Lenn az alföld tengersík vidékin...

2012. június 20. - Bogyo_bacsi

„Lenn az alföld tengersík vidékin Ott vagyok honn, ott az én világom” - írja a költő. Én sajnos nem mondhatom el ugyanezt magamról, hisz dunántúli gyerekként, lábam csak nagy ritkán érinti ezt a tájat. Pont ezen okból fogadtam el a szíves invitálást Lajos barátomtól egy Tiszafüred környéki magántóra. Ezt a két hektáros tavacskát a tulajdonosokon kívül mások nem horgásszák, így a lehetőség igen kecsegtető volt számomra, hogy életemben először próbára tegyem horgásztudásomat egy szűz vízen. Ugyanakkor az új tájak, új horgászbarátok megismerése is nagy lelkesedéssel töltött el. Így, már türelmetlenül vártam, hogy ezen a szikrázóan napsütéses tavaszi szombaton ráforduljunk a tóhoz vezető bekötő útra, hogy tanúja legyünk ennek a gyönyörűen karbantartott kis tavacska látványának.


A tó végi lapos részen rendszeresen horogvégre kerül néhány igazán szép amur


Gyönyörűen karbantartott két hektáros tavacska fogadott minket

Kutyával őrzött terület :o)

Május első napjait írjuk és a szokásos időjárástól eltérően egy pusztító kánikula tört rá kis hazánkra. Az ilyen korai meleghez még nem szokott hozzá az ember szervezete, így sokkal jobban megviselt minket a szélsőséges időjárás, mint a nyári időszakban. Információink szerint a kis tavon az elmúlt héten több gyönyörű amurt is fogtak, így elsődleges célhalaink ezek a termetes növényevők lettek volna. A másik vonal pedig a harcsázás. Életemben nem fogtam még harcsázás közben harcsát. :o) Pontyozás közben fenéken, süllőzés közben pergetve, kősüllőzés közben gilisztával mártogatva már többször megleptek a bajszosok, de akárhányszor harcsázó botomat vettem kézbe, csalijaim rendre érintés nélkül maradtak. Ez így nem maradhat, szándékomban állt megfogni életem első célzott harcsáját ezen a hétvégén.

Egy villanymotorral ellátott csónak is a rendelkezésünkre állt


Célba vettem a tó közepét :o)

Sajnos, a kánikula a halak kapókedvét is legörbítette, így a délutánt megúsztuk kapások nélkül. Ahogy azonban beköszöntött a sötétség, a kapásjelzők rögtön jelezték, érdeklődők akadtak ízesített kukoricáinkra, de az első orsó tépő kapásra még várni kellett. Addig is Lajossal és a tó tulajdonosával Zolival beszélgetéssel ütöttük el az időt, a tűző nap után üdítően ható hűvös éjszakában. Időnként pergető botommal is próbát tettem hallván az itt-ott kaffanó süllő rablásokat, de sajnos fahalacskáim nem találkoztak ragadozó fogakkal, így mindig visszatértem társaimhoz, akik a békés halaknak szánt botokat vigyázták.

Társaságunk is akadt a parton. A kislibák rendszeresen felrúgták a csalis dobozokat


Naplemente az Alföldön

Egy ilyen visszatérés alkalmával vettem észre, hogy a nádtorzsák tövébe tett nadálycsokorral csalizott úszónkat valami arrébb vitte két-három méterrel. Lajosnak rögtön feltettem a kérdést, hogy változtattak e az úszók pozícióján, de még a válasz előtt feltűnt, hogy a termetes harcsázó úszó lassan bár, de mozgásban van. Így kézbe vettem az emberes botot, felvettem a kontaktust és besuhintottam. Hát nem érzetem mázsás súlyt a zsinór végén, de valami mégiscsak ficánkolt rajta. És igen, megfogtam életem első célzott harcsáját, bár annak mérete nem haladta meg a húsz centit. Viszont a módszer működik... :o) Miután megszabadítottam zsákmányomat a jókora horogtól, visszapottyantottam a vízbe, hogy miután fölszedett még ötven kilót, újra találkozhassunk a távoli jövőben.

Életem első célzottan fogott szürke harcsáját...


... nadály csokorral csalizott úszós készséggel sikerült becsapni

Éjfél körül egyik fenekező botom fékjének fájdalmas felsírása törte meg a sötétség csendjét. Már régen volt részem éjszakai fárasztásban, így kiélveztem az esemény minden pillanatát. A felfrissült vízben halam iszonyat erővel rángatta a bot végét, így nem kis meglepetésemre egy csupán négy kilós potykát sikerült megszákolni. Olyan ereje volt, mint máshol a hat-nyolc kilósoknak. Látszik, hogy még nem bökte meg horog a száját, az életéért küzd a harcias jószág. Szemrevételeztük a hétvége első békés halát, majd pár fénykép után visszaengedtük a kakaó barna vízbe. Úgy néz ki, kezdenek beindulni a halacskák - villanyozott fel minket az elmúlt percek eseménye.

