéz és hosszadalmas munka kitanulni.

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.01. 22:04:00

@Kapásjelző: Laci!

A pergetésnél utána kell járni a halnak, nem az etetéssel csalogatjuk a helyszínre. Ismerni kell a környezetét, életmódját, stb... sikeresen pergetni csak úgy lehet hosszútávon ha az ember használja az agyát. Ugyanez a helyzet a dunai márnázással kapcsolatosan is... Ezért fontosak ezek a módszerek számomra.
Pontyozást is lehetne ésszel csinálni, de az instant sikerélményt kínáló agyontelepített tavakon történő horgászat nem igényel annyi gondolkodást... szerintem.
Természetes vízen való pontyozáshoz, meg idő kell... sok idő!!!

Kapásjelző 2013.06.01. 22:09:18

@Bogyo_bacsi:
Persze! Viszont az intenzív tavakon sem mindegy, hogy 5 pontyot fogsz, vagy 20-at. A méretekről nem is beszélve.
A Természetes vizeken való pontyozás rengeteg időt igényel. Én már abból kinőttem. Nincsenek jó vizek a környéken, és nem éri meg az az évi pár ponty a befektetett időt.
Te a leendő gyermekedet hogy tanítanád pecálni?

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.02. 07:22:19

@Kapásjelző: Laci! Persze,ilyen körülmények között is lehet kihívásokat keresni. Ami engem taszít itt az a tömeg, a ricsaj és a széttépett szájú halak. Engem nem zavar, ha egy kis tavon horgászok, ha ott nyugalmat találok és lelki békét...
Természetes vizeken napokat kell rászánni a pontyokra. Ez az én habitusomhoz nem illik. Én nem érzem jól magam másfél nap folyamatos peca után, kimerülök. Aludni meg horgászat közben én nem tudok...
Ha lenne gyerekem, a snecizéssel kezdeném és csak addig erőltetném, míg a lelkesedés kitart. Később jöhet a feeder...

Halfdane 2013.06.10. 22:26:16

Most hogy itt olvasgatom a kommenteket, szinte megjelent a szemem előtt, hogy milyen jó is lesz, ha már a fiam is jön horgászni. Sajnos az én apám nem horgászott, ezért autodidakta módon kellett megtanulni a módszereket, úgyhogy sok buktató és sikertelenség szegélyezte az utat, de mégsem tántorított el. Persze ha van egy tapasztalt mentor, akkor minden könnyebben meg. Emlékszem, mennyire büszke voltam, amikor megfogtam az első kilónál nagyobb halamat. Egy balint fenekezővel, kenyérrózsával. Meg voltam győződve róla, hogy most aztán igazán nagy hohó lettem és szinte mindent tudok a kapitális halakról. Hahh, fiatalság, bolondság...:) Az viszont biztos, hogy ezt a "szakmát" is holtig lehet tanulni...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.10. 22:31:57

@Halfdane: András!

Azért nem vagy olyan rossz helyzetben, mert van egy tapasztalt mentor melletted, jómagam. :oD Látod, milyen szerencsés vagy! Én amúgy előbb kezdtem el horgászni, mint fater. Apám tőlem tanult pecázni. Régen még pergettünk is együtt, de ma már csak pontyozik főleg...

Halfdane 2013.06.10. 22:37:21

@Bogyo_bacsi: Igen, éreztem, hogy valahonnan ragyog rám a nap melege, de annyira elborított a fény, hogy nem leltem a forrását. Szerencse, hogy egy isteni hang leszólt hozzám és tudatta velem: "Ne félj te sötétben kóborló horgászpalánta, én elvezetlek téged a halparadicsomba." És akkor megnyíltak a vizek és szirének hangja zengte fennen, hogy az élet mily csodálatos. Áldott legyen a neve a mennyekben lakozó méltóságos HORGÁSZISTEN-nek :D :D :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.10. 22:40:25

@Halfdane: András! Nem is olyan könnyű elvezetni téged a paradicsomba, mint gondolod.... pedig igen sok energiát fektetek beléd. Nah jó, elméletben azért már ott vagy valahol, már csak a gyakorlati felzárkózás van hátra. ;o)

Halfdane 2013.06.10. 22:47:13

@Bogyo_bacsi: A Sátán megadta az embernek a szabad akaratot, mely által a sötétben bolyongva keresi a fényt és a nem az egyenes úton jut el hozzá. Ki vagyok én, hogy a legnagyobbak útját járjam, vagy akárcsak megértsem azt? Talán egyszer majd imáim meghallgatást nyernek és a nagyok asztaláról lepotyogó morzsákkal én is jól lakhatok...:D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.10. 22:55:45

@Halfdane: Azokért a lepotyogó morzsákért is meg kell küzdeni!!! Azért nem mondhatod... egy éve, mióta együtt horgászunk, sok élményben volt részed. Sok szép helyre eljutottunk a Tisza tótól Várpalotáig. Mocsától Délegyházáig. Nemde?

Halfdane 2013.06.10. 23:02:24

@Bogyo_bacsi: De bizony! A tavalyi évvel azzal együtt is nagyon elégedett vagyok, hogy augusztustól hihetetlen betliszériába nyúltam, de ennek is megvolt a tanulsága. Végig kell menni az úton, hogy a morzsák után jöhessenek a nagyobb falatok, hogy végül bele lehessen harapni egy jó szaftos muffinba...:)

Riderspinblade 2013.06.15. 22:05:41

na ismételten gratulálok :) imádok kanalakkal dobálni de 3méteres bottal nem az igazi miota a 240es van jobban vezetem a wobblereket kiváncsi leszek nekem hogy jönnek be igy a kanalak :) de viszont vagy az én heppem vagy igy van de nekem csak az eredeti kanalak jönnek be. utánzatok nincsenek ugy "kifejlesztve"

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.06.15. 22:13:30

@Riderspinblade: Szia!

Szerintem casting bottal álom támolygózni. Egy 2 méteres, gerinces bottal lehet igazán életre kelteni a kanalakat. Egyet értünk, az eredetieknél nincsen jobb, bár az Orkla új verziói is nagyon fogósak...
Ottó bácsi a nagy kedvenc, abból is a 13 grammos Lutra. :o)