Éjszakai vendég


A hétvége hala egy négy kilós tükörponty lett

Természetesen ő is visszakapta a szabadságát

Időközben egyedül maradtam a parton, hiszen horgásztársaim nyugovóra tértek. Fél szemmel mindig a harcsázó botokat figyeltem, mígnem egyszer észrevettem, hogy az egyik úszó a víz alá merült egy vízbe borított fa koronája mellett. Odalopóztam és ismét jó nagyot suhintottam, be de nagy súlyt ezúttal sem éreztem a bot végén. Ellenben egy kis ezüstös test ficánkolt a holdfény által bevilágított víztükrön. Felkapcsoltam fejlámpámat, hogy szemrevételezzem a zsákmányt és egy gyönyörű színekben pompázó, harminc centi hosszú kősüllőt pillantottam meg. Rejtély számomra, hogyan tudta bekebelezni a 4/0-ás harcsázó kampót hat szál nadállyal, szinte gyomorig nyelte a hatalmas koloncot. Csak nagy nehézségek árán tudtam kiszedni a horgot torka mélyéről, így sajnos áldozatom nem élte túl az esetet. :o( Hiába próbáltam élesztgetni életem eddigi legszebb kövesét, élettelenül feküdt a víz színén. Végül bilincsen végezte szegény pára, ő lett a hétvége egyetlen áldozata. :o(

Igazi meglepetésként érkezett a harcsának szánt nadálycsokorra...


... ez a szép 30 centi hosszú kősüllő

Még soha életemben nem fogtam ilyen szép kövest

Bár nem pergetve fogtam a kis tüskés hátút, szemléltetés képen a botom mellé raktam

Mire rám köszöntött a hajnal a kapások már rendszeressé váltak. Fél óránként csörlőztem ki egy – egy két és fél – három kilós potykát. Igazán jó szórakozás kerekedett ki a horgászat végére. Két hal között csak rövid időm maradt gyönyörködni az Alföldi táj horizontján felkelő nap csodás látványában. Sajnos amurt most nem sikerült fogni ezen a hétvégén, de a vadul kapó potykák rendkívüli harcosságukkal messzemenően kárpótoltak minket ezért a sérelemért.

Ez az a pillanat, ami miatt érdemes fönnmaradni egész éjszakára


A felkelő nap első sugarai bearanyozták a tó víztükrét...

... és én néhány percre megtaláltam a tökéletes lelki békét :o)

Lassan beléptünk a délelőttbe és a nap ismét megmutatta erejét. Éreztem erőt vesz rajtam a fáradtság, hiszen már több, mint harminc órája talpon voltam. Átadtam a terepet Lajosnak, aki még egy búcsú pontyot megmerített, majd egy Zoli által tárcsán sütött ponty és harcsa lakomával zártuk a hétvégét. Ilyen finom halételt már régen ettem, nem beszélve az előző napi bográcsban sült paprikás krumpliról. Nagyon szépen köszönöm Lajosnak és Zolinak ezt a csodálatos hétvégét. Biztos vagyok benne, hogy július végén még visszatérünk erre a csodás tavacskára és talán majd a hatalmas amurok közül is sikerül néhányat horogvégre keríteni.

Hajnali potyka

Zoli és Lajos a hétvége egyik szép zsákmányával

A bejegyzés trackback címe:

https://pecazas.blog.hu/api/trackback/id/tr444498905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egyatlagoshorgasz · http://egyatlaghorgaszkalandjai.wordpress.com/ 2012.06.21. 20:43:23

Biztos jó lehetett "kiváltságosnak" lenned,sokak vágya szerintem,hogy egy ritkán horgászott tavon élhetik ki magukat. :)
Idővel meglesz majd a nagyobb harcsa is.
Naplementés képek faszák,a köves is szép volt. Egy éjszakai pecát már nekem is be kell majd iktatnom.

Jó cikk megint. Grat.

Ádám

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.06.21. 21:38:41

@egyatlagoshorgasz: Szia Ádám!

Hosszú horgász pályafutásom alatt most adódott először a lehetőség, hogy egy zárt tavon horgászhassak. Minden percét élveztem. :o) Igaz, most kapitális halakat nem fogtunk, de a halfajok nagy változatosságot mutattak, aminek nagyon örültem.
Én nagyon szeretem az éjszakai horgászatokat. Semmihez sem hasonlítható, mikor a sötétben akasztasz egy behemót halat és a nagy feketeségbe fárasztod bele... igazi adrenalin sokk! :o)
Üdv.

Tom

Riderspinblade 2012.06.24. 22:08:26

Na ez igen a képek csodajok lettek széphalak is jőttek összintén mindig irigyellek hogy ilyen jó helyeken tudsz pecázni ;)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.06.24. 22:13:35

@Riderspinblade: Szia!

Igen, aggódtam, hogy milyen tájképeket tudok majd csinálni egy alföldi tóról, de a napkelte olyan szépséges volt, hogy kínálta magát a a lencsének... :o)
Köszönöm a gratulációt. Sajnos nekem is ritkán nyílik lehetőségem ilyen vizen horgászni, de azért minden horgászhelyben van valamiféle szépség... :o)
Üdv.

Tom

Kapásjelző 2012.06.25. 21:26:30

Grat a szép halakhoz, különösen a köveshez! Ritkán jársz ilyen kis tavakra horgászni. Néha jól esik ilyen történetet is olvasni tőled. Meglepő lett volna, ha a kis horgásztóból kicsörlőztél volna egy nagyobb harcsát :D

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.06.25. 22:26:27

@Kapásjelző: Szia Laci!

Igen, néha a vadvizek, folyók és intenzív tavak mellett jó felfedezni ilyen kis eldugott, ismeretlen tavacskákat is. A kősüllő nagyon szép, de hamarosan még nagyobb kövesekről fogtok olvasni a blogom hasábjain... ;o) Vannak benne nagyobb harcsák az tuti. Ez az apróság talán tavalyi születésű lehetett. Vannak még továbbá 15 kilós amurok is benne. Terveim szerint július végén teszek majd még egy próbát itt... :o)
Üdv.

Tom

jimmba 2012.06.26. 11:21:35

Hi! Jó környéken voltál. Szépek a halak is.
Sajnos van ilyen,hogy nem sikerül a szabadítás rendesen,de ez benne van a horgászatban.
A harcsa kicsire sikerült,de jöhetett volna nagyobb is
egy kis szerencsével.
A Rapalád nálam van,már pénteken megjött.

Üdv. Jimmy

Kapásjelző 2012.06.26. 17:55:10

@Bogyo_bacsi:
Na arra a próbára kíváncsi leszek! Jövő héten lehet h megint megyek versenyezni egyet. Majd ott kicsapok pár szebb pontyot remélem. Te nem agyaltál versenyzésen? Csukafogó, pergető, egyéb...

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.06.26. 21:09:07

@jimmba: Szia Gábor!

Hát igen. Az 5/0-ás kampót nem lehet jól kivenni belőle, de hát ez van... Vannak ott jóval nagyobb harcsák is. A tulaj fogott 6 kilósat úgy tudom. Sajnos most ez jött, de mégis jobb mintha betliztem volna. Én örültem csak, hogy a sok ponty mellett két ragadozó is tiszteletét tette...
Frankó. Ha szombaton jó lesz a vízállás jövök és rendezzük az anyagiakat... most lefelé araszol a Duna. :o)

@Kapásjelző: Laci! Sajnos a versenyzéssel rossz tapasztalataim vannak. Vagy reménytelen helyre húzok, vagy nem esznek a halak, de sosem tudok eredményt elérni. Ráadásul az ember be van határolva helyben és időben, módszerben, csaliban, stb... Túl sok a kötöttség. Én jobban szeretek szabadon és nyugalomban horgászni. Ráadásul a három versenyemből 2 x konfliktusba is keveredtünk, mintha vérre ment volna a dolog. Valahogy ez nekem nem jön be, de neked sok sikert kívánok! ;o)
Üdv.

Tom

Lui_78 2012.06.27. 08:27:20

Üdv Urak,

Végre rendes gép előtt...:) Nagyon jó lett a cikk Tomi, és a harcsák és az amúrok azt üzenik, alig várják, hogy javíthassanak júliusban. Tényleg nagyon jók lettek a képek, és az írás is nagyon jó.

A jövőben remélem még sok jó közös peca lesz.

:)

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.06.27. 20:03:41

@Lui_78 (egy se kurva mind királylány): Szia Lajos!

Már fenem a horgokat, rohasztom a kukoricát, július utolsó hétvégéjén újra mehetünk... :o) Biztos vagyok benne, hogy most a nagyok közül is elcsípünk párat... ;o)
Ne viccelj, amit meg lesz a júliusi túra, tervezzük majd a következő támadást. A BALATONRA!!! ;o)
Üdv.

Tom

VGabesz 2012.07.01. 09:13:43

Üdv Tom!
Gratulálok az első célzott harcsádhoz még a méretei ellenére is :). A legtöbb éjszakai horgászatom során engem hagytak elbóbiskolni a halak éjfél után, így irigykedve olvastam, hogy félóránként csörlőzted ki az életerős, fiatal potykákat!! Cupiztatni nem próbáltál amurra?
Üdv.
Gábor

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2012.07.01. 10:18:45

@VGabesz: Szia Gabesz!

Igen, éjszaka mi is ritkábban fogunk, de szerintem ilyen melegben sokkal élvezetesebb kimenni éjszakára, mint a napon kínlódni. Meg egy nagy halat kifárasztani a sötétségben igazi adrenalin sokk... :o)
Jövőre szerintem a nyári pontyos horgászatok nagy részét éjszakára fogjuk időzíteni, mert ilyen szélsőséges melegekben kínszenvedéssé alakul a peca...
A cupiztatás sajnos mostanában elég ritkán jön össze... :oD
Üdv.

Tom
süti beállítások módosítása